Gå til innhold

Gode og dårlige kjøkkenløsninger


påskelilje

Anbefalte innlegg

Vi skal endelig gjøre noe med kjøkkenet vårt! For dere som har vært her lenge, så husker dere kanskje har snakket om det i sikkert ti år 😄 

Det blir kjøkkenfornying - skapene/skrogene er i god kvalitet, og kjøkkenet er lite (9 m2), så det blir ikke så store sprell. Men vi har hatt besøk av en kjøkkenfornyingsmann som fortalte om muligheter og alternativer. Utgangspunktet er bytte av skapdører, skuffefronter og sokkelfront, evt også benkeplate.

Så - nå er jeg interessert i å høre om både gode valg og dårlige valg hos dere!

Noen av de valgene vi vurderer er bl.a.:

  • Skap helt opp til tak (ser penere ut, mer ryddig, men kan kanskje være for massivt på et så lite kjøkken)
  • Flere dype skuffer i stedet for skap og færre dype skuffer i stedet for flere grunnere skuffer
  • Ta bort den ene "skuffen" der vi har skjærefjøl og erstatte med ordentlig skuff og heller har fjela oppå benken
  • Bytte benkeplate (selv om den forsåvidt er helt grei), og da kjøpe integrert stekeovn og koketopp
  • Velge sort komposittvask i stedet for stålvask (det ser veldig pent ut, men er det noen ulemper med det?)

Jeg tar veldig gjerne i mot råd her 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart bytte ut skap og grunne skuffer med dype skuffer!!! Det er nesten så jeg ikke skjønner hvorfor det ikke ble løsningen for 50 år siden. Jeg hadde også gått for skjærefjøl på benk. Og jeg ville nok valgt resten av det de foreslår også. Jeg har svart dyp firkantet vask, og synes den er super. 

Tror for øvrig at du har snakket om dette i vesentlig mer enn ti år;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Skap helt opp til tak (ser penere ut, mer ryddig, men kan kanskje være for massivt på et så lite kjøkken)

Den største fordelen er at man slipper fett og støv på toppen av skapene og på det man evt. plasserer der. Etter min mening blir ikke inntrykket "tyngre" av at man tetter et tomrom øverst mot taket, hvis det ikke er veldig mørk farge (noe som uansett ikke er så smart på et relativt lite rom).

1 time siden, påskelilje skrev:

Velge sort komposittvask i stedet for stålvask (det ser veldig pent ut, men er det noen ulemper med det?)

Materialet tror jeg er helt greit. Ulempen med sort generelt er at alt blir veldig synlig. Jeg vet f.eks. ikke hvordan en sort vask ser ut etter at man har vasket opp skitne kjeler i den eller skylt noe som var ordentlig skittent og latt vannet renne ut. Ikke at jeg er så nøye på hvordan det ser ut i bunnen av vasken, men det kan bli et irritasjonsmoment hvis normal bruk "ødelegger" noe som ellers ser veldig fint ut.

Hvis det ikke er noe annet sort på kjøkkenet, blir man nok ikke fort lei av den, noe som vel ellers (for noen) kan være en ulempe med den fargen. Så tenk på totalen hvis dere ender opp med å skifte benkeplate.

Det andre mener jeg lite om, bortsett fra at dype skuffer er bedre enn skap til mange formål. Tenk over hva du skal plassere der, så får du trolig svaret.

Hvis alt det andre blir (nesten) som nytt, kan det tenkes at det er lurt å ta benkeplaten også, så angrer man ikke etterpå. Det kommer an på hvor slitt den er. Ved evt. ny komfyr - vær klar over at hvis det kreves ny kurs til kjøkkenet, utløses  kravet om komfyrvakt. Jeg er klar over poenget med det, men noen av dem er helt håpløse (bl.a. den som var installert i den forrige ferieleiligheten vi leide). Så sjekk hva det betyr i praksis. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen Dype og store skuffer på mitt kjøkken. Disse har jeg blitt utrolig glad i. De erstatter en del kjøkkenskap for min del. I et kjøkkenskap ser du bare det fremste og litt av det innerste som det fremste ikke skygger for. Jeg har f.eks. en skuff med bakeingrendienser og en med middagsingredienser. De skuffene kan jeg dra helt ut, og øyeblikkelig har jeg full oversikt over alt innholdet i hele skuffen. Dette er ikke slik skuff som folder seg ut - vet ikke hvordan forklare den - men bare en god, dyp skuff med plass til å bli fylt... Jeg har vel 6 slike skuffer på mitt kjøkken samt 3 vanlige skuffer, så jeg har et drømmekjøkken med tanke på plass.

Jeg har integrert stekeovn i hoftehøyde. Det var uvant i begynnelsen, men jo mer en blir vant til det, jo mer praktisk innser man at det er å ha stekeovnen i den høyden og slippe å bøye seg ned når noe skal settes inn eller tas ut. Men den første uken savnet jeg nok den vanlige stekeovnen nede med knærne, men det var kun første uken - ikke en dag etterpå.

Men blir fint med fornyelse av kjøkken. Gøy å skulle fornye... Og etter å ha bodd seg inn et halvt år, ser man som regel en del man skulle ha tenkt på og gjort annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, frosken skrev:

Helt klart bytte ut skap og grunne skuffer med dype skuffer!!! Det er nesten så jeg ikke skjønner hvorfor det ikke ble løsningen for 50 år siden. Jeg hadde også gått for skjærefjøl på benk. Og jeg ville nok valgt resten av det de foreslår også. Jeg har svart dyp firkantet vask, og synes den er super. 

Tror for øvrig at du har snakket om dette i vesentlig mer enn ti år;-)

Haha 🙂 Jeg har kanskje snakket om det lenge, men huset ble bygget i 1997, så jeg vil vel ikke tro at jeg begynte å tenke på fornying allerede etter 10-12 år? Eller kanskje det likevel... 😄 

Har du hovedvask + liten skyllevask, eller kun en hovedvask? Han spurte oss om vi brukte mye den skyllevasken, og egentlig gjør vi ikke det - så kanskje vi heller skulle velge bare én hovedvask? Vil ha avrenningsflate med riller på siden, slik vi har nå. Men så bra at du er fornøyd med sort vask 🙂 Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, laban skrev:

Den største fordelen er at man slipper fett og støv på toppen av skapene og på det man evt. plasserer der. Etter min mening blir ikke inntrykket "tyngre" av at man tetter et tomrom øverst mot taket, hvis det ikke er veldig mørk farge (noe som uansett ikke er så smart på et relativt lite rom).

Materialet tror jeg er helt greit. Ulempen med sort generelt er at alt blir veldig synlig. Jeg vet f.eks. ikke hvordan en sort vask ser ut etter at man har vasket opp skitne kjeler i den eller skylt noe som var ordentlig skittent og latt vannet renne ut. Ikke at jeg er så nøye på hvordan det ser ut i bunnen av vasken, men det kan bli et irritasjonsmoment hvis normal bruk "ødelegger" noe som ellers ser veldig fint ut.

Hvis det ikke er noe annet sort på kjøkkenet, blir man nok ikke fort lei av den, noe som vel ellers (for noen) kan være en ulempe med den fargen. Så tenk på totalen hvis dere ender opp med å skifte benkeplate.

Det andre mener jeg lite om, bortsett fra at dype skuffer er bedre enn skap til mange formål. Tenk over hva du skal plassere der, så får du trolig svaret.

Hvis alt det andre blir (nesten) som nytt, kan det tenkes at det er lurt å ta benkeplaten også, så angrer man ikke etterpå. Det kommer an på hvor slitt den er. Ved evt. ny komfyr - vær klar over at hvis det kreves ny kurs til kjøkkenet, utløses  kravet om komfyrvakt. Jeg er klar over poenget med det, men noen av dem er helt håpløse (bl.a. den som var installert i den forrige ferieleiligheten vi leide). Så sjekk hva det betyr i praksis. 

Vi har sort vask på det ene badet, og tannkremsøl synes jo godt da, men den er jo veldig fin. vet ikke om det er helt samme materialet det er snakk om. Jeg er jo (som du vet) ikke super husmor, så det er jo ofte litt rot og søl på kjøkkenbenken hos oss (det var det også i går da kjøkkenmannen kom - jeg trodde mannen skulle ha kommet tidligere fra jobb, men vi stupte bare rett inn samtidig som ham, og det var egentlig temmelig flaut at det var så rotete, men så orket jeg ikke bry meg om det likevel 😄 Jeg gikk først av alle om morgenen, og trodde "noen andre" hadde ryddet 😮 - men det var en digresjon.

Ja vi går nok for ny benkeplate. Vi snakket om det med egen kurs til komfyren i går, så det må vi undersøke. Men komfyrvakt er jo ikke dumt da, vi er jo ikke lenger ungdommer 😮 😄 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har noen Dype og store skuffer på mitt kjøkken. Disse har jeg blitt utrolig glad i. De erstatter en del kjøkkenskap for min del. I et kjøkkenskap ser du bare det fremste og litt av det innerste som det fremste ikke skygger for. Jeg har f.eks. en skuff med bakeingrendienser og en med middagsingredienser. De skuffene kan jeg dra helt ut, og øyeblikkelig har jeg full oversikt over alt innholdet i hele skuffen. Dette er ikke slik skuff som folder seg ut - vet ikke hvordan forklare den - men bare en god, dyp skuff med plass til å bli fylt... Jeg har vel 6 slike skuffer på mitt kjøkken samt 3 vanlige skuffer, så jeg har et drømmekjøkken med tanke på plass.

Jeg har integrert stekeovn i hoftehøyde. Det var uvant i begynnelsen, men jo mer en blir vant til det, jo mer praktisk innser man at det er å ha stekeovnen i den høyden og slippe å bøye seg ned når noe skal settes inn eller tas ut. Men den første uken savnet jeg nok den vanlige stekeovnen nede med knærne, men det var kun første uken - ikke en dag etterpå.

Men blir fint med fornyelse av kjøkken. Gøy å skulle fornye... Og etter å ha bodd seg inn et halvt år, ser man som regel en del man skulle ha tenkt på og gjort annerledes :)

Ja, vi har 2 dype skuffer fra før, og jeg elsker dem. Har et stort skap med kjøkkenmaskiner og ting vi ikke bruker så ofte, og det skapet liker jeg ikke. Så skuffer til de tingene tror jeg blir bra!

Vi vil få stekeovnen på samme sted som nå, har ingen høy seksjon som vi kan ha den i. Så det blir bare for å få det penere vi gjør dette.

Vi er, som du skjønner, temmelig treige til å gjøre noe nytt i huset. Men nå har vi altså noe på gang, og skal få malt stue og kjøkken + slipe golv i de to rommene + fornye kjøkkenet. Så det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Men komfyrvakt er jo ikke dumt da, vi er jo ikke lenger ungdommer

Jeg er prinsipielt helt enig i det, men det er viktig å unngå noe som blir et daglig irritasjonsmoment. Jeg vet ingenting om typer, bare at den vi hadde på ferie, var et mareritt. 

5 minutter siden, påskelilje skrev:

:..det var egentlig temmelig flaut at det var så rotete, men så orket jeg ikke bry meg om det likevel

Helt riktig tenkt. Jeg skal love deg at de som har som jobb å gå inn i folks hjem, har sett mye verre ting enn normalt kjøkkenrot. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Haha 🙂 Jeg har kanskje snakket om det lenge, men huset ble bygget i 1997, så jeg vil vel ikke tro at jeg begynte å tenke på fornying allerede etter 10-12 år? Eller kanskje det likevel... 😄 

Har du hovedvask + liten skyllevask, eller kun en hovedvask? Han spurte oss om vi brukte mye den skyllevasken, og egentlig gjør vi ikke det - så kanskje vi heller skulle velge bare én hovedvask? Vil ha avrenningsflate med riller på siden, slik vi har nå. Men så bra at du er fornøyd med sort vask 🙂 Takk!

Jeg har kun en stor og dyp firkantet kum. Jeg er også veldig glad for at jeg ikke lenger har heltre benk med en eller annen slags laminat, den nåværende benken tåler omtrent hva som helst, inklusive varme kjeler rett på benken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Så - nå er jeg interessert i å høre om både gode valg og dårlige valg hos dere!

Om jeg en gang skal få tegne mitt eget kjøkken skal jeg ha skuffer - masse skuffer! Underskap er helt håpløst - det finnes jo til og med skuffer tilpasset hjørne! Dog ikke kjøleskuff, det ser bare upraktisk ut.

Jeg foretrekker metallvask, men det er jo en smakssak, svart blir ikke aktuelt hos meg, da hadde jeg heller gått for hvit vask, men det er jo meg. :) Og ja, to kummer. Jeg har hatt 1,5 kum pga plassen, men har nå 2 hele og foretrekker helt klart det, i tillegg til oppvaskmaskin. Skap til taket er en selvfølge! Om jeg skal ha høyskap skal de ha hyller til å trekke ut slik at man når innholdet uten å måtte strekke seg innover i skapet.

Jeg liker det lunt så jeg hadde gått for heltre benkeplate, men igjen - en smakssak. Stekeovn i hoftehøyde - helt klart! Men jeg skjønner ikke helt det der med at mange har microen oppå stekeovnen, det blir for høyt, jeg har hatt microen stående oppå kjøleskapet og jeg skal ikke ha den i høyden igjen, i benkehøyde er passe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to smale oppvaskmaskiner, 45 cm bredde.  Den ene er ren og den andre skitten.  Vi sparer masse skapplass med den løsningen da vi bare henter ut av den ene og setter inn i den andre og slipper å sette noe i skapet.  Jeg tømmer bestikkskuffen slik at jeg alltid vet hvilken som er ren.  De smale maskinene tar 8 kuverter og det holder for oss som bare er to til vanlig.  Resten av servise og glass og kopper har jeg i en skuff og like krus og kopper har jeg på en hylle over benken.  Ingen overskap.

Anonymkode: be3bf...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, påskelilje skrev:

 

Noen av de valgene vi vurderer er bl.a.:

  • Skap helt opp til tak (ser penere ut, mer ryddig, men kan kanskje være for massivt på et så lite kjøkken)
  • Flere dype skuffer i stedet for skap og færre dype skuffer i stedet for flere grunnere skuffer
  • Ta bort den ene "skuffen" der vi har skjærefjøl og erstatte med ordentlig skuff og heller har fjela oppå benken
  • Bytte benkeplate (selv om den forsåvidt er helt grei), og da kjøpe integrert stekeovn og koketopp
  • Velge sort komposittvask i stedet for stålvask (det ser veldig pent ut, men er det noen ulemper med det?)

Jeg tar veldig gjerne i mot råd her 🙂

Ville ikke valgt skap helt opp til tak om du ikke absolutt trenger skapplassen. Det ser massivt ut og gjør rommet mindre. Vi har ikke overskap i det hele tatt.

Ja, dropp underskap og velg kun skuffer, det gjorde vi for 12 år siden da vi planla kjøkkenet vårt "fra bunnen", og har ikke angret. . Men velg noen dype skuffer også, f.eks. til kjeler og til tørrmat (vi har f.eks. høye glass med pasta, ris med mer + cornflakespakker++). Velg "skreddersydde" innlegg til bestikk med mer.

Ja, skjæreskuff har jeg aldri forstått behovet for. Fjeler på benk funker fint.

Integrert stekeovn og koketopp - absolutt! Og velg gjerne ovn med pyrolyse - litt dyrere, men du vil ikke angre. Slutt på skrubbing av komfyr. Og velg induksjon i koketopp!

Tror jeg ville valgt stålvask, men ikke sikker. Stål veldig holdbart, komposittvask kan få varige "sår" av tunge jernpanner som slippes litt for hardt.  Og én stor vask er tilstrekkelig og praktisk. Husker jeg var skeptisk i sin tid, men har aldri angret.

 

Ellers er jeg opptatt av "arbeidslinjer" på kjøkken, og tenk over hva du skal ha i hvilke skap allerede nå. Jeg kan f.eks. tømme det aller meste fra oppvaskmaskin uten å flytte på føttene, selv om jeg har ganske stort kjøkken. 

 

 

 

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, laban skrev:

Jeg er prinsipielt helt enig i det, men det er viktig å unngå noe som blir et daglig irritasjonsmoment. Jeg vet ingenting om typer, bare at den vi hadde på ferie, var et mareritt. 


 

Jeg har komfyrvakt - dessverre! Skjønner overhodet ikke logikken i når den slår ut (mulig det er noe feil med den), men vet hvordan få slått den av igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, påskelilje skrev:

Noen av de valgene vi vurderer er bl.a.:

  • Skap helt opp til tak (ser penere ut, mer ryddig, men kan kanskje være for massivt på et så lite kjøkken)
  • Flere dype skuffer i stedet for skap og færre dype skuffer i stedet for flere grunnere skuffer
  • Ta bort den ene "skuffen" der vi har skjærefjøl og erstatte med ordentlig skuff og heller har fjela oppå benken
  • Bytte benkeplate (selv om den forsåvidt er helt grei), og da kjøpe integrert stekeovn og koketopp
  • Velge sort komposittvask i stedet for stålvask (det ser veldig pent ut, men er det noen ulemper med det?)

Ja til alt. Så moro med nytt kjøkken! Blir det mye billigere enn å rive ut alt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok droppa kjøkkenet og heller satt opp en bålpanne og en slags lavvo i hagen til tilbereding av måltider som krever varme og supplert med raw-food rett i munnen. Men det er nå meg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har komfyrvakt - dessverre! Skjønner overhodet ikke logikken i når den slår ut (mulig det er noe feil med den), men vet hvordan få slått den av igjen...

Det har vi og og ikke bare slår komfyrvakten ut, men brannalarmen går også når vi lager mat selv om vi slår av komfyrvakten.  Akkurat det samme hos de andre naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp for gode løsninger og innspill du allerede har fått - det blir bra! :)

Dersom dere skal ha en type benkeplate som tåler vann greit, ville jeg vurdert stor vask (sort/mørkegrå kompositt er gull!) uten avrenningsbrett. Ser finere ut, og dersom dere ikke skal ha heltre benkeplate er det strengt tatt ikke nødvendig - kun gammel vane. Har hatt en stor, enkel vask både hjemme og på hytta i flere år og aldri savnet det avrenningsbrettet eller ekstra kum. Kjekkere med mer benkeplate. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg ville hatt skap helt opp, selv om kjøkkenet er lite. Jeg synes det ser ryddigst ut. 

Heller dype og færre skuffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 10.21, påskelilje skrev:

Vi skal endelig gjøre noe med kjøkkenet vårt! For dere som har vært her lenge, så husker dere kanskje har snakket om det i sikkert ti år 😄 

Det blir kjøkkenfornying - skapene/skrogene er i god kvalitet, og kjøkkenet er lite (9 m2), så det blir ikke så store sprell. Men vi har hatt besøk av en kjøkkenfornyingsmann som fortalte om muligheter og alternativer. Utgangspunktet er bytte av skapdører, skuffefronter og sokkelfront, evt også benkeplate.

Så - nå er jeg interessert i å høre om både gode valg og dårlige valg hos dere!

Noen av de valgene vi vurderer er bl.a.:

  • Skap helt opp til tak (ser penere ut, mer ryddig, men kan kanskje være for massivt på et så lite kjøkken)
  • Flere dype skuffer i stedet for skap og færre dype skuffer i stedet for flere grunnere skuffer
  • Ta bort den ene "skuffen" der vi har skjærefjøl og erstatte med ordentlig skuff og heller har fjela oppå benken
  • Bytte benkeplate (selv om den forsåvidt er helt grei), og da kjøpe integrert stekeovn og koketopp
  • Velge sort komposittvask i stedet for stålvask (det ser veldig pent ut, men er det noen ulemper med det?)

Jeg tar veldig gjerne i mot råd her 🙂

-Jeg er tilhenger av skap helt opp til taket, men du kan ha noen mellomrom uten skap for at det skal være litt mindre massivt.

-Vi har en sort vask og kran på hytta. Det fungerer veldig bra og ser stilig ut etter min mening. Mulig det er noe sånt:

https://www.vvskupp.no/franke/-hash-114.0324.107/franke-mythos-mtg-611-kj%c3%b8kkenkum-1000x515-mm-fragranite-plus--for-nedfelling

-Ellers er vi veldig fornøyd med "karusell" løsning i hjørneskapet. Det er kanskje det beste tipset mitt. Det finnes andre utsvingbare løsninger, men denne er veldig bra. Den kommer helt ut så man får tilgang på alt. Sikkert flere leverandører som har noe sånt:

https://www.fossline.no/innredning

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...