Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man har vel borgerplikt om å melde fra når det er fare for liv, men om det er noe man MÅ som i at man kan bli straffeforfulgt vet ikke jeg noe om. Hvis man kommer til en ulykke og bare står og ser på at personen dør så ser jeg for meg at det får en form for konsekvenser. Man er jo pliktig til å melde fra da tenker jeg. 

Uansett. Dette blir bare gjetting fra min side. 

Ring 113 eller politi hvis noen du kjenner er i akutt fare for å ta selvmord. 

Endret av Glitter
3 minutter siden, soer10 skrev:

Kan eller må? Er man pliktig til å melde fra og hvorfor blande inn politi? 

Synes det er et litt kinkig spørsmål og jeg synes jeg egentlig ikke har nok informasjon til å svare, men prøver allikevel. 

Er det nært forestående? Eller bare tanker vedkommende har? Hvor på skalaen er vedkommende? (Er vedkommende deprimert eller hva har blitt sagt) Er du bekymret? 

Hvis jeg var oppriktig redd for en person jeg kjente, så ville jeg på dagtid ringt fastlegen og på kveld/helg ringt legevakta. Da kan de rykke  ut til personen.

Ser jeg en som tydelig vil gjøre seg selv noe, så ville jeg ringt politiet. Da tar politiet de grep som trengs.

For meg er det et Må, hvis det vil redde liv.

Annonse

Det er en person jeg kjenner godt. Hvor akutt det er er vanskelig for meg å vite men jeg vet det jobbes mye med en plan og tror at det vil bli gjennomført når planen er ferdig. Jeg forsto fortsatt ikke dette med politi. Jeg tror ikke hxn har noe ønske om å ha noe med politiet å gjøre

45 minutter siden, soer10 skrev:

Det er en person jeg kjenner godt. Hvor akutt det er er vanskelig for meg å vite men jeg vet det jobbes mye med en plan og tror at det vil bli gjennomført når planen er ferdig. Jeg forsto fortsatt ikke dette med politi. Jeg tror ikke hxn har noe ønske om å ha noe med politiet å gjøre

Hvis du tror personen har planer om å ta livet sitt ring til politiet. Politiet tar da personen med til sykehuset hvor  h*n blir evaluert av lege. 

13 minutter siden, soer10 skrev:

Jeg vet at vedkommende ikke ønsker å ha noe hjemmebesøk av politiet og vil sef ikke fortelle politiet om sine planer. Har prøvd å goggle men ikke funnet noen opplysninger om hvor eller hvordan man går fram

Hvis det er akutt ringer du politiet eller legevakten. 

10 minutter siden, soer10 skrev:

Jeg vet at vedkommende ikke ønsker å ha noe hjemmebesøk av politiet og vil sef ikke fortelle politiet om sine planer. Har prøvd å goggle men ikke funnet noen opplysninger om hvor eller hvordan man går fram

Hvordan du går frem mener du? Du ringer 112 og forteller det du vet om vedkommende samt hvor politiet kan finne vedkommende.

Jeg har selv vært i samme situasjon som deg med en god kammerat en gang. Han ville ta livet av seg og da forsto han at det var jeg som hadde varslet politiet om planene hans som forhindret ham. Politiet gjorde da ikke annet enn å rykke ut til adressen hans, avverge selvmordet der og da og han lovet at han ikke skulle gjøre seg noe. Han ble ikke fremstilt for lege så vidt jeg kan huske.

Det er viktig at du kommuniserer til vennen eller venninnen din at du gjør dette fordi du er glad i h*n og fordi du ønsker å ha h*n i livet ditt i fortsettelsen. Du gjør det rett og slett fordi du bryr deg om ham eller henne.

112 er hvis det er akutt. Jeg tror ikke det er akutt men vet at det planlegges og tror det vil bli gjennomført når planlegging er ferdig antagelig litt fram i tid. Kan heller ikke spørre for mye for da vil hxn forstå at jeg kan komme til å melde fra. Personen har slitt med depresjon i flere år og har prøvd å komme ut av det uten hell. 

Endret av soer10

Annonse

Men det er jo vanskelig å vite akkurat når det blir akutt. Så for å være på den sikre siden synes jeg du skal behandle det som en akutt situasjon å ringe legevakta. Hvis vennen din har planer om å ta livet sitt så trenger h*n uansett hjelp om det er nå eller om en uke. 

13 timer siden, soer10 skrev:

Hva gjør man hvis en person man kjenner forteller at hxn planlegger selvmord? 

Har vedkommende en behandler? Om du ikke vet dennes navn vet du kanskje hvor vennen din går? I så fall kan du kanskje ringe dit og forklare at du er meget redd for at "Per Helene" planlegger å ta livet av seg fordi h*n har sagt sånn og slik. De vil antagelig ikke si om h*n er pasient der eller ikke, men jeg vil da tro de sjekker det og vil ta affære i alle fall neste gang jh*n skal dit?

Du kan ta kontakt med kommuneoverlege i kommunen vedkommende bor i med bekymringsmelding og fortelle hva vedkommende har sagt/antydet. Det er nok at du forteller om pågående planlegging og at du uttrykker din bekymring. Kommuneoverlege varsler da vedkommendes fastlege eller annen instans som kan ta seg av det. Ofte forsøker da fastlegen kalle vedkommende inn til time og nytter ikke det så blir politiet kontaktet som bringer vedkommende til enten fastlege eller legevakt for vurdering. 

AnonymBruker

Tror ikke en som planlegger å faktisk ta selvmord sier dette til noen, for da vet de jo at den andre personen er pliktig til å gjøre noe. Og egentlig er det veldig slemt å legge et så stort ansvar over på en annen.

Jeg tipper denne personen sa dette som et rop om hjelp. 

Anonymkode: 19512...32f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...