Gå til innhold

Hvorfor får så mange uføre folk barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 minutter siden, cilie skrev:

Herlighet, dette blir bare tull å generalisere da alt vil komme an på hva uførheten skyldes. 

Vet om folk som har blitt uføre fordi de ellers ikke hadde klart å ta seg av barnet (eventuelt flere). Altså uføre, før man fikk første barn.

Anonymkode: cf787...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om folk som har blitt uføre fordi de ellers ikke hadde klart å ta seg av barnet (eventuelt flere). Altså uføre, før man fikk første barn.

Anonymkode: cf787...826

Å bli ufør er ikke et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet om folk som har blitt uføre fordi de ellers ikke hadde klart å ta seg av barnet (eventuelt flere). Altså uføre, før man fikk første barn.

Anonymkode: cf787...826

Å ha lyst på barn er ikke en godkjent uføreårsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når aleneforsørgere klarer å ta seg av barna sine, vil også et par hvor den ene er ufør, klare å ta seg av barn. Man er ikke helt ute av stand til å gjøre noe som helst selv om man er ufør. Man har for liten arbeidsevne eller det kreves for mye tilrettelegging til at det er realistisk at personen vil kunne få et ordinært arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Trine skrev:

Å ha lyst på barn er ikke en godkjent uføreårsak.

Det gikk nok igjennom tidligere, før det ble stammet inn.

Anonymkode: cf787...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke fått barn hadde jeg visst hvor syk jeg til slutt skulle bli, og jeg tror nok det er mange i min situasjon. Men man kan også være ufør, men likevel fungere mye bedre enn meg. Og hvis man da har et stabilt forhold med en partner som er villig til å måtte trå mer til i perioder så kan det gå bra med barn selv om man er ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye rarere at folk i f.eks Moria-leiren blir gravide og føder barn der. Flesteparten av disse er ikke analfabeter, og de vet godt hvordan beskytte seg mot graviditet. Prevensjonsmidler blir delt ut av helsearbeiderne. 

Nå eksisterer jo ikke leiren lenger, men jeg har aldri skjønt poenget med å få barn når de er såpass i nød og krise som de er. Man kan jo lure på om noen spekulerer i det for å lettere bli hentet ut. 

Anonymkode: ab693...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk nok igjennom tidligere, før det ble stammet inn.

Anonymkode: cf787...826

Høres rart ut. "0% arbeidsevne grunnet ønske om barn". Kjenner jeg har litt problemer med å tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 9.23, AnonymBruker skrev:

Vet om folk som har blitt uføre fordi de ellers ikke hadde klart å ta seg av barnet (eventuelt flere). Altså uføre, før man fikk første barn.

Anonymkode: cf787...826

For å bli ufør må en igjennom en lang prosess med legeattester ofl.  Jeg har aldri hørt om lege som vil gi en attest på at vedkommende må få uføretrygd fordi eller ville h*n ikke kunne få barn.  Jeg tror ikke på sånne påstander.

Anonymkode: 9fe0c...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Trine skrev:

Høres rart ut. "0% arbeidsevne grunnet ønske om barn". Kjenner jeg har litt problemer med å tro på det.

Det kan ikke stemme, men at noen har sagt at de aldri kunne ha fått barn hvis de ikke hadde vært uføretrygdede kan godt hende.  Årsaken må være en annen enn ønske om barn.

Anonymkode: 9fe0c...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ufør etter jeg fikk barn men visste hvor dårlig jeg var, hadde bare et sterkt ønske om å få barn. Hadde jeg visst hvordan det skulle bli hadde jeg vel ikke fått barn, men angrer ikke nå. Er glad i barna mine og er glad de er her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke stemme, men at noen har sagt at de aldri kunne ha fått barn hvis de ikke hadde vært uføretrygdede kan godt hende.  Årsaken må være en annen enn ønske om barn.

Anonymkode: 9fe0c...973

Men vet om ei som er ufør, og har 5 barn, og hun er i full fart hele tiden, stiller opp på alt. Har vel heller inntrykk av at hun fikk ufør, før da det var mye lettere. Og fant ut at det var jo flott, da kunne hun jo få gå hjemme med barna, og ha overskudd i hverdagen til barn og hjem, hvis hun slapp å jobbe. 

Anonymkode: af6f1...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet om ei som er ufør, og har 5 barn, og hun er i full fart hele tiden, stiller opp på alt. Har vel heller inntrykk av at hun fikk ufør, før da det var mye lettere. Og fant ut at det var jo flott, da kunne hun jo få gå hjemme med barna, og ha overskudd i hverdagen til barn og hjem, hvis hun slapp å jobbe. 

Anonymkode: af6f1...dae

Det er ikke alle som klarer både jobb og barn, når jeg fikk ufør sa saksbehandleren "Gå hjem å ta deg av barna dine". Jeg var en redusert mor men gjorde mitt beste og elsket dem overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mye rarere at folk i f.eks Moria-leiren blir gravide og føder barn der. Flesteparten av disse er ikke analfabeter, og de vet godt hvordan beskytte seg mot graviditet. Prevensjonsmidler blir delt ut av helsearbeiderne. 

Nå eksisterer jo ikke leiren lenger, men jeg har aldri skjønt poenget med å få barn når de er såpass i nød og krise som de er. Man kan jo lure på om noen spekulerer i det for å lettere bli hentet ut. 

Anonymkode: ab693...980

Det har jeg lurt på også. Hvorfor få seg barn midt oppe i en krisesituasjon liksom? Kan de ikke vente med det til de i det minste har tak over hodet og nok penger til mat? 

Anonymkode: 4e0b0...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vet om ei som er ufør, og har 5 barn, og hun er i full fart hele tiden, stiller opp på alt. Har vel heller inntrykk av at hun fikk ufør, før da det var mye lettere. Og fant ut at det var jo flott, da kunne hun jo få gå hjemme med barna, og ha overskudd i hverdagen til barn og hjem, hvis hun slapp å jobbe. 

Anonymkode: af6f1...dae

Er mange som ikke gidder å si ifra til nav om at funksjonsevnen har forandret seg og som da når de har blitt bedre bare fortsetter å leve livet. 

Anonymkode: 4e0b0...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vet om ei som er ufør, og har 5 barn, og hun er i full fart hele tiden, stiller opp på alt. Har vel heller inntrykk av at hun fikk ufør, før da det var mye lettere. Og fant ut at det var jo flott, da kunne hun jo få gå hjemme med barna, og ha overskudd i hverdagen til barn og hjem, hvis hun slapp å jobbe. 

Anonymkode: af6f1...dae

Tror du hun fikk uføretrygd fordi hun har fem barn?  Det nekter jeg å tro, men at det ble lettere hvis hun var syk i full jobb med fem barn er ikke vanskelig å forstå.  Det er ingen som får uføretrygd grunnet mange barn.

Anonymkode: 9fe0c...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du hun fikk uføretrygd fordi hun har fem barn?  Det nekter jeg å tro, men at det ble lettere hvis hun var syk i full jobb med fem barn er ikke vanskelig å forstå.  Det er ingen som får uføretrygd grunnet mange barn.

Anonymkode: 9fe0c...973

Man kan jo bli sykere av å måtte passe på 5 barn da. Hadde samme person hatt 0 barn så ville vedkommende kanskje klart å jobbe. 

Anonymkode: 4e0b0...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...