Gå til innhold

Røyker du cannabis? Ville du gjort det om det var lovlig?

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat

Haha, og du veit like godt som meg at du forsøker å framstille flertallet av folk som røyker cannabis som daglige misbrukere uten et fnugg av dokumentasjon. Det er fint at du vandrer gjennom Mummidalen og gjør deg dine observasjoner, men det blir ikke universelle sannheter av den grunn.

P.S. Å etterspørre dokumentasjon for en ubegrunna påstand er ikke det samme som å forsøke å diskreditere. 

Fortsetter under...

17 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Haha, og du veit like godt som meg at du forsøker å framstille flertallet av folk som røyker cannabis som daglige misbrukere uten et fnugg av dokumentasjon. Det er fint at du vandrer gjennom Mummidalen og gjør deg dine observasjoner, men det blir ikke universelle sannheter av den grunn.

P.S. Å etterspørre dokumentasjon for en ubegrunna påstand er ikke det samme som å forsøke å diskreditere. 

Unnskyld at jeg spør, men har du nettopp røyka en mornings? Du er jo helt på bærtur.. 

21 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Men hvis du vil ha dokumentasjon, så er mellom 100.000 og 150.000 nordmenn daglige hasjrøykere. 

9 minutter siden, ISW skrev:

Unnskyld at jeg spør, men har du nettopp røyka en mornings? Du er jo helt på bærtur.. 

Du vet, cannabis er uforenlig med feks bipolar lidelse. Om en inntar cannabis kan sykdommen bli forverret... I say no more.

Anonymkode: bb2ca...73c

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet, cannabis er uforenlig med feks bipolar lidelse. Om en inntar cannabis kan sykdommen bli forverret... I say no more.

Anonymkode: bb2ca...73c

Det er jeg klar over.

Er bare så drittlei kveruleringen og personangrepene til Drømmeautomat med alle disse merkelige synene på verden, hver gang noen er uenig med han, og det er ofte..

Endret av ISW

Vel, vi får senke skuldrene og avstå fra krangling tenker jeg. Jeg får respektere @Drømmeautomat sin mening, men jeg synes du tilbake får avstå fra spydigheter og personangrep. Enig i at jeg var hissig selv her, men jeg mener du startet. 

Annonse

Drømmeautomat

Mummidalkommentaren var sleivete, men ikke ment som et personangrep. Dumt du oppfatta det sånn, og antagelig dumt av meg å skrive det.

Men du må nesten tåle at folk er uenig med deg på et offentlig forum og ber deg dokumentere påstandene dine, selv om du syns de har et merkelig syn på verden. At større andel hasjrøykere enn alkoholbrukere er daglige brukere er en påstand du selv sier du baserer på hva du ser bekjente gjøre. Jeg veit på ingen måte like godt som deg at det er sånn og din personlige erfaring aleine gir meg ikke grunn til å tro at det er sånn. 

"Ekko - Hvor farlig er egentlig cannabis?" - Podcast fra NRK

Dette er en lenke til en podcast fra NRK sendt i august 2019 hvor man ser på hvordan cannabis påvirker kroppen. En god podcast ut ifra det jeg kan bedømme. Den starter med fordelene og knuses av det vi vet fra legevitenskapens ulemper. Det som sies i podcasten, og som jeg tror på jo mer og mer jeg tenker over det, er at det forsøket på legaliseringen og fremsnakkingen vi ser i dag, kan minne litt om 50- og 60-tallets positive uopplyste omtale av røyken hvor de sa "ah, det var god tobakk". Kan det tenkes at historien gjentar seg 70 år senere, bare med cannabis?

Og, nei, jeg har ikke forsøkt cannabis og har ikke planer om det. Jeg mener at det må forbli noe som i så fall må bli strengt regulert og forskrevet av lege innenfor gitte lidelser. Og de lidelsene må ikke bli flere og flere - slik som nå ser det jo ut som om det er en vidundermedisin som har vært forsøkt å hjelpe mot det meste, alt fra spiseforstyrrelser, epilepsi, ME, psykiske lidelser - det er hva jeg kommer på i nuet - i tillegg til hva det forskrives mot i dag.

Endret av Eva Sofie
Drømmeautomat

Mitt inntrykk er ikke akkurat at omtalen av cannabis var ukritisk på 50-60-tallet.

Cannabis og andre bevissthetsutvidende stoffer var kobla til en motkultur som var truende for det bestående, og det var sannsynligvis noe av grunnen til at myndighetene slo så hardt ned på det. Nå ser vi mer og mer en normalisering og edruelig omtale, og flere og flere land legaliserer cannabis. I USA f.eks. er cannabis legalisert i flere stater, og selv om du bor i en stat der det ennå er ulovlig vil ikke politiet kaste bort tid på f.eks. en husransakelse pga. marihuanalukt, noe de ennå kan finne på i Norge.

Jeg syns folk ofte har ekstreme synspunkter i begge leire: Enkelte tror fortsatt hasj kan være meget skadelig og f.eks. lett føre til tyngre stoffer, på den andre sida er det folk som tror cannabis er en vidunderkur mot det meste. Jeg tror sannheten ligger et sted midt imellom, at cannabis fører til lite skade, mye mindre enn alkohol, og er et nokså uskyldig stoff. Det har antagelig også en del positive medisinske egenskaper brukt riktig, men er neppe noen vidundermedisin.

Jeg tror Norge kommer etter det store flertallet av vestlige land som avkriminaliserer cannabis, men det vil nok ta tid, for vi har en konservativ narkotikapolitikk i dette landet. 

27 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Mitt inntrykk er ikke akkurat at omtalen av cannabis var ukritisk på 50-60-tallet.

Cannabis og andre bevissthetsutvidende stoffer var kobla til en motkultur som var truende for det bestående, og det var sannsynligvis noe av grunnen til at myndighetene slo så hardt ned på det. Nå ser vi mer og mer en normalisering og edruelig omtale, og flere og flere land legaliserer cannabis. I USA f.eks. er cannabis legalisert i flere stater, og selv om du bor i en stat der det ennå er ulovlig vil ikke politiet kaste bort tid på f.eks. en husransakelse pga. marihuanalukt, noe de ennå kan finne på i Norge.

Jeg syns folk ofte har ekstreme synspunkter i begge leire: Enkelte tror fortsatt hasj kan være meget skadelig og f.eks. lett føre til tyngre stoffer, på den andre sida er det folk som tror cannabis er en vidunderkur mot det meste. Jeg tror sannheten ligger et sted midt imellom, at cannabis fører til lite skade, mye mindre enn alkohol, og er et nokså uskyldig stoff. Det har antagelig også en del positive medisinske egenskaper brukt riktig, men er neppe noen vidundermedisin.

Jeg tror Norge kommer etter det store flertallet av vestlige land som avkriminaliserer cannabis, men det vil nok ta tid, for vi har en konservativ narkotikapolitikk i dette landet. 

Bruker du cannabis selv, Drømmeautomat?

UtakknemligDiva

Ja hadde prøvd. Har allerede prøvd men det virket ikke. Enten var det dårlig kvalitet enten var det jeg som ikke klarte dra det ned ordentlig eller hjernen min har ikke de rette antennene våkne. 

Men ikke brukt det jevnlig. Alkohol er lov men jeg drikker aldri det heller lenger. 

På 3.9.2020 den 14.21, ISW skrev:

Jeg vet at du ønsker å diskreditere mennesker som er kritisk til cannabis, men du vet like godt som meg at det jeg skriver stemmer. Cannabis brukes sjelden på fest og brukes daglig av mange. 

Av de kanskje 500 menneskene jeg har kjent som røyker cannabis, vil jeg si at over 400 røyket daglig eller nærmest daglig. 

Jeg stiller meg også tvilende til det du skriver. Min erfaring er motsatt, de fleste jeg har kjent som har brukt cannabis har brukt det nå og da, sjeldent på fest, men likevel kun som rekreasjon av og til. Du har sikkert ikke vanket i de samme studentmiljøene som jeg har. 

Anonymkode: 4d024...4de

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller meg også tvilende til det du skriver. Min erfaring er motsatt, de fleste jeg har kjent som har brukt cannabis har brukt det nå og da, sjeldent på fest, men likevel kun som rekreasjon av og til. Du har sikkert ikke vanket i de samme studentmiljøene som jeg har. 

Anonymkode: 4d024...4de

Det er mulig det er noe observation bias her ettersom jeg for mange år siden hadde ganske mye med tyngre misbrukere å gjøre.

Men uten å snakke tall, så er nettopp dette et problem med cannabis (og en del andre stoffer) etter min mening. Det er lettere å gå på jobb etter å ha røyket enn etter å drikke alkohol. Du lukter ikke fyll. Du blir ikke tatt i promillekontroll. Du kan framstå relativt normal. Hvilket kanskje gjør terskelen for å røyke lavere.

8 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Men å røyke 1 rev tilsvarer 20 sigaretter i lungeskade har jeg hørt.

Anonymkode: aaabe...7fd

Drømmeautomat
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men å røyke 1 rev tilsvarer 20 sigaretter i lungeskade har jeg hørt.

Anonymkode: aaabe...7fd

Hørtes voldsomt ut, men bra for lungene er det nok ikke. Men folk trenger jo ikke tenne fyr på det. Kan både vapes og spises.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...