Gå til innhold

Vil sette tak på trygda - er du redd for kutt?

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Black and pink skrev:

Jeg snakker i utgangspunktet ikke om en jobb, men å yte noe frivillig arbeid for å gjøre en liten innsats for trygda man får. 

Da skal det ikke mye til før noen påstår man er frisk nok til å jobbe. Hårfin balansegang dette.

Anonymkode: fed43...728

Fortsetter under...

Jeg later som jeg stemmer Høyre slik att jeg skal fremstå mer suksessfull ute blant folk. Se på han, høyre pins, han er nok vellykket...

Ellers har jeg høyre klistremerke på døren min. Han har nok penger og jobb tenker de da dørselgerene som ringer på. Men jeg kjøper ikke, jeg bare sier nei, det er ikke dyrt nok.

Anonymkode: 583ee...53d

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kremt Kremt

https://www.ssb.no/valg/artikler-og-publikasjoner/innvandrere-og-stortingsvalget-2017

60% av innvandrere fra afrika og asia, stemte på AP

Om du kaller den en konspirasjonsteori å tro at dette påvirker AP sin politikk mtp syn på ikke vestlig innvandring, så er det du som er konspirasjonsteoretikern imho

1746706-Charlie-Munger-Quote-Show-me-the

Anonymkode: 89e0d...c18

Mulig jeg var noe upresis, men jeg tenker konspirasjonsteorien mer handler om at AP har til hensikt å gi bort Norge. Jeg synes innvandringspolitikken til AP isolert er en av de bedre tingene med AP, den er ganske restriktiv av hensyn til at norske arbeidere ikke er tjent med for stor konkurranse fra utenlandsk arbeidskraft. 

Husk at AP og Høyre blir ganske påvirket av sine samarbeidspartier. For AP sin del av (forferdelige) SV og for Høyre sin del (som egentlig har en ganske liberal innvandringspolitikk av samme grunn - ønsket om konkurransedyktig arbeidskraft fra utlandet) har jo FrP et ganske solid balletak. Konsekvensen blir at SV drar AP mot mer innvandring og FrP drar Høyre mot mer innstramming. 

På 14.9.2020 den 16.33, AnonymBruker skrev:

Trodde studielån ble slettet hvis man ble ufør.

Det kommer an på hvor mye man får i trygd. 

På 14.9.2020 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Du har husket å få slettet de deler av gjelden du kan?

Regler her:

https://www.lanekassen.no/ufor_nn

Trøsten din får være at om uføretrygden din reduseres, til 330'500 eller under, får du slettet studiegjelden din helt ;)

Anonymkode: 89e0d...c18

Ja, det var jeg rask med å gjøre.

Haha, ja, jeg får gjøre det. Får jeg slettet belastningsskadene jeg dro på meg da jeg jobbet også, tror du? 

På 14.9.2020 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Er du redd for det bør du ikke stemme Høyre.

Aldri stemt Høyre og kommer heller aldri til å gjøre det. Vet faktisk ikke hva jeg skal stemme. Med disse samarbeidene blir det jo noe feil uansett.  

Om det er uføretrygd de sikter til, så vil jeg bare si at det er en grunn til at de ikke kan jobbe, nemmelig en sykdom. Å straffe folk for å være syke og ikke kunne jobbe blir helt feil. De burde heller sette resusjene inn på å filtrere ut dem som faktisk kan jobbe, eller skaffe behandling til dem som kan ha mulighet til å komme ut i arbeidlivet. Ikke alle som kan det, men noen. Det lønner seg for alle. 

Merk: Jeg beskylder ikke folk for å missbruke systemet og aktivt gå for uføretrygd, selv om det nok finnes noen av dem også. 

Annonse

På 14.9.2020 den 18.04, Black and pink skrev:

Norge har så høye tall for ufør og sykemelding at det er begrenset hvor lenge det kan gå.

Også har vi veldig lave tall på arbeidsledighet. Og vi har høy produktivitet. At mange er i arbeid, betyr at også mange med nedsatt helse er i arbeid. I andre land ville disse kanskje ikke fått seg jobb og hadde stått registrert som arbeidssøkere. Med færre syke i jobb, vil naturlig nok også sykefraværet gå ned. 

På 14.9.2020 den 18.04, Black and pink skrev:

Helt enig - klart det skal lønne seg å jobbe!

Tro meg, rent økonomisk lønner det seg å jobbe. Jeg kan ikke se et eneste område hvor det lønner seg å være syk. Og mindre i trygd, gir mindre til nødvendig behandling, som igjen reduserer sjansen for at noen av de trygdede kommer tilbake i jobb. Og det skjer faktisk at trygdede begynner å jobbe, fordi det lønner seg. Hadde jeg vært i jobb, hadde jeg hatt over 600.000 kr i årslønn. Og det på min videregående utdanning. Trygda er veldig langt unna den summen. Jeg trengte ikke tenke et sekund på hva jeg brukte penger på da jeg var i jobb. Det må jeg nå.

På 14.9.2020 den 20.40, Black and pink skrev:

Det er jo ofte slik i livet at man må yte for å kunne nyte

Tror du det er en nytelse å være ufør? Har det aldri falt deg inn at det kanskje er en grunn til uførheten? Jeg har kun fri når jeg sover. Altså kanskje 7 timer i døgnet. Resten av tiden jobber jeg med å overleve og med å fungere. For meg er det ikke så jævlig viktig å leve, men jeg vet at det er jævlig viktig for andre at jeg lever, så jeg yter for dem, hele tiden. Aldri fri. Hadde det vært mulig, kunne vi gjerne byttet. 

1 time siden, Trine skrev:

Aldri stemt Høyre og kommer heller aldri til å gjøre det. Vet faktisk ikke hva jeg skal stemme. Med disse samarbeidene blir det jo noe feil uansett.  

For deg som bor på landet er nok Senterpartiet det beste partiet. 😁

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For deg som bor på landet er nok Senterpartiet det beste partiet. 😁

Pinlig å si det, men tanken har slått meg 😅 Men er ikke de imot ulv? Jeg vil ha ulv 😁 Men jeg vil også ha trygda mi i fred. Jeg bør kanskje vurdere trygd som viktigere enn ulv 🤔 Men hva får man med på kjøpet da? AP, SV og Rødt? Eller MDG? Da kan jeg vel bare glemme å få kjøre dieselbilen min. Håpløst når man stemmer på flere partier ved å stemme på et parti. Men man vet ikke helt hvilke andre partier man stemmer på, for det kommer helt an på hvem som har lyst til å samarbeide. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...