Gå til innhold

Armbånd som avslører depresjon (VG+)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 17.9.2020 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Synes det høres rart ut. Den måler jo ikke sinnsstemningen, men baserer seg på kroppsaktivitet. Det er det klokker og andre duppedingser som gjør allerede. 

Ok, så hvis armbåndet registrerer at du er usedvanlig aktiv et par dager, så varsler den at du er hypoman? Og hvis du er litt tufs og sliten et par dager og ikke orker så mye aktivitet, så varsler den at du er deprimert? 

😂

Anonymkode: 2ba9d...2a6

Sikkert litt mer komplisert.  Den samstiller nok ulike data, ikke aktivitet for seg, søvn for seg osv. 

2 timer siden, Villanda skrev:

Sikkert litt mer komplisert.  Den samstiller nok ulike data, ikke aktivitet for seg, søvn for seg osv. 

Hmm... Vi gjør oss så utrolig sårbare og gir fra oss så utrolig mye informasjon til en tredjepart som er tilkoblet internett (derfor klokken kan samkjøre data og registrere dette samt varsle) og i prinsippet kan denne tredjeparten (leverandøren) når som helst bli hacket og personsensitiv data bli offentliggjort på internett. Vi ofrer oss stadig mer og mer i dagliglivet for at "storebror ser deg" ved frivillig å bli overvåket over noe, og det jeg vil kalle "ufrivillig samtykke" med annet (f.eks. bruk av visakort, for samfunnet har gjort livet særdeles tungvint for deg i dag uten kort). Jeg har en alarm som varsler om epilepsianfall (og raskere når jeg ikke har anfall, så den er egentlig ubrukelig i praksis) og mye informasjon der registreres nettopp i appen, dvs. på internett, som visse telefonnummer jeg selv velger som skal bli varslet om anfall får tilgang til. Men hva om dette blir hacket? Og det samme gjelder jo søvnregistreringsapper man kan laste ned i forbindelse med smartklokker, diabetikere kan jo nå måle blodsukkeret og få det opp og ha en app til å hjelpe seg, informasjon man gir fra seg i kostholdsapper, ikke minst treningsapper, EKG- og pulsregistrering, ja, og listen er lang... Det å bruke en telefon i dag bare stedstjenester er slått på eller du har en iCloud-konto på den (noe du er tvunget til på en iPhone) gjør jo at du overvåkes. Og denne smitteappen kommer jeg, som dere trolig har forstått, ikke til å laste ned.

Dessverre har vi altfor lett til å bla oss igjennom samtykkeerklæringen uten å lese den. Har du f.eks. tatt deg tid til å lese hva en smarthøytaler egentlig gjør med alt den fanger opp i romet til enhver tid? Den står jo hele tiden og "lytter" så lenge den er slått på for å kunne gjenkjenne når du snakker til den og vekker den opp med f.eks. å si "hey Google" eller "hei Siri" til iPhonen din. Hva gjør den med all denne strømmen av ord om du aktivt ikke har gjort noen valg tro? ;)

Jaja, var ikke meningen å kuppe tråden... Dette er visst min form for paranoiditet, men jeg tror ikke den er tegn på psykisk sykdom :) Jeg tror det er sunn skepsis i dagens samfunn og jeg har nok blitt preget av nær bekjentskap med en som kan mye om personvern, sikkerhet og IKT og som jeg har vært på noen foredrag med. Se hvordan det er blitt i Kina. Vil vi ha det slik i Norge til slutt?

Jada.., avisa viser til en forskningsartikkel som ikke handler direkte om det samme som teksten i avisa.  De viser til artikkel fra tidligere forskning. Den er kanskje grunnlaget. Den sammenligner data fra ulike grupper, deprimerte og kontroller, trur det var delt opp mer også, men handla ikke om forskjeller his samme person i ulike faser av bp.

Før jeg leste artikkelen var jeg overraska at det allerede var publisert resultater fra den forskninga som var omtalt i avisa.

Petter fortalte meg om det da jeg var hos ham, den forskninga i artikkelen. 

• 1 måned senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...