Gå til innhold

Individuell plan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
35 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har det, men føler ikke det har noen nytte for egen del. Synes det virker mer som et verktøy ment for de som følger meg opp i kommunen. For å kartlegge hva jeg sliter med, hva jeg trenger hjelp til, ressurser, mål og relevante kontaktpersoner. 

Da er det vel ikke noe å trakte etter. Jeg trodde at jeg skulle få langvarig hjelp hvis jeg fikk meg en individuell plan og at jeg ved behov også skulle få rask hjelp dersom jeg trengte det, men det kan jeg få hos fastlegen også og da er vitsen borte sånn jeg ser det ihvertfall. Følger de deg opp med tanke på det du skriver?

Anonymkode: e8c85...c43

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454845-individuell-plan/#findComment-3974527
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det vel ikke noe å trakte etter. Jeg trodde at jeg skulle få langvarig hjelp hvis jeg fikk meg en individuell plan og at jeg ved behov også skulle få rask hjelp dersom jeg trengte det, men det kan jeg få hos fastlegen også og da er vitsen borte sånn jeg ser det ihvertfall. Følger de deg opp med tanke på det du skriver?

Individuell plan er jo ment som et verktøy nettopp for å kunne hjelpe deg. Altså det er nyttig å gå gjennom planen sammen når den utformes så man blir enige om hva slags hjelp du trenger også blir jo det et verktøy de bruker for å se om hjelpen har effekt for eksempel. 

Har man fått vedtak på individuell plan så har man jo også vedtak på langvarig hjelp. Jeg har foreløpig hatt oppfølging av kommunen i over to år. To timer i uken og nå er det snakk om økning etter hvert. Hvis jeg trenger akutt hjelp så er det fastlegen eller legevakten jeg må henvende meg til og der har ikke den individuelle planen noen rolle, men fastlegen blir jo satt opp som en av relevante kontaktpersoner i planen. 

De følger meg opp på de områdene som står i individuell plan, men også hvis det er noe annet de kan hjelpe med. Også er hun ene kontakten min koordinator for resten av bøtteballetten som følger meg opp (Nav, fastlege, to behandlere og en til kontakt i kommunen). 

Jeg mente ikke at individuell plan ikke er nyttig, men jeg ser mer på det som et verktøy for dem å ha slik at de vet hva jeg trenger hjelp med. Dette vet jo jeg uavhengig av en skriftlig plan eller ikke. 

Dette ble litt dårlig formulert føler jeg, men hvis du har fått vedtak om IP så burde du ta det i mot. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454845-individuell-plan/#findComment-3974559
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Glitter skrev:

Individuell plan er jo ment som et verktøy nettopp for å kunne hjelpe deg. Altså det er nyttig å gå gjennom planen sammen når den utformes så man blir enige om hva slags hjelp du trenger også blir jo det et verktøy de bruker for å se om hjelpen har effekt for eksempel. 

Har man fått vedtak på individuell plan så har man jo også vedtak på langvarig hjelp. Jeg har foreløpig hatt oppfølging av kommunen i over to år. To timer i uken og nå er det snakk om økning etter hvert. Hvis jeg trenger akutt hjelp så er det fastlegen eller legevakten jeg må henvende meg til og der har ikke den individuelle planen noen rolle, men fastlegen blir jo satt opp som en av relevante kontaktpersoner i planen. 

De følger meg opp på de områdene som står i individuell plan, men også hvis det er noe annet de kan hjelpe med. Også er hun ene kontakten min koordinator for resten av bøtteballetten som følger meg opp (Nav, fastlege, to behandlere og en til kontakt i kommunen). 

Jeg mente ikke at individuell plan ikke er nyttig, men jeg ser mer på det som et verktøy for dem å ha slik at de vet hva jeg trenger hjelp med. Dette vet jo jeg uavhengig av en skriftlig plan eller ikke. 

Dette ble litt dårlig formulert føler jeg, men hvis du har fått vedtak om IP så burde du ta det i mot. :)

Nå forstår jeg hva du mener. Jeg har kriseplan som har blitt oppdatert umderveis, men den sier bare noe om hva jeg skal gjøre hvis jeg får symptomer. Det er litt trygt å vite at man kan få langvarig hjelp fra hjelpeapparatet og derfor tror jeg at jeg skal takke ja. Så tusen takk for at du svarte meg 🙂

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454845-individuell-plan/#findComment-3974615
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå forstår jeg hva du mener. Jeg har kriseplan som har blitt oppdatert umderveis, men den sier bare noe om hva jeg skal gjøre hvis jeg får symptomer. Det er litt trygt å vite at man kan få langvarig hjelp fra hjelpeapparatet og derfor tror jeg at jeg skal takke ja. Så tusen takk for at du svarte meg 🙂

Ingen årsak. Bare glad for å kunne hjelpe litt. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454845-individuell-plan/#findComment-3974619
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, Glitter skrev:

Hva er det du bruker de 2 timene i uken med kommunen til?

Anonymkode: 35af7...4e9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454845-individuell-plan/#findComment-3974624
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du bruker de 2 timene i uken med kommunen til?

Anonymkode: 35af7...4e9

Det varierer. Når det ikke er corona er det alt fra å gå tur, gå på kafé, kjøre en tur eller at de kommer inn til meg. Så snakker vi om det som opptar meg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454845-individuell-plan/#findComment-3974639
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...