Gå til innhold

Nozinan for søvn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser jeg har fått 5 mg nozinan for søvn, kan ta opp til 10 mg per kveld. Er ikke det latterlig lav dose? Tror ikke jeg får sove på det, måtte le rett og slett. Må si han er forsiktig han psykiateren. Har jo hatt høyere dose tidligere :D 

Skrevet

Er ikke nozinan en medisin for folk som er veldig syke? 

Anonymkode: 0d081...76d

Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ser jeg har fått 5 mg nozinan for søvn, kan ta opp til 10 mg per kveld. Er ikke det latterlig lav dose? Tror ikke jeg får sove på det, måtte le rett og slett. Må si han er forsiktig han psykiateren. Har jo hatt høyere dose tidligere :D 

Jeg fikk sove på 5 mg, men måtte stadig øke dosen fordi effekten avtok etter ei tids bruk.

Skrevet
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er en kraftig medisin. Vær glad om du ikke trenger så stor dose.

Anonymkode: 97dda...c55

Skrevet (endret)

5 mg Nozinan er jo helt fint for søvn. I sånne doser virker Nozinan akkurat som andre beslektede medisiner, som Vallergan og Phenergan. Man kunne fint ha solgt Nozinan i små doser som et antihistamin eller sovemedisin, og man kunne ha solgt Vallergan i større doser mot andre tilstander (det gjøres eksempelvis i Russland). Det er absolutt ikke sånn at ti ganger større dose av en medisin gir ti ganger bedre søvn. Da får medisinen andre effekter.

Felles for denne typen medisiner (fenothiaziner som de heter) er at de har mange ansikter ut fra dosen. I små doser er de allergimedisiner. I større doser kan de hjelpe mot angst og depresjon. I store doser kan de ha antipsykotisk effekt, men da har de gjerne så mange bivirkninger at de ikke er førstevalg. 

Endret av ISW
Skrevet
12 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg fikk sove på 5 mg, men måtte stadig øke dosen fordi effekten avtok etter ei tids bruk.

Ok. Kan jo prøve da. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en kraftig medisin. Vær glad om du ikke trenger så stor dose.

Ok. Fikk ikke sove på større doser heller, men kan prøve. 

Skrevet
5 minutter siden, ISW skrev:

5 mg Nozinan er jo helt fint for søvn. I sånne doser virker Nozinan akkurat som andre beslektede medisiner, som Vallergan og Phenergan. Man kunne fint ha solgt Nozinan i små doser som et antihistamin eller sovemedisin, og man kunne ha solgt Vallergan i større doser mot andre tilstander (det gjøres eksempelvis i Russland). Det er absolutt ikke sånn at ti ganger større dose av en medisin gir ti ganger bedre søvn. Da får medisinen andre effekter.

Felles for denne typen medisiner (fenothiaziner som de heter) er at de har mange ansikter ut fra dosen. I små doser er de allergimedisiner. I større doser kan de hjelpe mot angst og depresjon. I store doser kan de ha antipsykotisk effekt, men da har de gjerne så mange bivirkninger at de ikke er førstevalg. 

Ok. Jeg skal prøve det. Er det som f.eks 200 mg seroquel? 

Takk for forklaringen :) 

Skrevet
7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg skal prøve det. Er det som f.eks 200 mg seroquel? 

Takk for forklaringen :) 

Litt vanskelig å sammenligne direkte, siden 200 mg Seroquel gjør en del annet også enn å bare gi søvn. Det er i alle fall ikke noe farlig å gjøre som legen har foreslått :) 

Skrevet
2 minutter siden, ISW skrev:

Litt vanskelig å sammenligne direkte, siden 200 mg Seroquel gjør en del annet også enn å bare gi søvn. Det er i alle fall ikke noe farlig å gjøre som legen har foreslått :) 

Ok :) Beroligende står det på, henter det i morgen. Må jo få vival først også, hadde ikke fått det. Og dette er ikke beroligende på samme måten som vival. Det er latterlig å tro :D 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke nozinan en medisin for folk som er veldig syke? 

Anonymkode: 0d081...76d

Ikke i så små doser :D 

Skrevet
50 minutter siden, ISW skrev:

5 mg Nozinan er jo helt fint for søvn.

Her nevner du dose sammen med medisintype...

Anonymkode: 02136...e6f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis admin ikke tåler det melder jeg meg ut. Da har det gått for langt vel.

Skrevet

Det diskuteres doser over en lav sko her i tråden.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh ja, fordi legen hennes har skrevet den ut til henne? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det diskuteres doser over en lav sko her i tråden.

Tenker du å melde fra til Stapo?

Skrevet

Det ulovlige er å foreslå doser annerledes enn det legen har sagt. Det er ikke ulovlig å snakke om det legen har besluttet.

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Så fint at han foreslår en lav dose. Noen sover godt på en slik dose, og da slipper du også de negative virkningene som mange har beskrevet ved bruk av høye doser:-)

Skrevet
57 minutter siden, frosken skrev:

Så fint at han foreslår en lav dose. Noen sover godt på en slik dose, og da slipper du også de negative virkningene som mange har beskrevet ved bruk av høye doser:-)

Ja jeg skal gi det en sjanse, han er bare så forsiktig han her psykiateren i forhold til han andre. Men det er vel best med lavest mulig dose :) 

Skrevet

At Nozinan ikke har havnet på historiens farmasøytiske gravplass enda, er meg en gåte.

Anonymkode: ad9a5...d6a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...