Gå til innhold

Ringe 113


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du noen gang ringt 113 angående egen psykisk uhelse før? 

 

Anonymkode: eaf46...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Nei. Jeg ser på nødnumerne som noe når man ringer når man er i livsfare og for syk for legevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
24 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Nei. Jeg ser på nødnumerne som noe når man ringer når man er i livsfare og for syk for legevakt.

Enig. Jeg er nesten livredd de numrene der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Nei. Jeg ser på nødnumerne som noe når man ringer når man er i livsfare og for syk for legevakt.

Ja og det kan man være av psykisk uhelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Nei, ikke har jeg ringt legevakt heller pga psykisk helse,selv om jeg har vært veldig dårlig til tider. Tar det opp i ukedagene i tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 27.5.2020 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang ringt 113 angående egen psykisk uhelse før? 

 

Anonymkode: eaf46...c55

Nei, kun ved fysisk livsfare og/eller ulykker. Legevakt  er brukt ved akutte og svært alvorlige (psykiske) situasjoner.

Anonymkode: d98e1...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
På 28.5.2020 den 19.23, Glitter skrev:

Ja og det kan man være av psykisk uhelse. 

Jeg ser ikke helt den men. Hvis man er veldig redd for å ta livet av seg, og klarer å uttrykke den frykten, så klarer man å dra til / ringe legevakten og. Slik jeg ser det. Men jeg har ikke fasiten.

Det er mer naturlig at andre ringer legevakten hvis en de kjenner er psykotisk og i fare. Men er man klar nok i hodet til å ringe å si man skal ta livet sitt, har jeg vondt for å tro man gjør det.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Nei, men jeg ringte legevakta en gang. De sluset meg videre så jeg fikk en samtale med en i dert  psykiatriske akutt-teamet her jeg bor. 113 har jeg ringt på vegne av meg selv en gang, men da var det pga fysisk sykdom. Legevakta tenker jeg er en grei plass å starte, for de kan vurdere om det er hensiktsmessig å sende helsepersonell i form av ambulanse eller legebil. 113 er på sin plass når det er så akutt at man ikke kan komme seg på legevakta og trenger behandling på sykehus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg ser ikke helt den men. Hvis man er veldig redd for å ta livet av seg, og klarer å uttrykke den frykten, så klarer man å dra til / ringe legevakten og. Slik jeg ser det. Men jeg har ikke fasiten.

Det er mer naturlig at andre ringer legevakten hvis en de kjenner er psykotisk og i fare. Men er man klar nok i hodet til å ringe å si man skal ta livet sitt, har jeg vondt for å tro man gjør det.

Jeg har ringt ambulanse ved et massivt panikkanfall hvor både de og jeg trodde det var noe fysisk. 190 i puls og besvimte hele tiden. 

Så har jeg forsøkt å ta livet mitt ved overdose, men blitt redd idet jeg har begynt å miste bevisstheten. Da har jeg vært nødt til å ringe 113.

Har ellers ringt legevakten og i noen tilfeller har de måttet sende ambulanse pga diverse ting. For eksempel da jeg hadde tatt en overdose, og da jeg våknet 16 timer senere så besvimte jeg gjentatte ganger hver gang jeg reiste meg opp og fikk et kutt i pannen og hjernerystelse. 

Jeg har aldri ringt 113 uten at det har vært nødvendig og i alle tre nevnte tilfeller har jeg blitt innlagt på sykehus. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
8 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har ringt ambulanse ved et massivt panikkanfall hvor både de og jeg trodde det var noe fysisk. 190 i puls og besvimte hele tiden. 

Så har jeg forsøkt å ta livet mitt ved overdose, men blitt redd idet jeg har begynt å miste bevisstheten. Da har jeg vært nødt til å ringe 113.

Har ellers ringt legevakten og i noen tilfeller har de måttet sende ambulanse pga diverse ting. For eksempel da jeg hadde tatt en overdose, og da jeg våknet 16 timer senere så besvimte jeg gjentatte ganger hver gang jeg reiste meg opp og fikk et kutt i pannen og hjernerystelse. 

Jeg har aldri ringt 113 uten at det har vært nødvendig og i alle tre nevnte tilfeller har jeg blitt innlagt på sykehus. 

 

Jo, Glitter men det blir jo noe annet da. MTP trådstart så forstod jeg att det skulle være noe psykisk. Altså for eksempel, nå har jeg det så vondt att nå ringer jeg 113 fordi jeg vil ta livet mitt. Det ville jeg synes var rart.

 

Det er noe helt annet att man ringer fordi man TROR man får ett illebefinnende, eller man angrer seg etter inntak av overdose er noe helt annet. Og jeg håper ikke du tror jeg mener du ikke skulle ringt da. Da har en av oss misforstått tråden tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Litt rart å ta overdose og så 30min senere angre seg å ringe 113, men det er kanskje noen som føler de må bruke sånne dramatiske virkemidler for å bli trodd. 

 

Anonymkode: eaf46...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Worrisome Plenty skrev:

 

Jo, Glitter men det blir jo noe annet da. MTP trådstart så forstod jeg att det skulle være noe psykisk. Altså for eksempel, nå har jeg det så vondt att nå ringer jeg 113 fordi jeg vil ta livet mitt. Det ville jeg synes var rart.

 

Det er noe helt annet att man ringer fordi man TROR man får ett illebefinnende, eller man angrer seg etter inntak av overdose er noe helt annet. Og jeg håper ikke du tror jeg mener du ikke skulle ringt da. Da har en av oss misforstått tråden tror jeg.

Jeg har ringt 113 for mange år siden da jeg tenkte mye på å ta livet mitt.  Jeg ringte mer enn en gang og legevakten også.  Jeg lever i dag, er frisk og jobber fulltid. Så vidt jeg husker etter alle disse årene så ble jeg snakket rolig til og med en varm og god stemme mens jeg ble satt over til legevakten.  Jeg tok piller, men aldri slik at jeg var nærme døden.  Det var netter hvor jeg overnattet på legevakten.  Det er ikke det minste rart å ringe nødtlf. når man er syk, uansett om det er psykisk eller fysisk.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Worrisome Plenty skrev:

 

Jo, Glitter men det blir jo noe annet da. MTP trådstart så forstod jeg att det skulle være noe psykisk. Altså for eksempel, nå har jeg det så vondt att nå ringer jeg 113 fordi jeg vil ta livet mitt. Det ville jeg synes var rart.

 

Det er noe helt annet att man ringer fordi man TROR man får ett illebefinnende, eller man angrer seg etter inntak av overdose er noe helt annet. Og jeg håper ikke du tror jeg mener du ikke skulle ringt da. Da har en av oss misforstått tråden tror jeg.

Okei.. men da er vi egentlig enig da. Mulig jeg misforsto da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart å ta overdose og så 30min senere angre seg å ringe 113, men det er kanskje noen som føler de må bruke sånne dramatiske virkemidler for å bli trodd. 

 

Anonymkode: eaf46...c55

Fordi jeg vil ikke leve, men så ble jeg redd for at det var verre å være død så jeg ble rett og slett redd. Og jeg fikk i samme slengen dårlig samvittighet ovenfor familie. Hadde overhodet ikke noe med å være dramatisk å gjøre. Jeg blir trodd og godt ivaretatt av psykiatrien så det er ikke der det ligger hos meg. Men jeg forventer ikke at noen som ikke har opplevd det samme skal forstå. Det viktige her er jo at jeg klarte å ombestemme meg for hvis ikke hadde jeg vært død nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Glitter skrev:

Fordi jeg vil ikke leve, men så ble jeg redd for at det var verre å være død så jeg ble rett og slett redd. Og jeg fikk i samme slengen dårlig samvittighet ovenfor familie. Hadde overhodet ikke noe med å være dramatisk å gjøre. Jeg blir trodd og godt ivaretatt av psykiatrien så det er ikke der det ligger hos meg. Men jeg forventer ikke at noen som ikke har opplevd det samme skal forstå. Det viktige her er jo at jeg klarte å ombestemme meg for hvis ikke hadde jeg vært død nå. 

Helt enig. Det viktige er at du skal ha ros for å ha ombestemt deg.!!! 

Anonymkode: c850d...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Worrisome Plenty skrev:

 

Jo, Glitter men det blir jo noe annet da. MTP trådstart så forstod jeg att det skulle være noe psykisk. Altså for eksempel, nå har jeg det så vondt att nå ringer jeg 113 fordi jeg vil ta livet mitt. Det ville jeg synes var rart.

 

Det er noe helt annet att man ringer fordi man TROR man får ett illebefinnende, eller man angrer seg etter inntak av overdose er noe helt annet. Og jeg håper ikke du tror jeg mener du ikke skulle ringt da. Da har en av oss misforstått tråden tror jeg.

Det du sier her er at det er noe helt annet hvis man tror man feiler noe fysisk, men hvis det er psykisk og du tenker å ta livet ditt.  Hvorfor er det noe annet når du er i direkte livsfare og trenger hjelp?  

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier her er at det er noe helt annet hvis man tror man feiler noe fysisk, men hvis det er psykisk og du tenker å ta livet ditt.  Hvorfor er det noe annet når du er i direkte livsfare og trenger hjelp?  

Anonymkode: e40e3...7f9

I utgangspunktet er det vel da riktig å ringe legevakten, så kan de vurdere om det er behov for å rekvirere ambulanse? 

Jeg tenker at når man er akutt suicidal, men ennå ikke har gjort noe så er man i indirekte fare, som selvsagt kan gå over til direkte fare dersom man handler på det. Og da vil rette instans være legevakten som er et lavere nivå enn 113. De vil da oppfordre personen til å komme til legevakten. Hvis de vurderer at personen er så dårlig at hn ikke vil klare å komme seg til legevakten så kan de enten rekvirere taxi eller ambulanse. 

På samme måte som at man ved fysiske problemer kanskje ikke oppfatter situasjonen som så akutt livstruende at de må ha umiddelbar hjelp innen noen minutter så kan de ringe legevakten som da enten ber de komme for egen maskin eller sender ambulanse. 

Mulig jeg tenker feil her, men det virker logisk for min del. 

Det handler ikke om at fysisk er mer verdt enn psykisk eller noe slikt, men at man skal bruke ressursene slik at man får hjelp etter behov. 

Da jeg falt i går og knakk håndleddet så tok jeg buss til fastlegen og så buss til sykehuset selv om jeg hadde veldig vondt. Kunne ikke bedt om å bli fraktet med pasienttransport for det, selv om jeg muligens kunne blitt det. Jeg vet ikke da jeg ikke spurte. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...