Gå til innhold

Pride


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man behøver ikke indoktrinere barnehagebarn.

Og det finnes kun to kjønn, ikke 72.

Anonymkode: 8681d...9ac

Om du tenker biologisk så tar du feil. Det er biologisk sett 5 kjønn pr i dag, mann, kvinne, hemafroditt, og to typer varisasjon av hemafroditt i forhold til hvilket kjønnsorgan som er mest tydelig eller manglende. Dette er biologiske kjønn som varierer i gradene i forhold til hvor mange X og Y kromosoner de har, men fult ut egne kjønn selv om tre av de er sjeldne.

Sosialt kjønner mye større og ærlig talt bryr seg meg lite om folk kaller seg dame, mann, akjønnet eller hva enn de foretrekker, jeg forandrer ettersom de forteller meg det. Enkleste måten å få bukt med alt oppstyret er å lage kjønnsnøytrale toaletter og garderober! Jeg er født kvinne, føler meg som kvinne, men fy fader å jeg hater offentlige bad og trenigsstudioer hvor de skal ha oss til å skifte blant andre. Enden på visa blir at jeg skifter på do!

Anonymkode: 7d776...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingenting i mot homofile eller hva de nå måtte være. Pride blir litt for mye, det kan føles som om man får en overdose. Pride får meg til å tenke på verdens største karneval i Rio De Janeiro, bare i miniversjon. Det gå an å være i mot Pride og fremdeles respektere forskjellige legninger.

I Norge finnes det to juridiske kjønn, hankjønn og hunkjønn, men det finnes mange legninger.

Å gå inn i en barnehage for å forkynne dette synes jeg blir helt feil. Små barn er uten fordommer og tanker om dette. Er det da riktig å gå inn i en barnehage å sette fokus på noe de egentlig ikke har forutsetning av å forstå? Hva med å vente med dette til de er store nok til å ha en forståelse av dette? Jeg synes ikke man bør sette unødvendig tanker i hode på småbarn, la de få bestemme selv. Det blir nesten som om Jehovas vitner skal gå inn i barnehager å forkynne det de mener er riktig (satt på spissen). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette trans-styret har tatt fullstendig av. Det er langt på vei et sykdomstegn i tiden. Nå kan alle være det kjenne de FØLER de er! Fordi det man FØLER trumfer alt om dagen. Hva voksne gjør, er jeg mindre opptatt av enn at sårbare barn blir påvirket av dette. 

Anonymkode: a816a...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Jeg har ingenting i mot homofile eller hva de nå måtte være. Pride blir litt for mye, det kan føles som om man får en overdose. Pride får meg til å tenke på verdens største karneval i Rio De Janeiro, bare i miniversjon. Det gå an å være i mot Pride og fremdeles respektere forskjellige legninger.

I Norge finnes det to juridiske kjønn, hankjønn og hunkjønn, men det finnes mange legninger.

Å gå inn i en barnehage for å forkynne dette synes jeg blir helt feil. Små barn er uten fordommer og tanker om dette. Er det da riktig å gå inn i en barnehage å sette fokus på noe de egentlig ikke har forutsetning av å forstå? Hva med å vente med dette til de er store nok til å ha en forståelse av dette? Jeg synes ikke man bør sette unødvendig tanker i hode på småbarn, la de få bestemme selv. Det blir nesten som om Jehovas vitner skal gå inn i barnehager å forkynne det de mener er riktig (satt på spissen). 

 

Det er nedfelt i rammeplanen til barnehager: 

"Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/verdigrunnlag/likestilling-og-likeverd/

 

Det er heller ikke snakk om "forkynning", men et egnet undervisningsopplegg for hovedsakelig ansatte fra Rosa Kompetanse med midler fra Helsedirektoratet. Jeg vet Sex og Politikk også har holdt undervisning for barneskoler, blant annet med professor i sexologi Pirelli Benestad.

 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2020 den 23.20, XbellaX skrev:

Det handler nok ikke om spesialbehandling, men å bli anerkjent og respektert som et vanlig menneske. Du ble tilfeldigvis født som heterofil, med de goder det gir, forsøk å forestill deg livet til mennesker som ikke opplever å kunne definere seg selv som mann eller kvinne. Flere land har allerede innført mulighetene til. velge et tredje kjønn ( ofte beskrevet som kategori X). Kom til å tenke på denne og synes den passer fint i denne diskusjonen:

"Uansett foreligger det en økende mengde kunnskap om kjønnenes biologiske kompleksitet og bevis for at tokjønnsmodellen ikke finner støtte i biologien (10). Denne kunnskapen fornektes nå på høyeste nivå over hele verden. Trump-administrasjonen forsøker å endre lovene slik at kjønn blir definert på biologisk basis med utgangspunkt i genitalia eller genetisk testing. Med et pennestrøk utdefineres transpersoner og personer med kjønnsinkongruens eller ikke-binær kjønnsidentitet. Ungarns president Viktor Orbán har forbudt kjønnsforskningsprogrammer ved landets universiteter fordi «folk er født som enten mann eller kvinne» (10). Brasil har nylig valgt en misogyn og selverklært stolt homofob president, som har lovet å bekjempe «gender ideology» (11). Mønsteret er at autoritære, heteroseksuelle, aldrende menn diskriminerer minoriteter i ønsket om å tekkes velgerne. I deres verdensbilde er det ikke plass til den menneskelige kompleksiteten som faktisk kjennetegner samfunnene de er satt til å styre. Men renhetstankegangen som dels er fundert i nasjonalkonservatisme og dels i religiøs fundamentalisme, finner ikke gjenklang i vitenskapen."

 https://tidsskriftet.no/2018/11/fra-redaktoren/ikke-begge-alle-kjonn

 

 

 

 

Litt overraskende at tokjønnmodellen ikke finner støtte i biologien. Hva betyr det for landbruket? Er "ku" og "okse" også sosiale og kulturelle konstruksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uff. Dette er vanskelig. Jeg unngår temaet mest mulig fordi jeg føler meg tvunget til å elske noe jeg har svært ambivalente følelser om. Jeg føler meg tvunget til å akseptere , hvis ikke blir jeg stemplet som et uhyre og dårlig menneske. Det er ingen balanse i denne debatten. Jeg har ikke imot mennesker pga sin legning og har aldri plaget eller sagt noe hatefullt mot homofile. Men jeg liker ikke alt de gjør og mener, men på en måte gir de seg ikke før alle liker alt de mener og står for. 

Anonymkode: 66c66...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff. Dette er vanskelig. Jeg unngår temaet mest mulig fordi jeg føler meg tvunget til å elske noe jeg har svært ambivalente følelser om. Jeg føler meg tvunget til å akseptere , hvis ikke blir jeg stemplet som et uhyre og dårlig menneske. Det er ingen balanse i denne debatten. Jeg har ikke imot mennesker pga sin legning og har aldri plaget eller sagt noe hatefullt mot homofile. Men jeg liker ikke alt de gjør og mener, men på en måte gir de seg ikke før alle liker alt de mener og står for. 

Anonymkode: 66c66...bdf

Det er ingen som ber deg elske noe som helst, slikt bestemmer du heldigvis selv :- ) 

"Jeg har ikke imot mennesker pga sin legning og har aldri plaget eller sagt noe hatefullt mot homofile. Men jeg liker ikke alt de gjør og mener, men på en måte gir de seg ikke før alle liker alt de mener og står for. "  Først av alt så er ikke lhbtq+ mennesker en ensartet gruppe, de er like ulike som alle andre. Du er ikke enig med alle heterofile heller regner jeg med? :- )  Jeg jobber med et frivillig prosjekt med lhbtq+ og i hvert møte treffer jeg mennesker som strever med å bli godtatt som den de er av sine omgivelser. Det er jo strengt tatt det alt handler om, om behovet for å bli anerkjent og respektert som mennesker, akkurat som deg og meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grendel skrev:

Litt overraskende at tokjønnmodellen ikke finner støtte i biologien. Hva betyr det for landbruket? Er "ku" og "okse" også sosiale og kulturelle konstruksjoner?

Ser for meg at det blir dette du skal ta doktorgrad i om noen år 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, XbellaX skrev:

Det er jo strengt tatt det alt handler om, om behovet for å bli anerkjent og respektert som mennesker, akkurat som deg og meg. 

Men hvorfor har mange av disse et så vakent behov for å spjåke seg sånn ut i offentligheten? Det er lettere å bli akseptert om en blender inn med alminneligheten. Hvis jeg begynte å gå med klovnesminke, rød tutenese, rar parykk og typiske klovneklær, og gikk rundt og tutet med nesa mi, ville folk ha sett på meg som en merkelig skrue. Men da skulle jeg altså ha blitt krenket av det og krevd at folk skulle forstå meg og akseptere meg? Og siden klovneuttrykket er "meg", så må det settes opp egne garderober og toaletter for meg sånn at jeg har et sted å gå på do når jeg er ute. Likedan som jeg nevnte over et sted, så må det settes ut en bås med kattesand for meg siden jeg identifiserer meg som en katt. Jeg må jo ha et sted å gå på do jeg også, mener jeg. Hvis ikke kommunen går med på det, så diskriminerer de alle som føler seg som en klovn eller katt innerst inne. And the List goes on and on...

Det er feks heller ikke lett å akseptere at mennesker med et mannlig utseende skal få lov til å kle seg om og dusje naken i garderober ment for damer og barn, bare fordi de "føler seg" som damer. Man får etter min mening værsågod å innrette seg etter samfunnets normer. Har man guttetiss så skifter man og går på do i avlukker ment for menn. Har man jentetiss så benytter man seg av avlukker ment for damer. Jeg har ingenting imot at det opprettes et tredje avlukke for kategorien "intetkjønn". Dit kan jo alle som ikke definerer seg som noe spesielt kjønn gå. Men gjør nå ikke om alle garderober og toaletter til kjønnsnøytrale kun fordi en bitteliten marginal gruppe føler seg krenket over at samfunnet ikke forstår dem.

 

Anonymkode: ee1f2...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har mange av disse et så vakent behov for å spjåke seg sånn ut i offentligheten? Det er lettere å bli akseptert om en blender inn med alminneligheten.

Tja, hvorfor skal man blende inn med alminneligheten? Jeg synes det er mest intr. hvem bestemmer hva som er "alminneligheten" og normen i samfunnet, og nåde den som beveger seg utenfor :- ) Dersom vi ser historisk på dette så ble ikke homokampen (og resultatene av den) til ved å gå stille i dørene. 

 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feks heller ikke lett å akseptere at mennesker med et mannlig utseende skal få lov til å kle seg om og dusje naken i garderober ment for damer og barn, bare fordi de "føler seg" som damer. Man får etter min mening værsågod å innrette seg etter samfunnets normer.

Har man guttetiss så skifter man og går på do i avlukker ment for menn. Har man jentetiss så benytter man seg av avlukker ment for damer. Jeg har ingenting imot at det opprettes et tredje avlukke for kategorien "intetkjønn". Dit kan jo alle som ikke definerer seg som noe spesielt kjønn gå. Men gjør nå ikke om alle garderober og toaletter til kjønnsnøytrale kun fordi en bitteliten marginal gruppe føler seg krenket over at samfunnet ikke forstår dem.

Igjen, samfunnets normer. Hvem bestemmer det? Hvorfor kjennes det så vanskelig ut å imøtekomme mennesker som ikke kjenner seg igjen i 2 relativt trange kategorier. Opplever du det truende eller farlig? 

Det er heller ikke så altfor mange mennesker som identifiserer seg som menn som orker å gå i offentlige bad, nettopp på grunn av den enorme stigmatiseringen som foregår. Transpersoner er utsatt for diskriminering nærmest daglig i alt fra boligmarked til jobb, til noe så enkelt som å få navnet sitt ropt opp i kombinasjon med lett hånende latter på Starbucks. Jeg synes ikke sånt er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, XbellaX skrev:

Tja, hvorfor skal man blende inn med alminneligheten? Jeg synes det er mest intr. hvem bestemmer hva som er "alminneligheten" og normen i samfunnet, og nåde den som beveger seg utenfor :- ) Dersom vi ser historisk på dette så ble ikke homokampen (og resultatene av den) til ved å gå stille i dørene. 

Disse utspjåkede paradene virker mot sin hensikt. 

17 minutter siden, XbellaX skrev:

 

Igjen, samfunnets normer. Hvem bestemmer det?

Fordi de fleste damer vil motsette seg at en mann som identifiserer seg som dame skulle bruke damegarderoben.

Jeg føler meg 15 år yngre enn jeg er og identifiserer meg med det. Hvordan går jeg frem for å få endret fødselsdatoen i offentlige registre?

Anonymkode: 8681d...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, XbellaX skrev:

Igjen, samfunnets normer. Hvem bestemmer det? Hvorfor kjennes det så vanskelig ut å imøtekomme mennesker som ikke kjenner seg igjen i 2 relativt trange kategorier. Opplever du det truende eller farlig? 

Tja, flertallet? Er det ikke som regel sånn da, at flertallet bestemmer? 

Jeg kan gjerne imøtekomme og vise omsorg og kjærlighet for hvem som helst jeg, men jeg vil ikke gå med på at en marginal gruppe blir favorisert ovenfor andre marginale grupper. Hvorfor mener du at seksuelt misbrukte mennesker med traumer skal taes mindre hensyn til i en garderobe enn transpersoner? 

Anonymkode: ee1f2...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 timer siden, Grendel skrev:

Litt overraskende at tokjønnmodellen ikke finner støtte i biologien. Hva betyr det for landbruket? Er "ku" og "okse" også sosiale og kulturelle konstruksjoner?

Biologisk sett pr nå er det fem kjønn som er vanligst mtp kombinasjoner av X og Y. Disse opptrer også hos dyr.

Anonymkode: 7d776...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Biologisk sett pr nå er det fem kjønn som er vanligst mtp kombinasjoner av X og Y. Disse opptrer også hos dyr.

Anonymkode: 7d776...14c

Mulig, men det har ingen praktiske konsekvenser i landbruket. 

De eneste kategoriene bonden trenger å forholde seg til er okse og ku. Han må vite hvem som skal i melkemaskina og hvem som må pares for å få en kalv.

Ingen spør om hvilken kategori krøtterne selv føler de passer inn i. De går bare og spiser gress uansett, så det spiller ingen rolle. Sånn er jeg også forresten. Jeg har ikke mer kompliserte tanker rundt eget kjønn enn hva et pinnsvin har. Jeg blir kåt av motsatt kjønn, og that's is. Ellers er jeg bare menneske.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, XbellaX skrev:

Tja, hvorfor skal man blende inn med alminneligheten? Jeg synes det er mest intr. hvem bestemmer hva som er "alminneligheten" og normen i samfunnet, og nåde den som beveger seg utenfor :- ) Dersom vi ser historisk på dette så ble ikke homokampen (og resultatene av den) til ved å gå stille i dørene. 

 

Igjen, samfunnets normer. Hvem bestemmer det? Hvorfor kjennes det så vanskelig ut å imøtekomme mennesker som ikke kjenner seg igjen i 2 relativt trange kategorier. Opplever du det truende eller farlig? 

Det er heller ikke så altfor mange mennesker som identifiserer seg som menn som orker å gå i offentlige bad, nettopp på grunn av den enorme stigmatiseringen som foregår. Transpersoner er utsatt for diskriminering nærmest daglig i alt fra boligmarked til jobb, til noe så enkelt som å få navnet sitt ropt opp i kombinasjon med lett hånende latter på Starbucks. Jeg synes ikke sånt er greit.

Jeg opplever det ikke som truende eller farlig at menn går i kysser andre menn.

Jeg er derimot redd for at noen som får hormoner og operasjon egentlig ikke burde fått det og blir ødelagt for livet. Helt ærlig så høres det ut som en ren vrangforestilling at man er født i feil kropp. Spesielt siden hun jeg kjenner alltid har oppført seg som en veldig typisk jente. Det minner meg om anorexia hvor man plutselig hater kroppen sin og vil ha den vekk.

Det er ikke alle radikale teorier og frighjøringsbevegelser som har tålt tidens tann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg er derimot redd for at noen som får hormoner og operasjon egentlig ikke burde fått det og blir ødelagt for livet. Helt ærlig så høres det ut som en ren vrangforestilling at man er født i feil kropp.

Det er nok en vrangforestilling hos flere enn det som kommer fram. Men det hører med at noen angrer valget sitt og får enda større psykiske problemer enn de hadde i utgangspunktet. Kanskje burde det ha vært en større del av behandlingen å trygge kjønnsforvirrede i det kjønnet de er født med? Jobbe med de tankene og følelsene som gjør at de tror de er født i feil kropp? 

Jeg skjønner de tilfellene hvor man blir født med uklar kjønnskarakteristika, men ikke alltid de andre tilfellene. 

Anonymkode: ee1f2...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg opplever det ikke som truende eller farlig at menn går i kysser andre menn.

Jeg er derimot redd for at noen som får hormoner og operasjon egentlig ikke burde fått det og blir ødelagt for livet. Helt ærlig så høres det ut som en ren vrangforestilling at man er født i feil kropp. Spesielt siden hun jeg kjenner alltid har oppført seg som en veldig typisk jente. Det minner meg om anorexia hvor man plutselig hater kroppen sin og vil ha den vekk.

Det er ikke alle radikale teorier og frighjøringsbevegelser som har tålt tidens tann.

Debatten rundt kjønnsbekreftende behandling har en lei tendens til å bli ekstremt polarisert og det er fryktelig synd fordi det er en viktig debatt å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, XbellaX skrev:

Debatten rundt kjønnsbekreftende behandling har en lei tendens til å bli ekstremt polarisert og det er fryktelig synd fordi det er en viktig debatt å ha. 

Der er vi i alle fall enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...