monsina Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Hvordan få i seg nok kalk? Har alltid vært veldig glad i melk, men under mitt siste svangerskap fikk jeg helt avsky (pga. kvalme) - og etterpå har jeg blitt nærmest syk (luft, magesmerter) når jeg har drukket melk. Tåler en youghurt i ny og ne (liten boks). Begynner å komme opp i svimlende alder av 35+... og med tanke på benskjørhet sånn en gang i framtida -kanskje det ville være en idé å ta kalktabletter? Eller er det andre "naturlige" matvarer som egner seg? Spiser ellers nokså normal kost. Slutta å røyke for 3,5 år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Gode naturlige kilder til kalsium, foruten melk, er all slags ost, soyabønner, sardiner, laks, peanøtter, valnøtter, solsikkefrø, tørkede bønner og grønne grønnsaker. Ellers finnes det utallige typer tilskudd - kombiner gjerne med magnesium (dobbelt så mye Ca som Mg). Velg helst tabletter med chelatert kalsium. Chelater er mineralformer som vi kan fordøye; hos de fleste er nemlig ikke den naturlige chelateringsprosessen så effektiv. (kilde: Earl Mindell "Vitaminguiden", Orion Forlag) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monsina Skrevet 20. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2002 Gode naturlige kilder til kalsium, foruten melk, er all slags ost, soyabønner, sardiner, laks, peanøtter, valnøtter, solsikkefrø, tørkede bønner og grønne grønnsaker. Ellers finnes det utallige typer tilskudd - kombiner gjerne med magnesium (dobbelt så mye Ca som Mg). Velg helst tabletter med chelatert kalsium. Chelater er mineralformer som vi kan fordøye; hos de fleste er nemlig ikke den naturlige chelateringsprosessen så effektiv. (kilde: Earl Mindell "Vitaminguiden", Orion Forlag) Takk for informativt svar! Alt du vet!!! *imponert - og for lat til å søke selv* Takk og takk igjen! :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Hei monsina, Yogurt er en god kalsiumkilde. Se ellers Birdies innlegg for andre gode kilder. Det hadde nok også vært lurt med et kalsium tilskudd. Det er da lurt å ikke ta mer enn 2-300 mg på en gang. Dersom tabletten har mer, del den heller opp i mindre biter og ta den fordelt utover dagen til måltidene dine. På den måten opptar kroppen mye mer av kalsiumet. 800 mg daglig er et ok tilskudd. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.