Gå til innhold

Oppdatering - vektreduksjon og sunnere livsstil


Gjest dolmio

Anbefalte innlegg

For en ukes tid siden ble jeg «avslørt» av mine kolleger mtp slankingen. Det var skikkelig artig å kunne fortelle dem at jeg har gått ned nå totalt 11 kg (fra 119-108 - de vet ikke det, da). Jeg har fått mange komplimenter for det og innsatsen min i ettertid, de synes jeg er flink, og det vises godt. Idag fikk jeg komplimenter av sjefen min også da hun kom med en pose sjokolade til oss. 

Dette har gradvis mer blitt en livsstil. Jeg spiser egentlig som vanlig, bare mindre porsjoner i tillegg til at jeg har kuttet ut snop og bruker flere sunnere produkter. Jeg har jo fått mange gode tips her inne som jeg  bruker i hverdagen.

Jeg har også begynt å få tilbake livet mitt i RL og større funksjon på fritiden slik at jeg bruker mindre tid på nett som dol og fb - derfor har jeg vært her lite i det siste. 

Jeg er stolt og ville dele dette med dere samt gi en liten oppdatering på hvordan det går i tilfelle noen ville ha en liten oppdatering :) Jeg trodde denne kampen mot kiloene skulle bli enda hardere enn den er, men takket være svært god støtte har den ikke vært så ille. 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott dolmio! Dette var virkelig hyggelig og inspirerende lesning. Jeg kjemper med kiloene selv og sluker alt jeg kan finne av positive innlegg på nett. Gratulerer og lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg at det er til inspirasjon for andre - jeg håper dere også klarer det. 

Tusen takk for støtten fra dere alle, det betyr mye for meg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, emilie321 skrev:

Kjempe flink har du vært👏

Du inspirerer meg til å fortsette min kamp mot kiloene.

Hvordan går det med den kampen, forresten? 

Det som hjelper meg er å tenke på hvor kortvarig gleden ved å putte inn mer er, den varer bare noen sekunder, så det er ikke verdt det. Livet mitt er bokstavelig talt lettere, det hjelper på så mye i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dolmio skrev:

Hvordan går det med den kampen, forresten? 

Det som hjelper meg er å tenke på hvor kortvarig gleden ved å putte inn mer er, den varer bare noen sekunder, så det er ikke verdt det. Livet mitt er bokstavelig talt lettere, det hjelper på så mye i hverdagen. 

Det går ganske bra. Har akkurat rundet 7kg og det merker jeg på klærne. T-skjorter sitter løsere og buksa har gått fra pine trang til passe. 

Skal/bør ned minst 24kg til så jeg kunne ønske det gikk litt fortere, men skal vel være fornøyd med at det faktisk går nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, emilie321 skrev:

Det går ganske bra. Har akkurat rundet 7kg og det merker jeg på klærne. T-skjorter sitter løsere og buksa har gått fra pine trang til passe. 

Skal/bør ned minst 24kg til så jeg kunne ønske det gikk litt fortere, men skal vel være fornøyd med at det faktisk går nedover.

Så flink du er 😍 det er jo bra....!! Det er inspirerende for meg å høre om veien din også, håper du fortsetter å fortelle om det. 

Det bør egentlig ikke være noe mål å gå ned raskt, huden skal jo også følge med. Selv så tenker jeg mye på tiden etterpå, altså etter at målet er nådd, man skal jo opprettholde den nye vekta og ikke gå tilbake til gammel livsstil for da kommer kiloene raskt på igjen - derfor kan det være lurt å ikke gå ned så raskt slik at man får etablert og bli vant til en ny livsstil over tid - tenker jeg. Jeg tenker også at det handler om å ta vare på kroppen og helsa og ikke proppe kroppen full med ting den ikke trenger og for mye. 

Målet mitt er å kjøre på til jeg har nådd delmålet mitt som er 98 og så ta det litt roligere etter det, sånn at jeg bruker lenger tid på resterende 13 kg.

Målet er 85, selv om normalvekta mi er 70. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, dolmio skrev:

Så flink du er 😍 det er jo bra....!! Det er inspirerende for meg å høre om veien din også, håper du fortsetter å fortelle om det. 

Det bør egentlig ikke være noe mål å gå ned raskt, huden skal jo også følge med. Selv så tenker jeg mye på tiden etterpå, altså etter at målet er nådd, man skal jo opprettholde den nye vekta og ikke gå tilbake til gammel livsstil for da kommer kiloene raskt på igjen - derfor kan det være lurt å ikke gå ned så raskt slik at man får etablert og bli vant til en ny livsstil over tid - tenker jeg. Jeg tenker også at det handler om å ta vare på kroppen og helsa og ikke proppe kroppen full med ting den ikke trenger og for mye. 

Målet mitt er å kjøre på til jeg har nådd delmålet mitt som er 98 og så ta det litt roligere etter det, sånn at jeg bruker lenger tid på resterende 13 kg.

Målet er 85, selv om normalvekta mi er 70. 

Tusen takk!

Er mye sulten og fysen, så det er en kamp. Nå går jeg på medisiner som gjør meg mer sulten og når jeg sover lite så slår hormonene inn og jeg blir ekstremt sulten og fysen. Har også en spiseforstyrrelse som i perioder er ute av kontroll.  Kan derfor ikke ta det hardere enn det jeg gjør nå, for da havner jeg nok bare utpå igjen. 

Nå er jeg såpass gammel at huden ikke følger med, men bare blir slappere. Har dessuten tidligere vært ca 20kg tyngere enn det jeg er nå og det synes godt på spesielt magen. Men sånn får det bare være.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Tusen takk!

Er mye sulten og fysen, så det er en kamp. Nå går jeg på medisiner som gjør meg mer sulten og når jeg sover lite så slår hormonene inn og jeg blir ekstremt sulten og fysen. Har også en spiseforstyrrelse som i perioder er ute av kontroll.  Kan derfor ikke ta det hardere enn det jeg gjør nå, for da havner jeg nok bare utpå igjen. 

Nå er jeg såpass gammel at huden ikke følger med, men bare blir slappere. Har dessuten tidligere vært ca 20kg tyngere enn det jeg er nå og det synes godt på spesielt magen. Men sånn får det bare være.

 

Jeg synes virkellg du er flink, Emilie. Du har jammen noen utfordringer i hverdagen. Jeg heier på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er kjempeflink! 

Bare husk på at du ikke mister motivasjonen om det stopper litt opp av og til. Fettceller består ikke av rent fett, etterhvert som de tømmes for fett er det ikke unormalt at det kan hope seg opp litt væske i cellene, som veier like mye. Derfor kan vektnedgangen i perioder stoppe litt opp, før man plutselig går ned raskt igjen. Det er helt normalt. 

Stå på, og pass på deg selv. Husk at lipolyse (frigjøring av fett fra cellene) er en prosess som krever adrenalin i kroppen. Det er normalt å kjenne litt mer hjertebank, vondter og eventuelt svetting og dårlig søvn i perioder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Synes du er kjempeflink! 

Bare husk på at du ikke mister motivasjonen om det stopper litt opp av og til. Fettceller består ikke av rent fett, etterhvert som de tømmes for fett er det ikke unormalt at det kan hope seg opp litt væske i cellene, som veier like mye. Derfor kan vektnedgangen i perioder stoppe litt opp, før man plutselig går ned raskt igjen. Det er helt normalt. 

Stå på, og pass på deg selv. Husk at lipolyse (frigjøring av fett fra cellene) er en prosess som krever adrenalin i kroppen. Det er normalt å kjenne litt mer hjertebank, vondter og eventuelt svetting og dårlig søvn i perioder! 

Tusen takk, Isw. Du er en snill og klok Mummi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en tøff uke, og ting preger meg. Før ville jeg taklet det ved å stappe i meg masse dritt og fortalt meg selv hvor ille jeg er. Denne gangen har jeg ikke tydd til denne destruktive mestringstrategien. Men jeg sliter, det er vanskelig. Jeg prøver. 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, dolmio skrev:

Jeg vil bare gi opp hele greia nå. 

Synes det er veldig fint å lese om prosessen du er i. For det er jo det det er. En prosess. Og de fleste prosesser tar tid. 

Skjønner det er tungt akkurat nå, men prøv å husk det du selv sa at du sier til deg selv når du har lyst til å skeie ut og hive innpå. Det er bare en kortvarig glede/trøst. Så snart du har spist og svelget siste biten så er du verken mer glad eller trist eller hva slags følelser du kjenner på, enn du var før du spiste. Kanskje har du til og med mer negative tanker og følelser etterpå. 

Det er skikkelig vanskelig å stå i mot når man føler seg dårlig av ulike grunner. Jeg er ikke så flink der selv altså. Virkelig ikke. Men de dagene jeg klarer å stå i mot det destruktive enten det går på mat, rus eller selvskading så føler jeg meg bedre. Eller jeg føler meg ikke bedre, men jeg kan i stedet for å kjenne på skam og selvhat, føle at jeg har mestret noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, emilie321 skrev:

Hva skjer?

 

Smertefulle følelser som jeg ikke takler. Det har eskalert. Ting preger meg. Jeg vil bare ha ro, er sinnsykt sliten.

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Glitter skrev:

Synes det er veldig fint å lese om prosessen du er i. For det er jo det det er. En prosess. Og de fleste prosesser tar tid. 

Skjønner det er tungt akkurat nå, men prøv å husk det du selv sa at du sier til deg selv når du har lyst til å skeie ut og hive innpå. Det er bare en kortvarig glede/trøst. Så snart du har spist og svelget siste biten så er du verken mer glad eller trist eller hva slags følelser du kjenner på, enn du var før du spiste. Kanskje har du til og med mer negative tanker og følelser etterpå. 

Det er skikkelig vanskelig å stå i mot når man føler seg dårlig av ulike grunner. Jeg er ikke så flink der selv altså. Virkelig ikke. Men de dagene jeg klarer å stå i mot det destruktive enten det går på mat, rus eller selvskading så føler jeg meg bedre. Eller jeg føler meg ikke bedre, men jeg kan i stedet for å kjenne på skam og selvhat, føle at jeg har mestret noe. 

Jeg sto i mot. Tusen takk for det fine svaret ditt, det er noe å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, dolmio skrev:

Jeg sto i mot. Tusen takk for det fine svaret ditt, det er noe å tenke på. 

Så bra at du sto imot👍

@Glitter sitt svar var bra. Noe å tenke på for meg også.

Kjenner igjen det å hive innpå når ting blir vanskelig, så det står respekt av det at du nå sto imot.

Kan du greie å få litt mer overskudd? Noen ganger er det hvile som skal til, mens andre ganger kan det være det å gjøre noe hyggelig.  Kanskje noe bare for deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, dolmio skrev:

Jeg sto i mot. Tusen takk for det fine svaret ditt, det er noe å tenke på. 

Å så fint å høre! Det står mye styrke i å klare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, dolmio skrev:

Jeg vil bare gi opp hele greia nå. 

Personlig tenker jeg at man ikke har gitt opp selv om man sprekker en dag eller to innimellom. For meg er det enklere å la meg selv sprekke og hive innpå all mulig drit jeg kan ønske meg når behovet av og til  kommer, for så å starte på igjen etterpå. Sånn sett er det lettere for meg å gå ned i vekt. Man går ned på den måten også, om enn kanskje bare litt seinere enn man ellers ville ha gjort. Jeg har til og med fast godtedag på fredager. Det gir meg motivasjon i løpet av uka fordi jeg gleder meg til den dagen hvor jeg kan hive innpå potetløv og sjokolade. 

Oppsummert: Man bør ikke være for nazi med seg selv, og om man tillater seg selv å sprekke i blant så har man ikke tapt kampen av den grunn, det kan heller føre til at kampen blir lettere. 

Anonymkode: 6af24...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...