Gå til innhold

Medisin til barn, Kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 13 år sliter med angst og depresjon. Dette bruker å gi seg etter noen dager og jeg lurer på om jeg kan gi ham Sobril i noen få dager i stedet for at han må begynne på andre medisiner?

Anonymkode: 4be43...3fa

Det er vel temmelig innlysende at du ikke skal gi dine egne reseptbelagte medisiner til andre? Spesielt ikke til barn! Søk hjelp for ham i stedet for å prøve å medisinere ham selv. Hvis du alt har gjort så det så beklager jeg den kommentaren, men du skriver ingenting om det.

Endret av Lillemus
1 time siden, kupton skrev:

Det ville ikke jeg ha gitt til mitt barn. 

Det er snakk om at han skal negynne på antidepressiva og jeg er skeptisk til at han skal bruke det siden det ikke anbefales til barn. Psykologspesialisten har sagt at han ikke behøver å bruke medisiner etter utredning for en stund siden, men fastlegen vil uansett prøve. Siden han har en historie med selvskading og dyp depresjon (som gikk over av seg selv uten noen medisiner)  så kan antidepressiver øke denne tendensen igjen og det uroer meg. Vi fikk bare beskjed av fastlegen om å bestille ny time om noen måneder for å se om det hjelper. Jeg synes at han burde få oppfølging av barnepsykiater eller en psykologspesialist, men det er lang ventetid for å få time og jeg føler at vi ikke har noe valg siden han er litt deprimert igjen. Hva tenker du om dette Kupton?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 13 år sliter med angst og depresjon. Dette bruker å gi seg etter noen dager og jeg lurer på om jeg kan gi ham Sobril i noen få dager i stedet for at han må begynne på andre medisiner?

Sobril vil jo ikke hjelpe i det lange løp om det gis noen få dager. Da måtte det ha vært mot noe konkret feks tannlegetime, flyreise etc. Hvis du mener barnet ditt trenger beroligende må du bestille en akutt-time hos legen og få hjelp videre - ikke medisinere selv. 

Jeg tenker at antidepressiva er langt bedre - bedre effekt og mindre farlig - enn benzo. Benzo er som å pisse i buksa for å holde varmen. Ja, i oppstartfasen burde han hatt ukentlig kontakt med behandler. Helst en barnepsykiater, men en psykologspesialist eller fastlegen er heller ikke så verst.

Det er viktig å få behandlet depresjoner tidlig og effektivt. Så må en ha bipolar lidelse i bakhodet. Tidlig debut av depresjon ska vekke mistanken. Er det bipolaritet i slekten?

Annonse

2 timer siden, kupton skrev:

Jeg tenker at antidepressiva er langt bedre - bedre effekt og mindre farlig - enn benzo. Benzo er som å pisse i buksa for å holde varmen. Ja, i oppstartfasen burde han hatt ukentlig kontakt med behandler. Helst en barnepsykiater, men en psykologspesialist eller fastlegen er heller ikke så verst.

Det er viktig å få behandlet depresjoner tidlig og effektivt. Så må en ha bipolar lidelse i bakhodet. Tidlig debut av depresjon ska vekke mistanken. Er det bipolaritet i slekten?

Det er som et slags sjansespill å ta når ikke oppfølgingen er god nok, men vi får heller ta kontakt med fastlegen selv dersom noe ikke er som det skal. Det blir da ut i fra hvordan jeg som forelder tolker det og jeg mener at fagfolk burde vurdert tilstanden hans.  

Ja, det er bipolaritet i familien. Det er vel ikke en diagnose som stilles for barn? 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om at han skal negynne på antidepressiva og jeg er skeptisk til at han skal bruke det siden det ikke anbefales til barn. Psykologspesialisten har sagt at han ikke behøver å bruke medisiner etter utredning for en stund siden, men fastlegen vil uansett prøve. Siden han har en historie med selvskading og dyp depresjon (som gikk over av seg selv uten noen medisiner)  så kan antidepressiver øke denne tendensen igjen og det uroer meg. Vi fikk bare beskjed av fastlegen om å bestille ny time om noen måneder for å se om det hjelper. Jeg synes at han burde få oppfølging av barnepsykiater eller en psykologspesialist, men det er lang ventetid for å få time og jeg føler at vi ikke har noe valg siden han er litt deprimert igjen. Hva tenker du om dette Kupton?

Jeg bet meg merke i at du skriver hen er _litt_ deprimert og at det pleier å gå over i løpet av noen dager. Jeg skjønner godt en bekymring for om han kan trenge behandling og medisiner, og om forslaget fra fastlegen er det rette. Jeg blir imidlertid litt usikker på om det kan være risiko for at den forrige episoden medfører at det kalles depresjon litt for fort? Eller er det slik at du oppfatter ham som vedvarende nedstemt over lengre perioder, men at det topper seg av og til i noen dager?

1 time siden, frosken skrev:

Jeg bet meg merke i at du skriver hen er _litt_ deprimert og at det pleier å gå over i løpet av noen dager. Jeg skjønner godt en bekymring for om han kan trenge behandling og medisiner, og om forslaget fra fastlegen er det rette. Jeg blir imidlertid litt usikker på om det kan være risiko for at den forrige episoden medfører at det kalles depresjon litt for fort? Eller er det slik at du oppfatter ham som vedvarende nedstemt over lengre perioder, men at det topper seg av og til i noen dager?

Det siste så det er nokså opplagt at det er depresjon.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må du ikke gjøre uten at det er skrevet ut til han av lege. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...