Gå til innhold

Kristendom og Guds ord

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir folk overrasket av at en prest i en kirke preker Guds ord? Hvorfor mener mange at prester og kirken skal innordne seg etter allmennhetens meninger og tidens strømninger?

Blir ikke det å utvanne den kristne tro, og å bidra til en usynliggjøring av Gud, evt gjøre han til noe han ikke er? 

Lurer gang på gang hvorfor folk blir overrasket av at prester formidler den kristne tro. Og gang på gang undrer jeg meg over hvorfor folk på heite livet skal diktere hva prester skal snakke om, og hva kirken skal stå for. Og gang på gang lurer jeg på hva faen folk har i en kirke å gjøre i utgangspunktet når de likevel ikke tror.

Kirken er ikke en hobbyklubb hvor man som deltaker kan diktere lederne til å ha en utforming og et innhold som ikke samsvarer med klubbens navn. Man kan ikke i en frimerkeklubb kreve at medlemmene nå må slutte med å samle frimerker og heller begynne å samle klistremerker og glansbilder i stedet. Vil man samle på klistremerker og glansbilder i stedet, bør man melde seg ut av frimerkeklubben og inn i en gruppe som samler på klistremerker og glansbilder. Likedan kan man ikke melde seg inn i Høyre og kreve at politikerne der nå skal begynne å formidle Rødts hjertesaker. 

https://www.nrk.no/sapmi/sokneprest-advarte-konfirmanter-mot-abort-og-homofili-1.15134462

Min mening er at folk må få tro hva pokker de vil, og at prester må få preke hva fillern de vil i sin egen kirke. Og de som ikke liker det kristne budskapet har faktisk ikke noe i en kirke å gjøre. Da får man heller finne alternative arenaer å utøve sine egne handlinger, tro og verdier på. Dette gjøres heldigvis mer og mer. 

Anonymkode: 3f24a...09c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456791-kristendom-og-guds-ord/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir folk overrasket av at en prest i en kirke preker Guds ord?

Det handler mye om måten det gjøres på, slik biskopen i artikkelen sier: Jeg ville ikke ha uttrykt meg slik.

Også prester kan ta hensyn til hvem de snakker til og i hvilken situasjon. De har trening i det fra begravelser, så de burde klare det i konfirmasjoner også.

Ganske sykt at vi har slike debatter i 2020. Indoktrinering er en sterk kraft. Før var det presten som indoktrinerte, nå er det NRK og sosiale medier som har tatt over rollen.

Og selv om jeg er veldig imot religiøs indoktrinering (selv om kristendommen var mindre ille enn mange andre religioner), virker det for meg som at den nye indoktrineringen, med SJW/feminisme/kommunisme/cancelculture, er enda værre enn den kristne indoktrineringen de byttet ut.

Fra historiebøkene er det ikke vanskelig å se hva slik tankegang fører til for samfunn etter litt tid. Det er meget katasrofalt og vil kollapse før andre betydelig verre ting vil fylle tomrommet.

Så, gitt at situasjonen er som den er, og hvor vi er på vei, vil jeg si at som agnostiker som tror kristendommen bare er tull, støtter jeg deg i din kamp om å gjenkristne Norge med ekte kristendom etter bibelen. Selv om jeg føler meg som en tosk for å si det, så er det det riktige valget i en vanskelig situasjon. Sånn er det bare. 

Lykke til :) 

18 minutter siden, laban skrev:

Det handler mye om måten det gjøres på, slik biskopen i artikkelen sier: Jeg ville ikke ha uttrykt meg slik.

Også prester kan ta hensyn til hvem de snakker til og i hvilken situasjon. De har trening i det fra begravelser, så de burde klare det i konfirmasjoner også.

Greia med konfirmasjon er jo å "confirm" at du er kristen. Da bør det vel være innafor å få høre hva som står i bibelen om ting og tang, også ting som ikke matcher moralen i 2020, før du bekrefter at du tror på det. Er det virkelig ikke innafor?

At en biskop, ikke vil fortelle folk hva som står i bibelen, før de skal konfirmere at de tror på kristendommen, sier vel også sitt om hva slags folk dette er.

Akkuratt det samme som bedrifter som "sier" de er for BLM eller diverse "fine" greier, mens de får skosåler etc fra religiøse minoriteter som er slaver i konsentrasjonsleire/arbeidsleire i Kina i 2020. Mange kan si mye rart, men det betyr ikke at de mener det de sier. En må se på ting rundt for å vurdere om det er troverdig)

Tror du biskopen ikke tror på bibelen? Er du kristen ? Tror du på bibelen? Er De en SJW/fmeinist? Synes du kristne ikke bør få høre hva som står i bibelen før de tar valg om de vil være kristne?

Endret av Like Utfall
29 minutter siden, Like Utfall skrev:

Så, gitt at situasjonen er som den er, og hvor vi er på vei, vil jeg si at som agnostiker som tror kristendommen bare er tull, støtter jeg deg i din kamp om å gjenkristne Norge med ekte kristendom etter bibelen. Selv om jeg føler meg som en tosk for å si det, så er det det riktige valget i en vanskelig situasjon.

Et gjenkristnet Norge med ekte kristendom etter biblen, er det det du vil ha?

https://www.verdipartiet.no/

Nei takk! 

Anonymkode: fb750...e34

1 time siden, Like Utfall skrev:

Tror du biskopen ikke tror på bibelen?

Jo, det tror jeg biskoper gjør. 

Er du kristen ? Tror du på bibelen? Er De en SJW/fmeinist?

Jeg synes ikke det er relevant hva jeg er.

Synes du kristne ikke bør få høre hva som står i bibelen før de tar valg om de vil være kristne?

Jo, men det er rik anledning til å gjøre det i konfirmasjonsundervisningen, man trenger ikke øse ut ild og svovel under selve konfirmasjonsgudstjenesten. Under konfirmasjonsforberedelsen bør ungdommene også få vite at det finnes flere tolkninger og at ikke alle prester deler hans syn - og så kan de diskutere temaene sammen, slik de er vant til på skolen i den alderen. 

Ved slike anledninger (begravelse, julegudstjeneste, konfirmasjon,...) er det en utvidet gruppe tilhørere sammenliknet med en vanlig søndag. Da er det både uhøflig og lite strategisk å benytte anledningen til å støte folk fra seg. 

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir folk overrasket av at en prest i en kirke preker Guds ord? Hvorfor mener mange at prester og kirken skal innordne seg etter allmennhetens meninger og tidens strømninger?

Blir ikke det å utvanne den kristne tro, og å bidra til en usynliggjøring av Gud, evt gjøre han til noe han ikke er? 

Lurer gang på gang hvorfor folk blir overrasket av at prester formidler den kristne tro. Og gang på gang undrer jeg meg over hvorfor folk på heite livet skal diktere hva prester skal snakke om, og hva kirken skal stå for. Og gang på gang lurer jeg på hva faen folk har i en kirke å gjøre i utgangspunktet når de likevel ikke tror.

Kirken er ikke en hobbyklubb hvor man som deltaker kan diktere lederne til å ha en utforming og et innhold som ikke samsvarer med klubbens navn. Man kan ikke i en frimerkeklubb kreve at medlemmene nå må slutte med å samle frimerker og heller begynne å samle klistremerker og glansbilder i stedet. Vil man samle på klistremerker og glansbilder i stedet, bør man melde seg ut av frimerkeklubben og inn i en gruppe som samler på klistremerker og glansbilder. Likedan kan man ikke melde seg inn i Høyre og kreve at politikerne der nå skal begynne å formidle Rødts hjertesaker. 

https://www.nrk.no/sapmi/sokneprest-advarte-konfirmanter-mot-abort-og-homofili-1.15134462

Min mening er at folk må få tro hva pokker de vil, og at prester må få preke hva fillern de vil i sin egen kirke. Og de som ikke liker det kristne budskapet har faktisk ikke noe i en kirke å gjøre. Da får man heller finne alternative arenaer å utøve sine egne handlinger, tro og verdier på. Dette gjøres heldigvis mer og mer. 

Anonymkode: 3f24a...09c

De er vel ikke alltid enig innenfor kirken heller?

Worrisome Plenty

Det er ikke mange troende igjen. Det er ikke nok mørkemenn og kvinner til å fylle opp kirkene dersom de blir en 1800 talls versjon av seg selv igjen. I dag går de fleste i kirken da det er dåp, konf og påske/jul. Kirken er en relikvie noe som har fått aller nådigst bli igjen som offentlig utgiftspost. Dette bare fordi det er en del av våre tradisjoner.

Ekte konservative kristne er det ikke mange av, og de blir færre. Se bare på KRF, de har så gamle velgere att det er ikke snakk om de vil gå ut, men når de vil gå under sperregrensen for stortinget.

De konservative kristne er i tillegg ofte tilknyttet andre menigheter enn DNK. Ofte karismatiske sekter, Jehovas Vitner, Lutherske frikirker osv.

Kirken står igjen, fordi presten fyller en funksjon som består i å vie, begrave, og trøste folk. Ikke så mye plass til gammel teologiske synspunkter der altså.

Kanskje TS har rett, og kirken burde vise sitt sanne ansikt? Men da får de betale for det selv, i egne kirker de har bygd selv. Ikke i de kirkene som eies av folket. Det gjør de allerede i stor grad, i nevnte dissentermenigheter.

Endret av Worrisome Plenty

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...