Gå til innhold

Ikke pusset tenna på 1 uke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orker ikke. Ingenting gir mening lengre. Jeg skal nyte at tenna råtner bort for jeg fortjener ikke bedre.

Anonymkode: 0041d...f4b

Du kommer sikkert til å nye tannpinen som vil oppstå ja. Selv om du tydeligvis har det tungt så er det ikke akkurat noen stor anstrengelse å ta vann, tannkrem og vann igjen på tannkosten og dra den frem og tilbake noen ganger foran, bak og oppå tennene i over- og underkjeven. Det klarer du så lenge du har minst en hånd som er brukbar.

AnonymBruker

Tannpuss er det første som ryker hos meg når jeg er dårlig. Jeg går på jobb, dusjer, og går tur med hunden, men tannpuss skorter det fort på. Kan fort gå en måned eller tre uten, men er hos tannlegen en gang i året, og får alltid skryt for fine og sterke tenner. Hatt noen hull her og der, men ikke mer enn vanlig. Går derimot mye i tyggegummi!

Anonymkode: 12185...fa9

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tannpuss er det første som ryker hos meg når jeg er dårlig. Jeg går på jobb, dusjer, og går tur med hunden, men tannpuss skorter det fort på. Kan fort gå en måned eller tre uten, men er hos tannlegen en gang i året, og får alltid skryt for fine og sterke tenner. Hatt noen hull her og der, men ikke mer enn vanlig. Går derimot mye i tyggegummi!

Men hvordan hæler du å gå mer enn fra morgen til kveld uten å pusse tennene? Det blir jo sånn ekkelt plakk-belegg på dem om man spiser sånn rimelig normalt, jo mer sukker (karbohydrater) jo mer belegg. Og det er jo bokstavelig talt nesten - brekk-ekkelt!

AnonymBruker

Æsj. Hadde ikke orket å sitte ved siden av deg eller å prate med deg pga stanken. La meg gjette: Du har ingen venner?

Anonymkode: da67f...b4b

AnonymBruker
På 8.5.2020 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Æsj. Hadde ikke orket å sitte ved siden av deg eller å prate med deg pga stanken. La meg gjette: Du har ingen venner?

Syns det var unødvendig å skrive det til TS. Alle som sliter psykisk vil som oftest i perioder der en sliter mer enn vanlig med å orker å pusse tenner eller andre dagligdagse ting. Ikke døm andre fordi dem kan slite med ting. Er derfor dette er et Psykiatri forum. Og du vet vel hva psykiatri er regner jeg med?

Anonymkode: 0a9b4...3dc

AnonymBruker
På 8.5.2020 den 6.46, AnonymBruker skrev:

Orker ikke. Ingenting gir mening lengre. Jeg skal nyte at tenna råtner bort for jeg fortjener ikke bedre.

Anonymkode: 0041d...f4b

Skjønner hvordan du har det. Har selv slitt med det i mange perioder. Jeg har prøvd nå en uke å begynne å pusse tennene en gang om dagen, så skal jeg gjøre det hver dag i noen uker. Så skal jeg begynne å pusse tennene 2 ganger daglig. Ville prøvd å gjøre det. Tving deg til å gjøre det selv om det ikke er så gøy og vanskelig å orke. Men prøv å tenke at det er godt for deg og tennene å få pusset dem en gang daglig til å begynne med. Gjør det i 2-3 uker daglig, så begynn med 2 ganger daglig. Bli vant til å pusse hver dag. Så vil det bli lettere når du ser at du klarer det hver dag. Sånn er det med meg. Ikke sikkert det er sånn med deg, men gir deg et tips og håper du vil prøve det. Kan og få tannkrem på resept av tannlegen som innholder mer fluor, sånn at du får dekket fluor i 1 døgn med den tannkremen. Bare et tips.

Anonymkode: 0a9b4...3dc

AnonymBruker
På 8.5.2020 den 14.38, Lillemus skrev:

Men hvordan hæler du å gå mer enn fra morgen til kveld uten å pusse tennene? Det blir jo sånn ekkelt plakk-belegg på dem om man spiser sånn rimelig normalt, jo mer sukker (karbohydrater) jo mer belegg. Og det er jo bokstavelig talt nesten - brekk-ekkelt!

Helt ærlig ser jeg ikke den, hvordan kjenner du at du har belegg på tenna? Skjønner det om hele tiden går å stryker tunga over tenna, men ingen gjør vel det? Dessuten er det vel en vanesak tenker jeg. Folk jeg kjenner syntes jo jeg er kjemperar som kun vasker håret en gang i uka med shampoo? De dusjer ofte flere ganger daglig med shampo og syntes det blir ekkelt og fett med en gang (noe mitt også gjorde de første ukene før det ble bedre :) )

På 8.5.2020 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Jo da, mange venner gitt, samboer også. Hatt flere av de og :) Blir ofte sjekka opp på byen og på aktiviteter også, jobb har jeg og gitt. Har flere venner med psykiske problemer av et eller annet slag og vi er dønn ærlige med hverandre fordi vi trenger det alle sammen, og vi tåler det. Så vi sier fort ifra om man trenger en dusj e.l., men jeg har faktisk ikke fått en kommentar om tannpuss enda, og det er hittil det som har overrasket de mest når vi snakker om ting vi sliter med å gjøre pga sykdommer.

Annonse

Helt ærlig ser jeg ikke den, hvordan kjenner du at du har belegg på tenna? Skjønner det om hele tiden går å stryker tunga over tenna, men ingen gjør vel det? Dessuten er det vel en vanesak tenker jeg. Folk jeg kjenner syntes jo jeg er kjemperar som kun vasker håret en gang i uka med shampoo?

Jeg merker det om jeg ikke pusser tennene en morgen og spiser litt søtt i løpet av dagen, da er det jo et kjempeekkelt belegg på tennene alt i kveldinga. 

Håret vasker jeg med shampoo 3-4 ganger i uka og trives med det. Men du har rett i at man ikke trenger å vaske håret med shampoo daglig for det ødelegger hodebunnen og gjør håret fortere fett. 

AnonymBruker
20 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg merker det om jeg ikke pusser tennene en morgen og spiser litt søtt i løpet av dagen, da er det jo et kjempeekkelt belegg på tennene alt i kveldinga. 

Håret vasker jeg med shampoo 3-4 ganger i uka og trives med det. Men du har rett i at man ikke trenger å vaske håret med shampoo daglig for det ødelegger hodebunnen og gjør håret fortere fett. 

Kanskje jeg har nedsatt følelse i munnen eller lignende da, jeg kjenner ikke noe på tenna mine med mindre jeg drar tunga over, og det er jo en bevist handling som jeg aldri gjør egentlig. Nå spiser jeg forsovidt lite søtt, kan hende det har noe med saken å gjøre også.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du greier å gå på jobb, dusje og gå tur med hunden, klarer du vel å tvinge deg selv til å bruke 2 min. på å pusse tennene? 

Anonymkode: 4f139...110

Skulle tro det ja, men det er en av tingene som er ett alvorlig tiltakt merkelig nok. Til gjengjeld syntes jeg det er kjemperart at man ikke greier å dusje når man er deprimert, det har jeg alltid greid uansett hvor syk jeg har vært, men det henger nok sammen med vaner fra barndommen. Ble tvingt til å pusse tenna som barn og var mye oppstyr rundt det, så ble vel entrass ting som etterhvert bare satt seg.

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo da, mange venner gitt, samboer også. Hatt flere av de og :) Blir ofte sjekka opp på byen og på aktiviteter også, jobb har jeg og gitt. Har flere venner med psykiske problemer av et eller annet slag og vi er dønn ærlige med hverandre fordi vi trenger det alle sammen, og vi tåler det. Så vi sier fort ifra om man trenger en dusj e.l., men jeg har faktisk ikke fått en kommentar om tannpuss enda, og det er hittil det som har overrasket de mest når vi snakker om ting vi sliter med å gjøre pga sykdommer.

Men tenker du ikke på at du får dårlig ånde? Tenk på alle matrestene som setter seg i tennene! De vil nedbrytes og etterlate seg stank. Og jo, det er helt vanlig og naturlig å kjenne på tennene og ellers i munnen med tunga. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...