Gå til innhold

Voksne folk med ADHD som får 686kr i måneden pga "ekstra slitasje på klær"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøssenavn da, er det nødvendig å skrive en hel avhandling da.litt rart at en med såkalt adhd orker sitte stille og skrive så jævla mye. Uansett, fjerning av slike tillegg er noe som tvinger seg frem når statens utgifter øker raskere enn inntektene. En ansvarlig borgerlig regjering sørger nok for det, ikke minst pga situasjonen efter koronna utbruddet. Nu må det strammes inn.

Anonymkode: f837f...267

Hvilken stønad får du. Og hvorfor fortjener du den stønaden mer enn andre? Lurer bare. 

Anonymkode: 47c98...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes stønader for svært mye inne på NAV. Og så finnes det andre ting som detter rart man ikke får stønad for. Jeg har et voksent barn med både ADHD og Asberger. Han sliter ikke på klær men det er mange andre ekstrautgifter. Feks knuser han ting når han blir sint eller uforsiktig . Fordi han ikke jobber betaler jeg ALT for han. Tusenvis av kroner i briller, tannlegetimer, psykolog, lege , medisiner, klær osv. Han har dårlig impulskontroll og sløser med penger. Bestiller på nettet ol. Fordi han ikke har venner må vi alltid ha han med på ferie og betale for reise , mat og opphold. Fordi han fungerer dårlig sosialt på jobb får han sparken og blir mer og mer engstelig og deprimert. Jeg går inn på NAV for å se om det finnes stønad for de med ADHD. Dette med klær er det eneste jeg finner. Han får ikke AAP fordi legen på NAV har blitt så streng med de som er så unge( 22 år). Foreldre har forsørgerplikt. Jeg må følge han til alt fordi han har angst. Sørge for der meste, be han pusse tenner osv. Men likevel for oppegående til å få noen som helst form for stønad. De 686 kr er en dråpe i havet. Forstår ikke hvorfor dere ikke kan unne en med ADHD de kronene. 

Anonymkode: 47c98...22d

Da jeg var ung og fattig, måtte jeg gå med tapede briller. Jeg har heller ikke sagt jeg ikke unner de med ADHD penger til klær, jeg sier det med briller som ett apropo. Briller er dyrt for fattige mennesker. Nå som voksen har jeg råd til briller, men det hadde jeg ikke da jeg gikk på forløperen til AAP, attføring.

Anonymkode: 329b7...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var ung og fattig, måtte jeg gå med tapede briller. Jeg har heller ikke sagt jeg ikke unner de med ADHD penger til klær, jeg sier det med briller som ett apropo. Briller er dyrt for fattige mennesker. Nå som voksen har jeg råd til briller, men det hadde jeg ikke da jeg gikk på forløperen til AAP, attføring.

Anonymkode: 329b7...c3c

Personlig mener jeg briller er viktigere. Synet ditt angår faktisk alle hvis man skal tenke sikkerhet, så briller burde vært langt billigere. Spesielt med tanke på dem som sliter fra før som du nevner her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Chris1981 skrev:

Personlig mener jeg briller er viktigere. Synet ditt angår faktisk alle hvis man skal tenke sikkerhet, så briller burde vært langt billigere. Spesielt med tanke på dem som sliter fra før som du nevner her. 

Det er jeg helt enig i. Briller og tannlege er viktigere.

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøssenavn da, er det nødvendig å skrive en hel avhandling da.litt rart at en med såkalt adhd orker sitte stille og skrive så jævla mye. Uansett, fjerning av slike tillegg er noe som tvinger seg frem når statens utgifter øker raskere enn inntektene. En ansvarlig borgerlig regjering sørger nok for det, ikke minst pga situasjonen efter koronna utbruddet. Nu må det strammes inn.

Anonymkode: f837f...267

Hva er egentlig denne greia med å hele tiden påstå at andre ikke har de diagnosene de har? Jeg har ikke "såkalt adhd", jeg har hyperkinetisk forstyrrelse, hakket verre enn adhd. Har du tenkt over at det kanskje er pga adhd at det blir så lange avhandlinger? Og hva vet du om hvor lang tid jeg brukte på å skrive så jævla mye. Kanskje det var gjort på to minutter, eller kanskje jeg delte det opp og hadde pauser i skrivinga. Kanskje jeg flyttet konstant på bena mens jeg skrev. Det vet du overhode ingenting om. Så du, det er ikke flaut å bruke hodet litt før man svarer.

Uansett, det var den borgerlige regjeringen som tok en gjennomgang av grunnstønaden og dermed sørget for at folk med adhd fikk grunnstønad for ekstrautgifter pga slitasje på klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Trine skrev:

Hva er egentlig denne greia med å hele tiden påstå at andre ikke har de diagnosene de har? Jeg har ikke "såkalt adhd", jeg har hyperkinetisk forstyrrelse, hakket verre enn adhd. Har du tenkt over at det kanskje er pga adhd at det blir så lange avhandlinger? Og hva vet du om hvor lang tid jeg brukte på å skrive så jævla mye. Kanskje det var gjort på to minutter, eller kanskje jeg delte det opp og hadde pauser i skrivinga. Kanskje jeg flyttet konstant på bena mens jeg skrev. Det vet du overhode ingenting om. Så du, det er ikke flaut å bruke hodet litt før man svarer.

Uansett, det var den borgerlige regjeringen som tok en gjennomgang av grunnstønaden og dermed sørget for at folk med adhd fikk grunnstønad for ekstrautgifter pga slitasje på klær.

Det er galskap når andre ikke får stønad til briller og tannbehandling. Som er langt viktigere.

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en medfødte tannproblemer, og får dekt 50% av tannbehandling som skyldes dette. 

Anonymkode: 1c1d9...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.
25 minutter siden, Trine skrev:

Hva er egentlig denne greia med å hele tiden påstå at andre ikke har de diagnosene de har? Jeg har ikke "såkalt adhd", jeg har hyperkinetisk forstyrrelse, hakket verre enn adhd. Har du tenkt over at det kanskje er pga adhd at det blir så lange avhandlinger? Og hva vet du om hvor lang tid jeg brukte på å skrive så jævla mye. Kanskje det var gjort på to minutter, eller kanskje jeg delte det opp og hadde pauser i skrivinga. Kanskje jeg flyttet konstant på bena mens jeg skrev. Det vet du overhode ingenting om. Så du, det er ikke flaut å bruke hodet litt før man svarer.

Uansett, det var den borgerlige regjeringen som tok en gjennomgang av grunnstønaden og dermed sørget for at folk med adhd fikk grunnstønad for ekstrautgifter pga slitasje på klær.

Det er helt latterlig å så mye i støtte til klær (2-3 ganger mer enn hva jeg bruker på klær i året fex). Jeg sliter svært raskt ut sko, men får ikke en krone i støtte for det. Har hatt tannlegeutgifter på flere 10.000 de siste årene pga dårlige tenner, men får ikke en krone i støtte for det. Har ikke riktig diagnose.

Regjeringen kommer til å finkjemme budsjettet i den ekstraordinære situasjonen vi er i nå. Denne urettferdige stønaden står nok høyt på listen over potensielle kutt.

De har temmelig vært flinke til å kutte de siste årene:

* Kutt i støtte til tannregulrering for barn.

* Kutt i støtte til briller til barn.

* Innstramming på kriteriene for arbeidsavklaringspenger (AAP).

* Kutt i lønnsgarantiordningen og ledighetstrygden.

* Flere uføre, og spesielt unge, mistet retten til bostøtte etter at uførereformen trådte i kraft i 2015.

* Kutt i AAP for unge.

* Feriepengene til arbeidsledige er fjernet helt og dagpengesatsene er redusert.

* Økt skatt for arbeidsreiser og kost og losji.

* Skjerpet skatt på arbeidsgivers dekning av merutgifter til kost og losji.

* Hyretillegget er beskattet og fagforeningsfradraget er svekket.

* Reduksjon i barnetillegget til uføre.

* Kutt i bilordningen for bevegelseshemmede.

* Kutt i fri rettshjelp.

Listen er langt lengre, dette var noen av de viktigste kuttene. Og flere kutt kommer. Garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye viktigere at folk får gratis briller enn at de med ADHD får støtte til klær. Uten briller kan man bli totalt funksjonshemma å regne.

 

For det første så kan voksne folk med ADHD skjerpe seg. De klarer å planlegge å bytte til malingsflekk før de begynner å male, hvis de vil. Men uansett hva så om genseren din har en liten malingsflekk på seg eller et lite hull det gjør jo ingenting.

Anonymkode: bfc02...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Mye viktigere at folk får gratis briller enn at de med ADHD får støtte til klær. Uten briller kan man bli totalt funksjonshemma å regne.

 

For det første så kan voksne folk med ADHD skjerpe seg. De klarer å planlegge å bytte til malingsflekk før de begynner å male, hvis de vil. Men uansett hva så om genseren din har en liten malingsflekk på seg eller et lite hull det gjør jo ingenting.

Anonymkode: bfc02...92e

Jeg antar at det er ca like enkelt for en med ADHD å skjerpe seg som det er for en med depresjon eller angst. Det er jo nettopp fordi de ikke kan det at livet blir vanskelig å mestre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en nådeløs kamp for å komme seg til toppen av offerhierarkiet. 

Anonymkode: 1aef2...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en nådeløs kamp for å komme seg til toppen av offerhierarkiet. 

Anonymkode: 1aef2...ab0

Systemet favoriserer visse grupper. 

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 22.43, Aspergers Inc. skrev:

Det er helt latterlig å så mye i støtte til klær (2-3 ganger mer enn hva jeg bruker på klær i året fex). Jeg sliter svært raskt ut sko, men får ikke en krone i støtte for det. Har hatt tannlegeutgifter på flere 10.000 de siste årene pga dårlige tenner, men får ikke en krone i støtte for det. Har ikke riktig diagnose.

Regjeringen kommer til å finkjemme budsjettet i den ekstraordinære situasjonen vi er i nå. Denne urettferdige stønaden står nok høyt på listen over potensielle kutt.

De har temmelig vært flinke til å kutte de siste årene:

* Kutt i støtte til tannregulrering for barn.

* Kutt i støtte til briller til barn.

* Innstramming på kriteriene for arbeidsavklaringspenger (AAP).

* Kutt i lønnsgarantiordningen og ledighetstrygden.

* Flere uføre, og spesielt unge, mistet retten til bostøtte etter at uførereformen trådte i kraft i 2015.

* Kutt i AAP for unge.

* Feriepengene til arbeidsledige er fjernet helt og dagpengesatsene er redusert.

* Økt skatt for arbeidsreiser og kost og losji.

* Skjerpet skatt på arbeidsgivers dekning av merutgifter til kost og losji.

* Hyretillegget er beskattet og fagforeningsfradraget er svekket.

* Reduksjon i barnetillegget til uføre.

* Kutt i bilordningen for bevegelseshemmede.

* Kutt i fri rettshjelp.

Listen er langt lengre, dette var noen av de viktigste kuttene. Og flere kutt kommer. Garantert.

Er det en medisinsk årsak til at du fort sliter ut sko, og er ekstrautgiftene høyere enn 686 kr? I såfall, har du søkt om å få det dekket? Du skriver at du bruker mindre i året på klær enn det vi får i støtte, så da kan ikke skoslitasjen din være veldig ille.

Skyldes dårlige tenner en sykdom, får du dekket ganske mye av helfo. Men ofte skyldes dårlige tenner livsstil og ikke sykdom, da får man ikke dekket noe.

Må man ha briller pga sykdom, får man det dekket. Svaksynthet er ikke en sykdom og derfor får man ikke dekket noe. Jeg må også betale brillene mine selv.

Noen steder kuttes det, andre steder går de inn med flere midler. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. Og hverken du eller jeg kommer til å noen gang bli 100% fornøyd med hvordan pengene blir brukt.

Å bli sur for at folk med adhd får dekket litt av sine ekstrautgifter til klær, er like dumt som om jeg skulle bli sur for alle de som får dekket utgifter til bil. Jeg kan ikke (av medisinske årsaker) ta kollektivt, men ingen betaler bilen min for det, og det er helt greit.

At du syns det er latterlig at voksne folk skal få ha klær, får være ditt problem. Det er ingen i denne tråden som uansett er interessert i å forstå hvorfor vi får disse pengene. Sånn sett forstår jeg ikke hva ts vil med denne tråden. Men det er jo en gjenganger blant enkelte dolere. Klage, klage, klage, klage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.6.2020 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Det er galskap når andre ikke får stønad til briller og tannbehandling. Som er langt viktigere.

Anonymkode: f837f...267

Er helt rette tenner viktigere enn klær? Klær er ikke en luksusvare, men er faktisk livsviktig. Ihvertfall i Norge. Har man dårlige tenner pga sykdom, får man dekket store deler av utgiftene. Har man dårlige tenner pga livsstil, får man ikke dekket det. Samme gjelder briller, bortsett fra at der har ikke livsstil noe å si. Svaksynthet er ikke en sykdom og blir derfor ikke dekket. Har man en øyesykdom, kan man få dekket utgifter til briller. Hadde jeg måtte velge mellom å kvitte meg med brillene eller klærne, hadde jeg valgt brillene. Tror folk undervurderer nytten av klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Mye viktigere at folk får gratis briller enn at de med ADHD får støtte til klær. Uten briller kan man bli totalt funksjonshemma å regne.

 

For det første så kan voksne folk med ADHD skjerpe seg. De klarer å planlegge å bytte til malingsflekk før de begynner å male, hvis de vil. Men uansett hva så om genseren din har en liten malingsflekk på seg eller et lite hull det gjør jo ingenting.

Anonymkode: bfc02...92e

Og hva blir man uten klær? Totalt funksjonshemma så fort man skal utenfor sin egen dør.

Nei, voksne med adhd kan ikke skjerpe seg, da hadde vi jo gjort det! Adhd er en funksjonsforstyrrelse i hjernen. Altså, vår hjerne fungerer ikke like optimalt som din hjerne. Om en med adhd kan ta seg sammen, da kan også en blind se. Så folk kan jo bare ta seg sammen, så slipper de briller.

Prøvd hull i buksa i minus 20 grader? Hadde du gått ut med en bukse med et digert rift i rumpa? Hadde du gått til legen i en genser med en stor malingsflekk? Hadde du hatt på en skjorte med en stor fettflekk på jobben? Og har du noen gang forsøkt å gå med sko hvor såla mer eller mindre henger og dingler? Tro meg, her er ikke genseren oppbrukt pga én liten malingsflekk. Og det er veldig mye som blir reparert. Men det er også altfor mye som ikke kan repareres. Og hvis du tror en med adhd tar lett på det, må du tro om igjen. Det er evige beviser på egen udugelighet. Fordelen er at man blir faen så glad og stolt av seg selv, når man for en gangs skyld bytter bukse før man skal male. Vi "skjerper oss" hele tiden, likevel driter vi oss ut igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker
På 5.6.2020 den 9.55, Trine skrev:

Er helt rette tenner viktigere enn klær?

Regulering er langt mer enn kun "rette" og "pene" tenner.

På 5.6.2020 den 9.55, Trine skrev:

Klær er ikke en luksusvare, men er faktisk livsviktig.

Lurer litt på hvordan du hadde råd til klær før du fikk dette tillegget. 

Ellers er dyr tannbehandling som rotfyllinger, kroner og implanter, og briller , langt dyrere utgifter som mange ikke har råd til. Og langt viktigere enn slitasje på klærne.

På 5.6.2020 den 9.55, Trine skrev:

Ihvertfall i Norge. Har man dårlige tenner pga sykdom, får man dekket store deler av utgiftene.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Mange har behov for dyre reparasjoner av tennene uten at dette skyldes sykdom. F.eks. på grunn av store gamle amalgamfyllinger som etter mange år begynner å lekke og fører til rotbetennelse, eller utvider seg og gjør at tannen sprekker opp. Da snakker vi gjerne om utgifter til rotfylling og krone til 10-15000, pr tann. Hvis man ikke trenger implant, til 20-30000.

På 5.6.2020 den 9.55, Trine skrev:

Har man dårlige tenner pga livsstil, får man ikke dekket det.

Å tro man kun har dårlige tenner pga livsstil er rett og slett kunnskapsløshet.

På 5.6.2020 den 9.55, Trine skrev:

Samme gjelder briller, bortsett fra at der har ikke livsstil noe å si. Svaksynthet er ikke en sykdom og blir derfor ikke dekket.

Og svaksynhet er langt mer alvorlig enn litt mer slitte klær.

På 5.6.2020 den 9.55, Trine skrev:

Har man en øyesykdom, kan man få dekket utgifter til briller. Hadde jeg måtte velge mellom å kvitte meg med brillene eller klærne, hadde jeg valgt brillene. 

Jesus, er det mulig å være så blåst i hodet?!? Prøv å gå rundt uten briller hvis du er sterkt nærsynt. Du hadde neppe gått rundt uten klær uten dette tillegget. 

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.6.2020 den 10.11, Trine skrev:

Og hva blir man uten klær? Totalt funksjonshemma så fort man skal utenfor sin egen dør.

Nei, voksne med adhd kan ikke skjerpe seg, da hadde vi jo gjort det! Adhd er en funksjonsforstyrrelse i hjernen. Altså, vår hjerne fungerer ikke like optimalt som din hjerne. Om en med adhd kan ta seg sammen, da kan også en blind se. Så folk kan jo bare ta seg sammen, så slipper de briller.

Prøvd hull i buksa i minus 20 grader? Hadde du gått ut med en bukse med et digert rift i rumpa? Hadde du gått til legen i en genser med en stor malingsflekk? Hadde du hatt på en skjorte med en stor fettflekk på jobben? Og har du noen gang forsøkt å gå med sko hvor såla mer eller mindre henger og dingler? Tro meg, her er ikke genseren oppbrukt pga én liten malingsflekk. Og det er veldig mye som blir reparert. Men det er også altfor mye som ikke kan repareres. Og hvis du tror en med adhd tar lett på det, må du tro om igjen. Det er evige beviser på egen udugelighet. Fordelen er at man blir faen så glad og stolt av seg selv, når man for en gangs skyld bytter bukse før man skal male. Vi "skjerper oss" hele tiden, likevel driter vi oss ut igjen og igjen.

Du har en tildens til å overdrive veldig. 

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.6.2020 den 9.49, Trine skrev:

Er det en medisinsk årsak til at du fort sliter ut sko, og er ekstrautgiftene høyere enn 686 kr? I såfall, har du søkt om å få det dekket? Du skriver at du bruker mindre i året på klær enn det vi får i støtte, så da kan ikke skoslitasjen din være veldig ille.

Skyldes dårlige tenner en sykdom, får du dekket ganske mye av helfo. Men ofte skyldes dårlige tenner livsstil og ikke sykdom, da får man ikke dekket noe.

Må man ha briller pga sykdom, får man det dekket. Svaksynthet er ikke en sykdom og derfor får man ikke dekket noe. Jeg må også betale brillene mine selv.

Noen steder kuttes det, andre steder går de inn med flere midler. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. Og hverken du eller jeg kommer til å noen gang bli 100% fornøyd med hvordan pengene blir brukt.

Å bli sur for at folk med adhd får dekket litt av sine ekstrautgifter til klær, er like dumt som om jeg skulle bli sur for alle de som får dekket utgifter til bil. Jeg kan ikke (av medisinske årsaker) ta kollektivt, men ingen betaler bilen min for det, og det er helt greit.

At du syns det er latterlig at voksne folk skal få ha klær, får være ditt problem. Det er ingen i denne tråden som uansett er interessert i å forstå hvorfor vi får disse pengene. Sånn sett forstår jeg ikke hva ts vil med denne tråden. Men det er jo en gjenganger blant enkelte dolere. Klage, klage, klage, klage!

Enkelte dolere er også sykelig opptatt av å kverulere, kverulere, kverulere! Og å skrive lange lange lange innlegg. Samt å skylde alle problemer på sin egen sykdom.

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.6.2020 den 9.49, Trine skrev:

Jeg kan ikke (av medisinske årsaker) ta kollektivt,

Du kan nok hvis du må.

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.6.2020 den 10.49, Trine skrev:

Er det en medisinsk årsak til at du fort sliter ut sko, og er ekstrautgiftene høyere enn 686 kr? I såfall, har du søkt om å få det dekket? Du skriver at du bruker mindre i året på klær enn det vi får i støtte, så da kan ikke skoslitasjen din være veldig ille.

Skyldes dårlige tenner en sykdom, får du dekket ganske mye av helfo. Men ofte skyldes dårlige tenner livsstil og ikke sykdom, da får man ikke dekket noe.

Må man ha briller pga sykdom, får man det dekket. Svaksynthet er ikke en sykdom og derfor får man ikke dekket noe. Jeg må også betale brillene mine selv.

Noen steder kuttes det, andre steder går de inn med flere midler. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. Og hverken du eller jeg kommer til å noen gang bli 100% fornøyd med hvordan pengene blir brukt.

Å bli sur for at folk med adhd får dekket litt av sine ekstrautgifter til klær, er like dumt som om jeg skulle bli sur for alle de som får dekket utgifter til bil. Jeg kan ikke (av medisinske årsaker) ta kollektivt, men ingen betaler bilen min for det, og det er helt greit.

At du syns det er latterlig at voksne folk skal få ha klær, får være ditt problem. Det er ingen i denne tråden som uansett er interessert i å forstå hvorfor vi får disse pengene. Sånn sett forstår jeg ikke hva ts vil med denne tråden. Men det er jo en gjenganger blant enkelte dolere. Klage, klage, klage, klage!

Ok, så ADHD er altså en sykdom da siden man får det dekket.

Anonymkode: bfc02...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...