Gå til innhold

Bipolar lidelse 2 + psykose?

Anbefalte innlegg

Om man opplever psykose (eller symptomer på psykose i det minste) i depresjonsperiodene, skyldes dette den bipolare lidelsen (type 2) eller er psykosen et helt annet og nytt "problem"? Det er altså snakk om kun symptomer når depresjonen blir sterk, enten den varer i 3 dager eller i 2 måneder. Null symptomer på psykose ellers. 

Anonymkode: ce523...db6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457743-bipolar-lidelse-2-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man opplever psykose (eller symptomer på psykose i det minste) i depresjonsperiodene, skyldes dette den bipolare lidelsen (type 2) eller er psykosen et helt annet og nytt "problem"? Det er altså snakk om kun symptomer når depresjonen blir sterk, enten den varer i 3 dager eller i 2 måneder. Null symptomer på psykose ellers. 

Høres ut som del av depresjon 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvirdan psykotiske symptomer får du når du er deprimert da?

Anonymkode: 53a19...6f1

Stemmehøring er det sterkeste symptomet - hovedsakelig én negativ stemme jeg har hørt i et par år i depresjonsfaser. Veldig nedlatende og truende, og bekrefter negative forestillinger. Jeg har lest litt i det siste og leste at stemmehøring kunne være et symptom på svulst i hjernen og ble litt bekymret, men tenker at det kanskje har en sammenheng med psyken ettersom den kun forekommer i depressive perioder? 

1 time siden, kupton skrev:

En skiller mellom stemningskongruente og stemningsinkongruente vrangforestillinger. Hvis de er kongruente (passer til depresjonen - vanligvis selvnedvurderende) og forekommer kun i depressive faser, hører de nok til depresjonen.

Ja, vil si det er selvnedvurderende. Takk for svar! 

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stemmehøring er det sterkeste symptomet - hovedsakelig én negativ stemme jeg har hørt i et par år i depresjonsfaser. Veldig nedlatende og truende, og bekrefter negative forestillinger. Jeg har lest litt i det siste og leste at stemmehøring kunne være et symptom på svulst i hjernen og ble litt bekymret, men tenker at det kanskje har en sammenheng med psyken ettersom den kun forekommer i depressive perioder? 

Høres stemningskongruent ut. Svulst ville nok gitt symptomer i euthyme faser også.

Endret av Villanda

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...