Gå til innhold

ME - først og fremst en psykisk lidelse?


Gjest Naana47

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trist. Det er ikke minst nettopp slike holdninger som får leger (m.fl) til å sky ME-diagnosen som pesten. De står hjelpeløse i en diagnose de vet lite om, og dermed har problemer med å både stille og behandle. Og i tillegg blir de jo som i eksempelet her kraftig motarbeidet. 
 

Jeg kan skjønne at mange med ME på kraftig nivå og som gjerne er sengeliggende, syns det kan virke provoserende når de opplever at sykdommen blir bagatellisert og at de ikke blir tatt på alvor, men dette er virkelig ikke veien å gå. Ikke minst gir de jo et helt feil/skjevt bilde av sykdommen sin selv. For selv om ME syke kan ha gode og dårlige dager og sykdommen kan svinge gjennom døgnet, så har de aller færreste overskudd til å drive demonstrasjon på dette nivået her. Det får oss jo bare til å tenke enda mer at dette kan skyldes psykiatri fremfor ren somatisk sykdom. Ikke minst er denne holdningen sterk diskriminering av psykisk sykdom.

Håper virkelig denne aggressive adferden bare gjelder et mindretall av ME syke. Og at noen kanskje også vurderer å opprette en ny, oppdatert forening for ME syke, som har et mer åpent og liberalt syn på mulige årsaker og behandlingsformer.
 

For dersom denne ‘krigen’ får fortsette kommer ihvertfall aldri ME-diagnosen til å bli tatt ordentlig på alvor.
 

Lurer på om de er klar over at de bare ødelegger for seg selv og andre ME syke ved å bekjempe forskningen på denne måten😔

Anonymkode: 14381...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei

Det er rart denne trøtte pasientgruppen har energi til å kjempe så innbitt sin kamp for sine meninger. Men det er jo bra det, men litt rart også, med tanke på hvor slitne de er.

Først  tenkte jeg det var pårørende som stod bak, men så skjønte jeg det var me pasientene selv. 
Jeg vet jo at, me pasienter har timer av døgnet der de ikke er utmattet/ trøtte, det har jeg lest, men personlig ville jeg brukt de timene til mine interesser. 
 

jeg blir selv sliten, men av andre grunner. Så derfor driver jeg energisparing, lært av min pensjonerte psykiater, det fungerer veldig bra når jeg husker på det hun sa.

 

Det er nok fordi sykdommen har så mange grader. Og den svinger kraftig. Det er likevel neppe blant de sykeste som har energi til denne formen for demonstrering. Ihvertfall ikke om de faktisk klarer å følge den opp. Noe slikt som dette er mest sannsynlig utrolig energitappende for en med ME. Og det styrker egentlig bare mistanken om at sykdommen ligger på mentalt plan. Så de motarbeider egentlig sine egne meninger.

Anonymkode: 14381...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...