Gå til innhold

Spørsmål ang. utredning og behandling av moderat/alvorlig depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

1. Var du innlagt? Evt. hvor lenge? Var det frivillig?

2. Hvor lang tid tok utredningen, og ble dette utført som innlagt eller poliklinisk?

3. Fordeler og ulemper med utredning/behandling som innlagt vs. ved poliklinisk avd. 

4. Hvilke tester tok du?

5. Hva skjer i helgene på avdelingene? 

6. Hvor mye kontakt hadde du med familien/egne barn under evt. innleggelse? Evt. årsak til lite/mye kontakt  

7. Dersom du la deg inn frivillig, har du avbrutt oppholdet/skrevet deg ut selv. Hvordan foregår det? 

Takk for alle svar. 

Anonymkode: 32dcc...98c

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor skulle man trenge utredning i forhold til om man er deprimert? Man vet vel som regel veldig godt selv om man er deprimert eller ikke...

Hvis du er usikker på om du er deprimert så tror jeg ikke du har vært deprimert noen gang..

Anonymkode: 1d056...ce3

Gjest Naana47
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle man trenge utredning i forhold til om man er deprimert? Man vet vel som regel veldig godt selv om man er deprimert eller ikke...

Hvis du er usikker på om du er deprimert så tror jeg ikke du har vært deprimert noen gang..

En grunn til utredning kan jo være for å finne ut om depresjonene er ifm bipolar lidelse eller andre tilstander. Riktig behandling krever riktig diagnose, derfor er utredning bra.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

2. Hvor lang tid tok utredningen, og ble dette utført som innlagt eller poliklinisk?

3. Fordeler og ulemper med utredning/behandling som innlagt vs. ved poliklinisk avd. 

4. Hvilke tester tok du?

6. Hvor mye kontakt hadde du med familien/egne barn under evt. innleggelse? Evt. årsak til lite/mye kontakt  

7. Dersom du la deg inn frivillig, har du avbrutt oppholdet/skrevet deg ut selv. Hvordan foregår det? 

Takk for alle svar. 

Trengs ikke utredning eller innleggelse for depresjon, det gjør fastlegen poliklinisk

Anonymkode: 77f35...2a7

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var alvorlig deprimert uten å forstå det fordi jeg ikke hadde kunnskap om det. Jeg hadde smerter i kroppen, ingen energi og intens angst. Jeg mast og maste om forferdelige ting jeg hadde gjort, om angsten, søvnløsheten , rare tvangstanker og gikk til lege for fysisk ubehag. Legen sa at jeg var alvorlig deprimert men jeg sa nei. Psykolog på DPS spurte om jeg var deprimert men jeg sa nei. Senere forstod jeg at de symptomene jeg hadde var knyttet til depresjon og at depresjon ikke bare handlet om å være veldig trist. Etter hvert gikk jeg inn i et mørkt hull som tok laaang tid å komme ut av. Da forstod jeg at jeg var deprimert og hadde vært det lenge. 

Anonymkode: d8fbb...c0e

1 time siden, AnonymBruker skrev:

4. Hvilke tester tok du?

Takk for alle svar. 

1. Jeg var innlagt i flere måneder med den diagnosen. Diagnosen var satt av fastlegen før jeg ble innlagt. I etterkant har jeg fått flere diagnoser i tillegg som man ikke så de første månedene pga depresjonen.

2. Fastlegen (men den ble oppgradert til alvorlig på sengepost)

3. Hvis du har et så stort funksjonsfeil at du ikke klarer å ta vare på deg selv eller det er fare for liv så er innleggelse best. Ellers er det best poliklinisk. Det er der man lærer å håndtere hverdagen slik den skal være, nemlig hjemme og ikke en kunstig hverdag som innlagt.

4. Madr, scid og mmpi

5. Ingenting. Hvis du er frisk nok er det kjedelig. Er du veldig syk merker du ikke forskjell.

6. Jeg hadde besøk av min sønn to ganger i uken. Det har vi fortsatt med ved hver innleggelse.

7. Jeg har skrevet meg ut noen ganger. Det har jeg bare sagt ifra om til behandler, så har jeg pakket bagen og dratt. Ikke noe hokus pokus.......bortsett fra når det har vært grunnlag for tvang. Da kommer jeg ingenplass.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...