Gå til innhold

Vil ikke dø, men vil ikke leve

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er som overskriften sier. Hva burde jeg gjøre? 

Vil ikke dø, men vil ikke leve. 

Redd for å dø og redd for å leve. 

Gir kanskje ikke så mye mening.

Vil ikke leve fordi livet er uutholdelig, men vil ikke dø fordi jeg er redd for døden. 

Hva er løsningen? 

Anonymkode: aff67...cd2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454932-vil-ikke-d%C3%B8-men-vil-ikke-leve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er som overskriften sier. Hva burde jeg gjøre? 

Vil ikke dø, men vil ikke leve. 

Redd for å dø og redd for å leve. 

Gir kanskje ikke så mye mening.

Vil ikke leve fordi livet er uutholdelig, men vil ikke dø fordi jeg er redd for døden. 

Hva er løsningen? 

Anonymkode: aff67...cd2

Hva med å prøve og gjøre hver dag så god som mulig?  Kan du gjøre en god ting for deg selv hver dag?    Det trenger ikke å være store greier.                                   Noen ganger tar jeg en time av gangen,  det hjelper innimellom når jeg er i en dårlig periode. 

AnonymBruker

Har du et liv da? Hvis du sitter ensom og alene hjemme uten noe å gjøre på hver eneste dag så kan jeg jo forsåvidt skjønne at du vil dø, men hvis du har et liv så hvorfor har du så lyst til å dø da.. ?

Anonymkode: 25e18...fe8

Gjest Naana47
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du et liv da? Hvis du sitter ensom og alene hjemme uten noe å gjøre på hver eneste dag så kan jeg jo forsåvidt skjønne at du vil dø, men hvis du har et liv så hvorfor har du så lyst til å dø da.. ?

Anonymkode: 25e18...fe8

Alle har vel et liv, eller? 🙂

Til ts: Nå vet ikke jeg om dette har oppstått akutt, eller om det er noe du har slitt med lenge, men lurer på om du får noen form for oppfølging/behandling? Er du liksom allerede under helsevesenets omsorg med aktiv hjelp? Hvis du er det så bør du stresse dette i behandlingen, og ikke gi deg før dere har kommet fram til gode løsninger ifm livsmestring.

Er du ikke innunder den helseomsorgen/systemet er nok løsningen å gå til fastlegen og fortelle hvordan du har det, så tar dere det sammen derfra.

Det er vanskelig å være fanget i denne ambivalensen mellom å velge liv eller død, men jeg synes at du skal velge livet! For det finnes håp og det finnes hjelp! Og hjelpen trenger ikke kun å være på det psykiske plan, men kan også omfatte andre områder i livet. Så ikke gi opp! Velg livet og velg å gi deg selv hjelp!

Ellers synes jeg Emilies sitt svar til deg var bra, så les det igjen. 🙂

Jeg kom til å tenke på en bok som har omtrent denne tittelen som du satte på dette innlegget - "Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve" (se lenke). Boken er skrevet av en forfatter som selv har kjent på problematikken gjennom å ha hatt bipolar 2. Det står i omtalen: "For hvordan kan hun ønske å gjøre slutt på alt, hun som har to skjønne barn, spennende karriere og en mann som elsker henne - alt som gjør livet verdt å leve?"

Jeg tror man må ha stått der selv for å forstå situasjonen. Selv foreslår jeg at du skal la tvilen komme livet til gode. Kanskje det en dag viser seg å komme bedre dager og da vil det være synd å gå glipp av de. Det er det som har drevet meg fremover. Nysgjerrigheten på fremtiden og håpet om en bedre fremtid.

I mine gode perioder så har jeg det som deg. At jeg ikke vil leve, men heller ikke dø. Ingen av delene er ønskelig og det fører til mange grå tanker. 

Når jeg blir dårlig derimot så ønsker jeg å dø, og da trenger jeg som oftest en innleggelse for å ri av den verste stormen. Jeg har barn som trenger meg og familie som blir ødelagt hvis de mister meg. Så sånn er nå det. 

Det å være fanget i livet på den måten er ingen god tilværelse. Derfor må man bare ikke gi opp. Går du i noen form for behandling? Får du hjelp til å finne måter å øke livskvaliteten på? Hvis du ikke har noe nettverk og kun sitter alene med alt dette, kanskje det kunne være aktuelt å få hjelp av kommunal psykiatritjeneste? Da får du noen du kan snakke med om alt mulig, noen å dra på kafé med og en sparringspartner til å finne ut av hva du kan gjøre for at livet skal være litt lysere. 

Annonse

Jeg tenker at når det er sånn at livet ikke føles verdt å leve, om at det er noen områder i livet der jeg ikke behandler meg selv bra. Er jeg ikke for slem med meg selv nå da? Er det virkelig så ille?

Dette å installere litt fri vilje på områder som kan være litt fastlåste, kan være lurt. 

Endret av Stormwind

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...