Gå til innhold

Synes du vi bør ha ytringsfrihet i Norge ? (brant koran -> brant kirke)


AnonymBruker

Bør vi ha ytringsfrihet i Norge?  

5 stemmer

  1. 1. Bør vi ha ytringsfrihet i Norge?

    • Ja, det er et viktig prinsipp
      5
    • Ja, men kun for ytringer som ikke støter noen (PS: Dette er ikke ytringsfrihet)
      0
    • Nei
      0
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tidligere i år brente noen en koran som et stunt for å vise hvor ille religionen Islam angivelig er, noen tilskuere ble sure og forsøkte å fysisk angripe utøveren men lykkes ikke. Etter hva jeg erfarer ble koranbrenneren ikke straffet for denne handlingen, trolig fordi det ikke er ulovlig.

En person ble skuffet over dette og begynte å brenne ned verneverdige kirker som hevn, siden myndighetene ikke vernet hans rett til å ikke få kopier av sin bok brent, så fortjente samfunnet straff syntes han.

https://www.nrk.no/innlandet/i-retten-etter-kirkebranner_-skader-for-minst-20-millioner-kroner-1.15113019

Så er jo det store spørsmålet, hvor går vi videre herifra. Bør vi tilpasse oss kulturen til enkelte av våre nye landsmenn, som ønsker forbud mot koranbrenning/religionskritikk, eller bør vi stå på våre verdier og la våre verneverdige kirker og andre ting brenne ned som konsekvens?

Det høres ut som en tap-tap situasjon vi har satt oss selv i, og en kan lure på hvor kloke valg som har blitt tatt som har ført oss til en slik situasjon, men det er som det er og nå må vi velge veien videre for Riket

Hvordan bør Norge håndtere denne konflikten mellom grupperinger i landet som virker ha uforsonlige uenigheter ?

 

Kjør debatt !

Anonymkode: 6e4ec...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere i år brente noen en koran som et stunt for å vise hvor ille religionen Islam angivelig er, noen tilskuere ble sure og forsøkte å fysisk angripe utøveren men lykkes ikke. Etter hva jeg erfarer ble koranbrenneren ikke straffet for denne handlingen, trolig fordi det ikke er ulovlig.

En person ble skuffet over dette og begynte å brenne ned verneverdige kirker som hevn, siden myndighetene ikke vernet hans rett til å ikke få kopier av sin bok brent, så fortjente samfunnet straff syntes han.

https://www.nrk.no/innlandet/i-retten-etter-kirkebranner_-skader-for-minst-20-millioner-kroner-1.15113019

Så er jo det store spørsmålet, hvor går vi videre herifra. Bør vi tilpasse oss kulturen til enkelte av våre nye landsmenn, som ønsker forbud mot koranbrenning/religionskritikk, eller bør vi stå på våre verdier og la våre verneverdige kirker og andre ting brenne ned som konsekvens?

Det høres ut som en tap-tap situasjon vi har satt oss selv i, og en kan lure på hvor kloke valg som har blitt tatt som har ført oss til en slik situasjon, men det er som det er og nå må vi velge veien videre for Riket

Hvordan bør Norge håndtere denne konflikten mellom grupperinger i landet som virker ha uforsonlige uenigheter ?

 

Kjør debatt !

Anonymkode: 6e4ec...c0c

Jeg synes ikke noe om verken koran brenning eller brenning av kirker. Hvorfor skal man provoserer andre mennesker å tråkke ned på andres religioner. Hvis du ikke tror på Gud, så er det helt greit. Men ikke skap hat og oppfør deg som en dust. Vil du ikke tro, så er det greit. Men ikke ta noe som ikke er ditt og ødelegg det. Jeg ser ikke på slik atferd som en ytringsfrihet, jeg ser på det som en respektløs ting. Hvorfor skal man ødelegge noe man verken eier eller har et forhold til? Burde være straffbart etter min mening. 

Anonymkode: 81cf4...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ødelegger ikke noe du har et fint forhold til bare fordi jeg ikke liker det eller ikke er enig i hva som står der. Å ødelegge ting unødvendig er bare teit. 

Anonymkode: 81cf4...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjell på ytringsfrihet og å brenne kirker ?. Å ytre noe betyr vel å bruke ord? 

Anonymkode: cb124...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på ytringsfrihet og å brenne kirker ?. Å ytre noe betyr vel å bruke ord? 

Anonymkode: cb124...b52

Eh vet ikke helt hva du sikter til her, men nei han som brant kirka får nok straff ja, hovedsakelig fordi det ikke var han som eide kirken OG at den var verneverdig så selv om han eide kirken kunne han ikke brenne den. Starter du en brann du tar bilde av, vil bildet bli en ytring ja, men selv om ytringen er lov, er ikke brannen nødvendigvis lov. Tekst du skriver på dette forumet, er også ytringer, selv om de ikke er muntlige. En karikaturtegning er også en ytring. Å brenne en koran foran et kamera som tar bilde av det, eller et publikum, er en ytring.

Anonymkode: 6e4ec...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han som brente koranen hadde nok kjøpt den selv. Sin egen eiendom kan man brenne. Jeg tviler på att han som tente på kirkene eide kirkene, dessuten er de så store, så det utgjør fare for de som slukker den også.

 

Det er trist å se slike som hevder det burde være straffbart å brenne en koran, en koran er en samling eventyr skrevet av en ørkenvandrer. Den burde ikke ha noen relevans i dag. Ingen hadde brent noe hvis noen fyrte opp en bibel.

 

Det er dobbelstandard på hva som er ok å brenne. Den anonyme brukeren som mente det burde være straffbart over her, ville ikke sagt det samme om det var en bibel som brant. Det er rart hvor rasistiske antirasister er. Det er motsatt rasisme. Selvhat osv.

Anonymkode: 2ccf6...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke noe om verken koran brenning eller brenning av kirker. 

Anonymkode: 81cf4...0d2

Du ser ikke forskjell på å brenne dine egne eiendeler eller andres eiendeler?

Anonymkode: 38164...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke noe om verken koran brenning eller brenning av kirker. Hvorfor skal man provoserer andre mennesker å tråkke ned på andres religioner. Hvis du ikke tror på Gud, så er det helt greit. Men ikke skap hat og oppfør deg som en dust. Vil du ikke tro, så er det greit. Men ikke ta noe som ikke er ditt og ødelegg det. Jeg ser ikke på slik atferd som en ytringsfrihet, jeg ser på det som en respektløs ting. Hvorfor skal man ødelegge noe man verken eier eller har et forhold til?

 

Jeg antar koranen var kjøpt og betalt og derfor koranbrennerens eiendel. Den kan han gjøre som han vil med. 

Anonymkode: 38164...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den anonyme brukeren som mente det burde være straffbart over her, ville ikke sagt det samme om det var en bibel som brant

Hvordan vet du det? Du pålegger meninger på den anonyme brukerene som h•n ikke har ytret noe om. 

Anonymkode: 3d350...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det? Du pålegger meninger på den anonyme brukerene som h•n ikke har ytret noe om. 

Anonymkode: 3d350...29d

Det tør jeg vedde på. Hvis han er en av disse antirasistene så har de alltid doble standarder. Så ja, det vet jeg. Med mindre det er en kristenfanatiker i tillegg. Hvis anonym bruker svarer nå, så er hen sikkert løgnaktig og sier det samme om bibelen. Men det er bare for å skore ett billig poeng. Jeg kjenner typen.

Anonymkode: 2ccf6...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tør jeg vedde på. Hvis han er en av disse antirasistene så har de alltid doble standarder. Så ja, det vet jeg. Med mindre det er en kristenfanatiker i tillegg. Hvis anonym bruker svarer nå, så er hen sikkert løgnaktig og sier det samme om bibelen. Men det er bare for å skore ett billig poeng. Jeg kjenner typen.

Anonymkode: 2ccf6...1e0

Hold deg til saken du.

Anonymkode: 38164...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg til saken du.

Anonymkode: 38164...c49

Hold deg til saken sjøl du. Du har ingen autoritet over meg. 

Folk som forstår  i hjel islamister burde flytte til afganistan på studietur. 

Anonymkode: 2ccf6...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar koranen var kjøpt og betalt og derfor koranbrennerens eiendel. Den kan han gjøre som han vil med. 

Anonymkode: 38164...c49

Det er ingen som vet om du brenner en koran eller annet i din egen peis, men hvis du gjør det hvor alle ferdes er det noe annet.  Du har ikke lov å tenne på hva som helst hvor som helst, kun fordi det er din eiendom.

Anonymkode: 5c587...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er misbruk av ytringsfrihet å brenne koran eller andre hellige skrifter.  Jeg er for ytringsfrihet, men ikke krenkelser.

Anonymkode: 5c587...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som vet om du brenner en koran eller annet i din egen peis, men hvis du gjør det hvor alle ferdes er det noe annet.  Du har ikke lov å tenne på hva som helst hvor som helst, kun fordi det er din eiendom.

Anonymkode: 5c587...d59

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er misbruk av ytringsfrihet å brenne koran eller andre hellige skrifter.  Jeg er for ytringsfrihet, men ikke krenkelser.

Anonymkode: 5c587...d59

Religiøse skal ikke ha spesialbeskyttelse mot krenkelser.

Anonymkode: 38164...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Religiøse skal ikke ha spesialbeskyttelse mot krenkelser.

Anonymkode: 38164...c49

Religiøse skal ha samme beskyttelse som alle andre.

Anonymkode: 5c587...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Religiøse skal ha samme beskyttelse som alle andre.

Anonymkode: 5c587...d59

Nettopp, og derfor er det fullt lovlig å brenne en såkalt "hellig bok".

Anonymkode: 38164...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De religiøse har krenket menneskerettighetene til alle vantro i alle år. Så krenk tilbake. Med noe så uskyldig som en brent bok. De som er for å plastre en såret religiøs, er med på å undertrykke de som lider under religionens åk. De burde flytte til Afganistan. 

 

Det er så naivt og ondskapsfullt å støtte disse totalitære religionene. De som støtter de som blir krenket av slikt tull, er like ille som de som blir krenket av det.

De svikter vestens sivilisasjon ved å nøre opp under de "krenkede" sine falske følelser. En verden basert på rasjonalitet er det vi trenger ikke gammeldagse teokratiske religioner, som ironisk sett ser ned på sine forsvarere. Naivistene vil bli bedratt. I IS ville de på tross av sitt forsvar av Islam blitt halshugget eller krevd løsepenger for. Att noen kan være så dumme  det forundrer meg.

 

Anonymkode: 2ccf6...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rart at dere er så for ytringsfrihet (100% i meningsmålingen), folk flest ønsker å forby slike ytringer. Særlig kvinner er opptatt av å forby ytringer som støter religiøse grupper.

Tipper det vil bli strammet kraftig inn i ytringsfriheten i årene fremover. Kun 15% av kvinner mener det bære være LOV å håne religioner. Ikke om det er fint, eller høflig, eller om de ville gjort det selv, de vil at du skal i fengsel om du håner en religion.

Så, med andre ord, kvinner mener altså at om du f.eks gjør narr av en religion, som sier at kvinner hører hjemme på kjøkkenet, så bør DU fengsles, fordi de som sier at kvinnene hører hjemme på kjøkkenet må vernes for enhver pris mot latterliggjøring, fordi "gud", eller "minoritet" eller andre gode grunner.

Kvinner er noen rare dyr ;)  

VoS8qU5.png

 

Anonymkode: 6e4ec...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...