Gå til innhold

Skal det egentlig så mye til å bli tvangsinnlagt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, Glitter skrev:

Jeg synes ikke det skal så mye til for å bli det av legevakten eller somatikken, men det skal en del til for å holdes på videre tvang etter paragrafvurdering gjort av overlege i psykiatrien. 

Min erfaring er at dette også varierer litt fra fylke til fylke. Jeg har blitt svært raskt innlagt i et fylke på Østlandet og blitt holdt mot min vilje der i ninimum to uker hver gang og på det meste 5 måneder.  På Sørlandet har jeg samme erfaring som deg. Det kunne virke som om legevakten ønsket å legge inn en pasient de var usikker på for å være sikker på at ikke noe skulle gå galt, og overlate avgjørelsen til andre fagkyndige innen psykiatri. Da varte innleggelsene alt fra 5 dager til 3 uker. Noen få i mange måneder, men det er nostalgisk psykiatri. Her jeg bor nå, i en stor by, bruker de tvang når det er fare for liv eller helse på meg, men det har blitt sjeldnere med årene. Men dessverre lengre innlegelser når det først skjer, fra 3-4 måneder. Jeg kan ikke uttale meg om det har blitt noen endring etter at ny lov om psykisk helsevern trådde i kraft 1. juli for ett eller to år siden - tiden går så fort... Men ønsket med den nye loven var jo mer medbestemmelsesrett for pasienten og høyere terskel for å ta i bruk tvang slik jeg har lest loven. Jeg leste igjennom den inngående fra ende til annen når den var ny.

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bump

Anonymkode: 915d6...9f0

Er jo ingen vits i at du bumper denne når du allerede har fått et par greie svar! Hva er du ute etter å vite? 

Anonymkode: 3eb2e...c3b

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ingen vits i at du bumper denne når du allerede har fått et par greie svar! Hva er du ute etter å vite? 

Flere meninger vel? Bare fordi noen har svart så betyr ikke det at det er fasiten liksom.. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere meninger vel? Bare fordi noen har svart så betyr ikke det at det er fasiten liksom.. 

Ok, skjønner den :)

Gidder ikke å google (det kan jo du gjøre), men kravet for tvangsinnleggelse tror jeg er at en må være til fare for seg selv eller andre.  I det innbefattes også psykoser. Ikke alle psykotiske er til fare for seg selv og andre. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kravet er alvorlig sinnslidelse i tillegg til enten mangel på samtykkekompetanse eller fare for eget liv eller andres liv/helse. 

Anonymkode: 0fb16...cce

Hvorfor skal alvorlige sinnslidende uten santykkekompetanse tvangsinnlegges hvis de ikke er til fare for seg selv eller andre? 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kravet er alvorlig sinnslidelse i tillegg til enten mangel på samtykkekompetanse eller fare for eget liv eller andres liv/helse. 

Men hva skal til for at man skal mangle samtykkekompetanse? Hvis man har tatt overdose og havner på legevakta mangler man det da? 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal til for at man skal mangle samtykkekompetanse? Hvis man har tatt overdose og havner på legevakta mangler man det da? 

Kan jeg aldri tenke meg. 

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal alvorlige sinnslidende uten santykkekompetanse tvangsinnlegges hvis de ikke er til fare for seg selv eller andre? 

Fordi da er man for syk til å forstå hva det betyr å takke nei til behandling.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi da er man for syk til å forstå hva det betyr å takke nei til behandling.

Det holder ikke i 2020. Bare se på de som er svært så mentalt syke som bokstavelig talt bor i sin egen dritt i hjemmene sine. Hoarders som bor med søppel, stank og skitt overalt. Slike saker kommer fra tid til annen i mediene hvor pårørende er helt fortvilet over situasjonen, men tvangsinnlegge eller tvangsbehandle disse personene kan man ikke gjøre. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det holder ikke i 2020. Bare se på de som er svært så mentalt syke som bokstavelig talt bor i sin egen dritt i hjemmene sine. Hoarders som bor med søppel, stank og skitt overalt. Slike saker kommer fra tid til annen i mediene hvor pårørende er helt fortvilet over situasjonen, men tvangsinnlegge eller tvangsbehandle disse personene kan man ikke gjøre. 

De gangene jeg har vært psykotisk skulle jeg i ettertid ønsket noen reagerte. Men jeg bodde alene første gangen og klarte ta meg litt sammen de 4 timene i året jeg var i sosiale lag. Sist gang var jeg samboer og hun var redd for min oppførsel (skummel ikke voldelig), men å få meg innlagt det tenkte hun ikke på. Enda jeg kranglet med meg selv høylytt og var helt utslitt av kaoset oppe i hodet.

Anonymkode: ad278...b3d

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er opp til legen å bedømme og synes en del medlemmer her på DOL setter sin synsekompetanse over legens i enkelte slike situasjoner her på forumet - det er legen og pasienten som kjenner til hele historien. Jeg husker en gang jeg var innlagt, satt jeg ved et frokostbord sammen med en ung jente som fortalte at hun var innlagt fordi hun hadde tatt overdose på noen sovetabletter. I mine øyne så ikke det ut som en innleggelsesgrunn, og selv hadde jeg trolig bare lagt meg i sengen, men jenta hadde vært mer fornuftig enn meg på den tiden (det er mer enn 12 år siden tror jeg) og oppsøkt legehjelp. Der ser vi at vi vurderer situasjoner ulikt ut fra liv, tidligere erfaring, redsel og det er trolig mye mer som spiller inn. Denne unge jenta var trolig også nokså ny i sin karriere i psykiatrien og jeg håper hun fikk god hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...