Gå til innhold

Voksent barn med psykiske problemer

Anbefalte innlegg

Har et voksent barn i tyveårsalderen med psykiske problemer.  Vedkommende er sykemeldt fra jobben. Bor hos faren. Han sier at han trives ikke hjemme hos faren. Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for jeg er samboer. Har dårlig økonomisk situasjon / leier liten 2 roms leilighet og ikke mulighet til å skaffe han et eget rom.

Er det mulig at Nav kan hjelpe i en slik situasjon slik at han kan bo i egen liten leilighet? Han har heller ikke nok inntekt til å klare egen leilighet ennå. Jeg føler dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å hjelpe her. 

Anonymkode: 1b605...d8e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457751-voksent-barn-med-psykiske-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et voksent barn i tyveårsalderen med psykiske problemer.  Vedkommende er sykemeldt fra jobben. Bor hos faren. Han sier at han trives ikke hjemme hos faren. Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for jeg er samboer. Har dårlig økonomisk situasjon / leier liten 2 roms leilighet og ikke mulighet til å skaffe han et eget rom.

Er det mulig at Nav kan hjelpe i en slik situasjon slik at han kan bo i egen liten leilighet? Han har heller ikke nok inntekt til å klare egen leilighet ennå. Jeg føler dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å hjelpe her. 

Hvis han er i jobb, så burde han vel kunne betale leie selv?

24 minutter siden, frosken skrev:

Hvis han er i jobb, så burde han vel kunne betale leie selv?

Sitat fra ts:

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har heller ikke nok inntekt til å klare egen leilighet ennå.

Ikke sikkert det er full eller fast jobb.

Anonymkode: eefd8...301

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitat fra ts:

Ikke sikkert det er full eller fast jobb.

Anonymkode: eefd8...301

Det stemmer. Han jobbet bare 1 til 2 dager i uken pluss ekstra etter behov. Det er altfor lite til å leve av. 

Jeg er trist over at jeg ikke har stor nok bolig for han her. Har desverre en dårlig økonomi selv, derfor bor han hos faren som har bedre økonomi.  

8 timer siden, kupton skrev:

Det er bare å spørre nav hva de kan hjelpe med. Da får du i hvert fall et sikkert svar.

Det er en mulighet for at det er sykdommen som gjør at han ikke trives, og at nissen dermed flytter med på lasset om han får en annen bolig.

Jeg er enig med deg. Tror det er best å spørre nav om de kan hjelpe i denne situasjonen. 

Er enig med deg. Sykdommen kan gjøre det vanskeligere å trives. Og det er ikke sikkert at det blir bedre om han flytter. Jeg kunne ønske at alt lå til rette for at han kunne bodd hos meg. Han bodde litt hos meg i 3 uker på tidlig høst da samboeren min var bortreist. Og da fungerte han veldig bra. Tungt i starten men det kom seg fort. Men så kom samboeren tilbake og leiligheten er for liten til tre personer.. og jeg får dårlig samvittighet.  Men jeg skal høre om dette med NAV. 

Han har angst og depresjon. Føler seg konstant trist og ensom hele tiden fordi han ikke har en kjæreste sier han.  Jeg forsøker å få han med på ting. Og av og til lykkes jeg. Synes det er viktig å aktivisere han for han sover og depper så mye... 

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Om det ikke er gjort, bør han henvises til psykiatrien.

Han har nettopp blitt henvist til psykolog.  Veldig vanskelig situasjon  der jeg som pårørende lurer på hva jeg kan gjøre for å få han frisk. Men det må nok psykiatrisk behandling til. 

Det som vil gjøre han lykkelig er å få en kjæreste. Uten det er livet ødelagt. Han har datert mye  og gjerne flere dater med samme ( det er det ikke alle som får så han bør ikke ta det innover seg ) men møtt mye avvisninger etterhvert.  Det får han til å tro fryktelig dårlig om seg selv, og han er trist. Dette kan gå ut på at han sliter med å forholde seg til alderen og situasjonen. Men jeg tenker også at hvis han finner noen hobbyer og blir mer opptatt av å klare seg uten å måtte nødt å ha dame så kan det gå bedre.  Men han har desverre ingen hobbyer. Bare sover og står litt opp innimellom.  Veldig vondt for meg som bor i annen leilighet og ikke kan pushe mye på.  

Men er mange unge som sliter med selvbilde og håper på at psykiatrien er flink med dette med å finne ut hva som er best i situasjonen og hvordan han kan bli frisk. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men han har desverre ingen hobbyer. Bare sover og står litt opp innimellom.  Veldig vondt for meg som bor i annen leilighet og ikke kan pushe mye på.  

Hjelper det om du forklarer for ham at det er mye mer tiltrekkende med en mann som gjør noe enn en som knapt nok gidder å stå opp? Han får mye større sjanse på damemarkedet om han fresher seg opp litt, holder seg i form og interesserer seg for noe - er litt aktiv! Hvis alt han vil er å få seg en dame så må han faktisk ta seg selv i nakkeskinnet og gjøre seg attraktiv.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han har nettopp blitt henvist til psykolog.  Veldig vanskelig situasjon  der jeg som pårørende lurer på hva jeg kan gjøre for å få han frisk. Men det må nok psykiatrisk behandling til. 

Det som vil gjøre han lykkelig er å få en kjæreste. Uten det er livet ødelagt. Han har datert mye  og gjerne flere dater med samme ( det er det ikke alle som får så han bør ikke ta det innover seg ) men møtt mye avvisninger etterhvert.  Det får han til å tro fryktelig dårlig om seg selv, og han er trist. Dette kan gå ut på at han sliter med å forholde seg til alderen og situasjonen. Men jeg tenker også at hvis han finner noen hobbyer og blir mer opptatt av å klare seg uten å måtte nødt å ha dame så kan det gå bedre.  Men han har desverre ingen hobbyer. Bare sover og står litt opp innimellom.  Veldig vondt for meg som bor i annen leilighet og ikke kan pushe mye på.  

Men er mange unge som sliter med selvbilde og håper på at psykiatrien er flink med dette med å finne ut hva som er best i situasjonen og hvordan han kan bli frisk. 

Har liten tro på at en kjæreste kan ordne opp i hans problemer, snarere tvert i mot, kan fort bli verre. Tror det er viktig å finne seg selv før man finner noen andre.

3 timer siden, Ekstra skrev:

Har liten tro på at en kjæreste kan ordne opp i hans problemer, snarere tvert i mot, kan fort bli verre. Tror det er viktig å finne seg selv før man finner noen andre.

Det er sant.  Jeg har forsøkt å forklare han at det er viktig å ta vare på seg selv først, og å finne sine hobbyer. Men skal forsøke på nytt å forklare det du skriver til han. 

Han må lære å bli glad i seg selv først. 

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke bare å få seg et liv med hobbyer hvis man er svært deprimert, da kan det hende det bare er medisiner som hjelper.

Anonymkode: 32746...a69

Det virker tungt ut. Men samtidig så virker det som om han kvikner til innimellom. Jeg blir veldig stresset fordi jeg lurer på hva jeg kan gjøre for han for å få det til å ordne seg for han. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke bare å få seg et liv med hobbyer hvis man er svært deprimert, da kan det hende det bare er medisiner som hjelper.

Anonymkode: 32746...a69

Men jeg mener at det er viktig at han forsøker å tvinge seg til aktiviteter selv om det er vanskelig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...