Gå til innhold

Legge på seg av Sobril?

Anbefalte innlegg

De siste tre dagene har jeg tatt en del Sobril, mer enn jeg skal ifølge avtale med legen. Det jeg lurer på er om dette kan føre til vektøkning da jeg har gått opp 3 kilo i vekt i løpet av tre dager. Jeg må innrømme at jeg har spist mye også, men ikke vesentlig mer enn ellers. Jeg får sånn matlyst av sobril 

Anonymkode: a1ace...497

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457758-legge-p%C3%A5-seg-av-sobril/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 5.11.2020 den 5.01, AnonymBruker skrev:

De siste tre dagene har jeg tatt en del Sobril, mer enn jeg skal ifølge avtale med legen. Det jeg lurer på er om dette kan føre til vektøkning da jeg har gått opp 3 kilo i vekt i løpet av tre dager. Jeg må innrømme at jeg har spist mye også, men ikke vesentlig mer enn ellers. Jeg får sånn matlyst av sobril 

Kan det være at du spiser fordi du er engstelig? At det ikke er medisinen sin skyld, men rett og slett følelser og ev. situasjon som har skylden. Noen kaller også dette for "følelsesspising", men jeg synes dette er et negativt ladet ord - men strengt tatt er det jo det det er. Ofte er det da lett å ty til matvarer som inneholder mye sukker, i hvert fall om en er litt lei seg, for da øker serotinnivået i hjernen slik jeg har forstått det. I tillegg blir blodsukkeret utjevnet (ev. forhøyet) avhengig av utgangspunktet. Vi mennesker benytter i mange tilfeller, bevisst eller ubevisst i hverdagen, mat i følsomme situasjoner. "Nå skal jeg kose meg med denne fordi jeg har vært så flink" og mat forbinder jo de fleste av oss med noe positivt. Mat og søtsaker vekker positive følelser i oss. Og mange trøstespiser. Om vi får en trist eller dårlig beskjed, er det lett å ty til å spise et eller annet, enten som avledning som handling i seg selv eller for å regulere det fysiske i kroppen. Kroppen vet hva den vil ha.

På 5.11.2020 den 5.01, AnonymBruker skrev:

Kan det være fordi terskelen for hva du spiser blir mindre? Man skal jo «gi litt mer f» på Sobril, så kanskje det gir utslag i hva man tillater seg av inntak? 

1 time siden, Villanda skrev:

Har tendens til å spise mer når jeg har tatt Imovane og ikke er smart nok til å legge meg til med én gang.

Er ikke det vanlig å bli sulten når man blir trøtt? Et gammelt overlevelsesinstinkt? Får litt tanker om bjørnen som går i hi for vinteren og må gjøre det på mett mage for å klare seg, her nå... Vet ikke, jeg har tenkt på det som det, men jeg har ofte opplevd det samme når jeg blir trøtt, med eller uten medisiner. Ofte er det lett å ty til det søte og usunne, fordi det er "lett" tilgjengelig, men det smaker like godt - og nesten bedre - med vanlig mat om man velger å spise.

Annonse

6 timer siden, cilie skrev:

Kan det være fordi terskelen for hva du spiser blir mindre? Man skal jo «gi litt mer f» på Sobril, så kanskje det gir utslag i hva man tillater seg av inntak? 

Tror nok det er noe i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...