Gå til innhold

Voksne folk med ADHD som får 686kr i måneden pga "ekstra slitasje på klær"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Lillemus skrev:

Det har jeg aldri hørt og om du søker på nett eller sjekker i en bok om Afrika så står det med stor A overalt. :) 

Jeg tror deg 🙂 O-fag læreren på barneskolen jobbet nok på barneskolen for en grunn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kverulerer på absolutt alt. 😂

Anonymkode: 0b0d5...fbe

Dust!

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig unnskyldning.

Anonymkode: 0b0d5...fbe

Idiot!

Mer er det ikke å si om den saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Trine skrev:

Dust!

Idiot!

Oppfører du deg alltid like voksent?

10 minutter siden, Trine skrev:

Mer er det ikke å si om den saken!

Det er det nok, men det skal vi la ligge i denne varmen. For varmt til å kverulere nå, ikke?

Ellers var det en veldig god unnskylding. Neste gang jeg kommer med feilinformasjon skal jeg skylde på at jeg det var det jeg lærte på skolen.

Anonymkode: 0b0d5...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
8 timer siden, Trine skrev:

Nei, jeg syns faktisk ikke det gjør det, men i motsetning til deg, har ikke jeg mulighet til å sende deg en melding og bli ferdig med det. Når nesten alt i innleggene dine handler om hva du mener om meg og mine utsagn, og ikke om sak, da er det ikke en diskusjon for offentligheten. Men for å si det mildt, oppførselen din gjør meg kvalm. Og i motsetning til andre lar jeg ikke folk slippe lett unna med kvalmende oppførsel. Ikke at du noen gang kommer til å skjerpe deg, det er jo tross alt bare alle andre som skal skjerpe seg, men det er ikke en grunn for å bare la deg holde på som du gjør.

Hvorfor har ikke du i likhet med andre "mulighet" til å skjerpe deg du også med å bare la ting ligge og bli ferdig med det? 

Jeg vet at du har Asperger syndrom, men det er vel ikke ensbetydende med at du IKKE kan klare å endre deg ift dette? Her tror jeg det mye heller handler om manglende vilje, enn manglende evne? 

Jeg kjenner ei med AS og hun har da klart å forandre seg på noe, men jeg vet jo at det finnes flere grader og at det ikke er like lett for alle. Men helt umulig er det nok ikke. Plasserer du deg ikke da i en ansvarsfraskrivende offerrolle når du hårdnakket hevder at det er umulig for deg å endre deg ift det å la ting ligge, akseptere at du er uenig med motstanderen, og bare gå videre i livet?

No offence, jeg bare lurer. 

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.6.2020 den 10.36, Trine skrev:

Tror du det hjelper å dra på brukthandleren? Eller kan det hende at de klærne holder enda kortere, i og med at de allerede er noe slitt? Miljøsvin faktisk, som om vi har valgt det selv å ha funksjonsforstyrrelse i hjernen. Og vet du, det hjelper ingenting å tenke på barna i afrika, hjernen vår blir ikke normalt utviklet samme hvor mye vi tenker på barna i afrika (skrives forøvrig med liten a).

Ah, så fordi ditt budsjett er på 2500 kr i året, så er det så klart overforbruk. Og det er jo sikkert ingenting du bruker mer av enn det f.eks jeg gjør. Om du mener det er overforbruk, får du jo begynne å produsere klær som tåler adhd da. Men de kan ikke koste noe altså, for da er vi jo over på overforbruk igjen. Og ja, vet du, det er stor forskjell på folk.

Men flyr ikke du rundt i skog og mark og fjell året rundt. Det må da slite ekstra mye på klærne. Blir ikke riktig å skylde på ADHD.

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men i alle dager, er det nødvendig å skrive 1.900 ord (10.000 tegn)? Må da være svært vanskelig for en med ADHD å klare og sitte stille så lenge og taste inn dette... Vel vel.

Jeg skal forsøke å holde det kort, konsist og poengtert.

 

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Og nei, vet du, det er faen ikke latterlig at noen forsøker å finne ut hvorfor en annen har et så intenst behov for å alltid slenge dritt. Det hadde kanskje vært lettere for meg å la deg slippe unna av og til, dersom jeg hadde visst hvorfor du absolutt må angripe og ikke bare kan holde deg til sak. Hvem vet. Men akkurat nå anses du som en feig, liten dritt. En bortskjemt sutreunge. Men du trives kanskje med det.

Nåja, du er like flink selv til å levere dritt selv. Det skal du ha.

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Og du, du ber om milelange svar. Hvis du faktisk hater dem så intenst som du gir uttrykk for, er det helt utrolig at du fortsatt ikke har lært at de kommer. Jeg lar ikke en person som deg påvirke lengden på mine svar. Du står selv med valget om du vil lese det jeg skriver eller ikke. Du har overhode ingen rett til å klage på lengden på andres svar. Jeg er grundig og detaljert, for meg holder det ikke å svare f.eks "du bare kverrulerer". Jeg må forklare hvorfor.

Du må jobbe litt mer med effektiviteten. Det er mulig å få sagt like mye med færre ord.

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Det kan ikke sammenlignes med bostøtte.

Det er stønad, så det kan sammenlignes. Og et sted å bo er tross alt viktigere, slik som også briller og tenner er.

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Databriller kan brukes som lesebriller, så da trenger du bare to par.

Snakk for deg selv. Min øyelege og optiker mener noe helt annet. Databrillene er for sterke for å lese med, og lesebrillene er for svake for å bruke foran skjermen (hvis jeg ikke skal bøye meg fremover og sitte 30 cm fra skjermen). Ikke alle har så enkle synsproblemer at de kan klare seg med et par briller til 99 kr fra Clas Ohlson.

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Databriller kan du også kreve dekt av arbeidsgiver, ettersom de er pliktig til å tilrettelegge for arbeidstaker.

Har ingen arbeidsgiver.

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Så da trenger du altså et par for å korrigere for langsynthet.

Som sagt, det stemmer ikke.

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Det er vanlig enstyrkeglass og da kan du faktisk få et par briller til 200 kr på f.eks specsavers.

Nei, det kan jeg ikke.

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Men så vil du kanskje ha litt bedre glass enn helt standard og da må du legge på en tusenlapp.

Jeg trenger ulik korrektsjon på hvert øye, har skjeve hornhinner (og div andre problemer), som krever langt dyrere glass. Siste brillerpar kostet bortimot 5000 kr. Altså for ett par.

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Ikke? Jeg har da både briller og går til tannlegen, så jeg vil absolutt påstå det påvirker meg. Men klesslitasje derimot, påvirker ikke deg, så det er vel derfor du gir faen.

Forskjeller er at du får stønad til dette.

På 25.6.2020 den 10.16, Trine skrev:

Du kan jo ta deg sammen selv da og anstrenge øynene for å se, eller begynne å pusse tennene bedre. Du har en drøss med "unnskyldninger" for dine problemer. Jeg ser ikke på dem som unnskyldninger, men forklaringer. Du unnskylder ikke tennene med amalgam, du forklarer. Jeg derimot, unnskylder emd diagnose fordi en funksjonsfeil i hjernen min gjør at jeg ikke får på meg de arbeidsklærne når jeg bare skal male en liten flekk.

Det klarer du nok hvis du gidder. Det er faktisk mulig å ta på de arbeidsklærne når du skal mage. Tips: Heng opp en diger huskelapp over malingsspennene.

Jeg kan derimot ikke lese et skilt på 2 meters avstand uten briller. Det er umulig.

 

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naana47
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager, er det nødvendig å skrive 1.900 ord (10.000 tegn)? Må da være svært vanskelig for en med ADHD å klare og sitte stille så lenge og taste inn dette... Vel vel.

Jeg skal forsøke å holde det kort, konsist og poengtert.

 

Nåja, du er like flink selv til å levere dritt selv. Det skal du ha.

Du må jobbe litt mer med effektiviteten. Det er mulig å få sagt like mye med færre ord.

Det er stønad, så det kan sammenlignes. Og et sted å bo er tross alt viktigere, slik som også briller og tenner er.

Snakk for deg selv. Min øyelege og optiker mener noe helt annet. Databrillene er for sterke for å lese med, og lesebrillene er for svake for å bruke foran skjermen (hvis jeg ikke skal bøye meg fremover og sitte 30 cm fra skjermen). Ikke alle har så enkle synsproblemer at de kan klare seg med et par briller til 99 kr fra Clas Ohlson.

Har ingen arbeidsgiver.

Som sagt, det stemmer ikke.

Nei, det kan jeg ikke.

Jeg trenger ulik korrektsjon på hvert øye, har skjeve hornhinner (og div andre problemer), som krever langt dyrere glass. Siste brillerpar kostet bortimot 5000 kr. Altså for ett par.

Forskjeller er at du får stønad til dette.

Det klarer du nok hvis du gidder. Det er faktisk mulig å ta på de arbeidsklærne når du skal mage. Tips: Heng opp en diger huskelapp over malingsspennene.

Jeg kan derimot ikke lese et skilt på 2 meters avstand uten briller. Det er umulig.

 

Anonymkode: f837f...267

Nå foreslår jeg at du backer ut av diskusjonen. Det i tykk skrift over, var mer enn drøyt. Og hvis det er du som pleier å sette andres diagnoser i tvil, burde du virkelig skjerpe deg! 

Jeg har skrevet med Trine på pm, og har fått svar på de spørsmålene jeg hadde. Case closed fra min side. Du har fått mange svar fra Trine i tråden, Hva er det med deg som ikke vet når du burde gi deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Naana47 skrev:

Nå foreslår jeg at du backer ut av diskusjonen. Det i tykk skrift over, var mer enn drøyt. Og hvis det er du som pleier å sette andres diagnoser i tvil, burde du virkelig skjerpe deg! 

Jeg har skrevet med Trine på pm, og har fått svar på de spørsmålene jeg hadde. Case closed fra min side. Du har fått mange svar fra Trine i tråden, Hva er det med deg som ikke vet når du burde gi deg? 

Ta deg en bolle. Det er ikke opp til deg å bestemme.

Anonymkode: f837f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.6.2020 den 11.16, Trine skrev:

Nei, jeg syns faktisk ikke det gjør det, men i motsetning til deg, har ikke jeg mulighet til å sende deg en melding og bli ferdig med det. Når nesten alt i innleggene dine handler om hva du mener om meg og mine utsagn, og ikke om sak, da er det ikke en diskusjon for offentligheten. Men for å si det mildt, oppførselen din gjør meg kvalm. Og i motsetning til andre lar jeg ikke folk slippe lett unna med kvalmende oppførsel. Ikke at du noen gang kommer til å skjerpe deg, det er jo tross alt bare alle andre som skal skjerpe seg, men det er ikke en grunn for å bare la deg holde på som du gjør.

Les dine egne kommentarer. Typisk deg er "idiotisk svar", "latterlig", "du er helt blåst", "du skriver altfor langt", "du kverrulerer", "samme kan man si om deg", og du skriver til meg, akkurat det jeg først skrev til deg, men med litt andre ord. Altså, du kommer ikke med en jævla begrunnelse for hvorfor svarene er idiotiske, hvorfor jeg er blåst osv. Det er så til de grader opplagt at du ikke har noe å komme med, men det klarer du bare ikke for alt her i verden å akseptere, så du tyr til personangrep. Det er det samme som skjer hver eneste gang. Hvis du ikke liker milelange svar, hvorfor legger du da opp til å få milelange svar? Og hva er egentlig feil med et grundig svar, et svar som forklarer en påstand? Personlig foretrekker jeg det fremfor 1000 sitater uten noe vettig i det hele tatt. Det blir jo ingen diskusjon av "du er dum, du er idiot, du er dust, du er kverrulant....." Hvis du ikke tåler at folk er uenige med deg, hvorfor diskuterer du?

Og nei, vet du, det er faen ikke latterlig at noen forsøker å finne ut hvorfor en annen har et så intenst behov for å alltid slenge dritt. Det hadde kanskje vært lettere for meg å la deg slippe unna av og til, dersom jeg hadde visst hvorfor du absolutt må angripe og ikke bare kan holde deg til sak. Hvem vet. Men akkurat nå anses du som en feig, liten dritt. En bortskjemt sutreunge. Men du trives kanskje med det.

Og du, du ber om milelange svar. Hvis du faktisk hater dem så intenst som du gir uttrykk for, er det helt utrolig at du fortsatt ikke har lært at de kommer. Jeg lar ikke en person som deg påvirke lengden på mine svar. Du står selv med valget om du vil lese det jeg skriver eller ikke. Du har overhode ingen rett til å klage på lengden på andres svar. Jeg er grundig og detaljert, for meg holder det ikke å svare f.eks "du bare kverrulerer". Jeg må forklare hvorfor. Og jeg er ikke så lite selvstendig at jeg lar andre styre svarene mine. Så samme hvor mange ganger du skriver at svarene mine er altfor lange, oppnår du overhode ikke noe med det. Vel, bortsett fra flere lange svar. Svarene mine blir ikke kortere av at du syter. Om du ikke tåler lange svar, så er det faktisk ditt problem. Lengden på svar folk skriver har forøvrig ingenting med saken som diskuteres å gjøre, og er derfor en kommentar du kan spare deg for å komme med. Det er sånt man skriver når man vil klage, men ikke finner noe konkret å klage på. Du har av en eller annen grunn et enormt behov for å klage på meg og benytter enhver anledning til å skrive at jeg er kverrulerende og har altfor lange svar. Hvorfor er det så viktig for deg å skrive det i både den ene og den andre tråden. Jeg kan jo faen ikke svare noen uten at du skal komme med usaklig dritt om meg. Hvorfor? Hvorfor har du et så enormt behov for å prøve å tråkke meg ned i søla? Hva er det du prøver å oppnå? Hvor vil du med alt dette?

Visste ikke at det var en konkurranse. Hva er premien? Nye sko? Så jeg slipper gå med de med hull i.

Ok, så da dreier det seg altså ikke om at folk med adhd får kompensert for noen av ekstrautgiftene de har på grunn av lidelsen. Det dreier seg om utgifter som burde vært prioritert andre steder. Jeg er ikke uenig i at det er unødvendig at en med en lønn på 600000 i året, skal få ekstra stønad til klær, men jeg syns ikke det er mer riktig at man skal få barnetrygd helt uavhengig av inntekt heller. Samtidig kunne man jo spurt seg om det også skulle vært inntektsbegrensning på medisiner på blå resept. Jeg mener også at det burde være et visst krav til dokumentasjon, fordi det faktisk ikke er sånn at alle med adhd har ekstrautgifter pga slitasje. Men om det lønner seg å bruke masse tid på å gå igjennom søknader og dokumentasjon, istedenfor å ha en forenklet saksgang som de har nå, er jeg ikke så sikker på. Da hadde de risikert å måtte betale ut mer enn 686 kr. Nå er det ingen som tar bryet med å søke om høyere beløp, selv om mange hadde hatt krav på det. Og dermed slipper NAV å betale mer enn sats 1.

Har jeg klaget? Jeg tror vel helst det er du som har lest noe som klaging. Jeg har forklart, ikke klagd. Nei, jeg har ikke råd til å erstatte alt etterhvert som det blir ødelagt, men det er fordi jeg sliter ut/ødelegger for mer enn budsjettet mitt sier jeg kan bruke. Jeg kunne prioritert annerledes. Men det forandrer ikke det faktum at utgifter til klær er langt høyere enn det hadde vært dersom jeg ikke hadde hatt adhd.

Det kan ikke sammenlignes med bostøtte. Grunnstønad er en stønad man får fordi man har ekstrautgifter pga sykdom/skade/lyte. Som jeg skrev over, skal da også blå resept inntektsvurderes? Grunnstønad kan til en viss grad sammenlignes med barnetrygd, bortsett fra at man selv velger å få barn og de utgiftene det medfører, ingen velger å få adhd.

Databriller kan brukes som lesebriller, så da trenger du bare to par. Databriller kan du også kreve dekt av arbeidsgiver, ettersom de er pliktig til å tilrettelegge for arbeidstaker. Så da trenger du altså et par for å korrigere for langsynthet. Det er vanlig enstyrkeglass og da kan du faktisk få et par briller til 200 kr på f.eks specsavers. Men så vil du kanskje ha litt bedre glass enn helt standard og da må du legge på en tusenlapp. Men det kan man ikke regne med, for da begynner man bevege seg over i "luksus"klassen og der får jo ikke folk med adhd være, så forventer jeg at brille-folk også holder seg unna.

Ikke? Jeg har da både briller og går til tannlegen, så jeg vil absolutt påstå det påvirker meg. Men klesslitasje derimot, påvirker ikke deg, så det er vel derfor du gir faen.

Nei, det ville gått til en annen gruppe som hadde fått grunnstønad, og grunnstønad avhenger ikke av inntekt.

Jaha, når har jeg brukt diagnosen som en unnskyldning? Siker på at det ikke bare er du som ikke klarer skille mellom forklaring og unnskyldning?

Men nå får man altså briller med enstyrkeglass til 200 kr, og man trenger ikke nye briller hele tiden, så da er det jo ikke noe problem dersom man ser godt med vanlige briller.

Joda, på f.eks specsavers får du briller med enstyrkeglass til 200 kr.

Ja, og omtrent det har du sagt. Du mener jo mener man kan kjøpe sko brukt.

Skal man se på absolutt billigste alternativ for folk med adhd, må det samme gjøres for folk med briller eller med  tannbehandling.

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke trenger å svare. Og du trenger ikke påpeke flere ganger at jeg skriver lange avhandlinger. Jeg er fullstendig klar over det også, og jeg vet det irriterer vettet av deg. Tipper jeg vet hvorfor det irriterer deg også 😅

Prøver igjen jeg! Hvorfor kan du aldri svare på spørsmålene? Hver gang du får et spørsmål, svarer du med at jeg er tåpelig, at jeg kverrulerer og/eller at jeg skriver milelange svar.

Så å "ralle i vei" med lange svar er det samme som å hakke på andre?

Det har du allerede skrevet. Og igjen, det blir påpekt av deg og en eller to til. Altså, påpekelsene har ikke særlig mye verdi.

På hvilken måte mener du at jeg bare beskriver meg selv? Er jeg trangsynt fordi jeg mener at folk med adhd fortjener stønaden de får pga klesslitasje, samtidig som jeg mener at tannlege og brille burde vært under en egenandelsordning? Det som er trangsynt her, er at du ikke evner å forstå at klesslitasje faktisk er et reelt problem. Jeg forstår at det ikke er så lett å se når man ikke selv har problemet. Det er jo bare åå "ta seg sammen". Men hadde det bare vært å ta seg sammen, hadde ikke adhd vært en diagnose. Jeg syns det er kjepphøyt å alltid skulle vite bedre enn de som faktisk er i situasjonen. (og nå kan du droppe svar som "de er du som.....", eller "det samme kan man si om deg"). Du har nesten alltid en mening om andres diagnoser eller hvorvidt folk har diagnosene eller ikke. Du er fullstendig blottet for evne til å se at alle ikke lever ditt liv, at folk har ulike utfordringer og ulike behov. Er det ikke et problem for deg, nei, da er det ikke et problem for noen. Jævlig arrogant!

Og der forsterket du poenget mitt. Tror du ikke en med adhd tar seg sammen hele jævla tiden? Det ahdde ikke vært en diagnose dersom vi bare kunne ta oss sammen. Du kan jo ta deg sammen selv da og anstrenge øynene for å se, eller begynne å pusse tennene bedre. Du har en drøss med "unnskyldninger" for dine problemer. Jeg ser ikke på dem som unnskyldninger, men forklaringer. Du unnskylder ikke tennene med amalgam, du forklarer. Jeg derimot, unnskylder emd diagnose fordi en funksjonsfeil i hjernen min gjør at jeg ikke får på meg de arbeidsklærne når jeg bare skal male en liten flekk. Nå maler jeg huset og er stolt av meg selv når får på meg arbeidsklær før jeg så mye som rører malingspannet. Men når man har adhd, er det ekstremt mye "skal bare", og det etter at man har tatt seg sammen alt man makter. Har du prøvd å ta deg sammen absolutt hele tiden i dager, måneder, år? Det gjør en med adhd, og likevel går det til helvete gang på gang. Jeg foreslår at du leser deg opp om eksekutive funksjoner før du kommenterer mer om hva en med adhd kan klare "hvis man bare vil". Det er like dumt som å si at en blind kan se eller en uten ben kan gå, bare de vil det nok. At du ser på det som å skylde på en diagnose når det man gjør er å forklare, er jo bare sørgelig. Og det er kvalmt når folk tror de kan mer om en annen persons utfordringer enn det selv spesialister kan.

Du kan umulig ha særlig adhd når du skriver så milelange innlegg. Klarer du å skrive så lange innlegg så klarer du å skjerpe deg nok til å bytte til malingsklær når du skal male også.

Anonymkode: bfc02...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tråden stadig sporer av og har vridd seg over på person og ikke sak, stenges den!

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admin låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...