Gå til innhold

Sterk mat farlig?

Gjest lazygirl

Anbefalte innlegg

Gjest lazygirl

La inn følgende spørsmål på åpent forum men fikk dessverre bare et svar. takk for det regal !

Men jeg trenger nok i tilegg et svar fra fagfolk her !!!

Etter en diskusjon på arbeidsplassen fikk jeg fortalt at man ødelegger smaksløkene ved å spise sterk mat ?

Jeg mener dette ikke er sant men mange på jobben mente noe annet. Jeg synes fremdeles kjøttkaker smaker kjøttkaker og thaimat som thaimat. En sak er vel at jeg mer vant til sterk mat enn hva noen folk er med forskjellige "kryddrete" matretter men at jeg derfor skulle ha ødelagt mine smaksløker...nææææ...?

Er sterk mat "farlig" på noen som helst måte? hvordan?

- lazygirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Farlig, nei? Det at noen brukte ordet "ødelegger" i den forbindelse betyr jo ikke at det er farlig. Smaksløkene dine blir gradvis sløvere dersom du stadig spiser sterk mat - fordi de venner seg til den sterke smaken. Og en som har sløvede smaksløker vil til slutt ha problemer med å skille f.eks kjøttkaker og fiskekaker sånn som vi spiser dem her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazygirl

Farlig, nei? Det at noen brukte ordet "ødelegger" i den forbindelse betyr jo ikke at det er farlig. Smaksløkene dine blir gradvis sløvere dersom du stadig spiser sterk mat - fordi de venner seg til den sterke smaken. Og en som har sløvede smaksløker vil til slutt ha problemer med å skille f.eks kjøttkaker og fiskekaker sånn som vi spiser dem her i landet.

Dette der må være noe av det dummeste jeg har hørt, så vi som liker sterk mat kan etterhvert ikke kjenne forskjellen på kjøttkaker og fiskekaker...ha..ha.... det har da aldri vært noe problem for meg i hvertfall. Men jeg kan være enig i at jeg er mer vant til sterk mat enn ola og kari nordmann ja! men spørsmålet mitt var jo som sagt om det er farlig og i så tilfelle hva som er farlig med sterk mat????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette der må være noe av det dummeste jeg har hørt, så vi som liker sterk mat kan etterhvert ikke kjenne forskjellen på kjøttkaker og fiskekaker...ha..ha.... det har da aldri vært noe problem for meg i hvertfall. Men jeg kan være enig i at jeg er mer vant til sterk mat enn ola og kari nordmann ja! men spørsmålet mitt var jo som sagt om det er farlig og i så tilfelle hva som er farlig med sterk mat????

Du ble visst for lat til å lese innlegget skikkelig... Jeg svarte på spørsmålet ditt - det er ikke fysisk farlig.

I f.eks. Asia spiser de sterkere mat en den gjengse nordmann - og mange av dem har faktisk problemer med å kjenne forskjell på "norske" fiskekaker og kjøttkaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen dokumentasjon for den påstanden?

Jeg spiser en del knallsterk mat, men opplever overhodet ikke at mat som ikke er sterkt krydret smaker 'likt'. Grøt smaker fortsatt grøt, og kjøttkaer smaker kjøttkaker.

Ved å venne meg til sterkt krydder opplever jeg at jeg kan skjelne smakene fra hverandre i de sterke rettene, i motsetning til første gang jeg smakte chilikrydret mat og satt igjen med brennende munn og tåredryppende øyne :-) At jeg nærmest hudfletta bestekompisen min fordi han måtta ha komplett ødelagte smaksløker som utsatte meg for en sånn tortur tror jeg det er best å forbigå i stillhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen dokumentasjon for den påstanden?

Jeg spiser en del knallsterk mat, men opplever overhodet ikke at mat som ikke er sterkt krydret smaker 'likt'. Grøt smaker fortsatt grøt, og kjøttkaer smaker kjøttkaker.

Ved å venne meg til sterkt krydder opplever jeg at jeg kan skjelne smakene fra hverandre i de sterke rettene, i motsetning til første gang jeg smakte chilikrydret mat og satt igjen med brennende munn og tåredryppende øyne :-) At jeg nærmest hudfletta bestekompisen min fordi han måtta ha komplett ødelagte smaksløker som utsatte meg for en sånn tortur tror jeg det er best å forbigå i stillhet...

Som jeg sa til lazygirl - jeg snakker ikke akkurat om folk som har et norsk kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg sa til lazygirl - jeg snakker ikke akkurat om folk som har et norsk kosthold.

Greit nok det, men jeg lurer bare på om det er bevist at smaksløker sløves dersom man spiser mye sterk mat. Jeg mener nemlig å ha opplevd det motsatte, at jeg lettere kjenner flere smaksnyanser i maten.

At innvandrere har problemer med å kjenne forskjell på kjøttkaker og fiskekaker kan jeg godt forstå, det er mat som enkelte ganger er så utspedd og smakløst at man må se på fargen for å finne ut hva man spiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazygirl

ok sorry... men jeg er fremdeles ikke enig i det du sier.

jeg har samme oppfattning som libra, jeg klarer å kjenne forskjellen på mange forskjellige kryddrer/sterk mat, alt smaker ikke bare sterkt men også forskjellig. Altså burde jeg vel ha mer "utviklede" smaksløker da samstundes som de er mer vant med sterk mat. Jeg liker jo fremdeles kjøttkaker og annen husmannskost godt. Men jeg skjønne litt av poenget ditt ja.

P.s Hvis noen som er vant med sterk mat ikke kan kjenne forskjellen på kjøttkaker eller fiskekaker beror det nok neppe på den sterke maten men på fisk og kjøttkakene !

Husk på at smakfull og god mat ikke nødvenigvis er detsamme som sterk mat !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men jeg lurer bare på om det er bevist at smaksløker sløves dersom man spiser mye sterk mat. Jeg mener nemlig å ha opplevd det motsatte, at jeg lettere kjenner flere smaksnyanser i maten.

At innvandrere har problemer med å kjenne forskjell på kjøttkaker og fiskekaker kan jeg godt forstå, det er mat som enkelte ganger er så utspedd og smakløst at man må se på fargen for å finne ut hva man spiser!

Jeg sitter ikke på noen dokumentasjon, nei. Men ser man på dem som bruker mer chili i maten enn nordmenn generelt, så tåler jo de langt sterkere mat enn oss. Det må jo bety at smaksløkene har vent seg til chilien. Smaksløkene er ikke _varig_ sløvet, altså.

Den artikkelen jeg engang leste, viste til at hjernen fikk et slags "kick" av chilien, som et slags dop. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig kan jeg ikke tenke meg at det skulle være. Men avhengighetsskapende er det definitivt. For ikke å snakke om godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok sorry... men jeg er fremdeles ikke enig i det du sier.

jeg har samme oppfattning som libra, jeg klarer å kjenne forskjellen på mange forskjellige kryddrer/sterk mat, alt smaker ikke bare sterkt men også forskjellig. Altså burde jeg vel ha mer "utviklede" smaksløker da samstundes som de er mer vant med sterk mat. Jeg liker jo fremdeles kjøttkaker og annen husmannskost godt. Men jeg skjønne litt av poenget ditt ja.

P.s Hvis noen som er vant med sterk mat ikke kan kjenne forskjellen på kjøttkaker eller fiskekaker beror det nok neppe på den sterke maten men på fisk og kjøttkakene !

Husk på at smakfull og god mat ikke nødvenigvis er detsamme som sterk mat !

Jeg bruker også mye sterk mat, og klarer selvfølgelig å kjenne forskjell på kjøtt- og fiskesmak. Men så har jeg jo vokst opp med norsk, traust mat, og det har sikkert du og libra også. Ingen "fare" for oss, med andre ord. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei lazygirl,

Cellene i smaksløkene regenereres ca hver 2. – 3. uke – dvs at man kan forandre smakssansen noe. Opplevde dette på et livsstilssenter jeg jobbet en liten periode. Pasientene som kom inn var ofte vant til sterk mat, men etter 3 uker med maten der syntes de den krydrede maten de var vant til før var altfor sterk.

Et problem med forbruk av mye sterkt krydret mat er den økte faren for munn-, spiserørs-, og magekreft.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...