Gå til innhold

Manglende epikrise > Kupton

Anbefalte innlegg

Jeg avsluttet langtidsterapi for et halvt år siden. Behandler (privat avtalespesialist) har ikke sendt epikrise til min fastlege. Hvor vanlig er dette? Og vil det være naturlig at fastlegen purrer på denne?

Jeg har lite lyst til å ta kontakt med behandler selv for å be om dette, og synes heller ikke det er mitt ansvar. Jeg kunne derimot svært gjerne tenkt meg å lese epikrisen, for å få innsyn i hva behandler konkluderer med når det gjelder meg og mitt behandlingsforløp, som dessverre ikke var særlig vellykket. 

Anonymkode: 7aa42...da0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457695-manglende-epikrise-kupton/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, kupton skrev:

Epikrise skal sendes innen en uke. Fastlegen bør purre (evt med kopi til Fylkesmannen/fylkeslegen).

Det er dessverre alt for vanlig.

Akkurat...

Skuffende å høre at dette skjer hyppig. Respektløst ovenfor både pasienten og den tilliten man har fått fra HELFO. 

Sier vel kanskje litt om yrkesetikken til den enkelte, og. 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier vel kanskje litt om yrkesetikken til den enkelte, og.

Ikke en unnskyldning, men en forklaring, og jeg og mine kolleger har også vært oppe i det av og til:

En har til en hver tid en alt for lang venteliste som skriker mot en med mange saker som skulle ha vært behandlet i går eller forrige uke. Da kan en lett velge å ta inn en ø.hj.-henvisning i stedet for å skrive en epikrise. Og så kommer det en til og en til og en til.

Men det finnes regler, og de må en følge selv om det går på bekostning at antall konsultasjoner.

12 minutter siden, kupton skrev:

Ikke en unnskyldning, men en forklaring, og jeg og mine kolleger har også vært oppe i det av og til:

En har til en hver tid en alt for lang venteliste som skriker mot en med mange saker som skulle ha vært behandlet i går eller forrige uke. Da kan en lett velge å ta inn en ø.hj.-henvisning i stedet for å skrive en epikrise. Og så kommer det en til og en til og en til.

Men det finnes regler, og de må en følge selv om det går på bekostning at antall konsultasjoner.

Jeg ser absolutt poenget. Tenker samtidig at en privat avtalespesialist trolig har mindre press på seg enn et DPS. Min behandling ble dessuten avsluttet like før Covid-19 nedstengningen i mars, så jeg antar det burde være godt med tid til papirarbeid i denne perioden, hvor direkte pasientkontakt var ikke-eksisterende. 

Jeg skal uansett ta det videre med min fastlege. En fin anledning til å stå litt opp for seg selv. 

Kontaktet min fastlege, som kunne fortelle at epikrise faktisk var mottatt, «bare» fire måneder forsinket. Det var imidlertid den minst informative epikrisen han noen sinne hadde mottatt fra en psykolog, skrev han. Det, etter et meget langt behandlingsforløp, som jeg etter alt for lang tid og stadig forverring klarte å avbryte. 

... når du trenger terapi for å bearbeide terapien...🤯🥺

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...