Gå til innhold

Venninne mener at antidepressiva er farlig, og bare farlig

Anbefalte innlegg

Hun studerer et studie der hun skal jobbe med slik. Føler ikke for å skrive hva hun studerer, men hun skal jobbe inne for psykiatri. Hun "skremmer" meg for vi liker å snakke om slik. Jeg har i en alder av 28 startet på antidepressiva, NDRI. Aldri rørt legemedisin før. Hun venninnen min sier at jeg i fremtiden kan risikere å få tilbake en enda større depresjon pga dette. Men hva skal man da? Når man blir 28 og ting blir verre? Færre og færre gode dager liksom? Jeg begynte å ødelegge ting. Aldri gjort det før. Men ila 2 mnd ødela jeg plutselig mobilen min (5 år da men) , ipoden min (også 5 år men likevel), flere kopper.... skal jeg virkelig likevel leve videre med det? Bare kontrollere det? Det er snart 2 uker siden jeg startet med min AD, men tror bedring har begynt nå. Første uken fikk jeg noe satans med angst! Var sikker på jeg skulle slutte fordi jeg nok ødela kroppen, fikk flere tanker om at nå skjer ditt og datt. Lå i senga og trodde jeg skulle dø. Nå er jeg mer generelt stabil, men det hsr skjedd først siste ukene og de 2 siste dagene har jeg klart å stå opp 8 og vært uthvilt!!! Wow!! Altså i fjor og mange år før det lå jeg til 14 så fort jeg hadde fri. Null sjans å komme ut av senga. Døgnrytmen min har bare vært veldig bra i det siste året i det minste

Anonymkode: 16922...63d

Fortsetter under...

1 time siden, kupton skrev:

Du får jo tenke over og bestemme deg for hvem du skal tro på: Din venninne eller legemiddelmyndighetene i ulike vestlige land. Så kan du jo også ta med det du opplever med deg selv på medisin.

Ta med? Hva mente du? Ta med mine opplevelser påvirket av medisin også uten? Altså at hjernen skal lære seg å oppføre seg slik uten?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg mer generelt stabil, men det hsr skjedd først siste ukene og de 2 siste dagene har jeg klart å stå opp 8 og vært uthvilt!!! Wow!! Altså i fjor og mange år før det lå jeg til 14 så fort jeg hadde fri. Null sjans å komme ut av senga. Døgnrytmen min har bare vært veldig bra i det siste året i det minste

Dette er vel din erfaring. Det bør si noe om medisinen er farlig eller nyttig for deg.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun studerer et studie der hun skal jobbe med slik. Føler ikke for å skrive hva hun studerer, men hun skal jobbe inne for psykiatri. Hun "skremmer" meg for vi liker å snakke om slik. Jeg har i en alder av 28 startet på antidepressiva, NDRI. Aldri rørt legemedisin før. Hun venninnen min sier at jeg i fremtiden kan risikere å få tilbake en enda større depresjon pga dette. Men hva skal man da? Når man blir 28 og ting blir verre? Færre og færre gode dager liksom? Jeg begynte å ødelegge ting. Aldri gjort det før. Men ila 2 mnd ødela jeg plutselig mobilen min (5 år da men) , ipoden min (også 5 år men likevel), flere kopper.... skal jeg virkelig likevel leve videre med det? Bare kontrollere det? Det er snart 2 uker siden jeg startet med min AD, men tror bedring har begynt nå. Første uken fikk jeg noe satans med angst! Var sikker på jeg skulle slutte fordi jeg nok ødela kroppen, fikk flere tanker om at nå skjer ditt og datt. Lå i senga og trodde jeg skulle dø. Nå er jeg mer generelt stabil, men det hsr skjedd først siste ukene og de 2 siste dagene har jeg klart å stå opp 8 og vært uthvilt!!! Wow!! Altså i fjor og mange år før det lå jeg til 14 så fort jeg hadde fri. Null sjans å komme ut av senga. Døgnrytmen min har bare vært veldig bra i det siste året i det minste

Hun har ikke nok kunnskap til å uttale seg, hun er _student_.

Anonymkode: c8610...d80

Annonse

Ad gjorde meg verre, jeg ble apatisk, mistet interessen for alt og ble rimelig melakonsk og ikke fungerende. Men det hindret meg fra de dype daler og var ett midlertidig hjelpemiddel mens jeg gikk til psykolog. Litt som at jeg tar smertestillende om jeg har ryggvondt, for da får jeg beveget meg og kommet igang igjen, men de var kun lindrende for meg, ikke løsningen.

Anonymkode: f06b8...aab

Jeg har ikke lest gjennom all responsen her, så det er sikkert mange gode svar. - Men jeg tenker at jeg ikke ville basert synet mitt på hva bare én person mener. I tillegg er det snakk om en student, som enda har mye igjen å erfare, og som sannsynligvis ikke vet alt om saken. Jeg ville gjort min egen research, både ved å lese studier, lese om andres erfaringer, snakke med andre om deres erfaringer, og kanskje å prøve det selv. Derfor kan jo din venninnes syn være én interessant synsvinkel å vurdere, men sammen med flere? Kanskje. Jeg har troen på at din egen vurdering er viktigst for deg 😊

Jeg fikk beskjed av en kamerat at jeg aldri hadde vært manisk fordi jeg som person ikke har nok energi til å være manisk.

man skal høre mye rart 

livet og hjernen min er helt rasert pga den manien jeg visst nok aldri hadde hatt 

sårende faktisk

jeg hadde blitt såret av venninnen din også

19 timer siden, Marye skrev:

Jeg fikk beskjed av en kamerat at jeg aldri hadde vært manisk fordi jeg som person ikke har nok energi til å være manisk.

man skal høre mye rart 

livet og hjernen min er helt rasert pga den manien jeg visst nok aldri hadde hatt 

sårende faktisk

jeg hadde blitt såret av venninnen din også

Hvorfor såret? Hun vet jeg har startet på det. Hun mener ad er en drittmedisin som øker faren for selvmord. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun mener ad er en drittmedisin som øker faren for selvmord. 

Sammenliknet med å leve med ubehandlet depresjon eller uten depresjon? 

Hvis hun skal jobbe i helsevesenet, vil hun oppdage at det ikke alltid er et reelt alternativ å være ung, frisk og medisinfri. Det er mange medisiner (for alle typer lidelser) som øker risikoen for diverse uheldige ting, men poenget er at sykdommen er verre. 

Annonse

På 16.10.2020 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Psykologi

Profesjonsstudiet?

grunnen til at jeg spør- er at jeg vet psykologer er imot medisiner. Jeg har prøvd å slutte «1000» ganger, mange ganger pga psykologer som sier medisin ikke er bra. 
hver gang ender jeg med storsmell- og blir syk. Har brukt medisiner i ca 20 år nå- hadde ikke hatt noe bra liv uten dem.

Min erfaring med antidepressiva var lunken. Men jeg har psykosediagnose som jeg ikke vet stemmer eller ei. Uansett jeg er bedre bare på psykosemedisin enn kombinasjon med AD som jeg gikk på i mange år.

Anonymkode: 8fdde...5fc

Selv har jeg ikke hatt alvorlig tilbakefall av depresjon nå på 6 år, men om det skyldes ny antidepressiva eller bedre og målrettet terapi siden sist tilbakefall, er jeg usikker på. Jeg tror nok helst det skyldes en kombinasjon i mitt tilfelle. Jeg ser det ikke som problematisk å ta den ene tabletten i døgnet da den ikke gir meg noen merkbare bivirkninger.

Jeg har selv gått på AD i 25 år. Når jeg begynte med dem oppfattet jeg det slik at pillene var ett midlertidig supplement sammen med terapi. Men når man ikke blir bedre av terapi fortsetter man med pillene uten at det er en plan med det. 

Har sluttet ett par ganger, men opplevde straks å bli værre. Det taler jo for at AD hjelper. Likevel tenker jeg ofre på hvordan veien hadde gått uten AD? Er det slik at man etterhvert, reelt eller innbilt, blir avhengig av dem? Vet ikke, og kommer nok ikke til å svar det på. 

Jeg hadde stolt på meg selv, og gjort meg mine egne erfaringer. Det er tross alt ditt liv😊👌

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...