Gå til innhold

Er det visse diagnoser som favoriseres på dps?

Anbefalte innlegg

Traumediagnoser som ptsd og eupf er jo blant de diagnosene som er hyppigst forekommende på dps. Hvorfor blir visse diagnoser favorisert av DPS? En kan jo ha et like lavt eller lavere funksjonsnivå om en kun har en alvorlig grad av sosial angst eller kun en alvorlig grad av depresjon. 

Anonymkode: 5a9c2...622

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Traumediagnoser som ptsd og eupf er jo blant de diagnosene som er hyppigst forekommende på dps. Hvorfor blir visse diagnoser favorisert av DPS? En kan jo ha et like lavt eller lavere funksjonsnivå om en kun har en alvorlig grad av sosial angst eller kun en alvorlig grad av depresjon. 

Man kan vel ikke favorisere, men må behandle det som kommer inn av søknader. Dessuten er det tidligere nevnt prioriteringsveiledere.

Hva om samfunnet mer satser på fremtidig forebygging enn behandling i ettertid? Ja, det koster og man ser ikke målbare resultater her og nå, men på sikt er jeg sikker på at samfunnet ville tjene på det, f.eks. ved å forebygge vold, overgrep, omsorgssvikt, mobbing, rus, styrket barnevernet, forbedret skolehelsetjenesten for barn og unge, gitt bedre veiledning til nye foreldre, fulgt opp psykisk syke foreldre bedre, fått bedre opplæring av barnehage og skolepersonell til å se etter tegn hos barn som ikke har det bra - det vises på ulike måter om man vet hva man skal se etter - og det finnes trolig mye mer som kan nevnes om man kan komme med en smørbrødliste av ønsker. Problemet er, som over alt i samfunnet og som også i helsetjenesten, at de økonomiske ressursene er begrenset og man må foreta vonde og urettferdige prioriteringer.

Derfor "favoriseres" traumelidelser og emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelser (som også i mange tilfeller har opplevd traumer) fremfor andre lidelser. Jeg har for så vidt ikke noe grunnlag som hevder det ene eller det andre om hvilke diagnoser som får hjelp, men trodde at psykosepasienter også er en gruppe som er høyt prioritert. Det er generelt en uting å sammenligne lidelsestrykk med en diagnose med en annen. Alle opplever smerte på hver sin måte, og på samme måte som fysisk smerte er subjektiv, er også psykisk smerte det.

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble prioritert inn til utredning forrige gang jeg hadde en alvorlig depressiv fase. Etter å ha hatt BP II-diagnose i over ti år og vært så stabil at jeg sa fra meg spesialisttilbudet. Tenkte at dette var feil ressursbruk både for meg og det offentlige, gitt at jeg allerede hadde en medisineringsplan fra superspesialist osv. Jeg har egentlig ikke økonomi til privat behandler, men kjører en midlertidig periode der nå. 

3 minutter siden, kupton skrev:

Før en kaster seg inn i denne diskusjonen, bør en lese prioriteringsveilederen. Her står det hvordan det skal prioriteres.

Så ifølge prioriteringsveilederen så er jo ikke traumer prioritert i det hele tatt. Rart at så mange med traumer går til dps da.. 

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ifølge prioriteringsveilederen så er jo ikke traumer prioritert i det hele tatt. Rart at så mange med traumer går til dps da.. 

Traumer blir omtalt i seksjon 1. 

Anonymkode: c2b29...780

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra? Finnes det en oversikt over hvilke diagnoser som oftest forekommer hos pasienter på dps? Og snakker du om døgnbehandling eller poliklinisk behandling - eller begge deler?

1 minutt siden, frosken skrev:

Hvor har du dette fra? Finnes det en oversikt over hvilke diagnoser som oftest forekommer hos pasienter på dps? Og snakker du om døgnbehandling eller poliklinisk behandling - eller begge deler?

Ser det jo på nettet. Folk skriver. Ifølge dol og kg så har jo alle som går til dps traumediagnoser. 

Mener selvfølgelig poliklinisk ellers hadde jeg sagt døgnbehandling.. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser det jo på nettet. Folk skriver. Ifølge dol og kg så har jo alle som går til dps traumediagnoser. 

Mener selvfølgelig poliklinisk ellers hadde jeg sagt døgnbehandling.. 

Kan hende du bør drive med litt nøyere kildekritikk. For øvrig så gis det ikke uttrykk på dol for at alle som går til dps har traumediagnoser, tvert i mot. 

Jeg som har schizofrenidiagnose kommer raskt inn til DPS. Jeg får ikke bli lenge av gangen da. Nå snakker jeg om poliklinikk. Innlagt har jeg ikke vært på mange år. Som regel har det tatt 1-2 uker etter henvisning. Da har det stort sett vært litt krise. Men når jeg skulle revurdere medisin type så tok det en måned.

Anonymkode: a71dd...391

Jeg har bipolar lidelse og har fått hjelp av DPS når jeg har hatt behov for det. Har kommet inn nokså raskt til til poliklinisk behandling og har alltid blitt innlagt når jeg har hatt behov for det. De jeg kjenner med bipolar lidelse har samme erfaring. 

Anonymkode: cd8c0...2a3

Annonse

22 timer siden, kupton skrev:

Før en kaster seg inn i denne diskusjonen, bør en lese prioriteringsveilederen. Her står det hvordan det skal prioriteres.

Jeg har lest litt i prioriteringsveilederen og under kapittelet om rus nevnes TSB. Hva står det for?

Anonymkode: 045ff...806

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...