Gå til innhold

AAP/ufør: Hvordan ser dagen din ut?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke på AAP eller uføretrygd, men har vært sykemeldt i noen måneder. Jeg sliter litt med å finne struktur i hverdagen. Tiden går mye med til Facebook og DOL, og ellers går jeg på butikken og gjør det nødvendigste av husarbeid. Men jeg innser allerede nå at hvis jeg ender som ufør så må jeg ta opp en eller annen hobby for å få dagen til å gå, jeg kan ikke bare scrolle på mobilen og gå rundt og gruble hele dagen. Det er ikke sunt heller. 

Anonymkode: f3812...b77

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man syk så er man syk. Hadde tatt seg ut om man dro rundt å festa, shoppa og kjørt rundt hele tiden mens man var så syk at man trenger å gå på nav. 

Anonymkode: ad379...299

Ja, det er derfor jeg spør folk med AAP og uføre. Regner med at de har et lavt funksjonsnivå som meg.

Annonse

Litt av hvert som regel. Klesvask, matlaging, annet husarbeid (2 ganger i uken) pusslespill, se litt TV, besøker venninne en gang i uken, besøker familie noen dager en gang i måneden, rydde i skuffer og skap om nødvendig, sykle en tur på kvelden og litt andre ting. Neste uke skal jeg rydde og vaske skuffer og skap på kjøkkenet så jeg har mindre å gjøre nær jul og må makulere papir. Jeg pleier å fordele det så jeg har litt å gjøre gjennom uka istedenfor å ta mye og risikere å ligge etterpå. Må ta hensyn til mine somatiske plager også. Det er jo vanskeligere å gjøre ting under depresjoner, men forsøker litt uansett. Er forøvrig ufør.

Endret av aa-k-j
12 minutter siden, antidot skrev:

Jeg sliter med det samme. I enkelte perioder kan jeg være bedre og da prøver jeg å fordele litt ut over uken der jeg går turer, gjør husarbeid, trener, leser og se på serier. 

Bruker du mye av tiden på disse aktivitetene? Hva gjør du resten av tiden?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke på AAP eller uføretrygd, men har vært sykemeldt i noen måneder. Jeg sliter litt med å finne struktur i hverdagen. Tiden går mye med til Facebook og DOL, og ellers går jeg på butikken og gjør det nødvendigste av husarbeid. Men jeg innser allerede nå at hvis jeg ender som ufør så må jeg ta opp en eller annen hobby for å få dagen til å gå, jeg kan ikke bare scrolle på mobilen og gå rundt og gruble hele dagen. Det er ikke sunt heller. 

Anonymkode: f3812...b77

Jeg er enig med deg, en må finne et sunt innhold i dagene, om en med et rolig tempo.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I dag stod jeg opp kl 16:15. Sov til 18:30 i går.

Anonymkode: b6d49...9f7

Huffda. Slik hadde jeg det også i starten da jeg ble syk. Håper du blir bedre.

Jeg har vært hjemme på AAP i tre år, og har egentlig ganske mye å fylle dagene med. Hver uke setter jeg opp en ukeplan og dagsplaner for hver dag i uka. Må si at jeg er glad i struktur og orden, og jeg liker å skrive. Samler på notatbøker. Jeg setter opp lister med ulike gjøremål, f.eks; div. husarbeid, handling, trening, avtaler med helsevesenet, og møter med venner eller familie. Bak hvert gjøremål, tegner jeg en firkant, som jeg kan krysse av når jeg har gjort det.

Synes dette er meningsfylt og tilfredsstillende. Da ser jeg liksom at jeg har gjort noe, og jeg får gjort mer. Jeg har venninner som beskriver det å være hjemme som kjedelig og meningsløst, men selv synes jeg det er ganske meningsfylt. Det betyr noe for meg å ha et fint og ryddig hjem, å lage mat fra bunnen av, og å være i fysisk aktivitet daglig. Jeg kunne vært mer sosial, men jeg trives vanligvis best alene i fred og ro.

Kan bruke i dag som eksempel:

Stå opp mellom 6 og 8. I dag ble det kl. 4, men det er litt tidligere enn jeg pleier. Våkna av det sterke måneskinnet.
Re opp senga.
Drikk et stort glass vann, og ta medisiner.
Trene: styrke, bein.
Frokost: havrepannekaker med blåbær.
Brette tørt tøy, og sette på ny vask.
Vaske opp og rydde kjøkkenet.
Lese et kapittel i boka jeg leser.
Lunsj: smoothie.
Handle til helga.
Middag: pizza.
Og så slapper jeg av med noe på TV eller dataen på kvelden.
Medisiner kl. 22:00. Blir trøtt ila 30 min.
Dusje og stelle meg.
Legger meg ca. 22:30.

Det er bare sånn jeg gjør det, da ☺️

1 time siden, girlinyellow skrev:

Jeg har vært hjemme på AAP i tre år, og har egentlig ganske mye å fylle dagene med. Hver uke setter jeg opp en ukeplan og dagsplaner for hver dag i uka. Må si at jeg er glad i struktur og orden, og jeg liker å skrive. Samler på notatbøker. Jeg setter opp lister med ulike gjøremål, f.eks; div. husarbeid, handling, trening, avtaler med helsevesenet, og møter med venner eller familie. Bak hvert gjøremål, tegner jeg en firkant, som jeg kan krysse av når jeg har gjort det.

Synes dette er meningsfylt og tilfredsstillende. Da ser jeg liksom at jeg har gjort noe, og jeg får gjort mer. Jeg har venninner som beskriver det å være hjemme som kjedelig og meningsløst, men selv synes jeg det er ganske meningsfylt. Det betyr noe for meg å ha et fint og ryddig hjem, å lage mat fra bunnen av, og å være i fysisk aktivitet daglig. Jeg kunne vært mer sosial, men jeg trives vanligvis best alene i fred og ro.

Kan bruke i dag som eksempel:

Stå opp mellom 6 og 8. I dag ble det kl. 4, men det er litt tidligere enn jeg pleier. Våkna av det sterke måneskinnet.
Re opp senga.
Drikk et stort glass vann, og ta medisiner.
Trene: styrke, bein.
Frokost: havrepannekaker med blåbær.
Brette tørt tøy, og sette på ny vask.
Vaske opp og rydde kjøkkenet.
Lese et kapittel i boka jeg leser.
Lunsj: smoothie.
Handle til helga.
Middag: pizza.
Og så slapper jeg av med noe på TV eller dataen på kvelden.
Medisiner kl. 22:00. Blir trøtt ila 30 min.
Dusje og stelle meg.
Legger meg ca. 22:30.

Det er bare sånn jeg gjør det, da ☺️

Et sånt svar jeg håpet på. Time for time. Du står opp veldig tidlig 😉 Kan jeg spør om du bor alene eller sammen med noen?

1 time siden, aa-k-j skrev:

Litt av hvert som regel. Klesvask, matlaging, annet husarbeid (2 ganger i uken) pusslespill, se litt TV, besøker venninne en gang i uken, besøker familie noen dager en gang i måneden, rydde i skuffer og skap om nødvendig, sykle en tur på kvelden og litt andre ting. Neste uke skal jeg rydde og vaske skuffer og skap på kjøkkenet så jeg har mindre å gjøre nær jul og må makulere papir. Jeg pleier å fordele det så jeg har litt å gjøre gjennom uka istedenfor å ta mye og risikere å ligge etterpå. Må ta hensyn til mine somatiske plager også. Det er jo vanskeligere å gjøre ting under depresjoner, men forsøker litt uansett. Er forøvrig ufør.

Imponerende prosjekt å ta for seg hele kjøkkenet. Jeg er fornøyd om jeg vasker av benken....

1 time siden, Marye skrev:

Meldte meg på spanskkurs men må bare kutte det ut. Er for dårlig i hjernen

Så synd at du måtte kutte det ut, det hørtes ut som en god ide.

Annonse

29 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg vil bare føye til at jeg får noen gode oppturer jeg utnytter. I fjor malte jeg kjøkkenveggene selv med alt forarbeid maling innebærer. 

Så bra at du får nok energi til slike store prosjekter. Jeg er ikke der, men håper at det kommer etterhvert.

43 minutter siden, Fru2020 skrev:

Så bra at du får nok energi til slike store prosjekter. Jeg er ikke der, men håper at det kommer etterhvert.

Ja går opp og ned og har nylig hatt en nedtur hvor jeg knapt orket stå opp og er nå på vei opp igjen. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker jo som en veldig aktiv person. . Hva er egentlig grunnen til at du ikke klarer å jobbe? 

Anonymkode: ad379...299

Jeg tror ikke det er graden av hvor aktiv man er som avgjør om man er frisk eller syk, eller om man bør jobbe, eller ikke. I alle fall ikke når det gjelder psyken. Ikke nødvendigvis, i alle fall.

Grunnen til at jeg ikke jobber nå, er at jeg ble anbefalt å ta en pause fra arbeidslivet for å få stabilisert sykdommene jeg har. Bipolar 1 og PTSD. 

Jeg har hatt ca. 4 sykdomsepisoder pr. år de siste tre-fire årene, og maniene og psykosene ble verre og verre, og det var det som gjorde at de i teamet mitt foreslo mer ro og mindre stimuli i hverdagen. - I tillegg til medisiner og terapi, da. Så selv om jeg får gjennomført en del ting hjemme, er det fortsatt mye ro og fred rundt meg, hvilket hjelper. Det meste gjøres liksom i stillhet, med lite støy, visuelt eller auditivt.  

Ellers burde jeg kanskje si at ved depresjon, minker punktene på "lista", kanskje ned til 0, og ved mani øker de betraktelig. Nå er jeg midt mellom, og jeg har tatt initiativ til å begynne å jobbe litt igjen snart. Med hjelp fra teamet jeg får hjelp fra. 

Jeg ligger mye på senga og i sofaen og scroller på mobilen. Ellers det aller nødvendigste av husarbeid og handling. Prøver å gå en tur i løpet av dagen. Har nesten ikke venner, og møtes sjeldent den ene jeg har. Møter sjelden familie også i disse korona-tider. Har en time på psykisk helseteam i løpet av uka og har telefonkonsultasjon annenhver uke med psykologen. 

Jeg sliter med utmattelse og sover i kosedressen om natta, som bruker helt til jeg evt går ut. Jeg orker ikke dusje hver dag.  

Anonymkode: c9d97...966

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...