Gå til innhold

Antabus?


Glitter

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Det er ikke noe nederlag å be om hjelp. Det er som jeg nevnte en voksen og moden avgjørelse som vitner om selvinnsikt og det viser at du selv har kommet til en erkjennelse. Det er mer nederlag å bare fortsette sin egen undergang og destruktive livsførsel uten å gjøre noe med den, og være en bekymring for sine omgivelser til stadighet. Jeg tror det er avgjørende at det er du som selv ønsker dette og ikke andre som ber deg om det. Da er det større mulighet for at du vil lykkes. Ønsker deg veldig masse lykke til! :)

Ja, det er sant. Har jo blitt oppfordret til å ta antabus en stund, men har ikke villet se at jeg kanskje trenger det. Eller har ikke vært klar til å gi slipp på alkoholen. Er det ikke nå heller, men ser jo at det er nødvendig og jeg orker ikke flere "episoder". 

Tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma har alltid vært alkoholiker, men hun har ikke helt klart å innse det selv, siden hun ikke drikker så mye. Hun klarer ikke la vær, lyver om det og sjuler det osv. 

Hun hadde ett år på antabus, og det var godt for oss rundt som kunne senke skuldrene. Hun blir nemlig ganske utrivelig når hun er påvirket. Dessverre ser hun ikke dette selv, og sluttet med antabus. 

Poenget er, antabus fungerte godt! Og er nok et supert hjelpemiddel om man er innstilt på å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det ikke vært bedre for deg og ha en døgnbemannet omsorgsbolig.
Du hadde sluppet alle de hyppige innleggelsene.
Fått stabilitet og trygghet rundt deg. Ikke vært alene, når du har det ekstra vanskelig.

Det virker som om du ikke klarer og ta godt nok vare på deg selv.

Anonymkode: 

Denne kommentaren var overhode ikke ment nedsettende.

Har full forståelse for at Glitter har det tøft. Noe jeg også skriver. 

Hvordan noen kan oppfatte det annerledes får være opp til dem. 

 



 

 

 

Anonymkode: 78ee9...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve å kutte ut kveldsdosen med leponex i kveld og se om det hjelper. Isåfall får jeg innse det ikke er annet enn abilify jeg tåler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kroniker'n skrev:

Mamma har alltid vært alkoholiker, men hun har ikke helt klart å innse det selv, siden hun ikke drikker så mye. Hun klarer ikke la vær, lyver om det og sjuler det osv. 

Hun hadde ett år på antabus, og det var godt for oss rundt som kunne senke skuldrene. Hun blir nemlig ganske utrivelig når hun er påvirket. Dessverre ser hun ikke dette selv, og sluttet med antabus. 

Poenget er, antabus fungerte godt! Og er nok et supert hjelpemiddel om man er innstilt på å slutte.

Åh, det må ha vært/være slitsomt for dere. Jeg får i hvert fall prise meg lykkelig over at mine barn aldri har sett meg i noen form for rus og selv om jeg forteller foreldrene mine når det har gått galt, så har ikke de blitt direkte utsatt for meg. Men det betyr ikke at det er greit at jeg fortsetter i samme sporet. 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne kommentaren var overhode ikke ment nedsettende.

Har full forståelse for at Glitter har det tøft. Noe jeg også skriver. 

Hvordan noen kan oppfatte det annerledes får være opp til dem. 

 



 

 

 

Anonymkode: 78ee9...24f

Jeg oppfattet deg ikke som nedlatende. Det var alle de andre kommentarene som kom haglende. :)

 

Ja, da har jeg vært hos legen. Det gikk ikke helt som jeg så for meg. Jeg dro dit for å få et medikament som kan hjelpe meg, og et medikament fikk jeg. Altså..Jeg fikk Vival. Vent hva? Jeg ble egentlig ganske paff. 

Min lege er på ferie så dette var en vikar, men han visste om min historikk. Nå har jeg ikke pleid å ruse meg på vival i så måte, men jeg har brukt vival for å roe ned. Har hatt det som behovsmedisin tidligere. Han oppfattet det som at jeg drikker jo når jeg er i følelsesmessig krise, og at disse krisene vil ikke forsvinne ved å ta antabus eller lignende, og den livssituasjonen jeg er i nå er en eneste stor krise som ikke vil løse seg på noen måneder, så han mente at når jeg får det tungt og vil ty til alkohol, så kan jeg heller roe følelsene med Vival. 

Så ja...Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette, men det virket som at han tenkte at antabus ikke ville fungere så godt for jeg kan jo bare slutte å ta det også sitter jeg der uten noe bedre alternativ enn alkohol når det blir for tøft. Jeg ble som sagt litt paff der og da så jeg aksepterte bare hans forslag, og at jeg skulle ta kontakt igjen dersom det ikke hjelper tilstrekkelig. 

Men jeg vet ikke om min egen fastlege er enig? Jeg får resept på Vival innimellom. Sist var i jula. Men så har jeg jo hatt sprekk på rusmidler i mars da så kanskje han tenker annerledes på det nå. Hmmm. Men jeg får vel bare prøve å følge legens råd, men da blir dette min siste sjanse før jeg ber om antabus da. Går jeg på en til smell så er det nok. 

Jeg vet ikke om min behandler i psykiatrien vil være så enig i dette? Er legen på bærtur eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, RamonaK skrev:

Hvordan gikk det med legen ? Også lovte jeg å spørre om du hadde ringt å purret på henvisningen sin ,😀

Se innlegget over! :)

Oi, hehe. Jeg har glemt det helt av oppi alt. Kanskje jeg skal tørre å ringe nå da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det ikke en annen medisin som gjør at man nøyer seg med mindre alkohol når man først drikker så det ikke blir binge drinking ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marye skrev:

Fins det ikke en annen medisin som gjør at man nøyer seg med mindre alkohol når man først drikker så det ikke blir binge drinking ?

Jo den heter vel selincro? Så ble jeg tipset om en annen medisin, campral eller noe, men jeg er usikker på om det hadde fungert på meg da jeg jo har ett eneste mål når jeg drikker og det er å forsvinne helt fra verden for en stund. Så mulig jeg bare hadde kjørt på uansett. 

21 minutter siden, RamonaK skrev:

Hvordan gikk det med legen ? Også lovte jeg å spørre om du hadde ringt å purret på henvisningen sin ,😀

Takk for påminnelsen! Jeg ringte de faktisk. :)

Det var litt skuffende da. De hadde ikke mottatt den enda? Og det er 3-4 uker siden den ble sendt...Også sa hun at ventetiden er 8 mnd til 1 år. Så...Men jeg har nå i det minste et planlagt opphold på DPS til høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Åh, det må ha vært/være slitsomt for dere. Jeg får i hvert fall prise meg lykkelig over at mine barn aldri har sett meg i noen form for rus og selv om jeg forteller foreldrene mine når det har gått galt, så har ikke de blitt direkte utsatt for meg. Men det betyr ikke at det er greit at jeg fortsetter i samme sporet. 

Jeg oppfattet deg ikke som nedlatende. Det var alle de andre kommentarene som kom haglende. :)

 

Ja, da har jeg vært hos legen. Det gikk ikke helt som jeg så for meg. Jeg dro dit for å få et medikament som kan hjelpe meg, og et medikament fikk jeg. Altså..Jeg fikk Vival. Vent hva? Jeg ble egentlig ganske paff. 

Min lege er på ferie så dette var en vikar, men han visste om min historikk. Nå har jeg ikke pleid å ruse meg på vival i så måte, men jeg har brukt vival for å roe ned. Har hatt det som behovsmedisin tidligere. Han oppfattet det som at jeg drikker jo når jeg er i følelsesmessig krise, og at disse krisene vil ikke forsvinne ved å ta antabus eller lignende, og den livssituasjonen jeg er i nå er en eneste stor krise som ikke vil løse seg på noen måneder, så han mente at når jeg får det tungt og vil ty til alkohol, så kan jeg heller roe følelsene med Vival. 

Så ja...Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette, men det virket som at han tenkte at antabus ikke ville fungere så godt for jeg kan jo bare slutte å ta det også sitter jeg der uten noe bedre alternativ enn alkohol når det blir for tøft. Jeg ble som sagt litt paff der og da så jeg aksepterte bare hans forslag, og at jeg skulle ta kontakt igjen dersom det ikke hjelper tilstrekkelig. 

Men jeg vet ikke om min egen fastlege er enig? Jeg får resept på Vival innimellom. Sist var i jula. Men så har jeg jo hatt sprekk på rusmidler i mars da så kanskje han tenker annerledes på det nå. Hmmm. Men jeg får vel bare prøve å følge legens råd, men da blir dette min siste sjanse før jeg ber om antabus da. Går jeg på en til smell så er det nok. 

Jeg vet ikke om min behandler i psykiatrien vil være så enig i dette? Er legen på bærtur eller? 

Jeg synes dette var lettvint og lite innsiktsfullt fra legevikarens side, i allefall dersom dere ikke drøftet inngående på hvilken måte du skal bruke vival. Synes du skal snakke med behandlerne dine om dette🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes dette var lettvint og lite innsiktsfullt fra legevikarens side, i allefall dersom dere ikke drøftet inngående på hvilken måte du skal bruke vival. Synes du skal snakke med behandlerne dine om dette🙂

Tanken var at når jeg får et sterkt behov for å dempe følelsene med alkohol, som da nå for tiden bare har endt i katastrofe, så skal jeg heller finne roen med å ta et par Vival. 

Jeg får ta det opp med behandler neste gang vi snakker, men jeg får nå gi det et forsøk da. Det hadde jo selvsagt vært fint hvis jeg hadde klart meg uten antabus, men jeg holder den døren oppe også. Så får vi se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Glitter skrev:

Tanken var at når jeg får et sterkt behov for å dempe følelsene med alkohol, som da nå for tiden bare har endt i katastrofe, så skal jeg heller finne roen med å ta et par Vival. 

Jeg får ta det opp med behandler neste gang vi snakker, men jeg får nå gi det et forsøk da. Det hadde jo selvsagt vært fint hvis jeg hadde klart meg uten antabus, men jeg holder den døren oppe også. Så får vi se. 

Så bra at du tok steget. Men synes også dette med vival høres litt rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RamonaK skrev:

Så bra at du tok steget. Men synes også dette med vival høres litt rart ut.

Ja jeg ble overrasket i hvert fall. Jeg skjønner tanken bak at Vival kan erstatte den funksjonen alkohol har ved at jeg heller tar noen stk Vival og forholder meg rolig hjemme, men spørsmålet er jo om det vil fungere i praksis. Jeg bruker jo innimellom alkohol som et ledd i selvskading. Vet ikke om Vivalen er sterk nok til å holde meg fra alkohol når jeg kommer i den modusen. 

Så jeg vet ikke helt. Men jeg tenker jeg gir det et forsøk. Han virket som en flink og snill lege. Spurte meg masse om hvordan jeg har det ellers og ikke bare rundt dette med alkoholen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Glitter skrev:

Ja jeg ble overrasket i hvert fall. Jeg skjønner tanken bak at Vival kan erstatte den funksjonen alkohol har ved at jeg heller tar noen stk Vival og forholder meg rolig hjemme, men spørsmålet er jo om det vil fungere i praksis. Jeg bruker jo innimellom alkohol som et ledd i selvskading. Vet ikke om Vivalen er sterk nok til å holde meg fra alkohol når jeg kommer i den modusen. 

Så jeg vet ikke helt. Men jeg tenker jeg gir det et forsøk. Han virket som en flink og snill lege. Spurte meg masse om hvordan jeg har det ellers og ikke bare rundt dette med alkoholen. 

Ja det er bra😀 håper det funker da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Glitter skrev:

Tanken var at når jeg får et sterkt behov for å dempe følelsene med alkohol, som da nå for tiden bare har endt i katastrofe, så skal jeg heller finne roen med å ta et par Vival. 

Jeg får ta det opp med behandler neste gang vi snakker, men jeg får nå gi det et forsøk da. Det hadde jo selvsagt vært fint hvis jeg hadde klart meg uten antabus, men jeg holder den døren oppe også. Så får vi se. 

Hvor mye sa legen du kunne ta pr døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, frosken skrev:

Hvor mye sa legen du kunne ta pr døgn?

Først spurte han meg hvor mye jeg tror jeg trenger, så sa jeg at jeg trenger ikke hver dag. Så han skrev inntil 1-2 tabletter per dag, så sa han at resepten skulle kunne vare 10-20 dager hvis jeg skulle ta hver dag (noe jeg ikke skal). Jeg fortalte han jo om den situasjonen jeg er i og hva jeg må gjennom til høsten, så han så for seg at det kunne være greit å ha det som behovsmedisin til etter da. Men i så fall må min fastlege være enig i det når han kommer tilbake. Jeg har jo selv tenkt på å spørre om å få ha Vival som behovsmedisin igjen en periode framover, men har ikke turt å spørre i fall det skulle oppfattes som at jeg vil ha "gratis/lovlig" rus. Men jeg brukte jo Vival i jula og det gikk bra. Jeg tok ikke så mye på en gang at det ble noen som helst følelse av rus. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Glitter skrev:

Først spurte han meg hvor mye jeg tror jeg trenger, så sa jeg at jeg trenger ikke hver dag. Så han skrev inntil 1-2 tabletter per dag, så sa han at resepten skulle kunne vare 10-20 dager hvis jeg skulle ta hver dag (noe jeg ikke skal). Jeg fortalte han jo om den situasjonen jeg er i og hva jeg må gjennom til høsten, så han så for seg at det kunne være greit å ha det som behovsmedisin til etter da. Men i så fall må min fastlege være enig i det når han kommer tilbake. Jeg har jo selv tenkt på å spørre om å få ha Vival som behovsmedisin igjen en periode framover, men har ikke turt å spørre i fall det skulle oppfattes som at jeg vil ha "gratis/lovlig" rus. Men jeg brukte jo Vival i jula og det gikk bra. Jeg tok ikke så mye på en gang at det ble noen som helst følelse av rus. 

Det jeg synes er spesielt med denne forskrivningen, er at du er under ganske intensiv behandling i spesialisthelsetjenesten og da synes jeg det er opplagt at det er de som skal ta stilling til hva som er gode løsninger mht medikamenter, og ikke en vikarlege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frosken skrev:

Det jeg synes er spesielt med denne forskrivningen, er at du er under ganske intensiv behandling i spesialisthelsetjenesten og da synes jeg det er opplagt at det er de som skal ta stilling til hva som er gode løsninger mht medikamenter, og ikke en vikarlege. 

Ja, det er vel kanskje sant. Jeg har ingen oppfølging av psykiater da, men det er psykiater som har startet meg på det jeg går på, også har fastlegen fulgt opp. Men den resepten jeg fikk i fjor jul var "mellom" meg og fastlegen da. Men tror jeg hadde pratet med behandleren min om det først. Mulig hun skrev i epikrisen at jeg ved spesielle situasjoner kunne ha nytte av det. Jeg husker ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Glitter skrev:

Først spurte han meg hvor mye jeg tror jeg trenger, så sa jeg at jeg trenger ikke hver dag. Så han skrev inntil 1-2 tabletter per dag, så sa han at resepten skulle kunne vare 10-20 dager hvis jeg skulle ta hver dag (noe jeg ikke skal).

Vival finnes i 2 mg- og 5 mg-tabletter. Jeg er helt enig med frosken i at dette var et særs lite gjennomtenkt valg av en lege. Og hva gjør du om du har tatt "et par" Vival som du sier og ikke får den ønskelige roen? Går du da og kjøper deg alkohol og sper på med det i tillegg til Vival? Det er i så fall ingen heldig kombinasjon som på ingen måte er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Vival finnes i 2 mg- og 5 mg-tabletter. Jeg er helt enig med frosken i at dette var et særs lite gjennomtenkt valg av en lege. Og hva gjør du om du har tatt "et par" Vival som du sier og ikke får den ønskelige roen? Går du da og kjøper deg alkohol og sper på med det i tillegg til Vival? Det er i så fall ingen heldig kombinasjon som på ingen måte er anbefalt.

Det er 5 mg-tabletter. Er det jeg pleier å få. 

Nei jeg burde ikke blande, så får jo håpe jeg finner roen av det da. Jeg skal dra tilbake og be om antabus likevel hvis det ikke funker, men det hadde jo vært bra hvis det gjorde det. 

Jeg må jo nesten bare prøve sideb han var skeptisk til både antabus og selincro til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...