Gå til innhold

AAP/ufør: Hvordan ser dagen din ut?

Anbefalte innlegg

På 30.10.2020 den 17.36, Fru2020 skrev:

Jeg er hjemme på fulltid og sliter med å gi dagen innhold og mening. Jeg ender opp liggende i sengen eller på sofaen, mens jeg scroller og scroller på mobilen. 

Er det noen som har funnet en rytme hverdagen? Hvordan ser en typisk dag ut hjemme hos deg?

Hei

ekstremt travel!

jeg har 15 mål hage og ta hånd om, det gjør en på ingen måte tiltaksløs. En hver utsettelse blir et ris til egen bak.

bare tanken på utsettelse, gjør at man ikke utsetter, da det vil få store konsekvenser.

Tanken om å ikke stå opp/ starte dagen, streifer meg aldri, selv om jeg er trøtt i blant, alt blir virkelig ille av å utsette.

Jeg får ofte beskjed om å ta det med ro... hvile litt... det er noe jeg finner umulig i alt det jeg står i, beste metode er å ta spaden i hendene å gyve løs, når jeg føler jeg har oversikt og grunn til å hvile, først da tenker jeg gjøre det.

Fortsetter under...

12 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Ja men betyr det at jeg måmslå fra meg alt jeg vil her i livet? Virker som folk flest isåfall klarer å gå for den de elsker, altså skaffe seg sin identiet. Greit at vi må ha kjedelige stunder i livene, det gjelder alle... jeg tror ikke at hver dag skal være en fest for det virker som mange her tror det om meg. Men skal HELE livet være kjedelig? Jeg har har lyst å reise og se hvor jeg ender opp. Og det skjedde, men jeg endte faen meg opp der jeg måtte innse at jeg har asperger og fikk mer tid i hjemdistriktene enn jeg hadde håpet. Men det er vel bare typisk?! At når man blir lykkelig skal noe skje så man ikke forblir lykkelig. Jeg følte meg fanget fra jeg var barn og til inn i voksenlivet fordi jeg har følt at det feilet noe. Men så virket det som det falt vekk. Jeg gikk for noe jeg følte var riktig, men så viste dette seg å være vedig lite lønnsomt.... og igjen blir jeg liksom litt soik som hører hjemme lenger der nede pga diagnosen.. at det er mulig å klare så lite. 

Jo jeg vil kaste den fra meg... for det er den som ledla alt. Hvorfor går det ikke an å klare noe når man har asperger? Lå det kanskje i kortene at jeg var fra samme sted som de jævla mobberne og? Føles nesten som jeg fikk asperger bare for å ikke komme over deres standard.... 

Min datter har asperger og sliter med mye ellers også, har gjort det hele livet. Hun kan ikke bare kaste det bort men må leve med det, men hun har hatt en del kjærester og fått et barn. Så det går an det og. Hun ble også mye mobbet og sier det har skadet henne, hun er nå en transperson så hun har ikke gjort det lett for seg selv. Men det er nå det hun er. 

Det varierer jo med formen og hva som skjer i livet. En typisk ukedag er det å opp 07:15, og få barnet mitt klart for skolen. Så er det en kaffekopp, og komme i gang litt. Så er det gjerne å gjøre noe jeg har på lista mi av gjøremål som må gjøres. Eller en avtale/behandling/møte av noe slag. Eller lese om noe interessant. Handle mat etc. Husarbeid. Gjøre noe kreativt kanskje. Helst trene og strekke både her og der. Kanskje begynne på noe en ofte ikke kommer til å bli ferdig med. Eller pine seg for å få ferdig en av de tingene en begynte på en gang. Hjelpe med lekser og lage middag. Lese noe F.eks. Lage kveldsmat og leggetid. Virker kanskje ikke så meningsfylt for andre, men jeg finner mening i det. Føler ikke jeg har  «tomme dager». Og kjeder meg sjeldent.

Anonymkode: d4b9e...e41

Jeg går på en tilrettelagt videregående skole (ikke fulltid) i ukedagene, utenom fri på onsdager. I realiteten går jeg ca 1-2 ganger på skole i uken, spesielt i dårlige perioder som nå. Generelt sett våkner jeg i 12 tiden, men står ikke opp før nærmere 3 tiden. Har jeg skole, så står jeg opp i 7 tiden etter maks 3 timers søvn. Jeg legger meg i sengen i 9 tiden hver kveld, men sovner ikke før 4-5 tiden. Jeg sliter med mareritt pga traume, så søvn er ikke lett. Prøver å hvile på dagen, føler meg tryggere når det er lyst og alle i huset er våkne. Ellers gjør jeg ikke mye. Jeg prøver å gå på skole når jeg klarer, men ellers ligger jeg bare inne. Prøver å øve til prøver å jobbe litt hjemme, men som regel ender jeg opp med å se på serier fra jeg står opp til jeg legger meg. Det eneste "faste" jeg har er en kveldstur med hunden, hver kveld kl 7, og DPS hver onsdag.

Dette er sånn livet mitt ser ut akkurat nå i hvert fall. I bedre perioder går jeg gjerne på skole hver dag jeg skal, går mer turer, trener litt, er sosial med venner hver uke osv. 

Endret av ephiphany

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...