Gå til innhold

Er fårikål festmat?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
8 timer siden, mariaflyfly skrev:

For meg er ikke fårikål festmat, men heller i kategorien den verste søndagsmiddagen jeg fikk hos besteforeldra mine da jeg var liten. Jeg spiser det fortsatt ikke. Hva med å servere en annen grytevariant? Boeuf bourguignon og potetmos, f.eks.?

8 timer siden, mariaflyfly skrev:

For meg er ikke fårikål festmat, men heller i kategorien den verste søndagsmiddagen jeg fikk hos besteforeldra mine da jeg var liten. Jeg spiser det fortsatt ikke. Hva med å servere en annen grytevariant? Boeuf bourguignon og potetmos, f.eks.?

Ser du kommer med samme tipset som Mari og lander på det. 

Vi pleier å ha fårikållag hjemme hos oss hver høst ( tradisjon )men det er venner jeg vet liker det.

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er morsomt med det. Det har jeg gjort når jeg har bursdagfest. Snobb!

Anonymkode: 06c69...a6a

Har du feiret 60 års dagen din med bestillingspizza?  Hadde du sjokoladekake med smarties også?

Anonymkode: 4e59c...da5

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du feiret 60 års dagen din med bestillingspizza?  Hadde du sjokoladekake med smarties også?

Nei, så gammel er jeg ikke, men jeg  har feiret 44 års dagen min med pizza fra peppes. Og det ble godt tatt i mot. Jeg tror mange ikke er så snobbete når det kommer til mat. Ingen som sa de ønsket de fikk fårikål i hvert fall.......... Jeg har møtt 1 person i mitt liv som ikke liker pizza. 1.

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, så gammel er jeg ikke, men jeg  har feiret 44 års dagen min med pizza fra peppes. Og det ble godt tatt i mot. Jeg tror mange ikke er så snobbete når det kommer til mat. Ingen som sa de ønsket de fikk fårikål i hvert fall.......... Jeg har møtt 1 person i mitt liv som ikke liker pizza. 1.

Jeg synes pizza er greit, og kan godt bestille pizza til barn og barnebarn når alle er sultne.  Men, derfra og til å bli invitert til 60-års lag og bli servert pizza er det en lang vei.  Jeg liker brødskive med ost også, men jeg ville aldri servert det i en 60 års fest.  Dette handler ikke om snobb, men 60 åringer ser ikke på pizza som festmat.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

For de som liker fårikål er det nok festmat. Men mange som ikke liker det. Meg selv inkludert. Jeg hadde servert pizza. Det er enkelt å få på døren.

Vi hadde et par pizzaer fra Peppes i en av konfirmasjonene her, men da i tillegg til et flott koldtbord. Ungene som var med var veldig glade. 😊 Men jeg ville ikke servert det som hovedrett i et 60-årslag nei. Ikke om det skal være et litt finere selskap som her, i et mer uformelt selskap er det helt greit. 

På 3.9.2020 den 23.04, Nicklusheletida skrev:

Min kjære fyller 60 år i høst. Pga av Coronasituasjonen, blir det ingen stor feiring. Jeg har derfor (uten at kjæresten vet det) invitert noen i små grupper. Vi blir 6 stk i første selskapet. 

Jeg lurer på om det er bra nok å servere fårikål eller det stusselig mat i en 60-årsdag ?

Hvis du kjøper ordentlige råvarer, som smaker ordentlig godt, så ja. Hvis du skal spare penger på billige bein, så nei. I det hele tatt smaken av de som forsøker spare opp enda mer penger når de egentlig lever i overflod, og har invitert til bursdagsfest, den smaker dårlig. 

Uansett hva du lager så vil det alltids være noen som ikke liker det. Det er viktig å bruke kjøtt av god kvalitet, det er en grunn til at sau er billigere enn lam. Fra Trøndelag og nordover har jeg aldri smakt dårlig fårikål, mens i Østlandet og Sørlandet har jeg enda til gode å smake god fårikål. Fårikål og diverse supper kan være festmat, men da må det lages av noen som virkelig kan det. Det er også risky å lage diverse gryter for det er mange som ikke liker det. Lammestek, svinestek, reinstek osv. er sikker festmat. 

På 4.9.2020 den 1.13, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller gått for sodd. Fårikål lukter fis, og det er vel ikke alle som liker det. Sodd liker vel de fleste, og det er jo bare kjøpe en frossen bøtte og koke den.

Noe kokte farsebolle-greier uten definerbar konsistens, liker virkelig de fleste det? Fårikål er kjempegodt hvis den ikke er laget utelukkende på fett og ben, så klart. Sodd er ikke engang mandagsmiddag 😂

20 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg fant en oppskrift på Trines matblogg som så god ut og ikke vanskeligere å lage enn at selv jeg kan klare det 🙂

Min spontane respons "jeg har da for faen ingen matblogg! Har jeg det? Eh... Nei! bare de som kan lage mat, har matblogg" Jeg fikk litt panikk med engang og lurte på hva for noe tull jeg hadde funnet på. Men jeg er jo bare Trine i DOL-verden 😂 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er billigere å servere gryterett eller fårikål, enn pizza fra peppes. Jeg tror ikke man kan kategoriseres som snobb fordi man serverer fårikål i selskap 😅 Men maten bør jo kanskje samsvare litt med typen selskap. Her må folk ha uteklær for her serveres det pølser grillet på bål på bursdagen min, i mars. For meg er det minst slitsomt å være ute og tantebarna syns det er kult å grille pølser på bål og lage akebakke i hagen. Det hadde ikke passet å servere lammelår i en slik bursdag. På samme måte passer det ikke med pizza dersom det er et selskap hvor gjestene kommer i finstasen. Noen liker å pynte både hus og seg selv, mens andre syns hverdagsbuksa og pizza er topp. Man trenger ikke være hverken snobb eller slask av den grunn. 

Annonse

5 timer siden, Trine skrev:

Noe kokte farsebolle-greier uten definerbar konsistens, liker virkelig de fleste det? Fårikål er kjempegodt hvis den ikke er laget utelukkende på fett og ben, så klart. Sodd er ikke engang mandagsmiddag 😂

Hva slags sodd snakker du egentlig om? Sodd er god kraft, kjøttboller, rent kjøtt av både sau og svin (eller er det storfe?), gulrot og potet. Er ikke det godt? 

Nicklusheletida
12 timer siden, Fionys skrev:

Uansett hva du lager så vil det alltids være noen som ikke liker det. Det er viktig å bruke kjøtt av god kvalitet, det er en grunn til at sau er billigere enn lam. Fra Trøndelag og nordover har jeg aldri smakt dårlig fårikål, mens i Østlandet og Sørlandet har jeg enda til gode å smake god fårikål. Fårikål og diverse supper kan være festmat, men da må det lages av noen som virkelig kan det. Det er også risky å lage diverse gryter for det er mange som ikke liker det. Lammestek, svinestek, reinstek osv. er sikker festmat. 

Jeg kan å lage fårikål og jeg bruker lam :)

Uansett, så blir det ikke fårikål nå. 

8 timer siden, Lillemus skrev:

Hva slags sodd snakker du egentlig om? Sodd er god kraft, kjøttboller, rent kjøtt av både sau og svin (eller er det storfe?), gulrot og potet. Er ikke det godt? 

Vet ikke. Sånn sodd man får i Trondheim. Det blir som kokte kjøttboller i suppe. Nei, det er ikke engang litt godt 😅

33 minutter siden, Trine skrev:

Det var ikke hermetisk sodd. 

Dette er en av få ganger kresne meg liker noe noen andre ikke liker. Kryss i taket :D Sodd synes jeg er ordentlig godt. Men som singel blir det sjeldent. Fordi den på boks er lureri, og en sånn bøtte med innherredsodd blir alttfor mye for en singel person.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en av få ganger kresne meg liker noe noen andre ikke liker. Kryss i taket :D Sodd synes jeg er ordentlig godt. Men som singel blir det sjeldent. Fordi den på boks er lureri, og en sånn bøtte med innherredsodd blir alttfor mye for en singel person.

Det vil ikke overraske meg om det finnes mer du liker som jeg ikke liker 😂 Er ikke bare kresen på smak, men konsistensen må også være riktig. Går det ikke an å fryse ned det du ikke spiser?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...