Gå til innhold

Tran og fisk - for mye av det gode?

Luise

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten jente (13 mnd) med god matlyst på de fleste matsorter. Fra hun var baby har jeg gitt henne tran - og av og til tatt en skje selv også. Men nå lurer jeg på om det kan bli for mye.

Både hun og jeg er glade i fisk, vi spiser fet fisk (laks/makrell/ørret el) til middag minst en dag i uka, og fet fisk på brødskivene. Jeg er veldig glad i laks som pålegg - og makrell i tomat er favorittpålegget til vesla- det går ned minst en halv skive med godt med makrell på hver dag, ofte mer.

Så jeg lurer på om det er nødvendig for oss å drikke tran hver dag, eller om det faktisk kan bli for mye av det "gode"? Det er jo bare i Norge det er så vanlig å ta tran, og nå kommer det spekulasjoner (?) om at den høye forekomsten av benskjørhet i Norge kan skyldes tran. For mye A og D-vitamin er jo slett ikke sunt - men hvordan vet jeg om det blir for mye? Er jo heller ikke spesielt lysten på å gi tran hvis det ikke er nødvendig. Vi synes begge det smaker OK, men ikke noe vi vil komme til å savne akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

etter å ha lest birdies innlegg ang, kosthold og synet kom jeg på at det nok er relevant ang. evt. for mye A-vitamin at vi begge gjerne spiser lever (til middag og i leverpostei), mye gulrøtter og andre grønnsaker + andre A-vitaminkilder i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

etter å ha lest birdies innlegg ang, kosthold og synet kom jeg på at det nok er relevant ang. evt. for mye A-vitamin at vi begge gjerne spiser lever (til middag og i leverpostei), mye gulrøtter og andre grønnsaker + andre A-vitaminkilder i tillegg.

Hei Luise,

Det er ikke ikke noe fare for å få for mye av vitamin A gjennom gulrøtter og andre matvarer fra planteriket. Denne formen av vitaminet er provitamin A (beta-karoten) og er ikke skadelig i høye doser.

Anbefalt daglig tilførsel av vitamin A for barn 1-3 år er 400 mikrogram og for voksne 800 mikrogram. Øvre grensen for å forhindre skadelige effekter ligger godt over dette (rundt 6000-7000 mikrogram). Det høres ut som dere klarer å dekke behovet for vitamin A gjennom kosten, men dere får nok ikke så mye at det er skadelig – selv med bruk av tran. Tran er jo en god kilde til vitamin D – noe som er spesielt viktig gjennom vintermånedene i Norge. Vitamin D er viktig bl.a for opptaket av kalsium til bruk for en sunn benbygning. 1 liten barneskje (5 ml) tran hver dag gir 10 mikrogram vitamin D. Dette dekker behovet for vitamin D. Men med et høyt inntak av fisk, kan dere også velge å bare ta halvparten av tranen, så dekker jo maten resten. Evt kan dere ta tranen annenhver dag.

Vil ellers si at det er flott din datter får rikelig med omega-3 fettsyrer (fiskefettet) i seg i så ung alder. Det har vist seg at dette fettet er viktig for hjerne-utviklingen av barn – spesielt de første 2 leveårene.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...