Gå til innhold

Vil sette tak på trygda - er du redd for kutt?

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Høyre jobber som alltid for at det skal lønne seg aller mest å ha høy formue. Hvis de f.eks. skal fjerne formueskatten helt, som de nettopp gikk inn for, må de jo ta de tapte skattepengene fra noen andre. Tro mot seg selv ønsker da høyre å ta pengene fra de som har aller minst fra før. 

Nå synes jeg det er et dårlig tiltak å fjerne formueskatten. Om noe synes jeg den burde henge sammen med avkastning på eiendelene, f.eks en periode hvor bankrenten er tilnærmet null, synes jeg formueskatten burde være lavere, og motsatt når avkastningen er høy. F.eks sette formueskatten til 30-40% av styringsrenten. 

Jeg etterlyser imidlertid konkrete eksempler på at Høyre ønsker å gjøre livet surt for vanskeligstilte. Jeg synes dette er en typisk konspirasjonsteori ala at Arbeiderpartiet vil overlate landet til muslimer. 

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal lønne seg å jobbe sier høyre. Er trygda for god slik at det blir kutt?

https://frifagbevegelse.no/nyheter/hoyre-onsker-maksgrense-for-trygd-6.158.729040.7889b08f64

Høyre vil begrense hvor mye en person samlet kan motta i trygd. Målet er at man ikke skal ha høyere trygd enn man kunne fått ved å jobbe.

Heidi Nordby Lunde, Høyres arbeidspolitiske talsperson og medlem av programkomiteen, sier at det innebærer å sette et samlet tak på hvor mye en person kan motta i sosiale ytelser.

– Det er mange ordninger som når de legges oppå hverandre, kan bli en terskel for å komme inn i arbeidslivet fordi det ikke vil lønne seg, sier Lunde, som sier taket bør være en normal lønning i et lavterskelyrke, og nevner butikk- og lagerarbeid som eksempler.

Anonymkode: fed43...728

Helt enig - klart det skal lønne seg å jobbe!

Norge har så høye tall for ufør og sykemelding at det er begrenset hvor lenge det kan gå.. Det settes på skylapper og utbetales over en lav sko. Og det verste er at de som mottar penger ikke er det minste takknemlige - det er visst en selvfølge at staten skal betale uten at man skal yte noe tilbake.

1 minutt siden, Black and pink skrev:

Norge har så høye tall for ufør og sykemelding at det er begrenset hvor lenge det kan gå.. Det settes på skylapper og utbetales over en lav sko. Og det verste er at de som mottar penger ikke er det minste takknemlige - det er visst en selvfølge at staten skal betale uten at man skal yte noe tilbake.

Vi bør lære av usa, sett snylterne på gata.

Anonymkode: 169c3...34e

4 minutter siden, Black and pink skrev:

Det gjør de jo også da man får 66% tidligere lønn.

4 minutter siden, Black and pink skrev:

Skal de sende ukentlige takkebrev til Erna?

23 minutter siden, ISW skrev:

Jeg synes dette er en typisk konspirasjonsteori ala at Arbeiderpartiet vil overlate landet til muslimer. 

Kremt Kremt

https://www.ssb.no/valg/artikler-og-publikasjoner/innvandrere-og-stortingsvalget-2017

60% av innvandrere fra afrika og asia, stemte på AP

Om du kaller den en konspirasjonsteori å tro at dette påvirker AP sin politikk mtp syn på ikke vestlig innvandring, så er det du som er konspirasjonsteoretikern imho

1746706-Charlie-Munger-Quote-Show-me-the

Anonymkode: 89e0d...c18

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de jo også da man får 66% tidligere lønn.

Skal de sende ukentlige takkebrev til Erna?

Nei, men man kan være fornøyd med alle godene vi har her i landet, ikke mange steder det finnes maken. 
Og de aller fleste kan klare å bidra litt tilbake - det er stort behov for frivillig arbeid, og lønn er jo allerede utbetalt fra det offentlige 😉 og som bonus får man en god følelse å yte noe.

17 minutter siden, Black and pink skrev:

Nei, men man kan være fornøyd med alle godene vi har her i landet, ikke mange steder det finnes maken. 
Og de aller fleste kan klare å bidra litt tilbake - det er stort behov for frivillig arbeid, og lønn er jo allerede utbetalt fra det offentlige 😉 og som bonus får man en god følelse å yte noe.

Angående den gode følelsen av å yte noe. Når folk yter noe i dette landet, er det vanligste å ta betalt for det. 

Merk også at regjeringen har kuttet støtten til frivillighetssentralene. https://www.dagsavisen.no/demokraten/meninger/fra-2021-mister-landets-462-frivilligsentraler-sitt-statlige-driftstilskudd-1.1620018

Hvordan føles det?

21 minutter siden, cathlin skrev:

Angående den gode følelsen av å yte noe. Når folk yter noe i dette landet, er det vanligste å ta betalt for det. 

Merk også at regjeringen har kuttet støtten til frivillighetssentralene. https://www.dagsavisen.no/demokraten/meninger/fra-2021-mister-landets-462-frivilligsentraler-sitt-statlige-driftstilskudd-1.1620018

Hvordan føles det?

Er akkurat hva jeg mener - man får betalt av staten i form av trygd, og bidrar tilbake med det man orker og har kapasitet til 😊

Akkurat nå, Black and pink skrev:

Er akkurat hva jeg mener - man får betalt av staten i form av trygd, og bidrar tilbake med det man orker og har kapasitet til 😊

Du glemmer at man faktisk har betalt inn til denne trygdeforsikringen via skatteseddelen.

13 minutter siden, Black and pink skrev:

Du er nå for god for denne verden. 

Trusselen de kom meg at også ulønnet frivillig arbeid skulle utgjøre mindre utbetaling bet sikkert heller ikke på deg. Heldigvis tror jeg dette ble stopper.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer at man faktisk har betalt inn til denne trygdeforsikringen via skatteseddelen.

Tror veldig mange tar ut mer enn hva de har satt inn 😉
De som får trygd bør bidra med den restarbeidsevnen de har, gjerne i frivillig arbeid. Det må vel også gi mer mening til livet?

11 minutter siden, cathlin skrev:

Du er nå for god for denne verden. 

Trusselen de kom meg at også ulønnet frivillig arbeid skulle utgjøre mindre utbetaling bet sikkert heller ikke på deg. Heldigvis tror jeg dette ble stopper.

Forstår bare ikke hvorfor du er så negativ til at folk som får trygd bør bidra tilbake med det de orker?
Det er jo ofte slik i livet at man må yte for å kunne nyte 😊

Annonse

50 minutter siden, cathlin skrev:

Hvordan føles det?

Jeg leser det som at pengene til kommunen ikke er kuttet, men at de ikke lenger er øremerket. 

Kommunene får altså like mye tilskudd, men de får mulighet til å prioritere selv. 

5 minutter siden, Black and pink skrev:

Forstår bare ikke hvorfor du er så negativ til at folk som får trygd bør bidra tilbake med det de orker?
Det er jo ofte slik i livet at man må yte for å kunne nyte 😊

Overhodet ikke negativ til det.

4 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg leser det som at pengene til kommunen ikke er kuttet, men at de ikke lenger er øremerket. 

Kommunene får altså like mye tilskudd, men de får mulighet til å prioritere selv. 

Ja, vi får se. Tror du den vil bli prioritert? 

39 minutter siden, Black and pink skrev:

Tror veldig mange tar ut mer enn hva de har satt inn 😉
De som får trygd bør bidra med den restarbeidsevnen de har, gjerne i frivillig arbeid. Det må vel også gi mer mening til livet?

Visste du at de som mottar uføretrygd også betaler skatt? 

Og at det ikke er de uføre som selv avgjør hvilken restarbeidsevne de har? Og at det er svært vanskelig å få en jobb tilsvarende prosenten av arbeidsevnen? Det er systemet det er noe galt med, ikke de trygdede. 

Anonymkode: 6b378...2e0

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste du at de som mottar uføretrygd også betaler skatt? 

Og at det ikke er de uføre som selv avgjør hvilken restarbeidsevne de har? Og at det er svært vanskelig å få en jobb tilsvarende prosenten av arbeidsevnen? Det er systemet det er noe galt med, ikke de trygdede. 

Anonymkode: 6b378...2e0

Men skatten man betaler av trygda er vel fortsatt trygd.. 😉

Jeg snakker i utgangspunktet ikke om en jobb, men å yte noe frivillig arbeid for å gjøre en liten innsats for trygda man får. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...