Gå til innhold

Advarer mot korona-stenging: Livet slutter å gi mening

Anbefalte innlegg

19 år gamle «Rashid» måtte rømme fra familien på grunn av vold og trusler. Han advarer mot å korona-stenge landet på nytt.

- Det har vært jævlig vanskelig å være hjemme alene i koronatida.

Rypes opplevelse er at koronaperioden har tæret på alle - men spesielt dem som lever under sterk sosial kontroll hjemme.

– Da skolene åpna igjen var det ungdommer som nesten følte seg psykotiske fordi de bare hadde vært hjemme og isolert.

https://www.nrk.no/osloogviken/advarer-mot-korona-stenging_-_-livet-slutter-a-gi-mening-1.15128050

Anonymkode: e13a9...101

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Det er ingenting som tyder på at vi får noen ny lockdown i nærmeste framtid. Men kanskje vi burde slutte å gi lockdown skylda for forferdelige familieforhold og at barn mishandles og heller gjøre noe med problemet. Eller skal vi avvikle sommerferiene også fordi barn da tvinges til å være sammen med foreldrene sine?

Endret av Drømmeautomat
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

19 år gamle «Rashid» måtte rømme fra familien på grunn av vold og trusler. Han advarer mot å korona-stenge landet på nytt.

- Det har vært jævlig vanskelig å være hjemme alene i koronatida.

Rypes opplevelse er at koronaperioden har tæret på alle - men spesielt dem som lever under sterk sosial kontroll hjemme.

– Da skolene åpna igjen var det ungdommer som nesten følte seg psykotiske fordi de bare hadde vært hjemme og isolert.

https://www.nrk.no/osloogviken/advarer-mot-korona-stenging_-_-livet-slutter-a-gi-mening-1.15128050

Anonymkode: e13a9...101

Vet ikke helt hvorfor du siterer akkurat den setningen du gjør. Slik jeg tolker det ut ifra å "kjenne" en del her på DOL, kan det være noen som tenker at "det er da ingenting det de opplever, for slik har jeg det hver eneste dag i min ensomhet." Tenker da det er hensiktsmessig å se på hvorfor det var vanskelig å være hjemme som bl.a. her: "Du får jævlig mye kjeft og blir snakka negativt til hele tida. Du får enda dårligere selvtillit. Og du føler du ikke har noen vei ut." Om man bor helt alene som voksen, slipper man i det minste dét - om det da ikke kommer fra en selv.

Men, selvsagt, for barn og ungdom er det alvorlig. Jeg er litt enig med @Drømmeautomat. Jeg begynner å bli litt lei av å høre at coronaen får skylden for det ene og det andre. Jeg fikk senest faktura på årsabonnement på digital tilgang hos Dagbladet. Den hadde plutselig økt fra 700 til 795 kr. fra året før - og hadde jeg stilt spørsmål med dette, hadde svaret trolig blitt "pga. corona-situasjonen vi er i nå". Kan man da forvente at beløpet reduseres når corona-situasjonen har roet seg og alle ekstraordinære tiltak ikke lenger er nødvendig? Trolig ikke... Vel, får si som @Kupton, det der er bare en liten bagatell i den store sammenhengen eller noe i den retning. Jeg er heldig til tross og har et godt liv i demokrati- og velferdsstaten Norge uten krig og med ytringsfrihet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...