Gå til innhold

Oppdatering - vektreduksjon og sunnere livsstil


Gjest dolmio

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig tenker jeg at man ikke har gitt opp selv om man sprekker en dag eller to innimellom. For meg er det enklere å la meg selv sprekke og hive innpå all mulig drit jeg kan ønske meg når behovet av og til  kommer, for så å starte på igjen etterpå. Sånn sett er det lettere for meg å gå ned i vekt. Man går ned på den måten også, om enn kanskje bare litt seinere enn man ellers ville ha gjort. Jeg har til og med fast godtedag på fredager. Det gir meg motivasjon i løpet av uka fordi jeg gleder meg til den dagen hvor jeg kan hive innpå potetløv og sjokolade. 

Oppsummert: Man bør ikke være for nazi med seg selv, og om man tillater seg selv å sprekke i blant så har man ikke tapt kampen av den grunn, det kan heller føre til at kampen blir lettere. 

Anonymkode: 6af24...3de

Er enig i mye av det du skriver, men akkurat nå så fungerer det ikke for meg å ha en godtedag i uka. Og sånn kan det være for Ts også.  (Med tid og stunder så håper jeg at jeg greier å ha en godtedag i uka)

Det er mange måter å gå ned i vekt på og en må finne sin vei. Uansett så synes jeg at @dolmio er veldig flink.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er mange måter å gå ned i vekt på og en må finne sin vei. Uansett så synes jeg at @dolmio er veldig flink.

Ja, det finnes mange veier til Rom. Hver og en må velge den veien som passer en selv best. Ja, selvfølgelig er dolmio flink! Har ikke sagt noe annet.. 

Anonymkode: 6af24...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det med å ha en godtedag i uka som å skulle slutte og røyke og røyke en dag i uka. Du blir aldri kvitt suget og du destabiliserer blodsukkeret. Nøkkelen til varig vektnedgang er å ha et stabilt blodsukker og stabile mengder insulin i blodet. Erkjennelsen, uansett om du slutter å røyke eller slutter med sukker, er at man dessverre må leve et liv uten dritten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 11.48, ISW skrev:

Jeg opplever det med å ha en godtedag i uka som å skulle slutte og røyke og røyke en dag i uka. Du blir aldri kvitt suget og du destabiliserer blodsukkeret. Nøkkelen til varig vektnedgang er å ha et stabilt blodsukker og stabile mengder insulin i blodet. Erkjennelsen, uansett om du slutter å røyke eller slutter med sukker, er at man dessverre må leve et liv uten dritten. 

Jeg tenker også sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nådd 1/3 av målet mitt, og vel så det. Jeg er godt i gang med runde 2. Idag har jeg startet å bruke en buksestørrelse mindre på jobb. Før jeg startet etter ferien  brukte jeg XXXL i overdel og XXL i bukse. Nå bruker jeg XL i overdel og L i bukse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, dolmio skrev:

Nå har jeg nådd 1/3 av målet mitt, og vel så det. Jeg er godt i gang med runde 2. Idag har jeg startet å bruke en buksestørrelse mindre på jobb. Før jeg startet etter ferien  brukte jeg XXXL i overdel og XXL i bukse. Nå bruker jeg XL i overdel og L i bukse :) 

Gratulerer! Nyt følelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.9.2020 den 10.41, emilie321 skrev:

Så bra at du sto imot👍

@Glitter sitt svar var bra. Noe å tenke på for meg også.

Kjenner igjen det å hive innpå når ting blir vanskelig, så det står respekt av det at du nå sto imot.

Kan du greie å få litt mer overskudd? Noen ganger er det hvile som skal til, mens andre ganger kan det være det å gjøre noe hyggelig.  Kanskje noe bare for deg selv?

105 kg nå.. og jeg har fått mer overskudd i hverdagen. Jeg har ikke hatt det så godt som dette på 15 år.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, dolmio skrev:

105 kg nå.. og jeg har fått mer overskudd i hverdagen. Jeg har ikke hatt det så godt som dette på 15 år.. 

Bra! 

Du ligger fortsatt godt foran meg. 106,9 i dag tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ISW skrev:

Bra! 

Du ligger fortsatt godt foran meg. 106,9 i dag tidlig. 

Må passe på så du ikke passerer meg vet, du ;) vi får bare stå på og gå veien. Plutselig kan du passere meg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ISW skrev:

Bra! 

Du ligger fortsatt godt foran meg. 106,9 i dag tidlig. 

 

6 timer siden, dolmio skrev:

Må passe på så du ikke passerer meg vet, du ;) vi får bare stå på og gå veien. Plutselig kan du passere meg også. 

Uten at jeg nødvendigvis har så god peiling på slikt, men selve vekta deres kan vel ikke sammenlignes på den måten der? Trodde det er mer riktig å gå etter BMI? Dere har antakelig ulik høyde og så er dere to forskjellige kjønn, så jeg tenker at det blir mer riktig å sammenligne når begge har tilnærmet lik BMI? Om ISW passerer dolmio i antall nedgått kg kan han likevel ha mer overvekt, og omvendt. Eller tenker jeg helt feil nå?

Anonymkode: 07862...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, så er dere veldig flinke begge to, og jeg heier på dere begge! 👍😀Glemte å få med det i innlegget over. 

Anonymkode: 07862...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Uten at jeg nødvendigvis har så god peiling på slikt, men selve vekta deres kan vel ikke sammenlignes på den måten der? Trodde det er mer riktig å gå etter BMI? Dere har antakelig ulik høyde og så er dere to forskjellige kjønn, så jeg tenker at det blir mer riktig å sammenligne når begge har tilnærmet lik BMI? Om ISW passerer dolmio i antall nedgått kg kan han likevel ha mer overvekt, og omvendt. Eller tenker jeg helt feil nå?

Anonymkode: 07862...0d1

Ja, jeg strekker meg etter en BMI på 29,4 da det er det jeg har blitt anbefalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Uten at jeg nødvendigvis har så god peiling på slikt, men selve vekta deres kan vel ikke sammenlignes på den måten der? Trodde det er mer riktig å gå etter BMI? Dere har antakelig ulik høyde og så er dere to forskjellige kjønn, så jeg tenker at det blir mer riktig å sammenligne når begge har tilnærmet lik BMI? Om ISW passerer dolmio i antall nedgått kg kan han likevel ha mer overvekt, og omvendt. Eller tenker jeg helt feil nå?

Anonymkode: 07862...0d1

Jeg er enig i at det egentlig ikke gir mening å sammenligne. Dolmio startet jo på litt høyere vekt enn meg, og har hatt en mer markant vektnedgang enn meg. Jeg er veldig imponert over henne, jeg trodde nesten ikke det var mulig å gå ned så raskt uten ekstreme dietter.

Men siden vi startet på likt og har ca samme vektmål, er det jo gøy å sammenligne :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er enig i at det egentlig ikke gir mening å sammenligne. Dolmio startet jo på litt høyere vekt enn meg, og har hatt en mer markant vektnedgang enn meg. Jeg er veldig imponert over henne, jeg trodde nesten ikke det var mulig å gå ned så raskt uten ekstreme dietter.

Men siden vi startet på likt og har ca samme vektmål, er det jo gøy å sammenligne :)  

Kan hende det stagnerer mer til meg etter hvert nå. Det kan jo gå tregere og tregere. Men jeg er forberedt på det, og det går helt fint det også, for det er en ny livsstil som skal opprettholdes. Datteren min går ikke ned like fort som meg. Kan hende det var mye vann til meg også. 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

jeg trodde nesten ikke det var mulig å gå ned så raskt uten ekstreme dietter.

Jeg vet at en kan gå meget raskt ned i vekt hvis en har ekstremt mange kg i utgangspunktet. Uten sammenligning forøvrig så kan pasienter i doku-serien "My 600lb-life" gå ned opptil 30 kg i måneden! Han dr Now (Younan Nowzaradan) setter alle på 1200 kcal diett med lavt karbohydrat- og fettinnhold og høyt proteininnhold. Ikke sjeldent at han har bedt pasientene sine om å gå ned 20 kg til neste avtale måneden etter. (Noen greier 30) Når disse menneskene har pleid å ha et kosthold med ekstremt mange kcal er det kanskje ikke så rart. Vi snakker jo om f.eks at de kan innta et par store pizzaer, et par porsjoner fritert take-away mat, og enromt inntak av kaker, kjeks og iskrem i løpet av en dag. Når de altså i utgangspunktet har et sånt ekstremt kosthold er det ikke det granne rart om de også går ekstremt raskt ned i vekt med ovennevnte tiltak. :)

Anonymkode: 07862...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare for moro skyld si at jeg også har samme vektmål som dere, dvs at jeg ønsker å gå ned til 80-85 kg. Er høy i utgangspunktet (174/175) cm). Jeg blir ikke veldig slank av det, men synes jeg kan tillate meg å ha et "alderstillegg" på kroppen. Jeg nærmer meg jo tross alt 50 år.. 😅😉

Anonymkode: 07862...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at en kan gå meget raskt ned i vekt hvis en har ekstremt mange kg i utgangspunktet. Uten sammenligning forøvrig så kan pasienter i doku-serien "My 600lb-life" gå ned opptil 30 kg i måneden! Han dr Now (Younan Nowzaradan) setter alle på 1200 kcal diett med lavt karbohydrat- og fettinnhold og høyt proteininnhold. Ikke sjeldent at han har bedt pasientene sine om å gå ned 20 kg til neste avtale måneden etter. (Noen greier 30) Når disse menneskene har pleid å ha et kosthold med ekstremt mange kcal er det kanskje ikke så rart. Vi snakker jo om f.eks at de kan innta et par store pizzaer, et par porsjoner fritert take-away mat, og enromt inntak av kaker, kjeks og iskrem i løpet av en dag. Når de altså i utgangspunktet har et sånt ekstremt kosthold er det ikke det granne rart om de også går ekstremt raskt ned i vekt med ovennevnte tiltak. :)

 

Anonymkode: 07862...0d1

Angående BMI: Det er mulig Dolmio hadde høyere BMI enn meg i utgangspunktet (vet ikke høyden hennes men siden jeg er mann og nesten 1,90 antar jeg statistisk sett at hun ikke er like høy) - jeg startet på 32,5 i BMI og har nå såvidt kommet meg under 30-tallet. Har gått fra å bruke klær i 3XL og 2XL til å primært bruke XL. I bukser har jeg gått fra 38 i livet til 35 og 36. Så det hjelper. Men virker som effekten på klærne har vært enda bedre hos Dolmio, det er veldig bra 😊 

Men tiden er vel inne nå for å begynne å trene styrke. Jeg tenker at en del av nedgangen min til nå har vært tapt muskelmasse - har bare trent kondis til nå og heller ikke gjort det nok. Har bare vært litt lite motiverende å gå på SATS nå midt i pandemien, selv om det er en dårlig unnskyldning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, dolmio skrev:

Ja, jeg strekker meg etter en BMI på 29,4 da det er det jeg har blitt anbefalt..

Da er utrolig bra om du greier det! Med den vekta jeg ønsker meg kommer jeg til å ha en BMI 27/28... Er altfor mye, så nå inspirerte du meg til å lande på samme BMI som deg :)

Anonymkode: 07862...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ISW skrev:

Angående BMI: Det er mulig Dolmio hadde høyere BMI enn meg i utgangspunktet (vet ikke høyden hennes men siden jeg er mann og nesten 1,90 antar jeg statistisk sett at hun ikke er like høy) - jeg startet på 32,5 i BMI og har nå såvidt kommet meg under 30-tallet. Har gått fra å bruke klær i 3XL og 2XL til å primært bruke XL. I bukser har jeg gått fra 38 i livet til 35 og 36. Så det hjelper. Men virker som effekten på klærne har vært enda bedre hos Dolmio, det er veldig bra 😊 

Men tiden er vel inne nå for å begynne å trene styrke. Jeg tenker at en del av nedgangen min til nå har vært tapt muskelmasse - har bare trent kondis til nå og heller ikke gjort det nok. Har bare vært litt lite motiverende å gå på SATS nå midt i pandemien, selv om det er en dårlig unnskyldning. 

Synes at du er utrolig flink! 👍😊 Lykke til med resten! 

Anonymkode: 07862...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, dolmio skrev:

Ja, jeg strekker meg etter en BMI på 29,4 da det er det jeg har blitt anbefalt..

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er utrolig bra om du greier det! Med den vekta jeg ønsker meg kommer jeg til å ha en BMI 27/28... Er altfor mye, så nå inspirerte du meg til å lande på samme BMI som deg :)

Anonymkode: 07862...0d1

Lol... Jeg leste feil tall på din ønskede BMI, jeg leste 24, 9

Anonymkode: 07862...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...