Gjest luz Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Hei! Advarsel - spørsmålet er en smule "u-delikat" ;-) Jeg har pga sykdom fjernet hele tykktarm og endetarmen. Av den grunn går jeg en del oftere på do en andre, og maten "renner" gjennom meg. En skulle tro at dette ville virke slankende - en del med spiseforstyrrelser spiser jo feks avføringspiller for å slanke seg. Men jeg legger på meg, jeg :-( Fatter ikke hvorfor, for jeg spiser ikke særlig usunt. Drikker aldri brus eller andre søte drikker, spiser minimalt med chips og godter, ikke smør på maten, men ellers sunn mat i passe porsjoner. Og så legger jeg på meg likevel, og har veldig vanskelig med å slanke meg. Jeg er operert slik at jeg i stedet for endetarm har et reservoar av tynntarmen, og det jeg lurer på er om jeg tar opp ekstra med kalorier/næring siden maten til en hver tid befinner seg i tynntarmen - for det er vel der næringen tas opp? Hvis jeg feks spiser sent på kvelden og ikke går på do i løpet av natten så er jo maten i tynntarmen veldig lenge. Bør jeg slutte å spise så tildlig på kvelden at jeg får tømt alt gjennom før jeg legger meg? Jeg savner den slanke kroppen jeg en gang hadde, og er "desperat" etter tips for hvordan jeg kan gå ned i vekt. Og ikke minst beholde vekten. Sånn som det er nå legger jeg på meg bare jeg tenker på å spise.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Hei luz, Først vil jeg si at bruken av avføringspiller ikke virke slankende, og er en heller farlig metode som noen dessverre prøver å bruker. Jeg tviler på at du legger på deg fordi maten er lengre i tynntarmen. Selv med tarmen intakt, blir det meste av kalorier tatt opp. Men jeg vil likevel anbefale at du er forsiktig med å spise sent på kvelden. Det kan ofte lett å legge på seg og vanskelig å gå ned i vekt dersom man spiser for sent på dagen. Det er best å spise mest tidlig på dagen, og lite senere på dagen. Dette kan være nok til å hjelpe deg med vekta, uten å spise noe særlig mindre kalorier totalt gjennom en dag. Jeg vil også nevne at med tykktarmen borte er det viktig å tenke på å få nok væske i seg, samt salter som natrium og kalium – da det er i tykktarmen opptaket av disse skjer mest. Jeg regner med at avføringen din er løs, noe som viser at du ikke absorberer væsken. Pass derfor på å drikke rikelig. Blodnivåer av saltene får du vel sjekket hos legen din, og supplementert etter behov. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.