Gå til innhold

Gode og dårlige kjøkkenløsninger


påskelilje

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Grendel skrev:

Ellers er vi veldig fornøyd med "karusell" løsning i hjørneskapet.

Det er vi også. Men jeg vet at noen misliker det, uten at jeg forstår hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, Grendel skrev:

-Jeg er tilhenger av skap helt opp til taket, men du kan ha noen mellomrom uten skap for at det skal være litt mindre massivt.

-Vi har en sort vask og kran på hytta. Det fungerer veldig bra og ser stilig ut etter min mening. Mulig det er noe sånt:

https://www.vvskupp.no/franke/-hash-114.0324.107/franke-mythos-mtg-611-kjøkkenkum-1000x515-mm-fragranite-plus--for-nedfelling

-Ellers er vi veldig fornøyd med "karusell" løsning i hjørneskapet. Det er kanskje det beste tipset mitt. Det finnes andre utsvingbare løsninger, men denne er veldig bra. Den kommer helt ut så man får tilgang på alt. Sikkert flere leverandører som har noe sånt:

https://www.fossline.no/innredning

 

Vi har karusell i to skap og jeg misliker dem sterkt. De tar mye plass og man får ikke utnyttet skapet særlig godt. Et sted jeg bodde gikk karusellen i stykker og jeg satte inn en hylle i stedet - fungerte myyye bedre plassmessig! Om jeg skulle hatt noe slikt nå ville jeg valgt skuffer tilpasset hjørne - det finnes! Den karusellen du viser til er selvfølgelig mye mer moderne enn de vi har - men tåler den der noe særlig vekt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, laban skrev:

Det er vi også. Men jeg vet at noen misliker det, uten at jeg forstår hvorfor.

Jeg synes karusellen utnytter skapet alt for dårlig - foretrekker mye heller hylle slik at man kan ha større ting stående på gulvet i skapet og mindre ting på hyllen (den trenger ikke være like dyp som skapet). Men i dag ville jeg gått for hjørneskuff. spacecorner-til-hj%C3%B8rneskap.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi har karusell i to skap og jeg misliker dem sterkt. De tar mye plass og man får ikke utnyttet skapet særlig godt. Et sted jeg bodde gikk karusellen i stykker og jeg satte inn en hylle i stedet - fungerte myyye bedre plassmessig! Om jeg skulle hatt noe slikt nå ville jeg valgt skuffer tilpasset hjørne - det finnes! Den karusellen du viser til er selvfølgelig mye mer moderne enn de vi har - men tåler den der noe særlig vekt!?

Ja, vi har en karusell hjemme og den funker ikke noe særlig. Vi får allikevel ikke enkelt tak i det bakerste. Det har kommet bedre løsninger.

Den nye fyller vi i alle fall opp med kjeler og stekepanner uten problem. Den virker solid. 

Jeg ser for meg at med en hylle blir det bare rot innerst. Man må sitte på kne for å få tak i det.

En skuff som går diagonalt inn et hjørne er sikkert ok, men gir et stort volum man ikke får brukt (?) Det kan umulig være optimalt plassmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg synes karusellen utnytter skapet alt for dårlig - foretrekker mye heller hylle slik at man kan ha større ting stående på gulvet i skapet og mindre ting på hyllen (den trenger ikke være like dyp som skapet). Men i dag ville jeg gått for hjørneskuff. spacecorner-til-hj%C3%B8rneskap.jpg

Ok..så ikke den. Her er det et stort volum som ikke utnyttes på hver side av skuffene. Vi bruker karusellen til å plassere store kjeler og boller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Grendel skrev:

Ok..så ikke den. Her er det et stort volum som ikke utnyttes på hver side av skuffene. Vi bruker karusellen til å plassere store kjeler og boller.

Ja, det er en del rom som ikke blir utnyttet her også. Vi har også en karusell med kjeler, men jeg hadde like gjerne hatt hyller der. I den andre karusellen har vi boller og bokser og den er i "netting" slik at små lokk gjerne ramler gjennom og er et mareritt å få tak i når de havner innerst i hjørnet.

Jeg tror ikke man får utnyttet hele rommet i hjørnet uansett hvilken løsning man havner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i en liten leilighet med separat bitte lite kjøkken.  Hvis jeg hadde tenkt å pusse den opp ville jeg for det første flyttet kjøkkenet inni stua.  Revet ned den lille sovealkoven og fått et lite soverom der kjøkkenet er nå.  Kjøkkenet er svart og glinsende med høye skap til taket.  Det er helt horribelt.  Det er ikke gammelt og det er store, dype skuffer som jeg synes er fantastisk.  Jeg ville aldri valgt så høye skap i så lite kjøkken og ikke svart-glinsende.  En stålvask og avrenningsflate som irriterer meg og jeg synes kun den ødelegger benkeplassen.

Anonymkode: 37d09...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 10.21, påskelilje skrev:

Noen av de valgene vi vurderer er bl.a.:

  1. Skap helt opp til tak (ser penere ut, mer ryddig, men kan kanskje være for massivt på et så lite kjøkken)
  2. Flere dype skuffer i stedet for skap og færre dype skuffer i stedet for flere grunnere skuffer
  3. Ta bort den ene "skuffen" der vi har skjærefjøl og erstatte med ordentlig skuff og heller har fjela oppå benken
  4. Bytte benkeplate (selv om den forsåvidt er helt grei), og da kjøpe integrert stekeovn og koketopp
  5. Velge sort komposittvask i stedet for stålvask (det ser veldig pent ut, men er det noen ulemper med det?)

1. Ja definitivt! Jeg har hatt begge deler, og kunne aldri tenkt meg å gjøre noe med et kjøkken uten å sørge for at overskapene gikk opp til taket :)

2. Ja. Skuffer er mye mer ryddig og plasseringsvennlig,

3. Ja. Innred rote-skuff der istedenfor, du vet en sånn med strikk, hyssingsnøre, teip, tegnestifter, binders, nøkler, kvitteringer, garantier, skruer og all annen småræl du ikke vet hvor du skal legge :D Ethvert kjøkken (og enhver gang) trenger en sånn skuff.

4.  Ja. Gjør alt nå, ellers angrer du/dere. Velg stekeovn med dampfunksjon

. Jeg gjorde ikke det, og angrer.

5. Hadde svart vask i huset til eksen og meg, og hadde aldri valgt det igjen. Det der belegget som gir litt gylden farge i stålvasken syns ikke i de sorte vaskene, og du nister påminneren som sier "nå er det en stund siden siste skrubb av vasken". Jeg har en 60 x 50 Intravask i står nå, og er superfornøyd, beste vasken jeg har hatt. Ps. Legg litt penger i blandebatteri, og velg et med fleksibel styring av vannstråle. 

Ellers er jeg veeeldig glad i viften min fra Røros Stål, og digger kjøkken-øy mellom kjøkken og spisestue. Denne er gull når jeg har besøk, både mens jeg lager man men også når jeg serverer. Da er den nesten som et avlastningsbord å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det går mot helt nytt kjøkken i stedet for kjøkkenfornying, så nå er vi rundt hos ulike kjøkkenleverandører og sonderer!

Må spørre dere - dere som har vask uten sånne riller oppå benken til å sette fra seg ting, funker det? Vi bruker egentlig det ganske mye, fordi vi ikke er så raske til å rydde ut av oppvaskmaskinen når den er ferdig, og dermed hoper det seg litt opp.... Og dere som kun har én vask i stedet for 2 - savner dere en liten sidevask, eller går det greit med kun 1?

Takk for gode innspill i denne tråden, folkens! Håper at vi kommer i mål med å velge løsning og leverandør 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2020 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en liten leilighet med separat bitte lite kjøkken.  Hvis jeg hadde tenkt å pusse den opp ville jeg for det første flyttet kjøkkenet inni stua.  Revet ned den lille sovealkoven og fått et lite soverom der kjøkkenet er nå.  Kjøkkenet er svart og glinsende med høye skap til taket.  Det er helt horribelt.  Det er ikke gammelt og det er store, dype skuffer som jeg synes er fantastisk.  Jeg ville aldri valgt så høye skap i så lite kjøkken og ikke svart-glinsende.  En stålvask og avrenningsflate som irriterer meg og jeg synes kun den ødelegger benkeplassen.

Anonymkode: 37d09...4e5

Så du kunne helst ha klart deg uten den avrenningsflaten altså? Jeg er så i tvil om vi klarer oss uten. Benken vil jo bli mye større uten, men vi mister jo da den plassen til å stable tallerkner og sånn som skal inn i oppvaskmaskinen + de gangene vi vasker opp noe for hånd, så setter vi jo det der til avrenning. Men det blir vel ryddigere da å ikke ha masse skittent  stablet der 😄 Vi lurer på mørkt kjøkken, men ikke glinsende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2020 den 11.51, Lillemus skrev:

Jeg synes karusellen utnytter skapet alt for dårlig - foretrekker mye heller hylle slik at man kan ha større ting stående på gulvet i skapet og mindre ting på hyllen (den trenger ikke være like dyp som skapet). Men i dag ville jeg gått for hjørneskuff. spacecorner-til-hj%C3%B8rneskap.jpg

Hm - kanskje det var en idé for oss 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Det går mot helt nytt kjøkken i stedet for kjøkkenfornying, så nå er vi rundt hos ulike kjøkkenleverandører og sonderer!

Må spørre dere - dere som har vask uten sånne riller oppå benken til å sette fra seg ting, funker det? Vi bruker egentlig det ganske mye, fordi vi ikke er så raske til å rydde ut av oppvaskmaskinen når den er ferdig, og dermed hoper det seg litt opp.... Og dere som kun har én vask i stedet for 2 - savner dere en liten sidevask, eller går det greit med kun 1?

Takk for gode innspill i denne tråden, folkens! Håper at vi kommer i mål med å velge løsning og leverandør 🙂

Høres lurt ut med nytt isteden, synes jeg! 
Jeg har ikke slike riller og har aldri tenkt på at jeg ikke har det heller. Har dog ofte et kjøkkenhåndkle ved vasken hvor jeg setter panner osv v behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2020 den 11.26, laban skrev:

Det er vi også. Men jeg vet at noen misliker det, uten at jeg forstår hvorfor.

Vi har også vært fornøyd med karusett-løsning i hjørnet, og har ikke vært plaget av at noe detter gjennom spilene. Vi har termoser stående i hjørnene, og fyller da opp en del av volumet der.

Men den hjørneskuffen var jo litt artig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, cilie skrev:

Høres lurt ut med nytt isteden, synes jeg! 
Jeg har ikke slike riller og har aldri tenkt på at jeg ikke har det heller. Har dog ofte et kjøkkenhåndkle ved vasken hvor jeg setter panner osv v behov. 

Men da bruker du den plassen når du har vasket panner og sånn, til avrenning, ikke sant? Vi bruker det både til avrenning av rent, men også til stabling av skittent. Det ser unektelig mye lekrere ut med underlimt vask uten avrenningsriller, slik at benkeplaten blir så stor som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 17.50, cilie skrev:

Ja til alt. Så moro med nytt kjøkken! Blir det mye billigere enn å rive ut alt? 

Det ble ikke så himla billig med kjøkkenfornying. Men nå venter vi på pris på nytt kjøkken fra én leverandør, så får vi se. Vi drømmer oss bort i både brosjyrer og store butikker, og det er faktisk mannen som er mest ivrig, så nå må vi bare få gjennomført dette 🙂 Men vi har jo ikke peiling på hva det vil koste ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, påskelilje skrev:

Men den hjørneskuffen var jo litt artig da!

Jeg har ikke skiftet noe kjøkken siden 1997, så det finnes sikkert mye smart som har kommet siden da. Vi gikk for takhøye skap, men de er lyse (og rommet er ikke spesielt lite), så det virker ikke massivt - og jeg har en krakk på kjøkkenet som gjør at jeg får tak i alt allikevel.

Jeg gjentar noen av mine standardtips for kjøkken, selv om noen sikkert er utgått eller irrelevante:

Glatte fronter samler ikke støv og fett i samme grad som fyllingsdører

I kjøkkenbrosjyrer er det ofte åpne hyller etc. med hvitløk og urter som henger utover - hvis det lages mat på kjøkkenet, kan det være lurt å få det meste bak en dør, i hvert fall ikke plassere sånt like ved komfyren

Velg sokkelskuffer der det er mulig, det er grei utnyttelse av dødplass - og de kan fylles med sånt du bruker sjelden, f.eks. bare til jul

Tenk over hvor "kjedelige" ting som tomflasker skal plasseres også

Tenk arbeidsplasser når du velger plassering av de forskjellige tingene - hvor skal du stå når du smører matpakker, når du baker osv., og hva trenger du lett tilgang til da? Sørg for godt lys og stikkontakter ved disse arbeidsplassene.

19 minutter siden, påskelilje skrev:

Det ser unektelig mye lekrere ut med underlimt vask uten avrenningsriller, slik at benkeplaten blir så stor som mulig.

Det går trolig helt fint hvis det er en benkeplate som tåler det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, påskelilje skrev:

Men da bruker du den plassen når du har vasket panner og sånn, til avrenning, ikke sant? Vi bruker det både til avrenning av rent, men også til stabling av skittent. Det ser unektelig mye lekrere ut med underlimt vask uten avrenningsriller, slik at benkeplaten blir så stor som mulig.

Ja, de står litt til tørk. Skittent står ev bare ved vasken litt i påvente av oppvaskmaskin / oppvask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, påskelilje skrev:

Det går mot helt nytt kjøkken i stedet for kjøkkenfornying, så nå er vi rundt hos ulike kjøkkenleverandører og sonderer!

Må spørre dere - dere som har vask uten sånne riller oppå benken til å sette fra seg ting, funker det? Vi bruker egentlig det ganske mye, fordi vi ikke er så raske til å rydde ut av oppvaskmaskinen når den er ferdig, og dermed hoper det seg litt opp.... Og dere som kun har én vask i stedet for 2 - savner dere en liten sidevask, eller går det greit med kun 1?

Takk for gode innspill i denne tråden, folkens! Håper at vi kommer i mål med å velge løsning og leverandør 🙂

Spennende. Jeg har planlagt tre kjøkken fra bunnen, så jeg har litt erfaring. Har skrevet mange råd til deg før, og gidder ikke gjenta alt ;). 

 

Har aldri hatt riller på benken slik du beskriver og skjønner ikke helt behovet. På hytta har vi trebenk, og jeg legger da et kjøkkenhåndkle under om jeg setter noe vått på benken (men stort sett settes ting rett i maskinen eller evt. oppi vasken). Jeg synes det fungerer supert med bare én stor vask.

 

Og husk det jeg har skrevet om før vedr. logistikk - kjekt å slippe å gå flere skritt enn nødvendig når du rydder ut av maskinen. Hjemme kan jeg stå på ett punkt og rydde ut det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ekstra skrev:

Spennende. Jeg har planlagt tre kjøkken fra bunnen, så jeg har litt erfaring. Har skrevet mange råd til deg før, og gidder ikke gjenta alt ;). 

 

Har aldri hatt riller på benken slik du beskriver og skjønner ikke helt behovet. På hytta har vi trebenk, og jeg legger da et kjøkkenhåndkle under om jeg setter noe vått på benken (men stort sett settes ting rett i maskinen eller evt. oppi vasken). Jeg synes det fungerer supert med bare én stor vask.

 

Og husk det jeg har skrevet om før vedr. logistikk - kjekt å slippe å gå flere skritt enn nødvendig når du rydder ut av maskinen. Hjemme kan jeg stå på ett punkt og rydde ut det aller meste.

Ja, jeg har lest det du har skrevet før, og er veldig lad for råd 🙂 Jeg er egentlig veldig fornøyd med det kjøkkenet jeg planla i 1997, og tenkte da mye på logistikk og minimalisering av skritt, og det har funket veldig godt. Nå har vi litt lyst til å bryte opp litt, med færre overskap (som vel du var en av de som anbefalte), men også ha et høyskap med stekeovn og mikro midt i - men det betyr jo at benkeplaten blir noe mindre enn det vi har nå, så vi hadde en ørliten diskusjon i går om hvor mye plass jeg trenger til baking f.eks.

Det er godt mulig det bare vil være bra for oss uten de rillene, fordi vi da må rydde raskere ut og inn av oppvaskmaskinen 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, laban skrev:

 - hvor skal du stå når du smører matpakker,

Takk for gode tips!

Når det gjelder matpakker, så har jeg ikke smurt matpakker på minst ti år. Ungene har gjort det selv så lenge jeg kan huske, og jeg har kantine på jobben der jeg som regel kjøper salat 🙂

Vil ha minst mulig med åpne hyller. Vi har litt av det nå, der jeg har kokebøker og oppvaskmidler, men har ikke noe behov for det nå. Urter har jeg eventuelt i vinduskarmen. Har hatt profilerte dører, og vil ha minst mulig av det nå 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...