Gå til innhold

Hvordan kan man få bedre kontakt med følelser?

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man få bedre kontakt med følelser? Føler meg ganske ofte bare tom, eller at jeg ikke vet hva jeg føler. Har dårlig tilgang til følelsene mine og kjenner sjeldent på negative følelser selv om jeg burde, f.eks at jeg ikke kjenner sorg når nær familie dør. Hvordan kan en bli bedre på dette?

Anonymkode: 16088...aae

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg har det vært en lang prosess i terapi. Vel verdt tid og innsats. 

Anonymkode: 9e8b3...fa0

Kunne du skrevet litt om hvordan du jobbet med det i terapi? 

På 6.10.2020 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man få bedre kontakt med følelser? Føler meg ganske ofte bare tom, eller at jeg ikke vet hva jeg føler. Har dårlig tilgang til følelsene mine og kjenner sjeldent på negative følelser selv om jeg burde, f.eks at jeg ikke kjenner sorg når nær familie dør. Hvordan kan en bli bedre på dette?

Hvor lenge har du hatt det sånn?

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du skrevet litt om hvordan du jobbet med det i terapi? 

Det er ikke så lett å forklare, det er på en måte en ikke-viljestyrt prosess. For at denne prosessen skulle kunne skje, var det imidlertid vesentlig med trygghet, tillit og tålmodighet i terapirommet, og å bli møtt med varme og aksept, akkurat som jeg er. Da var det omsider mulig å senke guarden, bestående av skam, selvforakt og ulike strategier, og slippe fram smerten som gjennom oppveksten ble gjemt og glemt, med angst, depresjon, utmattelse og fortvilelse som resultat. 

Terapi kan gjøre underverker - når tillit er etablert. Uten tillit kan vondt bli enda verre. 

Anonymkode: 9e8b3...fa0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...