Gå til innhold

Hvilke gryter bør en bruke?

Gjest matglad

Anbefalte innlegg

Gjest matglad

Er det riktig at man får mere jern i maten om en bruker jerngryter?

Er det ellers sunnere å bruke jerngryter fremfor stålgryter? Hvis ikke, så hvorfor er de så dyre ellers desse jerngrytene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg tror ikke du skal betrakte gryter som "spiselige"! ;-)

Stål er jo i all hovedsak jern, uansett - selv om det er mulig at du skraper av mer metall fra en ru jerngryte enn en glatt stålgryte.

Aluminiumsgryter bør man dog holde seg unna.

Rustfritt stål er dyrt fordi metallet er dyrt og vanskelig å bearbeide. Jern er dyrt fordi det er "på moten"!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerngryte og stålgryte er samme saken. Det vil alltid komme litt jern fra gryta når man lager mat. Jern skal vi ha gjennom kosten.

Aluminiumsgryter utskiller da igjen aluminium, som visstnok skal ha en uheldig effekt på kroppen. Det spekuleres i om aluminium fremskynder bl.a. senilitet, da forskning har vist tegn til dette.

For min del bruker jeg begge deler men liker best jerngrytene. De tar lenger tid å varme opp men holder igjen bedre på varmen. Føler også at maten smaker litt bedre i jerngryter, men det er nok bare innbilling.

Aluminiumsgryter med teflon-belegg er lettere å holde rene. Jerngryter skal helst bare skylles godt i varmt vann, uten spesiell bruk av vaskemidler.

Titangryter skrytes det veldig av. Har til gode å prøve disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerngryte og stålgryte er samme saken. Det vil alltid komme litt jern fra gryta når man lager mat. Jern skal vi ha gjennom kosten.

Aluminiumsgryter utskiller da igjen aluminium, som visstnok skal ha en uheldig effekt på kroppen. Det spekuleres i om aluminium fremskynder bl.a. senilitet, da forskning har vist tegn til dette.

For min del bruker jeg begge deler men liker best jerngrytene. De tar lenger tid å varme opp men holder igjen bedre på varmen. Føler også at maten smaker litt bedre i jerngryter, men det er nok bare innbilling.

Aluminiumsgryter med teflon-belegg er lettere å holde rene. Jerngryter skal helst bare skylles godt i varmt vann, uten spesiell bruk av vaskemidler.

Titangryter skrytes det veldig av. Har til gode å prøve disse.

Alle mine gryter er av Titan ...uten om en , den er av jern og brukes til å lage sauser i!

Er kjempefornøyd!

Ellers har jeg hørt det samme som magnus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...