Gå til innhold

Å bli innlagt pga selskading

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å være kun prinsippiell er sjelden særlig fruktbart. Å se ensidig på kun en side av et komplekst problem er like lite fruktbart.

Den som har selvskadet, har ofte en somatisk skade som må behandles. Samtidig er vedkommende oftest i en psykisk krise som trenger at en hjelper.

22 minutter siden, kupton skrev:

Å være kun prinsippiell er sjelden særlig fruktbart. Å se ensidig på kun en side av et komplekst problem er like lite fruktbart.

Den som har selvskadet, har ofte en somatisk skade som må behandles. Samtidig er vedkommende oftest i en psykisk krise som trenger at en hjelper.

Men skal man alltid "belønne" en selvskader med å innlegge personen hver gang? 

Anonymkode: 67fe1...8be

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal man alltid "belønne" en selvskader med å innlegge personen hver gang? 

Det kommer an på situasjonen og skaden. Men det er vanlig at terskelen for innleggelse etterhvert blir høyere. Det kan også være en god strategi å "belønne" vedkommende med en innleggelse om hen klarer å gi beskjed om behov for hjelp på en annen og mer voksen måte enn å selvskade.

Endret av kupton

Annonse

5 minutter siden, frosken skrev:

Det er ikke vanlig at det skjer. 

Hvordan vet du dette? Jeg følger flere personer med selvskadingsproblematikk på Instagram og fellesnevneren der er at de er ofte innlagte etter å ha selvskadet seg. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du dette? Jeg følger flere personer med selvskadingsproblematikk på Instagram og fellesnevneren der er at de er ofte innlagte etter å ha selvskadet seg. 

Er det et problem for deg?

14 minutter siden, kupton skrev:

Som jeg skrev tidligere så syns jeg ikke det er hensiktsmessig å bli innlagt hver gang en person selvskader seg da det blir som å belønne de. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev tidligere så syns jeg ikke det er hensiktsmessig å bli innlagt hver gang en person selvskader seg da det blir som å belønne de. 

Synes du skal la det bli opp til kvalifisert personell om hva som er best for den enkelte pasient. 

Anonymkode: 150c8...fbd

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å huske på at bak en selvskade, som er en ekstrem måte å uttrykke seg på, og som dessverre blir oppfattet av mange som at man ønsker oppmerksomhet og omsorg, er det også en pasient som har det psykisk vanskelig, nettopp kan ha opplevd noe uutholdelig vanskelig eller traumatisk, er i en stor emosjonell krise, selvskaden blir istedenfor noe verre osv. Dette kommer nødvendigvis ikke frem fra utsiden. Som tidligere selvskader, har jeg beklageligvis opplevd altfor ofte at selvskaden får fokus og jeg som person som har det vondt glemmes midt oppi alt styret med å få reparert skaden. Personlig synes jeg det var greit der og da å få slippe unna og komme meg bort og hjem fra oppmerksomheten (for jeg ønsket ikke oppmerksomhet), men nå 10 år senere, har jeg tenkt at det kanskje hadde vært mer formålstjenelig for meg og hjulpet meg med å sette ord på det vonde mens det pågikk, slik at jeg kanskje kunne lære det verbale språket istedenfor. Jeg vet ikke?

I mange år opplevde jeg også at det som ble fokus i terapi, var selvskading, hvordan det gikk siden sist osv. Det tenker jeg at bekrefter bare at selvskading er en tids- og oppmerksomhetstyv fra det som egentlig er problemet og som krever hjelp. Jeg tror jeg stod på stedet hvil i terapien i nærmere 10 år "takket være" selvskadingen. Selvskading er et uttrykk for at en person har en så uhåndterlig og stor smerte inni seg at man ikke klarer å uttrykke den på annen måte - man har ikke et annet språk. Det er ikke ønske om oppmerksomhet.

Annonse

8 timer siden, kupton skrev:

Ja, jeg har med tiden funnet ut at jeg selv får det bedre om jeg tar ansvar for meg og lar andre ta ansvar for seg. Jeg og samboeren min snakket om det senest her i går ved middagsbordet - at verden hadde blitt et bedre sted om ikke så mange brydde seg med hva andre gjør, men konsentrerer seg om seg selv. Det betyr likevel at man skal ha omsorg for de rundt seg og reagere om noe ikke er som det skal. Det er forskjell på å ha omsorg og å stikke nesen sin i noe man strengt tatt ikke har noe med.

3 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det er viktig å huske på at bak en selvskade, som er en ekstrem måte å uttrykke seg på, og som dessverre blir oppfattet av mange som at man ønsker oppmerksomhet og omsorg, er det også en pasient som har det psykisk vanskelig, nettopp kan ha opplevd noe uutholdelig vanskelig eller traumatisk, er i en stor emosjonell krise, selvskaden blir istedenfor noe verre osv. Dette kommer nødvendigvis ikke frem fra utsiden. Som tidligere selvskader, har jeg beklageligvis opplevd altfor ofte at selvskaden får fokus og jeg som person som har det vondt glemmes midt oppi alt styret med å få reparert skaden. Personlig synes jeg det var greit der og da å få slippe unna og komme meg bort og hjem fra oppmerksomheten (for jeg ønsket ikke oppmerksomhet), men nå 10 år senere, har jeg tenkt at det kanskje hadde vært mer formålstjenelig for meg og hjulpet meg med å sette ord på det vonde mens det pågikk, slik at jeg kanskje kunne lære det verbale språket istedenfor. Jeg vet ikke?

I mange år opplevde jeg også at det som ble fokus i terapi, var selvskading, hvordan det gikk siden sist osv. Det tenker jeg at bekrefter bare at selvskading er en tids- og oppmerksomhetstyv fra det som egentlig er problemet og som krever hjelp. Jeg tror jeg stod på stedet hvil i terapien i nærmere 10 år "takket være" selvskadingen. Selvskading er et uttrykk for at en person har en så uhåndterlig og stor smerte inni seg at man ikke klarer å uttrykke den på annen måte - man har ikke et annet språk. Det er ikke ønske om oppmerksomhet.

Takk!

Anonymkode: 582e7...ad2

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som søker til den omsorgen og oppmerksomheten som en (tvangs)innleggelse medfører. 

Ok. Kan ikke skjønne det, man er jo som regel veldig dårlig når man blir innlagt. Det er ikke et ønske tror jeg. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Anonymkode: 582e7...ad2

Takk for at du viser takknemlighet og dermed støtter opp under det jeg sier. Dessverre er det, som regel anonyme brukere, som standhaftig kommer med usanne og negative påstander om selvskadere, som dessverre er stereotopier som folk har av en typisk selvskader. Dette vitner om liten innsikt i problematikken og liten menneskeforståelse på akkurat dette området. Og tvilsomt har de hatt skoen på selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...