Gå til innhold

Lignende Nortug-kjøring endte med dødsfall

Anbefalte innlegg

Jeg husker en sak i avisene hvor en person kjørte i kjempefart som Northug. Resultatet ble da at vedkommende mistet kontrollen over kjøretøyet, og havnet over i motsatt kjørebane. Tre personer ble kritisk skadd. Sjåføren og den uskyldige Sjåføren i motsatt kjørebane døde. I avisen sto det dette om han som kjørte for fort som overskrift : "Han var bare en god gutt" . Er ikke det litt dumt å unnskylde de med en slik avisoverskrift når personen hadde drevet lekekjøring/ villmannskjøring i trafikken, og uskyldig person ble hardt skadd og døde tilslutt pga for mange blodpropper etter en stor operasjon pga ulykken? Den som forårsaket dette er død. 

Samme kunne ha skjedd med Northug. Så en ting er sikkert: han tok ikke hensyn i trafikken til andre liv. Det er egoistisk handling. Men jeg mener uansett at alle gjør feil men Northug bør lære av dette. Mener at sertifikatet hans bør inndras for livstid. Hva mener dere? 

Jeg skriver ikke dette for at jeg vil svartmale Northug,  men jeg mener at det bør gis strenge straffer med det som fratakelse av bil og sertifikat for resten av livet.  

Anonymkode: b399c...2b5

Fortsetter under...

Jeg er enig. Det er en person som filmet han da han ble forbikjørt av Northug på akkurat samme strekning der 3 ungdommer mistet livet pga  høy fart og påkjørsel av elg. Hva om Northug også hadde truffet elg? Det er mye elg på den strekningen. Det kunne tatt livet av han. 

Anonymkode: 443f9...134

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Det er en person som filmet han da han ble forbikjørt av Northug på akkurat samme strekning der 3 ungdommer mistet livet pga  høy fart og påkjørsel av elg. Hva om Northug også hadde truffet elg? Det er mye elg på den strekningen. Det kunne tatt livet av han. 

Ja, og det triste i den saken som jeg leste om han 19 åringen som kun var en god gutt er at jeg klarte ikke å føle meg trist for den guttens bortgang. Men jeg synes det som var fryktelig trist var at sjåføren i motgående kjørefelt som var på jobb for samfunnet døde helt uforskyldt. 

Reagerte veldig på avisoverskriftene. Mens den uskyldige mannen kjempet for livet på sykehuset, ble det skrevet som stor overskrift : Han var bare en god gutt med innhold om hvor omtenksom og snill person som forårsaket ulykken var. Holdt på å spy av overskriften.  Jeg føler selvsagt med familien hans. Vet at alle gjør noe dumt og feil i livet sitt osv. Forstår det anngående det. Men upassende av avisene og skrive om hvir god og snill "drapsmannen" var. Han ble jo en slags "drapsmann" uten at han sikkert ønsket eller hadde mål om å bli det. Det er tragisk for alle parter selvsagt men min medfølelse gikk desverre til den som havnet uskyldig oppi dette og døde som følge av det. 

Northug kunne ha truffet elg, og forårsaket sin egen død. Men i verste fall kunne han ha forårsaket min død eller din død eller andres død om han mistet helt kontrollen over bilen, og om vi tilfeldig var på de kanter. Derfor viktig å frata villmannskjørere sertifikatet for alltid. For det gjentar seg ofte. Forstår det slik at det ikke er første gangen Northug kjørte så fort. Og er han klar over at han satte andres liv i fare/ eller trodde han at han hadde kontroll?

Jeg håper faktisk det beste for Northug.  At han får hjelp. Og at livet hans vil bli bra. Men jeg håper at han aldri får en ny sjanse til å kjøre bil eller kjøretøy mer. Det får han klare seg uten, mener jeg. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det triste i den saken som jeg leste om han 19 åringen som kun var en god gutt er at jeg klarte ikke å føle meg trist for den guttens bortgang. Men jeg synes det som var fryktelig trist var at sjåføren i motgående kjørefelt som var på jobb for samfunnet døde helt uforskyldt. 

Reagerte veldig på avisoverskriftene. Mens den uskyldige mannen kjempet for livet på sykehuset, ble det skrevet som stor overskrift : Han var bare en god gutt med innhold om hvor omtenksom og snill person som forårsaket ulykken var. Holdt på å spy av overskriften.  Jeg føler selvsagt med familien hans. Vet at alle gjør noe dumt og feil i livet sitt osv. Forstår det anngående det. Men upassende av avisene og skrive om hvir god og snill "drapsmannen" var. Han ble jo en slags "drapsmann" uten at han sikkert ønsket eller hadde mål om å bli det. Det er tragisk for alle parter selvsagt men min medfølelse gikk desverre til den som havnet uskyldig oppi dette og døde som følge av det. 

Northug kunne ha truffet elg, og forårsaket sin egen død. Men i verste fall kunne han ha forårsaket min død eller din død eller andres død om han mistet helt kontrollen over bilen, og om vi tilfeldig var på de kanter. Derfor viktig å frata villmannskjørere sertifikatet for alltid. For det gjentar seg ofte. Forstår det slik at det ikke er første gangen Northug kjørte så fort. Og er han klar over at han satte andres liv i fare/ eller trodde han at han hadde kontroll?

Jeg håper faktisk det beste for Northug.  At han får hjelp. Og at livet hans vil bli bra. Men jeg håper at han aldri får en ny sjanse til å kjøre bil eller kjøretøy mer. Det får han klare seg uten, mener jeg. 

Jeg er så enig med deg i at han ikke må få tilbake lappen. Den unge sjåføren som «drepte» de tre ungdommene mistet lappen på livstid i tillegg til fengsel. Jeg håper rettferdigheten seirer og at det ikke gjøres unntak for Northug fordi han er Northug og ikke «hvermannsen». Jeg klarer heller ikke å synes synd på Northug for det han har gjort, men jeg synes synd på han pga det han har slitt med. Jeg håper også at han får hjelp og vil han godt. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så enig med deg i at han ikke må få tilbake lappen. Den unge sjåføren som «drepte» de tre ungdommene mistet lappen på livstid i tillegg til fengsel. Jeg håper rettferdigheten seirer og at det ikke gjøres unntak for Northug fordi han er Northug og ikke «hvermannsen». Jeg klarer heller ikke å synes synd på Northug for det han har gjort, men jeg synes synd på han pga det han har slitt med. Jeg håper også at han får hjelp og vil han godt. 

Enig med deg. Jeg mener at Northug må få den straffen som andre får i samme situasjon. Ikke få mindre fordi han har penger og er kjendis.  

Jeg synes at det var unødvendig av pressen å skrive så mye om Northug. Northug har nok med sine problemer. Pressen behøver ikke å gjøre Northug mer vondt nå. Jeg har ingen sympati med kjøringen til Northug, men jeg har forståelse for at han har nok problemer med seg selv. Tenker litt på ADHD. Ikke for å si at han har det. Men jeg tror mange  toppidrettsutøvere har nærmest noe lignende ADHD. For de får ofte problemer når de forsøker å trappe ned med idretten. 

I den saken som jeg leste om så døde sjåføren som forårsaket det. Så der ble det ingen politisak for han. 

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker en sak i avisene hvor en person kjørte i kjempefart som Northug. Resultatet ble da at vedkommende mistet kontrollen over kjøretøyet, og havnet over i motsatt kjørebane. Tre personer ble kritisk skadd. Sjåføren og den uskyldige Sjåføren i motsatt kjørebane døde. I avisen sto det dette om han som kjørte for fort som overskrift : "Han var bare en god gutt" . Er ikke det litt dumt å unnskylde de med en slik avisoverskrift når personen hadde drevet lekekjøring/ villmannskjøring i trafikken, og uskyldig person ble hardt skadd og døde tilslutt pga for mange blodpropper etter en stor operasjon pga ulykken? Den som forårsaket dette er død. 

Samme kunne ha skjedd med Northug. Så en ting er sikkert: han tok ikke hensyn i trafikken til andre liv. Det er egoistisk handling. Men jeg mener uansett at alle gjør feil men Northug bør lære av dette. Mener at sertifikatet hans bør inndras for livstid. Hva mener dere? 

Jeg skriver ikke dette for at jeg vil svartmale Northug,  men jeg mener at det bør gis strenge straffer med det som fratakelse av bil og sertifikat for resten av livet.  

Siden jeg har tro på at folk kan endre seg, så ser jeg ikke noe poeng i å ta fra ham sertifikatet resten av livet. Jeg synes noen år holder. Dersom han får sertifikatet tilbake, så bør han først ha dokumentert rusfrihet en lang periode. 

6 minutter siden, frosken skrev:

Siden jeg har tro på at folk kan endre seg, så ser jeg ikke noe poeng i å ta fra ham sertifikatet resten av livet. Jeg synes noen år holder. Dersom han får sertifikatet tilbake, så bør han først ha dokumentert rusfrihet en lang periode. 

Helt enig.

Enig med TS. Ønsker Nordthug bare godt, men orker ikke å høre om hvor synd det er på han, osv. Litt ansvar må man få for sine egne handlinger. 

Anonymkode: b32cd...db2

Han tenkte ihvertfall ikke over at andres liv og helse kunne gå tapt pga galskapen hans. Så jeg er enig i at han må ta ansvar for sine handlinger.  Ingen vits å sympatiserer han for handlingen. 

1 time siden, frosken skrev:

Hadde han drept noen, så ville du at han skulle fått lappen tilbake om noen år? 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja selv med fatal utgang bør det være mulig å få tilbake lappen etter noen år, selvsagt om han ikke lenger ruser seg. Selv etter drap kan man slippe ut av fengsel og starte et helt nytt liv etter noen år.

Ja, selvfølgelig. Så lenge han kan dokumentere rusfrihet.

Anonymkode: d6a77...62a

Ja, selvfølgelig. Så lenge han kan dokumentere rusfrihet.

Anonymkode: d6a77...62a

Jeg mener straffen burde være strengere. Men det stemmer at folk kan endre seg. 

Annonse

På 23.8.2020 den 10.22, AnonymBruker skrev:

Mener at sertifikatet hans bør inndras for livstid. Hva mener dere?

Jeg mener at man ikke skal straffes for en handling som kunne ført til at noen mistet livet, så lenge ingen faktisk mistet livet eller ble skadet. Han opptrådte uansvarlig, det er nok alle enige i. Men han har ikke drept noen. Å miste lappen på livstid for en handling som ikke drepte noen, syns jeg er for strengt. Og når han ikke engang har skadet andre eller andres eiendom, blir det ihvertfall strengt. Å ta fra noen lappen, hindrer ikke personen fra å sette seg i en bil å kjøre. Man trenger ikke et førerkort for å starte en bil, og så lenge man finner gassen, er det jo egentlig bare å tute og kjøre. Så hvis man vet at man aldri kan få tilbake lappen uansett, hvorfor da bry seg? Er man i stand til å kjøre i 60 km/t over fartsgrensa og i stand til å kjøre i ruset tilstand, er man også i stand til å kjøre uten å ha førerkort. Så "problemet" forsvinner ikke med førerkortet. Men man fratar personen motivasjonen til å skjerpe seg. Det vil jo ikke føre til noe positivt uansett. Og når man først har mistet lappen, kan man jo ikke miste den flere ganger, samme hva man finner på av tull på veien.

En kan ikke skrive som om han har drept noen når han ikke har gjort det.

Jeg skyter 4-500 skudd i uka. Hadde det vært noen foran våpenet for hvert skudd, hadde jeg vært massemorder. Men det var ingen foran våpenet. Jeg har ikke drept noen. Jeg mener selv at jeg ikke kan vurderes ut fra et tenkt scenario der jeg hadde skutt på folk i stedet for på en skive.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han får mye gratis sympati fordi han er den han er. Hadde det vært Mulla Krekar, hadde pipen hatt en annen lyd.....

Anonymkode: 87fa8...085

Ja, og jeg synes det er greit at en idrettsstjerne får mer sympati enn en terrorist.

13 timer siden, kupton skrev:

En kan ikke skrive som om han har drept noen når han ikke har gjort det.

Jeg skyter 4-500 skudd i uka. Hadde det vært noen foran våpenet for hvert skudd, hadde jeg vært massemorder. Men det var ingen foran våpenet. Jeg har ikke drept noen. Jeg mener selv at jeg ikke kan vurderes ut fra et tenkt scenario der jeg hadde skutt på folk i stedet for på en skive.

Men hender det ikke at personer med alkoholproblemer i psykiatrien får sertifikatet inndratt I tilfelle de skulle finne på å kjøre i beruset tilstand, selv om de aldri har gjort det? Kanskje har du selv bidratt til det også. Det hendte med svogeren min. Han hadde kjørt prikkfritt i alle år, men var periodedranker. Aldri hadde han kjørt i beruset tilstand. Da han i 40-årene plutselig ble akutt psykisk syk, så psykiateren hans i journalen at han hadde problemer med alkohol. Det var nok til at hun mente at han ikke burde ha lappen. For det kunne jo hende at han kom til å sette seg beruset bak rattet en gang.. og slik mistet han sertifikatet. Altså kun på antagelser, gjetting og indisier. 

Anonymkode: 03caf...d4a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...