Gå til innhold

Kvinnelige prester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Presten, i media nå, som går ut og sier at kvinner ikke bør være prester har jo helt rett. Det er korrekt ifølge kristendommen. Det første jeg tenkte var at det var flott at det endelig stod frem en prest som har kunnskap om dette her, og kunnskap om kristendommen. Det var det første jeg tenkte, som sagt!

Men så leser jeg en oppfølgingsartikkel i NRK der det står at kona tar ham i forsvar. KONA? Seriøst, ingen kan vel ta ham nettopp seriøst når han er gift! Prester skal være ugifte menn. Han er gift, som er imot kristendommen, da kan han ikke gå ut og si at kvinner ikke kan være prester, det blir jo nøyaktig det samme! :o Like gærent ifølge kristendommen.

Flere som har reagert på det?

Anonymkode: b70d9...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er åpenbart ikke så opplyst ang. kristendommens regler og skikker som det du er, men så har jeg heller ikke vært personlig kristen på 20 år så svært mye har gått i glemmeboken av det der, men jeg tenker at kristendommen og religion generelt bør vel være åpen for endring og ikke leve som om de var på 2000-tallet da Bibelen ble nedskrevet? Da tenker jeg ikke alle former for endring, så det er en svært vanskelig balansegang det der... Men jeg innser at man da ender jo opp i den debatten vi ser nå - hva er riktig å ta inn og ikke av "moderniseringen av kristendommen". Huff, jeg biter meg selv i halen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Jeg er åpenbart ikke så opplyst ang. kristendommens regler og skikker som det du er, men så har jeg heller ikke vært personlig kristen på 20 år så svært mye har gått i glemmeboken av det der, men jeg tenker at kristendommen og religion generelt bør vel være åpen for endring og ikke leve som om de var på 2000-tallet? Da tenker jeg ikke alle former for endring, så det er en svært vanskelig balansegang det der... Men jeg innser at man da ender jo opp i den debatten vi ser nå - hva er riktig å ta inn og ikke av "moderniseringen av kristendommen". Huff, jeg biter meg selv i halen her...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Presten, i media nå, som går ut og sier at kvinner ikke bør være prester har jo helt rett. Det er korrekt ifølge kristendommen. Det første jeg tenkte var at det var flott at det endelig stod frem en prest som har kunnskap om dette her, og kunnskap om kristendommen. Det var det første jeg tenkte, som sagt!

Men så leser jeg en oppfølgingsartikkel i NRK der det står at kona tar ham i forsvar. KONA? Seriøst, ingen kan vel ta ham nettopp seriøst når han er gift! Prester skal være ugifte menn. Han er gift, som er imot kristendommen, da kan han ikke gå ut og si at kvinner ikke kan være prester, det blir jo nøyaktig det samme! :o Like gærent ifølge kristendommen.

Flere som har reagert på det?

Anonymkode: b70d9...d82

Kan vi ikke bare legge ned all religion, så slipper vi tull som dette?

Anonymkode: 3b784...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har reagert på det?

Anonymkode: b70d9...d82

Hvis kristendommen hadde vært innstiftet i dag hadde den sett ganske så annerledes ut. Etter min mening er det håpløst å tviholde på 2000 år gamle regler, samfunnet ellers har jo forandret seg temmelig mye i store deler av verden så hvorfor skal ikke også kristendommen oppdatere seg litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis kristendommen hadde vært innstiftet i dag hadde den sett ganske så annerledes ut. Etter min mening er det håpløst å tviholde på 2000 år gamle regler, samfunnet ellers har jo forandret seg temmelig mye i store deler av verden så hvorfor skal ikke også kristendommen oppdatere seg litt? 

Ja som Jehovas vitner sa da de var her "Og tenk dette vi snakker om er over 2000 år gammelt". Da sa jeg "Er det ikke på tide med noe nytt da"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er prest i den norske kirke. Blir 80 år neste år. Tidlig i karrieren husker jeg han var imot kvinnelige prester men når han var tidlig i 40 årene om jeg husker riktig begynte han å snu. Som mange andre mannlige prester rundt han gjorde. Siden har han samarbeidet godt med kvinnelige prester. Og han har altså et teologisk berettet syn rundt det. Homofili finner han ikke teologisk berettigelse for i bibelen  . Jeg personlig er kristen og er for kvinnelige prester og er også uenig med min far i homofilispm. Men det er en annen sak. Når min eldrende far klarer henge med i tiden rundt kvinnelige prester syns jeg det hadde vært fint om de unge også hadde gjort det. Samtidig må en bare ha respekt for annerledestenkende selv om det kan være vanskelig. Om han sliter slik får han da bare gå ut av den norske kirke. Det er.nå ikke slik at det skal bli slik at en retter seg etter han når han ikke vil samarbeide med en kvinne. 

Anonymkode: 31dc6...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far er prest i den norske kirke. Blir 80 år neste år. Tidlig i karrieren husker jeg han var imot kvinnelige prester men når han var tidlig i 40 årene om jeg husker riktig begynte han å snu. Som mange andre mannlige prester rundt han gjorde. Siden har han samarbeidet godt med kvinnelige prester. Og han har altså et teologisk berettet syn rundt det. Homofili finner han ikke teologisk berettigelse for i bibelen  . Jeg personlig er kristen og er for kvinnelige prester og er også uenig med min far i homofilispm.

Men bibelen tar da klart avstand fra homofili. 

Anonymkode: 3b784...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis kristendommen hadde vært innstiftet i dag hadde den sett ganske så annerledes ut. Etter min mening er det håpløst å tviholde på 2000 år gamle regler, samfunnet ellers har jo forandret seg temmelig mye i store deler av verden så hvorfor skal ikke også kristendommen oppdatere seg litt? 

Men den er jo i en viss endring, selv om den møter massiv motstand på sin vei. Men ikke forstå dette nå som at jeg støtter det hele. Ta f.eks. at lesbiske og homofile som nå får lov til å gifte seg i kirken. Det var totalt uhørt og en stor skam/synd for bare 50 år siden og sikkert kortere tid siden også. Kristendommen er så vidt jeg fikk med meg en religion som verdsetter nestekjærlighet og menneskeverd høyt, og jeg har forstått det dithen at alle mennesker i prinsippet skal være like mye verdt, men vi trenger ikke å gå så fryktelig mange tiår tilbake siden man mente at noen mennesker hadde en plass på innsiden av kirkegården på velsignet grunn mens andre måtte holdes utenfor. Er det nestekjærlighet og menneskeverd? Og hva med det som skjer i dag; hva ligger egentlig til grunn for at kvinner ikke kan utøve presteyrket? Er det en tanke om uegnethet eller er det noe mer? Om man titter bak de religiøse standardfrasene, men ser på holdningene i religionen. Det var for en stund siden en her på forumet som trakk frem at hun fikk beskjed av sin kjæreste å være stille, og at dette hang sammen med Paulus, som uttalte "ti kvinne". Hva sier det om kristendommens holdning til kvinners posisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Og hva med det som skjer i dag; hva ligger egentlig til grunn for at kvinner ikke kan utøve presteyrket? Er det en tanke om uegnethet eller er det noe mer? Om man titter bak de religiøse standardfrasene, men ser på holdningene i religionen. Det var for en stund siden en her på forumet som trakk frem at hun fikk beskjed av sin kjæreste å være stille, og at dette hang sammen med Paulus, som uttalte "ti kvinne". Hva sier det om kristendommens holdning til kvinners posisjon?

At det fantes en mann som het Jesus og levde for omtrent 2000 år siden er det vel ikke tvil om, det er vel funnet bevis for dette. Men at han var guds sønn? Nah. Jeg tror han var datidens Snåsamann rett og slett. Han skrev jo ikke ned noe selv, er ikke det nye testamentet skrevet fra 2-300 år etter hans død og litt nå og da?

Selv meldte jeg meg ut av den norske kirke for et par år siden og har min egen tro. :) Men snill og grei det er jeg da, tror at alle er like mye verdt og kan ikke skjønne at noen med sin hellige bok i hånden kan påstå noe annet. Vi de virkelig tro på en gud som mener noe annet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lillemus skrev:

Men snill og grei det er jeg da, tror at alle er like mye verdt og kan ikke skjønne at noen med sin hellige bok i hånden kan påstå noe annet. Vi de virkelig tro på en gud som mener noe annet!?

Nei, for all del, jeg tror godt om de aller fleste mennesker - også de som gjør ugjerninger må ha noe godt i seg et sted - og jeg tror også at kristne med Bibelen i hånden også har gode tanker i hodet.Jeg stiller bare spørsmål med grunnholdningene i verdiene i religionen. Med det er ikke min intensjon i hvert fall å stryke alle enkeltindivider over en kam og si at de har dårlige holdninger. Jeg ønsket å stille spørsmålstegn med de to eksemplene jeg nevnte - og kunne kanskje ha kommet med flere om jeg hadde tenkt meg mer om - med en generell oppfatning om menns holdning til kvinner, som sagt i religionen og ikke på individnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Presten, i media nå, som går ut og sier at kvinner ikke bør være prester har jo helt rett. Det er korrekt ifølge kristendommen. Det første jeg tenkte var at det var flott at det endelig stod frem en prest som har kunnskap om dette her, og kunnskap om kristendommen. Det var det første jeg tenkte, som sagt!

Men så leser jeg en oppfølgingsartikkel i NRK der det står at kona tar ham i forsvar. KONA? Seriøst, ingen kan vel ta ham nettopp seriøst når han er gift! Prester skal være ugifte menn. Han er gift, som er imot kristendommen, da kan han ikke gå ut og si at kvinner ikke kan være prester, det blir jo nøyaktig det samme! :o Like gærent ifølge kristendommen.

Flere som har reagert på det?

Anonymkode: b70d9...d82

Hvilken argumenter har du for at det er inkorrekt ifølge kristendommen at kvinner blir prester?  Og videre hva er det i kristendommen som gjør at prester ikke kan være gifte?

Anonymkode: 05827...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men bibelen tar da klart avstand fra homofili. 

Anonymkode: 3b784...4d4

Hvor står det i bibelen?

Anonymkode: 05827...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det i bibelen?

Anonymkode: 05827...4b6

Mange steder.

bl.a.

I 3. Mosebok 18:22 står det skrevet: «Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom».

13. Mosebok 20:13 blir samme tema nevnt: «Når en mann ligger hos en annen mann, som en ligger hos en kvinne, da har de begge gjort en motbydelig gjerning. De skal dø. Deres blod være over dem!»

Paulus første brev til korintierne (6:9-10): «Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn, eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike»

I Romerbrevet 1:27 blir homofili kalt «skammelig utukt» og «forvillelse»: «På samme vis forlot også mennene den naturlige omgang med kvinnen og brant i sitt begjær etter hverandre. Menn drev skammelig utukt med menn, og fikk på sin egen kropp den straff de fortjente for sin forvillelse».

I Paulus første brev til Timoteus (8-11) blir homofili nevnt i samme setning som blant annet ugudelige, urene og drapsmenn.

 

Anonymkode: 3b784...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det i bibelen?

Anonymkode: 05827...4b6

Prestetjenesten er forbeholdt menn, og denne ordningen handler ikke om kvinnediskriminering eller at kvinner skal betraktes som annenrangs mennesker. Nei, den handler om å respektere Guds Ord. Kvinner i menighetene, før og etter Kristus, hadde – og skal ha – andre tjenester enn lære- og lederfunksjoner,jf. bl.a. 2. Mos. 38:8 og Rom. 16:1. Men heller ikke alle menn har adgang til presteembetet, bare de med uklanderlig livsførsel og som har vært én kvinnes mann. Uklanderlig livsførsel skal forøvrig være en betingelse for å bli kalt til menighetsarbeider. (1. Tim. 3).

Anonymkode: 3b784...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange steder.

bl.a.

I 3. Mosebok 18:22 står det skrevet: «Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom».

13. Mosebok 20:13 blir samme tema nevnt: «Når en mann ligger hos en annen mann, som en ligger hos en kvinne, da har de begge gjort en motbydelig gjerning. De skal dø. Deres blod være over dem!»

Paulus første brev til korintierne (6:9-10): «Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn, eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike»

I Romerbrevet 1:27 blir homofili kalt «skammelig utukt» og «forvillelse»: «På samme vis forlot også mennene den naturlige omgang med kvinnen og brant i sitt begjær etter hverandre. Menn drev skammelig utukt med menn, og fikk på sin egen kropp den straff de fortjente for sin forvillelse».

I Paulus første brev til Timoteus (8-11) blir homofili nevnt i samme setning som blant annet ugudelige, urene og drapsmenn.

 

Anonymkode: 3b784...4d4

Det er kun snakk om menn som ligger med hverandre her.  Dvs. at bibelen sier ingenting om lesbiske kvinner.

Anonymkode: 05827...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prestetjenesten er forbeholdt menn, og denne ordningen handler ikke om kvinnediskriminering eller at kvinner skal betraktes som annenrangs mennesker. Nei, den handler om å respektere Guds Ord. Kvinner i menighetene, før og etter Kristus, hadde – og skal ha – andre tjenester enn lære- og lederfunksjoner,jf. bl.a. 2. Mos. 38:8 og Rom. 16:1. Men heller ikke alle menn har adgang til presteembetet, bare de med uklanderlig livsførsel og som har vært én kvinnes mann. Uklanderlig livsførsel skal forøvrig være en betingelse for å bli kalt til menighetsarbeider. (1. Tim. 3).

Anonymkode: 3b784...4d4

Kvinner har alltid hatt lærefunksjoner i alle samfunn, men de har ikke hatt lederfunksjoner.  Hvis du respekterer guds ord så respekterer du også at gud er tidløs og var ikke kun gud for dem som levde i Moses dager.

Det er motsigelser å si at prester ikke kan være gifte, og så at de skal være en kvinnes mann.  Katolske prester skal ikke gifte seg, men det er annerledes hos protestanter.  Det finnes så mange menigheter innenfor kristendommen som tolker bibelen forskjellig.  Det er menneskelig og naturlig.  Å tro på at gud sa noe for 2000 - 3000 år siden og har vært stum siden henger ikke på greip for min del.  Det betyr ikke at jeg nekter guds tilværelse.

Anonymkode: 05827...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun snakk om menn som ligger med hverandre her.  Dvs. at bibelen sier ingenting om lesbiske kvinner.

Anonymkode: 05827...4b6

Det går for det samme. Homofili er forbudt i følge guds lover.

Anonymkode: 3b784...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner har alltid hatt lærefunksjoner i alle samfunn, men de har ikke hatt lederfunksjoner.  Hvis du respekterer guds ord så respekterer du også at gud er tidløs og var ikke kun gud for dem som levde i Moses dager.

Det er motsigelser å si at prester ikke kan være gifte, og så at de skal være en kvinnes mann.  Katolske prester skal ikke gifte seg, men det er annerledes hos protestanter.  Det finnes så mange menigheter innenfor kristendommen som tolker bibelen forskjellig.  Det er menneskelig og naturlig.  Å tro på at gud sa noe for 2000 - 3000 år siden og har vært stum siden henger ikke på greip for min del.  Det betyr ikke at jeg nekter guds tilværelse.

Anonymkode: 05827...4b6

Som kristen følger man bibelen.

Anonymkode: 3b784...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...