Gå til innhold

Ringe 113


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg tenker at når man er akutt suicidal, men ennå ikke har gjort noe så er man i indirekte fare, som selvsagt kan gå over til direkte fare dersom man handler på det. Og da vil rette instans være legevakten som er et lavere nivå enn 113. De vil da oppfordre personen til å komme til legevakten. Hvis de vurderer at personen er så dårlig at hn ikke vil klare å komme seg til legevakten så kan de enten rekvirere taxi eller ambulanse. 

113 vurderer faren og setter over til legevakten.  Det å huske hvilket nummer du skal ringe kan være vanskelig.  En suicidal person tenker ikke klart og det vet de fleste.  Selv møtte jeg veldig hyggelige mennesker som snakket med meg mens de satte meg over til legevakten.  Jeg er takknemlig for å ha søkt hjelp og fått den.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

113 vurderer faren og setter over til legevakten.  Det å huske hvilket nummer du skal ringe kan være vanskelig.  En suicidal person tenker ikke klart og det vet de fleste.  Selv møtte jeg veldig hyggelige mennesker som snakket med meg mens de satte meg over til legevakten.  Jeg er takknemlig for å ha søkt hjelp og fått den.

Anonymkode: e40e3...7f9

Det er sant. :) Veldig bra du klarte å ringe etter hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier her er at det er noe helt annet hvis man tror man feiler noe fysisk, men hvis det er psykisk og du tenker å ta livet ditt.  Hvorfor er det noe annet når du er i direkte livsfare og trenger hjelp?  

Anonymkode: e40e3...7f9

Hvis man er i livsfare, men ikke vil ta selvmord, men roper om hjelp så er man ikke i direkte  livsfare. Strengt tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Glitter skrev:

I utgangspunktet er det vel da riktig å ringe legevakten, så kan de vurdere om det er behov for å rekvirere ambulanse? 

Jeg tenker at når man er akutt suicidal, men ennå ikke har gjort noe så er man i indirekte fare, som selvsagt kan gå over til direkte fare dersom man handler på det. Og da vil rette instans være legevakten som er et lavere nivå enn 113. De vil da oppfordre personen til å komme til legevakten. Hvis de vurderer at personen er så dårlig at hn ikke vil klare å komme seg til legevakten så kan de enten rekvirere taxi eller ambulanse. 

 

Hvis du handler på selvskadingstankene dine og så ringer 113 for å be om hjelp så er du ikke suicidal på ekte etter min mening. Da ønsker du jo ikke å dø, du bare ønsket å få hjelp, men tenkte mest sannsynlig at du måtte være ustabil for å få hjelp.

Selv så har jeg alltid fått hjelp når jeg har trengt det, og jeg har ikke forsøkt å ta selvmord en eneste gang. Jeg tenker at hvis jeg forsøker å ta selvmord så er det for å faktisk dø. Jeg syns ikke det er greit med de som bruker overdoser og parasuicidale handlinger som et middel for å bli tatt på alvor. 

Anonymkode: eaf46...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Worrisome Plenty skrev:

Hvis man er i livsfare, men ikke vil ta selvmord, men roper om hjelp så er man ikke i direkte  livsfare. Strengt tatt.

Hvis tankene surrer rundt å ta selvmord, og du våkner opp innimellom av at du ikke ønsker det og så ser du ingen annen utvei så er du i direkte livsfare.  Da er det riktig å be om hjelp.  Det tar ikke lang tid å kaste seg ut av veranda og hvis du står og vurderer om du skal gjøre det eller ikke så står det om sekunder.  Det bør tas på alvor når noen roper på hjelp.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, Glitter skrev:

Så har jeg forsøkt å ta livet mitt ved overdose, men blitt redd idet jeg har begynt å miste bevisstheten. Da har jeg vært nødt til å ringe 113.

Men du tok ikke livet av deg, du forsøkte og det er kun et rop om hjelp og det fikk du i tide.

De som virkelig vil ta livet av seg lykkes dessverre fordi de gjør det på en måte der de ikke kan reddes.

Anonymkode: eaf46...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du handler på selvskadingstankene dine og så ringer 113 for å be om hjelp så er du ikke suicidal på ekte etter min mening. Da ønsker du jo ikke å dø, du bare ønsket å få hjelp, men tenkte mest sannsynlig at du måtte være ustabil for å få hjelp.

Selv så har jeg alltid fått hjelp når jeg har trengt det, og jeg har ikke forsøkt å ta selvmord en eneste gang. Jeg tenker at hvis jeg forsøker å ta selvmord så er det for å faktisk dø. Jeg syns ikke det er greit med de som bruker overdoser og parasuicidale handlinger som et middel for å bli tatt på alvor. 

Anonymkode: eaf46...c55

Jeg har forklart hva som har vært tilfellet med meg og det var akutt suicidalitet som førte til handlingen. Du kan lese hva jeg skrev på nytt. Har ikke mer å tilføye. Jeg får hjelp jeg også uavhengig av handlinger. Har ingen grunn til å gjøre noe slikt for å få hjelp eller oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men du tok ikke livet av deg, du forsøkte og det er kun et rop om hjelp og det fikk du i tide.

De som virkelig vil ta livet av seg lykkes dessverre fordi de gjør det på en måte der de ikke kan reddes.

Anonymkode: eaf46...c55

Det var ikke et rop om hjelp. Jeg hadde helt klart vært død hvis jeg ikke hadde fått kalde føtter. Da jeg tok overdosen så var hensikten å dø. Du har ingen rett til å komme og fortelle meg hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde. Du kjenner ikke meg og var ikke i mitt hode og hva som skjedde den dagen som utløste det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg prøver å forklare meg billedlig så kan man tenke seg at det sitter to skapninger på hver sin skulder.  Han på venstre skulder sier "ta livet ditt", den andre på høyre skulder sier "ikke gjør det" og dette holder de på med.  Hvis den på venstre skulder er et øyeblikk mer høyrøstet enn den andre og du hører ikke han som sitter på høyre skulder så tar det ikke lang tid å kaste seg ut av en veranda, trekke en pistol eller svelge overdose.  Hvis det er en overdose så hører du han på høyre skulder fortelle deg at dette vil du ikke og du har tlf i nærheten og ringer 113 for å få hjelp på han på venstre skulder fordi du er vettskremt han.  Det er her snakk om sekunder og til og med brøkdeler av sekunder.

Ingen som ikke har prøvd dette vet hva dette er.  Det er ingen skam å ringe 113 i slik situasjon.  Å påstå at man burde ha tatt alle bestemmelser rolig og overveiet og sagt "enten tar jeg livet mitt eller så gjør jeg ikke det".  Virkeligheten er ikke slik.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Glitter skrev:

Det var ikke et rop om hjelp. Jeg hadde helt klart vært død hvis jeg ikke hadde fått kalde føtter. Da jeg tok overdosen så var hensikten å dø. Du har ingen rett til å komme og fortelle meg hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde. Du kjenner ikke meg og var ikke i mitt hode og hva som skjedde den dagen som utløste det. 

Heldigvis så ropte du om hjelp og fikk den.  Det er ingen skam, tvertimot det viser en styrke.  Den som sier at du ikke skulle ha ringt nødtlf. kan holde det for seg selv.  Det er for dumt.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis så ropte du om hjelp og fikk den.  Det er ingen skam, tvertimot det viser en styrke.  Den som sier at du ikke skulle ha ringt nødtlf. kan holde det for seg selv.  Det er for dumt.

Anonymkode: e40e3...7f9

Takk. :) Ja jeg hadde et veldig svakt øyeblikk (eller det tok en time før jeg ringte) på grunn av noe veldig vondt som skjedde og jeg var i utgangspunktet dypt deprimert så det ble dråpen til å vippe meg over. Men alt i alt så ønsker jeg å komme dit at jeg har et ønske om å leve igjen. Selv om det nå har gått 4 år uten det ønsket. Så ja jeg har hatt et par skjær i sjøen hvor jeg har gitt opp, men alle andre dager har jeg kjempet. Det er faktisk ganske vondt å få høre ting som at man bare er ute etter oppmerksomhet eller misbruker ressurser. Men jeg prøver å tilskrive det ignoranse eller uvitenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg prøver å forklare meg billedlig så kan man tenke seg at det sitter to skapninger på hver sin skulder.  Han på venstre skulder sier "ta livet ditt", den andre på høyre skulder sier "ikke gjør det" og dette holder de på med.  Hvis den på venstre skulder er et øyeblikk mer høyrøstet enn den andre og du hører ikke han som sitter på høyre skulder så tar det ikke lang tid å kaste seg ut av en veranda, trekke en pistol eller svelge overdose.  Hvis det er en overdose så hører du han på høyre skulder fortelle deg at dette vil du ikke og du har tlf i nærheten og ringer 113 for å få hjelp på han på venstre skulder fordi du er vettskremt han.  Det er her snakk om sekunder og til og med brøkdeler av sekunder.

Ingen som ikke har prøvd dette vet hva dette er.  Det er ingen skam å ringe 113 i slik situasjon.  Å påstå at man burde ha tatt alle bestemmelser rolig og overveiet og sagt "enten tar jeg livet mitt eller så gjør jeg ikke det".  Virkeligheten er ikke slik.

Anonymkode: e40e3...7f9

Det er dette som kalles parasuicidale handlinger. 

Må lenger ut på landet for å få meg til å tro at en som oppriktig ønsket å dø av overdose ringer 113 like etter inntaket altså.

Anonymkode: eaf46...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette som kalles parasuicidale handlinger. 

Må lenger ut på landet for å få meg til å tro at en som oppriktig ønsket å dø av overdose ringer 113 like etter inntaket altså.

Anonymkode: eaf46...c55

Hold det for deg selv og opphold deg lengst ut på landet.  Du har naive forestillinger om noe du ikke har opplevd selv.  Hva vet du om ønsker og tanker hos andre?  113 er for mennesker i nød, uansett om det er psykisk eller fysisk.  Jeg falt på badegulvet hjemme hos meg selv og ringte nødtlf. da jeg fikk bevisstheten igjen.  Jeg kan ikke huske at jeg tenkte at jeg var i livsfare, men ifølge deg så skulle jeg slått opp i tlf. katalogen for å finne tlf. nummer til legevakten.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En venn av meg jobbet i 113 sentralen og hun kunne fortelle at enkelte vakter, særlig netter der minst 80-90% av telefonene de fikk var fra psykisk syke, rusede, alkoholiserte, eller psykisk utviklingshemmede pasienter. De kunne ringe om de samme tingene gang på gang og det var tydelig at det utelukkende handlet om en psykisk uro, fremfor livsfaretruende sykdom. Mange ganger fikk de ‘ulv-ulv’ situasjoner. Det som ofte gikk igjen var pasienter med ulike former for panikkanfall.

Anonymkode: f98bb...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venn av meg jobbet i 113 sentralen og hun kunne fortelle at enkelte vakter, særlig netter der minst 80-90% av telefonene de fikk var fra psykisk syke, rusede, alkoholiserte, eller psykisk utviklingshemmede pasienter. De kunne ringe om de samme tingene gang på gang og det var tydelig at det utelukkende handlet om en psykisk uro, fremfor livsfaretruende sykdom. Mange ganger fikk de ‘ulv-ulv’ situasjoner. Det som ofte gikk igjen var pasienter med ulike former for panikkanfall.

Anonymkode: f98bb...11f

Og betyr det i dine øyne og din venns at psykisk syke burde ikke ringe 113 og heller ta sjansen på at de tar livet sitt?  Det er mulig at jeg traff på din venn engang, men ellers møtte jeg høyt kompetente mennesker med mye forståelse.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og betyr det i dine øyne og din venns at psykisk syke burde ikke ringe 113 og heller ta sjansen på at de tar livet sitt?  Det er mulig at jeg traff på din venn engang, men ellers møtte jeg høyt kompetente mennesker med mye forståelse.

Anonymkode: e40e3...7f9

Hvorfor kan du ikke bare vente til neste dag og få en time hos fastlegen? Helt ærlig, hvis man ringer 113 og forteller at man skal eller holder på å ta livet sitt så hadde man helt fint klart å vente til time med fastlegen. 

Ringer du 113 så er det et sikkert tegn på at du ikke ønsker å faktisk ta selvmord, men du ønsker hjelp...

 

Anonymkode: eaf46...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke bare vente til neste dag og få en time hos fastlegen? Helt ærlig, hvis man ringer 113 og forteller at man skal eller holder på å ta livet sitt så hadde man helt fint klart å vente til time med fastlegen. 

Ringer du 113 så er det et sikkert tegn på at du ikke ønsker å faktisk ta selvmord, men du ønsker hjelp...

 

Anonymkode: eaf46...c55

Fordi at du kan ta livet av deg når som helst før legekontoret åpner.  Tror du i virkeligheten at de som tar selvmord gjør det helt overveiet?  Ja det er sikkert veldig lurt å si til de som tenker å ta livet sitt at de bør vente til neste dag.

Ja det er et sikkert tegn på at du ønsker hjelp når du ringer 113 og det er et godt tegn.  Det er ikke noe galt i det.

Gå til fastlegen din og spør hvordan mennesker i dyp depresjon føler seg.  Kanskje hen har noen kunnskaper som du ikke har.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke bare vente til neste dag og få en time hos fastlegen? Helt ærlig, hvis man ringer 113 og forteller at man skal eller holder på å ta livet sitt så hadde man helt fint klart å vente til time med fastlegen. 

Ringer du 113 så er det et sikkert tegn på at du ikke ønsker å faktisk ta selvmord, men du ønsker hjelp...

 

Anonymkode: eaf46...c55

Hvor mange tror du har ønsket hjelp som har tatt livet sitt?  Når livet er tatt så er det for sent å vente på at legekontoret åpner.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tror du har ønsket hjelp som har tatt livet sitt?  Når livet er tatt så er det for sent å vente på at legekontoret åpner.

Anonymkode: e40e3...7f9

Når du ringer 113 så viser det jo at du ikke ønsker å ta selvmord.. 

Anonymkode: eaf46...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du ringer 113 så viser det jo at du ikke ønsker å ta selvmord.. 

Anonymkode: eaf46...c55

Ja i det øyeblikket jeg ringer, men hvis jeg er ustabil så kan jeg skifte mening på sekundet og det er skremmende.  Derfor tar 113 alle på alvor.  Det har nok hendt at de har kommet for sent selv om det ikke gjelder meg.

Anonymkode: e40e3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...