Gå til innhold

Voksne folk med ADHD som får 686kr i måneden pga "ekstra slitasje på klær"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så ADHD er altså en sykdom da siden man får det dekket.

Anonymkode: bfc02...92e

Godt sagt!

Anonymkode: f3d68...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så ADHD er altså en sykdom da siden man får det dekket.

Anonymkode: bfc02...92e

ADHD er en sykdom ja.

Anonymkode: d35b1...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regulering er langt mer enn kun "rette" og "pene" tenner.

Ja, jeg har aldri påstått noe annet, men de fikk i seg mat før reguleringens tid også.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hvordan du hadde råd til klær før du fikk dette tillegget. 

Ellers er dyr tannbehandling som rotfyllinger, kroner og implanter, og briller , langt dyrere utgifter som mange ikke har råd til. Og langt viktigere enn slitasje på klærne.

Jeg jobbet. Og jeg har "ofret" andre ting til fordel for klær. Jeg må fortsatt det, for jeg sliter klær langt mer enn det stønaden dekker.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sannhet med modifikasjoner. Mange har behov for dyre reparasjoner av tennene uten at dette skyldes sykdom. F.eks. på grunn av store gamle amalgamfyllinger som etter mange år begynner å lekke og fører til rotbetennelse, eller utvider seg og gjør at tannen sprekker opp. Da snakker vi gjerne om utgifter til rotfylling og krone til 10-15000, pr tann. Hvis man ikke trenger implant, til 20-30000.

Så trekk de jævla tenna da, så slipper du hele problemet! Har man virkelig ikke råd til tannlege, men må likevel, får man det dekket av nav. Utover det, handler det om prioriteringer.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tro man kun har dårlige tenner pga livsstil er rett og slett kunnskapsløshet.

Jeg har aldri noe sted skrevet at man har dårlige tenner kun pga livsstil.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og svaksynhet er langt mer alvorlig enn litt mer slitte klær.

Vi snakker ikke om litt slitte klær. Det jeg har på meg nå f.eks, er langt mer slitt enn det andre damer på min alder hadde beveget seg ut av døra med. Men det går fint. Jeg tåler godt litt slitte klær. Verre er det når de ikke lenger henger sammen.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jesus, er det mulig å være så blåst i hodet?!? Prøv å gå rundt uten briller hvis du er sterkt nærsynt. Du hadde neppe gått rundt uten klær uten dette tillegget.

Blåst i hodet? Altså, hadde jeg måtte velge mellom brillene mine (ja, jeg har briller og jeg har betalt dem helt selv) og klær, hadde jeg valgt klær. Prøv å gå rundt uten klær, så ser du fort hva som får størst konsekvenser. Nei, jeg hadde ikke gått rundt uten klær hvis jeg ikke hadde fått tillegget, men det er fordi jeg burde hatt nye briller, men prioriterer klær. Jeg burde vel ikke få allergimedisiner på blå resept heller da, jeg overlever nemlig uten dem. De gjør det bare litt lettere for meg. Og det er jo ikke bra så lenge andre ikke har råd til rotfylling. Altså, det jeg får pga klesslitasje, er bare en dråpe i havet sammenlignet med hva staten betaler for alle mine medisiner. Ingen av dem er livsnødvendige. De bare gjør livet lettere.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har en tildens til å overdrive veldig.

Hva er det jeg overdriver?

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte dolere er også sykelig opptatt av å kverulere, kverulere, kverulere! Og å skrive lange lange lange innlegg. Samt å skylde alle problemer på sin egen sykdom.

Sa personen som har skrevet fire innlegg på rappen, i en tråd som har ligget død i 3 uker. Det var virkelig rett ræva som feis! Ja, hvis du ikke snakker om deg selv da, det kan jo hende. Du glir ihvertfall rett inn i den beskrivelsen. Tenk deg litt om nå, hvem er det egentlig som er sykelig opptatt av å kverrulere? Du tar opp en tråd som har ligget død lenge, kun for å kverrulere. Og for å få slengt fra deg litt dritt. Det må være stusselig å være så ekstremt bitter. Men det er uansett ganske barnslig å la bitterheten gå utover andre.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nok hvis du må.

Å herregud, ja, du kan også sette inn gebiss og bli ferdig med hele tannproblematikken. Skal jeg først gå et stykke på asfalt, og deretter stå og vente på en buss, får jeg så store smerter at jeg ikke vil fungere hjemme. Men jeg kan jo så klart bare ansette en hushjelp og bruke klespengene til å betale personen. Men det vil jo ikke hjelpe, egentlig. For uten de riktige skoa, blir det bare enda mer vondt. Og de skoa (som ingen sponser) har jeg ikke råd til dersom jeg skal ha hushjelp. Har egentlig ikke råd til dem nå heller, men jeg prioriterer sko fremfor det meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så ADHD er altså en sykdom da siden man får det dekket.

Anonymkode: bfc02...92e

Ser ikke helt hvordan du kom fram til den konklusjonen. ADHD er en funksjonsforstyrrelse og er vel mer lyte enn sykdom. Men det betegnes nok ofte som sykdom. Men hva har det med noe som helst i denne tråden å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

Ja, jeg har aldri påstått noe annet, men de fikk i seg mat før reguleringens tid også.

Du har forstått lite hvis du tror dette handler om å få i seg mat.

1 time siden, Trine skrev:

Jeg jobbet. Og jeg har "ofret" andre ting til fordel for klær. Jeg må fortsatt det, for jeg sliter klær langt mer enn det stønaden dekker.

Da får man kutte i andre kostnader da, som andre må.

1 time siden, Trine skrev:

Så trekk de jævla tenna da, så slipper du hele problemet!

Duverden, for et idiotisk svar.

1 time siden, Trine skrev:

Har man virkelig ikke råd til tannlege, men må likevel, får man det dekket av nav.

Det samme kan du gjøre med dine klesutgifter.

1 time siden, Trine skrev:

Utover det, handler det om prioriteringer.

Det gjelder også for klesutgifter.

1 time siden, Trine skrev:

Vi snakker ikke om litt slitte klær. Det jeg har på meg nå f.eks, er langt mer slitt enn det andre damer på min alder hadde beveget seg ut av døra med. Men det går fint. Jeg tåler godt litt slitte klær. Verre er det når de ikke lenger henger sammen.

Det går an å kjøpe pent bruke klær rimelig.

1 time siden, Trine skrev:

Blåst i hodet? Altså, hadde jeg måtte velge mellom brillene mine (ja, jeg har briller og jeg har betalt dem helt selv) og klær, hadde jeg valgt klær. Prøv å gå rundt uten klær, så ser du fort hva som får størst konsekvenser.

Heldig du da som har så lite behov for prøver. Prøv å gå rundt uten briller hvis du er sterkt nærsynt. Bilen er det bare å slutte og kjøre.

1 time siden, Trine skrev:

Nei, jeg hadde ikke gått rundt uten klær hvis jeg ikke hadde fått tillegget, men det er fordi jeg burde hatt nye briller, men prioriterer klær. Jeg burde vel ikke få allergimedisiner på blå resept heller da, jeg overlever nemlig uten dem. De gjør det bare litt lettere for meg. Og det er jo ikke bra så lenge andre ikke har råd til rotfylling. Altså, det jeg får pga klesslitasje, er bare en dråpe i havet sammenlignet med hva staten betaler for alle mine medisiner. Ingen av dem er livsnødvendige. De bare gjør livet lettere.

Briller og tannbehandling er like viktig. Men der er det null å få.

1 time siden, Trine skrev:

Hva er det jeg overdriver?

Innholdet i avsnittet jeg siterte.

1 time siden, Trine skrev:

Sa personen som har skrevet fire innlegg på rappen, i en tråd som har ligget død i 3 uker. Det var virkelig rett ræva som feis! Ja, hvis du ikke snakker om deg selv da, det kan jo hende. Du glir ihvertfall rett inn i den beskrivelsen. Tenk deg litt om nå, hvem er det egentlig som er sykelig opptatt av å kverrulere?

Du er vel den verste kverulanten på DOL.

1 time siden, Trine skrev:

Du tar opp en tråd som har ligget død lenge, kun for å kverrulere.

Nei, jeg fikk ikke tid til å svare før nå.

1 time siden, Trine skrev:

Og for å få slengt fra deg litt dritt. Det må være stusselig å være så ekstremt bitter. Men det er uansett ganske barnslig å la bitterheten gå utover andre.

Rette ræva som feis ja. Selve superkverulaten.

1 time siden, Trine skrev:

Å herregud, ja, du kan også sette inn gebiss og bli ferdig med hele tannproblematikken.

Du fortsetter å lire av deg idioti.

1 time siden, Trine skrev:

Skal jeg først gå et stykke på asfalt, og deretter stå og vente på en buss, får jeg så store smerter at jeg ikke vil fungere hjemme. Men jeg kan jo så klart bare ansette en hushjelp og bruke klespengene til å betale personen. Men det vil jo ikke hjelpe, egentlig. For uten de riktige skoa, blir det bare enda mer vondt. Og de skoa (som ingen sponser) har jeg ikke råd til dersom jeg skal ha hushjelp. Har egentlig ikke råd til dem nå heller, men jeg prioriterer sko fremfor det meste annet.

For bo billigere da. Eller selge bilen. Som alle andre må når inntekten ikke strekker til. Det gjelder å prioritere.

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har forstått lite hvis du tror dette handler om å få i seg mat.

Hva handler det om da?

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får man kutte i andre kostnader da, som andre må.

Hvorfor gjentar du meg? Jeg skrev jo at jeg kutter i andre kostnader for å ha råd til klær!

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Duverden, for et idiotisk svar

Idiotiske kommentarer fortjener idiotiske svar!

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder også for klesutgifter.

Eh, nei! Lege og tannlege kan ikke nekte nødvendig behandling. Så kan nav hjelpe til med regningen. Sånn er det ikke med klær. Og før du bevisst misforstår igjen, jeg mener ikke at klesbutikker burde ha den samme plikten som leger og tannleger.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder også for klesutgifter.

Ja, har jeg noen gang påstått noe annet?

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å kjøpe pent bruke klær rimelig.

Mulig det, men når problemet er at man sliter klær, hvor lønnsomt tror du det er å kjøpe klær som allerede er litt slitt? Og hvor billig blir det egentlig, dersom man skal reise land og strand rundt for å kjøpe klær? Alle bor ikke i en storby, vet du.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldig du da som har så lite behov for prøver. Prøv å gå rundt uten briller hvis du er sterkt nærsynt. Bilen er det bare å slutte og kjøre.

Gjør det noe da? Du mener jo at andre kan selge bilen, så da burde vel svaksynte også kunne det. Det handler om prioriteringer, sier du jo, igjen og igjen. Har man råd til bil, har man vel råd til briller også. Skjønner du fortsatt ikke at du er litt ute på viddene nå?

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel den verste kverulanten på DOL.

Nei, det vil jeg absolutt ikke mene. Å gå igjennom en gammel tråd, kun for å kverrulere, hadde jeg aldri giddi.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg fikk ikke tid til å svare før nå.

Men det var så viktig for deg å få kverrulert at du gadd å svare når du omsider fikk tid, tre uker senere. Og hva driver du med nå? Du bruker halve svaret ditt på å overtale deg selv til å tro at det er jeg som er den kverrulerende her. Saken lå dø, du tok den opp igjen og allerede i første svar, begynner gnålet ditt om hvem som er kverrulanten her.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rette ræva som feis ja. Selve superkverulaten.

Jeg er ihvertfall ikke bitter. Men du, en løgn blir en "sannhet" når den blir fortalt nok ganger, men en løgn blir adri en sannhet, sånn på ordentlig. Så samme hvor mange ganger du skriver at jeg er den kverrulerende, blir det aldri sannheten. Jeg har null problemer med å si at jeg er kverrulerende. Jeg er fullt klar over at jeg kan oppfattes som kverrulerende. Jeg er sta og jeg er analytisk. Det ses på av andre som kverrulerende. Men bare hos de som sliter med å forsvare seg selv. Hos andre igjen, som er mer opptatt av synspunkter, blir det som regel godt mottatt.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fortsetter å lire av deg idioti.

Hva er poenget med kommentarer som dette? Hva bidrar det med i diskusjonen?

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For bo billigere da. Eller selge bilen. Som alle andre må når inntekten ikke strekker til. Det gjelder å prioritere.

Du syns du var smart nå eller? Bilen er jo allerede solgt, det er vel derfor jeg skal ta kollektivt, antar jeg? Bilpengene går til hushjelp og kollektivt, og tannlege og briller, for ja, tro det eller ei, folk med adhd har også tenner og mange har faktisk store utgifter til tannlege fordi medisinene har ødelagt tennene. Og det er like vanlig at en med adhd har briller, som en uten adhd. Hva vet du forresten om hvor dyrt jeg bor? Skal godt gjøres å bo så mye billigere. Men dukker det opp et hus midt uti ingenmannsland, så si gjerne ifra. Hva får deg til å tro at du kan komme og bestemme over mine prioriteringer? Og hva får deg til å tro at jeg trenger hjelp til å prioritere? Jeg trenger ihvertfall ikke din hjelp, for i følge deg, skal jeg:
-Ta kollektivt, selv om det medfører at jeg må ha hushjelp.
-Selge bilen for å ha råd til hushjelp, som jeg slipper å ha dersom jeg beholder bilen og ikke reiser kollektivt.
-Jeg skal flytte lenger unna sivilisasjonen, fortsatt uten bil, noe som medfører enda mer gåing/ståing på hardt underlag og vil øke skobudsjett og smerter vesentlig.
Altså, hvorfor kan jeg ikke bare få prioritere på den måten som passer meg best? Jeg har råd til bil, jeg har råd til bolig, jeg har råd til sko. Jeg velger å gå med klær/sko til det ikke er brukelig lenger. Jeg har til og med lært meg å strikke og sy for å kunne bruke mindre penger på klær.

Er det nå noe mer du ønsker å klage på, foreslår jeg at du tar det på pm. Denne diskusjonen hører ikke hjemme i en offentlig tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, Trine skrev:

Hva handler det om da?

Tenner kan flytte seg, vokse skjevt, totalt ødelegget bittet så man ikke kan lukke munnen, osv. 

14 timer siden, Trine skrev:

Hvorfor gjentar du meg? Jeg skrev jo at jeg kutter i andre kostnader for å ha råd til klær!

Idiotiske kommentarer fortjener idiotiske svar!

Du leverer nok av idiotiske svar selv.

14 timer siden, Trine skrev:

Eh, nei! Lege og tannlege kan ikke nekte nødvendig behandling. Så kan nav hjelpe til med regningen.

Hvis du tror tannleger setter i gang med dyre behandlinger som rotfylling og kroner uten at pasienten har penger tar du feil. Igjen. (Leger har jeg ikke snakket om.) Briller kan du bare se langt etter. Du får ikke hjelp på nav hvis du har verdier du kan realisere. 

Ellers kan man bruke nøyaktig samme argumentasjon for klær. Har du ikke råd til klær kan du legge inn en søknad hos nav/på sosialen.

14 timer siden, Trine skrev:

Mulig det, men når problemet er at man sliter klær, hvor lønnsomt tror du det er å kjøpe klær som allerede er litt slitt? Og hvor billig blir det egentlig, dersom man skal reise land og strand rundt for å kjøpe klær? Alle bor ikke i en storby, vet du.

Alt er et problem for deg.

14 timer siden, Trine skrev:

Gjør det noe da? Du mener jo at andre kan selge bilen, så da burde vel svaksynte også kunne det.

Jeg har ikke bil.

14 timer siden, Trine skrev:

Det handler om prioriteringer, sier du jo, igjen og igjen. Har man råd til bil, har man vel råd til briller også. Skjønner du fortsatt ikke at du er litt ute på viddene nå?

Nei, du er ute på viddene. At det går an å påstå at svaksynte skal klare seg uten briller er noe at mest idiotiske jeg har lest på lenge.

Jeg kan fortsette med noe like idiotisk: Gå på Clas Ohlson og kjøp en rull med 10 svarte søppelsekker til 15 kr. Disse som kan bruke som klær. Da slipper du også problemet med at malingssøl ødelegger klærne når du glemmer å skifte før du skal male. Og lurer forresten på hvordan du har fungert på jobb når du er SÅ surrete. Dette henger ikke helt på greip.

14 timer siden, Trine skrev:

Nei, det vil jeg absolutt ikke mene. Å gå igjennom en gammel tråd, kun for å kverrulere, hadde jeg aldri giddi.

Ingen andre her skriver så LANGE kverulerende innlegg som deg.

14 timer siden, Trine skrev:

Men det var så viktig for deg å få kverrulert at du gadd å svare når du omsider fikk tid, tre uker senere. Og hva driver du med nå?

Og hva driver du med nå? Du er ikke pålagt å svare.

14 timer siden, Trine skrev:

Du bruker halve svaret ditt på å overtale deg selv til å tro at det er jeg som er den kverrulerende her. Saken lå dø, du tok den opp igjen og allerede i første svar, begynner gnålet ditt om hvem som er kverrulanten her.

Mitt innlegg dreier seg om langt mer enn det. Ellers svarer jeg akkurat når det passer meg.

14 timer siden, Trine skrev:

Jeg er ihvertfall ikke bitter. Men du, en løgn blir en "sannhet" når den blir fortalt nok ganger, men en løgn blir adri en sannhet, sånn på ordentlig. Så samme hvor mange ganger du skriver at jeg er den kverrulerende, blir det aldri sannheten.

Det er sannheten. Dette har også andre her påpekt flere ganger.

14 timer siden, Trine skrev:

Jeg har null problemer med å si at jeg er kverrulerende. Jeg er fullt klar over at jeg kan oppfattes som kverrulerende. Jeg er sta og jeg er analytisk. Det ses på av andre som kverrulerende.

Slik du holder på ER kverulering. Sånn er det bare.

14 timer siden, Trine skrev:

Men bare hos de som sliter med å forsvare seg selv. Hos andre igjen, som er mer opptatt av synspunkter, blir det som regel godt mottatt.

Problemet er bare at dine synspunkter ikke henger på grep.

14 timer siden, Trine skrev:

Hva er poenget med kommentarer som dette? Hva bidrar det med i diskusjonen?

Det samme spørsmålet kan man stille deg.

14 timer siden, Trine skrev:

Du syns du var smart nå eller?

Jeg er løsningsorientert.

14 timer siden, Trine skrev:

Bilen er jo allerede solgt, det er vel derfor jeg skal ta kollektivt, antar jeg? Bilpengene går til hushjelp og kollektivt, og tannlege og briller, for ja, tro det eller ei, folk med adhd har også tenner og mange har faktisk store utgifter til tannlege fordi medisinene har ødelagt tennene.

Hvis medisinene har ødelagt tennene har du krav på dekning av en god del av tannlegeutgiftene. Det har ikke vi som bare har dårlige tenner (og som i tillegg er ødelagt av skoletannlegens voldsomme bruk av amalgam).

14 timer siden, Trine skrev:

Og det er like vanlig at en med adhd har briller, som en uten adhd. Hva vet du forresten om hvor dyrt jeg bor? Skal godt gjøres å bo så mye billigere. Men dukker det opp et hus midt uti ingenmannsland, så si gjerne ifra. Hva får deg til å tro at du kan komme og bestemme over mine prioriteringer?

Selv er du svært så flink til å blande deg inn i hva andre skal gjøre. Selv så er alt så vanskelig for deg.

14 timer siden, Trine skrev:

Og hva får deg til å tro at jeg trenger hjelp til å prioritere? Jeg trenger ihvertfall ikke din hjelp, for i følge deg, skal jeg:
-Ta kollektivt, selv om det medfører at jeg må ha hushjelp.
-Selge bilen for å ha råd til hushjelp, som jeg slipper å ha dersom jeg beholder bilen og ikke reiser kollektivt.
-Jeg skal flytte lenger unna sivilisasjonen, fortsatt uten bil, noe som medfører enda mer gåing/ståing på hardt underlag og vil øke skobudsjett og smerter vesentlig.
 

Snakker om å overdrive og legge all skyld på diagnosene.

14 timer siden, Trine skrev:

Er det nå noe mer du ønsker å klage på, foreslår jeg at du tar det på pm. Denne diskusjonen hører ikke hjemme i en offentlig tråd.

Du får la være å svare da.

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får la være å svare da.

Ok, du er altså for feig til å ta den diskusjonen du stadig egle opp til. Jaja, nei, da får det vel bare være offentlig da. Du vet selv utmerket godt hva du har satt igang!

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenner kan flytte seg, vokse skjevt, totalt ødelegget bittet så man ikke kan lukke munnen, osv.

Det er ekstremt sjeldent tilfelle. Regulering har man hovedsaklig for det estetiske og for å kunne ha en best mulig tannhygiene. Har du forresten lagt merke til at alt du beskylder meg for å være, er det du som er. I dette tilfellet, å overdrive. Du kan ikke skrive kommentarer som dette og sammtidig påstå at jeg overdriver!

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du leverer nok av idiotiske svar selv.

Oi oi oi, der satte du meg skikkelig på plass gitt 😂 Du er god til å kopiere da, du skal ha for det. Men det får deg ikke til å fremstå som særlig klok. Bare ekstremt sutrete og barnslig.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror tannleger setter i gang med dyre behandlinger som rotfylling og kroner uten at pasienten har penger tar du feil. Igjen. (Leger har jeg ikke snakket om.) Briller kan du bare se langt etter. Du får ikke hjelp på nav hvis du har verdier du kan realisere. 

Ellers kan man bruke nøyaktig samme argumentasjon for klær. Har du ikke råd til klær kan du legge inn en søknad hos nav/på sosialen.

De kommer nok heller til å trekke tanna ja, men de har hjelpeplikt på lik linje som leger og annet helsepersonell. Nei, du får ikke hjelp av nav dersom du har verdier, men har du verdier, skjønner jeg ikke hva du klager over. Altså, jeg sier ikke at det er riktig at tannlege og briller er så dyrt. Begge deler burde gå under en eller annen refusjonsordning, men ikke grunnstønad. Det blir ikke riktig å gi alle 686 kr mnd til tannlege og briller. Grunnstønaden er ikke ment for å dekke engangsutgifter, og hvor ofte trenger du egentlig nye briller? Du får en synstest til 700-800 kr. Briller, med glass kan du få til 200 kr. Sjekker du synet en gang i året og bytter samtidig briller, er du oppe i 1000 kr i året for briller. Og for det mener du man skal får nesten 700 kr mnd. Er man synshemmet, er det en rekke hjelpemidler man kan søke om, inkl. briller/linser.

https://lovdata.no/nav/rundskriv/v7-10-07acd/KAPITTEL_4-1#KAPITTEL_4-1

Vi med adhd får grunnstønad fordi de med glutenallergi ikke lenger får sinnsykt mye mer enn hva det faktisk koster å ha glutenallergi. Det blir helt feil å blande inn tannlege og briller. Ordningen har blitt mer rettferdig enn den var. Og uansett vil alltid noen mene at prioriteringene er feil. Å ta bort en støtteordning til folk med adhd, vil ikke føre til billig tannlege og briller.

Og nei, man har absolutt ikke samme mulighet for å få dekket utgifter til klær, som til nødvendig tannlegebehandling.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt er et problem for deg.

Nei. Men det er helt tydelig at det er et problem for deg å svare på spørsmål rettet mot utsagnene dine. Altså, jeg klarer å prioritere. Jeg har en løsning som fungerer for meg, så nei, alt er faktisk ikke et problem for meg. Men å handle brukt er bortkastet energi og penger i mitt tilfelle, og sånn er det bare med den saken. Sko, som tross alt er min største utgift (10-12000 i året), er det ikke aktuelt å kjøpe brukt. De formes etter foten og såla tråkkes ned. Men det er du som har laget meg problemer her altså, jeg prøver bare forklare deg hvorfor folk med adhd får stønad til klær og hvilke utgifter vi faktisk har til formålet.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bil.

Det er veldig mange med adhd som heller ikke har bil. Så da var det nok et argument fra deg som falt bort.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er ute på viddene. At det går an å påstå at svaksynte skal klare seg uten briller er noe at mest idiotiske jeg har lest på lenge.

Jeg kan fortsette med noe like idiotisk: Gå på Clas Ohlson og kjøp en rull med 10 svarte søppelsekker til 15 kr. Disse som kan bruke som klær. Da slipper du også problemet med at malingssøl ødelegger klærne når du glemmer å skifte før du skal male. Og lurer forresten på hvordan du har fungert på jobb når du er SÅ surrete. Dette henger ikke helt på greip.

Er man synshemmet, får man støtte. Er man normalt svaksynt, kan man kjøpe briller med glass til 200 kr.

Det der var ikke like idiotisk. Det var så usaklig og idiotisk at jeg nesten blir flau på dine vegne. Hvor lenge tror du at du overlever i en søppelsekk om vinteren?

Tydeligvis fungerte jeg jo ikke i lengden. Men post-it lapper, google keep, notisbok, 100 turer ut til bilen for å hente noe jeg glemte. Men jeg er pliktoppfyllende og møter opp som avtalt, så kundene var fornøyde. Jeg derimot, ble utslitt. Og verktøyforvalteren klaget mer enn én gang over mitt enorme forbruk av arbeidsklær. Men det er jo ingenting som henger på greip for deg da, så egentlig skjønner jeg ikke at jeg gidder svare på sånne tåpeligheter engang.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen andre her skriver så LANGE kverulerende innlegg som deg.

Har du ikke fått med deg anonym bruker f837f...267?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva driver du med nå? Du er ikke pålagt å svare.

Hvorfor kan du aldri svare på et spørsmål? Jeg svarer fordi jeg hadde ca 5 meldinger om svar fra deg. Hadde jeg lest de svarene først om 3 uker, hadde jeg ikke svart tilbake. Da hadde jeg ansett saken som ferdig. Men nå er det faktisk du som dro den opp igjen og da er det naturlig at jeg svarer på det jeg får slengt mot seg.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt innlegg dreier seg om langt mer enn det. Ellers svarer jeg akkurat når det passer meg.

Ikke langt mer, det er mest forsøk på å hakke på meg, det du driver med. Forsåvist ikke noe nytt med det. Og ja, selvfølgelig svarer du akkurat når det passer deg og du er akkurat så kverrulerende som det passer deg. Det er bare det jeg skal fram til. Du kan ikke kalle meg kverrulerende når du selv starter det hele.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sannheten. Dette har også andre her påpekt flere ganger.

Andre 😂 Det er du og en eller to til. Og dere mener jeg er kverrulerende fordi dere har problemer med å svare for dere. Altså, hva dere mener, har fint lite verdi.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er bare at dine synspunkter ikke henger på grep.

Det er din personlige mening og den skal du selvfølgelig få ha. Men de "henger ikke på greip" fordi du er for trangsynt og totalt uten interesse for å se ting fra flere sider.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme spørsmålet kan man stille deg.

Jaha? Forklar!

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er løsningsorientert.

Jeg dauer 😂 Løsningsorientert faktisk 😂

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis medisinene har ødelagt tennene har du krav på dekning av en god del av tannlegeutgiftene. Det har ikke vi som bare har dårlige tenner (og som i tillegg er ødelagt av skoletannlegens voldsomme bruk av amalgam).

Det skal ekstremt mye til å få dekket tannlegeutgifter pga skader forårsaket av medisiner. Det er kun ved dokumentert spyttreduksjon at du kanskje klarer å få det dekket.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv er du svært så flink til å blande deg inn i hva andre skal gjøre. Selv så er alt så vanskelig for deg.

Nei, jeg driter i hva andre gjør! Og nei, alt er ikke så vanskelig for meg. Som jeg har skrevet flere ganger. Jeg har en prioritering som fungerer for meg. Det er mye jeg heller skulle brukt penger på enn klær og spesielt sko, som faktisk er en ekstremt stor utgift. Men sånn er livet. Jeg får dekket fotsenger, så de koster meg bare 1000 kr i året. Sko får jeg ikke dekket og sånn er det bare. At støtdempingen i hælene er sprekt, slik at jeg må ha desto mer demping i sko+såler+tape, er jo kjedelig, men jeg prioriterer å holde smertene på det laveste jeg kan, så får det heller koste. Det er ikke vanskelig!

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakker om å overdrive og legge all skyld på diagnosene.

Hva mener du? Det er du som har ment at jeg skal disse tingene. Og hvor legger jeg all skyld på diagnose? Jeg har diagnoser som gir endel utfordringer. Og jeg har laget meg et liv tilpasset disse utfordringene, slik at symptomene skal bli minst mulig fremtredende. Jeg forstår ikke hva det har med å overdrive og å skylde på diagnose å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Trine skrev:

Ok, du er altså for feig til å ta den diskusjonen du stadig egle opp til. Jaja, nei, da får det vel bare være offentlig da. Du vet selv utmerket godt hva du har satt igang!

Latterlig. Det er du som klager på at tråden ikke hører hjemme på forum. Likevel pøser du ut ekstremt lange svar.

12 timer siden, Trine skrev:

Det er ekstremt sjeldent tilfelle. Regulering har man hovedsaklig for det estetiske og for å kunne ha en best mulig tannhygiene. Har du forresten lagt merke til at alt du beskylder meg for å være, er det du som er. I dette tilfellet, å overdrive. Du kan ikke skrive kommentarer som dette og sammtidig påstå at jeg overdriver!

Feil, jeg overdriver ikke. Ren kosmetisk regulering er det allerede kuttet i.

12 timer siden, Trine skrev:

Oi oi oi, der satte du meg skikkelig på plass gitt 😂 Du er god til å kopiere da, du skal ha for det. Men det får deg ikke til å fremstå som særlig klok. Bare ekstremt sutrete og barnslig.

Det er mulig, men helt oppe på ditt nivå er jeg ikke - selveste regjerende kverulantmester på DOL.

12 timer siden, Trine skrev:

De kommer nok heller til å trekke tanna ja, men de har hjelpeplikt på lik linje som leger og annet helsepersonell.

Bare til helt nødvendig akutt hjelp.

12 timer siden, Trine skrev:

Nei, du får ikke hjelp av nav dersom du har verdier, men har du verdier, skjønner jeg ikke hva du klager over.

Jeg reagerer på at noen får mye ekstra helt uten tanke på personlig økonomi. Tenner og briller er faktsik viktigere enn strøkne klær.

Ellers skjønner jeg ikke hva du klager over at du ikke har råd til klær uten dette tillegget. Du har nok sikkert selv verdier du kunne tatt av/realisert.

12 timer siden, Trine skrev:

Altså, jeg sier ikke at det er riktig at tannlege og briller er så dyrt. Begge deler burde gå under en eller annen refusjonsordning, men ikke grunnstønad. Det blir ikke riktig å gi alle 686 kr mnd til tannlege og briller.

Like lite som det blir riktig å gi alle med ADHD støtte til klær. Dette bør sees i sammenheng med husstandens totalt inntekt, på samme måte som bostøtte.

12 timer siden, Trine skrev:

Grunnstønaden er ikke ment for å dekke engangsutgifter, og hvor ofte trenger du egentlig nye briller? Du får en synstest til 700-800 kr. Briller, med glass kan du få til 200 kr.

Nei, det gjør man virkelig ikke. Noen trenger spesialglass som koster langt mer. Jeg trenger også tre par briller (eventuelt to, det ene med progressive glass): Vanlige langdistansebriller med 100% korreksjon, "PC"-briller og lesebriller. Dette koster mye.

12 timer siden, Trine skrev:

Vi med adhd får grunnstønad fordi de med glutenallergi ikke lenger får sinnsykt mye mer enn hva det faktisk koster å ha glutenallergi. Det blir helt feil å blande inn tannlege og briller.

Nei, det er helt relevant. Du gir faen siden det ikke påvirker deg.

12 timer siden, Trine skrev:

Ordningen har blitt mer rettferdig enn den var. Og uansett vil alltid noen mene at prioriteringene er feil. Å ta bort en støtteordning til folk med adhd, vil ikke føre til billig tannlege og briller.

Da ville det bli mer til de med dårlig økonomi som virkelig trenger det.

12 timer siden, Trine skrev:

Nei.

Jo, du har alltid løsninger for alle andre, mens du selv dyrker egne diagnoser og bruker disse som unnskylding for alt.

12 timer siden, Trine skrev:

Men det er helt tydelig at det er et problem for deg å svare på spørsmål rettet mot utsagnene dine. Altså, jeg klarer å prioritere. Jeg har en løsning som fungerer for meg, så nei, alt er faktisk ikke et problem for meg. Men å handle brukt er bortkastet energi og penger i mitt tilfelle, og sånn er det bare med den saken. Sko, som tross alt er min største utgift (10-12000 i året), er det ikke aktuelt å kjøpe brukt. De formes etter foten og såla tråkkes ned. Men det er du som har laget meg problemer her altså, jeg prøver bare forklare deg hvorfor folk med adhd får stønad til klær og hvilke utgifter vi faktisk har til formålet.

Det er veldig mange med adhd som heller ikke har bil. Så da var det nok et argument fra deg som falt bort.

Er man synshemmet, får man støtte.

Da skal du være VELDIG synshemmet (f.eks.  problemer med å lese avisen på vanlig leseavstand). Ser du godt med briller får du ingen støtte.

12 timer siden, Trine skrev:

Er man normalt svaksynt, kan man kjøpe briller med glass til 200 kr.

Nei, man får ikke briller og glass til 200 kr. 

Det blir det samme som om jeg skulle sagt du hadde fått gode sko til 200 kr.

12 timer siden, Trine skrev:

Det der var ikke like idiotisk. Det var så usaklig og idiotisk at jeg nesten blir flau på dine vegne. Hvor lenge tror du at du overlever i en søppelsekk om vinteren?

Tydeligvis fungerte jeg jo ikke i lengden. Men post-it lapper, google keep, notisbok, 100 turer ut til bilen for å hente noe jeg glemte. Men jeg er pliktoppfyllende og møter opp som avtalt, så kundene var fornøyde. Jeg derimot, ble utslitt. Og verktøyforvalteren klaget mer enn én gang over mitt enorme forbruk av arbeidsklær. Men det er jo ingenting som henger på greip for deg da, så egentlig skjønner jeg ikke at jeg gidder svare på sånne tåpeligheter engang.

Ingen tvinger deg å svare. Likevel skriver du lange avhandlinger.

12 timer siden, Trine skrev:

Hvorfor kan du aldri svare på et spørsmål? Jeg svarer fordi jeg hadde ca 5 meldinger om svar fra deg. Hadde jeg lest de svarene først om 3 uker, hadde jeg ikke svart tilbake. Da hadde jeg ansett saken som ferdig. Men nå er det faktisk du som dro den opp igjen og da er det naturlig at jeg svarer på det jeg får slengt mot seg.

Hehe, du elsker å kverulere. Bare å innrømme det.

12 timer siden, Trine skrev:

Ikke langt mer, det er mest forsøk på å hakke på meg, det du driver med.

Det samme kan man si om deg. Du raller i vei med milelange innlegg.

12 timer siden, Trine skrev:

Forsåvist ikke noe nytt med det. Og ja, selvfølgelig svarer du akkurat når det passer deg og du er akkurat så kverrulerende som det passer deg. Det er bare det jeg skal fram til. Du kan ikke kalle meg kverrulerende når du selv starter det hele.

Dine svar kan alle se er kverulerende. Det har også blitt påpekt av andre tidligere.

12 timer siden, Trine skrev:

Andre 😂 Det er du og en eller to til. Og dere mener jeg er kverrulerende fordi dere har problemer med å svare for dere. Altså, hva dere mener, har fint lite verdi.

Det er din personlige mening og den skal du selvfølgelig få ha. Men de "henger ikke på greip" fordi du er for trangsynt og totalt uten interesse for å se ting fra flere sider.

Igjen, det morsomme er at du bare beskriver deg selv. 

12 timer siden, Trine skrev:

Nei, jeg driter i hva andre gjør! Og nei, alt er ikke så vanskelig for meg.

Det fremkommer at det du skriver. Du ser det bare ikke selv.

12 timer siden, Trine skrev:

Hva mener du? Det er du som har ment at jeg skal disse tingene. Og hvor legger jeg all skyld på diagnose? Jeg har diagnoser som gir endel utfordringer. Og jeg har laget meg et liv tilpasset disse utfordringene, slik at symptomene skal bli minst mulig fremtredende. Jeg forstår ikke hva det har med å overdrive og å skylde på diagnose å gjøre.

Det blir bare tåpelig at du skylder på diagnoser for at du få malingflekker på klærne fordi du glemmer å skifte før du skal male. Det går an å skjerpe seg litte grann. ADHD er tross alt ikke Downs.

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som har bruk for 700kr EKSTRA til klær hver eneste måned får heller dra på brukthandleren ass. Makan til miljøsvin skal man lete lenge etter. Hvorfor er det ingen med adhd som tenker på barna i Afrika?

Anonymkode: bfc02...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har bruk for 700kr EKSTRA til klær hver eneste måned får heller dra på brukthandleren ass. Makan til miljøsvin skal man lete lenge etter. Hvorfor er det ingen med adhd som tenker på barna i Afrika?

Anonymkode: bfc02...92e

Vanvittig overforbruk. Mitt klesbudsjett er ca 2500 i året, og så skal andre ha 8500 EKSTRA???? Det er forskjell på folk.

Anonymkode: 04c85...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Latterlig. Det er du som klager på at tråden ikke hører hjemme på forum. Likevel pøser du ut ekstremt lange svar.

Nei, jeg syns faktisk ikke det gjør det, men i motsetning til deg, har ikke jeg mulighet til å sende deg en melding og bli ferdig med det. Når nesten alt i innleggene dine handler om hva du mener om meg og mine utsagn, og ikke om sak, da er det ikke en diskusjon for offentligheten. Men for å si det mildt, oppførselen din gjør meg kvalm. Og i motsetning til andre lar jeg ikke folk slippe lett unna med kvalmende oppførsel. Ikke at du noen gang kommer til å skjerpe deg, det er jo tross alt bare alle andre som skal skjerpe seg, men det er ikke en grunn for å bare la deg holde på som du gjør.

Les dine egne kommentarer. Typisk deg er "idiotisk svar", "latterlig", "du er helt blåst", "du skriver altfor langt", "du kverrulerer", "samme kan man si om deg", og du skriver til meg, akkurat det jeg først skrev til deg, men med litt andre ord. Altså, du kommer ikke med en jævla begrunnelse for hvorfor svarene er idiotiske, hvorfor jeg er blåst osv. Det er så til de grader opplagt at du ikke har noe å komme med, men det klarer du bare ikke for alt her i verden å akseptere, så du tyr til personangrep. Det er det samme som skjer hver eneste gang. Hvis du ikke liker milelange svar, hvorfor legger du da opp til å få milelange svar? Og hva er egentlig feil med et grundig svar, et svar som forklarer en påstand? Personlig foretrekker jeg det fremfor 1000 sitater uten noe vettig i det hele tatt. Det blir jo ingen diskusjon av "du er dum, du er idiot, du er dust, du er kverrulant....." Hvis du ikke tåler at folk er uenige med deg, hvorfor diskuterer du?

Og nei, vet du, det er faen ikke latterlig at noen forsøker å finne ut hvorfor en annen har et så intenst behov for å alltid slenge dritt. Det hadde kanskje vært lettere for meg å la deg slippe unna av og til, dersom jeg hadde visst hvorfor du absolutt må angripe og ikke bare kan holde deg til sak. Hvem vet. Men akkurat nå anses du som en feig, liten dritt. En bortskjemt sutreunge. Men du trives kanskje med det.

Og du, du ber om milelange svar. Hvis du faktisk hater dem så intenst som du gir uttrykk for, er det helt utrolig at du fortsatt ikke har lært at de kommer. Jeg lar ikke en person som deg påvirke lengden på mine svar. Du står selv med valget om du vil lese det jeg skriver eller ikke. Du har overhode ingen rett til å klage på lengden på andres svar. Jeg er grundig og detaljert, for meg holder det ikke å svare f.eks "du bare kverrulerer". Jeg må forklare hvorfor. Og jeg er ikke så lite selvstendig at jeg lar andre styre svarene mine. Så samme hvor mange ganger du skriver at svarene mine er altfor lange, oppnår du overhode ikke noe med det. Vel, bortsett fra flere lange svar. Svarene mine blir ikke kortere av at du syter. Om du ikke tåler lange svar, så er det faktisk ditt problem. Lengden på svar folk skriver har forøvrig ingenting med saken som diskuteres å gjøre, og er derfor en kommentar du kan spare deg for å komme med. Det er sånt man skriver når man vil klage, men ikke finner noe konkret å klage på. Du har av en eller annen grunn et enormt behov for å klage på meg og benytter enhver anledning til å skrive at jeg er kverrulerende og har altfor lange svar. Hvorfor er det så viktig for deg å skrive det i både den ene og den andre tråden. Jeg kan jo faen ikke svare noen uten at du skal komme med usaklig dritt om meg. Hvorfor? Hvorfor har du et så enormt behov for å prøve å tråkke meg ned i søla? Hva er det du prøver å oppnå? Hvor vil du med alt dette?

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig, men helt oppe på ditt nivå er jeg ikke - selveste regjerende kverulantmester på DOL.

Visste ikke at det var en konkurranse. Hva er premien? Nye sko? Så jeg slipper gå med de med hull i.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på at noen får mye ekstra helt uten tanke på personlig økonomi. Tenner og briller er faktsik viktigere enn strøkne klær.

Ellers skjønner jeg ikke hva du klager over at du ikke har råd til klær uten dette tillegget. Du har nok sikkert selv verdier du kunne tatt av/realisert.

Ok, så da dreier det seg altså ikke om at folk med adhd får kompensert for noen av ekstrautgiftene de har på grunn av lidelsen. Det dreier seg om utgifter som burde vært prioritert andre steder. Jeg er ikke uenig i at det er unødvendig at en med en lønn på 600000 i året, skal få ekstra stønad til klær, men jeg syns ikke det er mer riktig at man skal få barnetrygd helt uavhengig av inntekt heller. Samtidig kunne man jo spurt seg om det også skulle vært inntektsbegrensning på medisiner på blå resept. Jeg mener også at det burde være et visst krav til dokumentasjon, fordi det faktisk ikke er sånn at alle med adhd har ekstrautgifter pga slitasje. Men om det lønner seg å bruke masse tid på å gå igjennom søknader og dokumentasjon, istedenfor å ha en forenklet saksgang som de har nå, er jeg ikke så sikker på. Da hadde de risikert å måtte betale ut mer enn 686 kr. Nå er det ingen som tar bryet med å søke om høyere beløp, selv om mange hadde hatt krav på det. Og dermed slipper NAV å betale mer enn sats 1.

Har jeg klaget? Jeg tror vel helst det er du som har lest noe som klaging. Jeg har forklart, ikke klagd. Nei, jeg har ikke råd til å erstatte alt etterhvert som det blir ødelagt, men det er fordi jeg sliter ut/ødelegger for mer enn budsjettet mitt sier jeg kan bruke. Jeg kunne prioritert annerledes. Men det forandrer ikke det faktum at utgifter til klær er langt høyere enn det hadde vært dersom jeg ikke hadde hatt adhd.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like lite som det blir riktig å gi alle med ADHD støtte til klær. Dette bør sees i sammenheng med husstandens totalt inntekt, på samme måte som bostøtte.

Det kan ikke sammenlignes med bostøtte. Grunnstønad er en stønad man får fordi man har ekstrautgifter pga sykdom/skade/lyte. Som jeg skrev over, skal da også blå resept inntektsvurderes? Grunnstønad kan til en viss grad sammenlignes med barnetrygd, bortsett fra at man selv velger å få barn og de utgiftene det medfører, ingen velger å få adhd.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør man virkelig ikke. Noen trenger spesialglass som koster langt mer. Jeg trenger også tre par briller (eventuelt to, det ene med progressive glass): Vanlige langdistansebriller med 100% korreksjon, "PC"-briller og lesebriller. Dette koster mye.

Databriller kan brukes som lesebriller, så da trenger du bare to par. Databriller kan du også kreve dekt av arbeidsgiver, ettersom de er pliktig til å tilrettelegge for arbeidstaker. Så da trenger du altså et par for å korrigere for langsynthet. Det er vanlig enstyrkeglass og da kan du faktisk få et par briller til 200 kr på f.eks specsavers. Men så vil du kanskje ha litt bedre glass enn helt standard og da må du legge på en tusenlapp. Men det kan man ikke regne med, for da begynner man bevege seg over i "luksus"klassen og der får jo ikke folk med adhd være, så forventer jeg at brille-folk også holder seg unna.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er helt relevant. Du gir faen siden det ikke påvirker deg.

Ikke? Jeg har da både briller og går til tannlegen, så jeg vil absolutt påstå det påvirker meg. Men klesslitasje derimot, påvirker ikke deg, så det er vel derfor du gir faen.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville det bli mer til de med dårlig økonomi som virkelig trenger det.

Nei, det ville gått til en annen gruppe som hadde fått grunnstønad, og grunnstønad avhenger ikke av inntekt.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du har alltid løsninger for alle andre, mens du selv dyrker egne diagnoser og bruker disse som unnskylding for alt.

Jaha, når har jeg brukt diagnosen som en unnskyldning? Siker på at det ikke bare er du som ikke klarer skille mellom forklaring og unnskyldning?

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skal du være VELDIG synshemmet (f.eks.  problemer med å lese avisen på vanlig leseavstand). Ser du godt med briller får du ingen støtte.

Men nå får man altså briller med enstyrkeglass til 200 kr, og man trenger ikke nye briller hele tiden, så da er det jo ikke noe problem dersom man ser godt med vanlige briller.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man får ikke briller og glass til 200 kr. 

Det blir det samme som om jeg skulle sagt du hadde fått gode sko til 200 kr.

Joda, på f.eks specsavers får du briller med enstyrkeglass til 200 kr.

Ja, og omtrent det har du sagt. Du mener jo mener man kan kjøpe sko brukt.

Skal man se på absolutt billigste alternativ for folk med adhd, må det samme gjøres for folk med briller eller med  tannbehandling.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tvinger deg å svare. Likevel skriver du lange avhandlinger.

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke trenger å svare. Og du trenger ikke påpeke flere ganger at jeg skriver lange avhandlinger. Jeg er fullstendig klar over det også, og jeg vet det irriterer vettet av deg. Tipper jeg vet hvorfor det irriterer deg også 😅

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, du elsker å kverulere. Bare å innrømme det.

Prøver igjen jeg! Hvorfor kan du aldri svare på spørsmålene? Hver gang du får et spørsmål, svarer du med at jeg er tåpelig, at jeg kverrulerer og/eller at jeg skriver milelange svar.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme kan man si om deg. Du raller i vei med milelange innlegg.

Så å "ralle i vei" med lange svar er det samme som å hakke på andre?

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dine svar kan alle se er kverulerende. Det har også blitt påpekt av andre tidligere.

Det har du allerede skrevet. Og igjen, det blir påpekt av deg og en eller to til. Altså, påpekelsene har ikke særlig mye verdi.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, det morsomme er at du bare beskriver deg selv.

På hvilken måte mener du at jeg bare beskriver meg selv? Er jeg trangsynt fordi jeg mener at folk med adhd fortjener stønaden de får pga klesslitasje, samtidig som jeg mener at tannlege og brille burde vært under en egenandelsordning? Det som er trangsynt her, er at du ikke evner å forstå at klesslitasje faktisk er et reelt problem. Jeg forstår at det ikke er så lett å se når man ikke selv har problemet. Det er jo bare åå "ta seg sammen". Men hadde det bare vært å ta seg sammen, hadde ikke adhd vært en diagnose. Jeg syns det er kjepphøyt å alltid skulle vite bedre enn de som faktisk er i situasjonen. (og nå kan du droppe svar som "de er du som.....", eller "det samme kan man si om deg"). Du har nesten alltid en mening om andres diagnoser eller hvorvidt folk har diagnosene eller ikke. Du er fullstendig blottet for evne til å se at alle ikke lever ditt liv, at folk har ulike utfordringer og ulike behov. Er det ikke et problem for deg, nei, da er det ikke et problem for noen. Jævlig arrogant!

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir bare tåpelig at du skylder på diagnoser for at du få malingflekker på klærne fordi du glemmer å skifte før du skal male. Det går an å skjerpe seg litte grann. ADHD er tross alt ikke Downs.

Og der forsterket du poenget mitt. Tror du ikke en med adhd tar seg sammen hele jævla tiden? Det ahdde ikke vært en diagnose dersom vi bare kunne ta oss sammen. Du kan jo ta deg sammen selv da og anstrenge øynene for å se, eller begynne å pusse tennene bedre. Du har en drøss med "unnskyldninger" for dine problemer. Jeg ser ikke på dem som unnskyldninger, men forklaringer. Du unnskylder ikke tennene med amalgam, du forklarer. Jeg derimot, unnskylder emd diagnose fordi en funksjonsfeil i hjernen min gjør at jeg ikke får på meg de arbeidsklærne når jeg bare skal male en liten flekk. Nå maler jeg huset og er stolt av meg selv når får på meg arbeidsklær før jeg så mye som rører malingspannet. Men når man har adhd, er det ekstremt mye "skal bare", og det etter at man har tatt seg sammen alt man makter. Har du prøvd å ta deg sammen absolutt hele tiden i dager, måneder, år? Det gjør en med adhd, og likevel går det til helvete gang på gang. Jeg foreslår at du leser deg opp om eksekutive funksjoner før du kommenterer mer om hva en med adhd kan klare "hvis man bare vil". Det er like dumt som å si at en blind kan se eller en uten ben kan gå, bare de vil det nok. At du ser på det som å skylde på en diagnose når det man gjør er å forklare, er jo bare sørgelig. Og det er kvalmt når folk tror de kan mer om en annen persons utfordringer enn det selv spesialister kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som har bruk for 700kr EKSTRA til klær hver eneste måned får heller dra på brukthandleren ass. Makan til miljøsvin skal man lete lenge etter. Hvorfor er det ingen med adhd som tenker på barna i Afrika?

Anonymkode: bfc02...92e

Tror du det hjelper å dra på brukthandleren? Eller kan det hende at de klærne holder enda kortere, i og med at de allerede er noe slitt? Miljøsvin faktisk, som om vi har valgt det selv å ha funksjonsforstyrrelse i hjernen. Og vet du, det hjelper ingenting å tenke på barna i afrika, hjernen vår blir ikke normalt utviklet samme hvor mye vi tenker på barna i afrika (skrives forøvrig med liten a).

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanvittig overforbruk. Mitt klesbudsjett er ca 2500 i året, og så skal andre ha 8500 EKSTRA???? Det er forskjell på folk.

Anonymkode: 04c85...2df

Ah, så fordi ditt budsjett er på 2500 kr i året, så er det så klart overforbruk. Og det er jo sikkert ingenting du bruker mer av enn det f.eks jeg gjør. Om du mener det er overforbruk, får du jo begynne å produsere klær som tåler adhd da. Men de kan ikke koste noe altså, for da er vi jo over på overforbruk igjen. Og ja, vet du, det er stor forskjell på folk.

 

Det er nesten litt skremmende at det fortsatt finnes folk som tror at adhd ikke er en reell diagnose, og at man bare kan ta seg sammen. Det er spesielt trist for barn, som gjør så godt de kan og likevel klabber det til. Også skal voksne gå rundt og fortelle dem at de bare må skjerpe seg. Jeg vet at jeg skjerper meg så godt jeg kan og jeg vet at det ikke er min skyld at hjernen min ikke fungerer optimalt. Jeg vet at "gidder ikke" ikke er årsaken til klesslitasjen. Jeg vet også at det ikke er overforbruk. Men at barn vokser opp med slike holdninger er faktisk skadelig for dem. Og om noe, fører det heller til at de slutter å prøve. Hva er vitsen med å anstrenge seg når det uansett aldri blir godt nok for folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Trine skrev:

Og vet du, det hjelper ingenting å tenke på barna i afrika, hjernen vår blir ikke normalt utviklet samme hvor mye vi tenker på barna i afrika (skrives forøvrig med liten a).

Nei, Trine, Afrika er et egennavn og skrives med stor A uansett hvor i setningen det er plassert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Nei, Trine, Afrika er et egennavn og skrives med stor A uansett hvor i setningen det er plassert. :) 

Aiaiai, nå blir det mer kverulering her. 🤣

Anonymkode: 0b0d5...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Nei, Trine, Afrika er et egennavn og skrives med stor A uansett hvor i setningen det er plassert. :) 

Var ikke det vi lærte på skolen. Der lærte vi at vedensdeler er fellesnavn og skrives med liten bokstav. Men greit å få det avklart 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aiaiai, nå blir det mer kverulering her. 🤣

Anonymkode: 0b0d5...fbe

Du, det burde du forstått for lenge siden, men jeg kverrulerer ikke på fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Trine skrev:

Du, det burde du forstått for lenge siden, men jeg kverrulerer ikke på fakta.

Du kverulerer på absolutt alt. 😂

Anonymkode: 0b0d5...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Trine skrev:

Var ikke det vi lærte på skolen. Der lærte vi at vedensdeler er fellesnavn og skrives med liten bokstav. Men greit å få det avklart 😊

Dårlig unnskyldning.

Anonymkode: 0b0d5...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trine skrev:

Var ikke det vi lærte på skolen. Der lærte vi at vedensdeler er fellesnavn og skrives med liten bokstav. Men greit å få det avklart 😊

Det har jeg aldri hørt og om du søker på nett eller sjekker i en bok om Afrika så står det med stor A overalt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...