Gå til innhold

Et spørsmål- blir glad for svar

Anbefalte innlegg

Når en resept står i mitt navn, selv om hjemmesykepleien pleier henter den. Da får legen beskjed om at den er hentet ut under mitt navn uansett hvem som henter den? Kan legen da se om det er jeg og ikke HT som tar ut medisinen? Resepten er ikke merket med at HT må hente den.

Takknemlig om noen vet. 

Anonymkode: ff52a...10a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457735-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-blir-glad-for-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en resept står i mitt navn, selv om hjemmesykepleien pleier henter den. Da får legen beskjed om at den er hentet ut under mitt navn uansett hvem som henter den? Kan legen da se om det er jeg og ikke HT som tar ut medisinen? Resepten er ikke merket med at HT må hente den.

Takknemlig om noen vet. 

Hva med å spørre apoteket eller hjemmesykepleien selv? Eller legen? Da er du sikker på å få et helt klart svar.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takknemlig om noen vet. 

Tviler på om det viser noe sted. Min mann henter tidvis medisiner for meg, og det blir ikke registrert noe ved uttaket på e-resepten. Kan ikke se at det skal ha noe å bety uansett. 

Anonymkode: 5280c...7f2

Tror ikke det vises, tror det eneste som vises er hvilket apotek og hvilken dag medisinen ble utlevert på. Det er i hvert fall det som vises på utleveringer på helsenorge.no.  Vil tro legen må høre med apoteket, hjemmesykepleien eller deg for å finne ut av hvem som hentet ut medisinene. 

Anonymkode: e113d...e78

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på om det viser noe sted. Min mann henter tidvis medisiner for meg, og det blir ikke registrert noe ved uttaket på e-resepten. Kan ikke se at det skal ha noe å bety uansett. 

Anonymkode: 5280c...7f2

Nei, men da har du gitt mannen din samtykke til å hente medisiner for deg og han må som regel vise sin legitemasjon for å bevise at han er NN før han får utlevert dine medisiner. Jeg aner ikke hva apoteket krysser av og ikke og kunne ikke brydd meg mindre, men har jo mistanke til hvorfor dette stilles nå og i en lignende tidligere tråd for noen uker siden.

Tidligere måtte man jo signere på at medisinene ble utlevert (i hvert fall A- og B-preparater, men husker ikke hvordan det var med C-preparater mot slutten), men den regelen klarte corona-viruset å sette til sides. Corona-viruset har hatt stor makt og innflytelse på mange regler og byråkratiske prosesser :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...