Gå til innhold

Nå forstår jeg hvorfor flest menn tar selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er fordi det er så mye vanskeligere for en mann å få seg kjæreste at mange ender opp med å aldri få seg noen. Som i sin tur gir ensomhet. Og som vi vet er ensomhet noe av det mest skadelige for helsa våres.

Anonymkode: 00f5f...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest andre grunner til hvorfor menn kommer høyere opp på statistikken over gjennomførte selvmord. Menn bruker mer drastiske metoder enn kvinner. Svært mange kvinner bruker overdose som metode,  men forunderlig liten promille ender med død ifølge en oversikt jeg leste.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på flere titalls selvmordskurs både i Norge og internasjonalt. Utfordringen med å få seg kjæreste har aldri vært nevnt som årsak til kjønnsforskjellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, kupton skrev:

Jeg har vært på flere titalls selvmordskurs både i Norge og internasjonalt. Utfordringen med å få seg kjæreste har aldri vært nevnt som årsak til kjønnsforskjellene. 

Jo, det og skilsmisse. Når mannen og dama skiller seg så er det alltid dama som ender opp med barna som gjør at mannen sitter igjen ganske så alene. 

Anonymkode: 00f5f...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være at menn i større grad krever av seg selv at de skal takle problemene? 

Hvis noen er vitne til en ulykke kan de få tilbud om kriseteam. Det er anerkjent at det er noe man ikke skal tåle. Med god grunn er det også anerkjent at man blir psykisk syk av overgrep, seksuell trakassering, kroppspress etc.  

Samlivsbrudd eller å aldri få kjæreste skal man derimot tåle. Det er ikke meningen at man skal bli psykisk syk av det. Vi må late som om det ikke er traumatisk fordi det ikke kan være opp til samfunnet og sørge for at folk har kjæreste og samboer. Noen takler det, og noen takler det  ikke. Når det gjelder mobbing og juling er det kanskje mer skamfullt for en mann å ikke kunne forsvare seg selv? 

Kort sagt lurer jeg på om menns typiske problemer ikke er verre, men føles mer selvforskyldt eller som noe man bør takler alene. Mulig menn føler seg sjakk matt og tar livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.8.2020 den 1.32, AnonymBruker skrev:

Det er fordi det er så mye vanskeligere for en mann å få seg kjæreste at mange ender opp med å aldri få seg noen. Som i sin tur gir ensomhet. Og som vi vet er ensomhet noe av det mest skadelige for helsa våres.

Anonymkode: 00f5f...285

Jeg kjenner svært mange enslige kvinner også. Er det egentlig slik at det er så mye lettere for kvinner å finne seg en kjæreste? 

Anonymkode: 07649...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.8.2020 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Jo, det og skilsmisse. Når mannen og dama skiller seg så er det alltid dama som ender opp med barna som gjør at mannen sitter igjen ganske så alene. 

Anonymkode: 00f5f...285

De jeg kjenner som er skilt har delt ansvar for ungene. 

Anonymkode: 07649...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig opplever jeg at menn har mindre nære samtaler med andre menn. De er god på å være kompis og er gjerne flere sammen. Kvinner kan lettere snakke om hva de føler og opplever og støtter hverandre på det. Da jeg giftet meg tenkte jeg at en kvinne trengte en mann til å være den sterke og handlekraftige . Den som beskyttet og forsørget. En venn og livspartner. Med årene ser jeg mer og mer sårbarheten hos min mann, hvor viktig det er for han å ha en kvinne i livet sitt. At jeg er den han betror seg til og jeg er den som holder sammen hverdagen og rutinene i familien og forholdet. Samtidig er det som om han trenger noen å beskytte og leve for på en måte. Noen ganger tror jeg en mann trenger en kvinne mer enn en kvinne trenger en mann. 

Anonymkode: 07649...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner svært mange enslige kvinner også. Er det egentlig slik at det er så mye lettere for kvinner å finne seg en kjæreste? 

Anonymkode: 07649...afa

Nei, det tror jeg ikke. Det er mye lettere for kvinner å få tilfeldig sex, men ikke lettere å finne en fast kjæreste.

Når hun får seg fast kjæreste er det også en mann som får kjæreste, så det blir ganske likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Grendel skrev:

Kan det være at menn i større grad krever av seg selv at de skal takle problemene? 

Hvis noen er vitne til en ulykke kan de få tilbud om kriseteam. Det er anerkjent at det er noe man ikke skal tåle. Med god grunn er det også anerkjent at man blir psykisk syk av overgrep, seksuell trakassering, kroppspress etc.  

Samlivsbrudd eller å aldri få kjæreste skal man derimot tåle. Det er ikke meningen at man skal bli psykisk syk av det. Vi må late som om det ikke er traumatisk fordi det ikke kan være opp til samfunnet og sørge for at folk har kjæreste og samboer. Noen takler det, og noen takler det  ikke. Når det gjelder mobbing og juling er det kanskje mer skamfullt for en mann å ikke kunne forsvare seg selv? 

Kort sagt lurer jeg på om menns typiske problemer ikke er verre, men føles mer selvforskyldt eller som noe man bør takler alene. Mulig menn føler seg sjakk matt og tar livet sitt.

Det ligger i evolusjonen det at vi Skal finne oss en partner å reprodusere oss. Det var også mer sannsynlighet for å overleve om en hadde en flokk å høre til. Derfor blir vi ulykkelige av å være alene, vi er rett og slett ikke skapt for det. 

Anonymkode: 00f5f...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Grendel skrev:

Når hun får seg fast kjæreste er det også en mann som får kjæreste

Du er altså så gammeldags og fordomsfull... 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Du er altså så gammeldags og fordomsfull... 😋

Hehe, jeg skal innrømme at jeg har tenkt samme tanke som @Grendel og har da tenkt samme fordeling av kjønnene der - så vi er visst flere som er gammeldagse og fordomsfulle her i første tanke, før man får tenkt seg grundigere om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 1.32, AnonymBruker skrev:

Det er fordi det er så mye vanskeligere for en mann å få seg kjæreste at mange ender opp med å aldri få seg noen. Som i sin tur gir ensomhet. Og som vi vet er ensomhet noe av det mest skadelige for helsa våres.

Anonymkode: 00f5f...285

Skal overhodet ikke uttale meg om selvmord, men jeg har ikke tro på at det er enklere for kvinner å finne kjæreste enn for menn. For middelaldrende og eldre tror jeg derimot det er enklere for menn, særlig om de "tar til takke" med en jevnaldrende. Middelaldrende single kvinner opplever ofte at jevnaldrede menn ønsker en yngre kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Hehe, jeg skal innrømme at jeg har tenkt samme tanke som @Grendel og har da tenkt samme fordeling av kjønnene der - så vi er visst flere som er gammeldagse og fordomsfulle her i første tanke, før man får tenkt seg grundigere om :)

Jeg så det før jeg postet, men jeg er fornøyd med en formel som er over 98% riktig når man generaliserer så mye i utgangspunktet. 

Det er tross alt bare 1-2% som er homofile, så de flytter ikke statistikken mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ekstra skrev:

Skal overhodet ikke uttale meg om selvmord, men jeg har ikke tro på at det er enklere for kvinner å finne kjæreste enn for menn. For middelaldrende og eldre tror jeg derimot det er enklere for menn, særlig om de "tar til takke" med en jevnaldrende. Middelaldrende single kvinner opplever ofte at jevnaldrede menn ønsker en yngre kvinne.

Ja. En annen *fun fact" som kom meg for øret er at selv kvinner tar initiativ til skilsmisse i de fleste tilfeller, så er bildet motsatt for par over 50. Det kan være en sammenheng der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grendel skrev:

Ja. En annen *fun fact" som kom meg for øret er at selv kvinner tar initiativ til skilsmisse i de fleste tilfeller, så er bildet motsatt for par over 50. Det kan være en sammenheng der. 

Det kjente jeg ikke til, men det har du antakelig rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fødes litt flere menn enn kvinner. Av asylsøkere er de fleste single menn. Muslimske kvinner kan ikke være sammen med en norsk mann. Så ja, det er vanskeligere for menn å få seg dame. Jeg vil tippe det er en forskjell på noen få prosent.

Anonymkode: 24e2c...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...