Gå til innhold

Jeg lever ikke, jeg bare overlever

Anbefalte innlegg

17 timer siden, kupton skrev:

Beklager å være litt streng, men med mindre en er dødssyk, er det et valg om en tilbringer tiden i senga eller står opp. Det er også et valg om en holder seg kun inne eller tar seg en gåtur ut.

Så går man tur. Så kommer man hjem igjen til isolasjon. Er det noe liv?

Anonymkode: 70ab7...f99

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fyller jo isolasjonen din med det du selv vil? Jeg mener ikke å bagatellisere isolasjon, men du har et ansvar og et eget valg for å fylle ditt eget liv med mening og innhold selv om du er ensom, selv om du blir isolert enten det er pga. ingen venner og familie, karantene eller påbud fra myndighetene om lite sosial kontakt med andre. Det er også du selv, mer eller mindre selvvalgt, som har valgt et liv i isolasjon. Ser for øvrig at det er en abonnementsartikkel på Psykologisk.no om "De som velger et liv i ekstrem isolasjon. Det koster 3 kr. for 1 første måned etter hva jeg kan se.

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du selv velger dine tanker, er du en menneskelig sensasjon. Siste del av setningen din er jeg enig i. 

Anonymkode: 51121...3ea

Du velger selv om du ønsker å tenke på traumene dine eller ikke! Jeg sier ikke at det er enkelt, men sånn er det. 

Anonymkode: eab37...c5b

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du finne deg en aktivitet som innebærer andre mennesker. Det kan være fontenehus, kurs, gruppetrening, gågruppe. Jeg har ingen venner, har store vansker med å være i relasjoner, men jeg velger aktiviteter som er sammen med andre, men hvor det er begrenset hvor mye jeg må forholde meg til de andre deltakerne. Det kan feks være kurs. Da opplever jeg mestring fordi det er noe jeg liker å gjøre/lære. Jeg får også utfordret meg i det å forholde meg til andre, men ikke for mye. Vi trenger ikke bli venner eller så veldig personlige, men det gir meg øvelse. Det å klare det gir meg også en mestringsfølelse. Etterhvert blir det enklere å gjøre andre ting og jeg kan stadig utfordre meg på flere arenaer. 
Du må finne ut hva du ønsker og hva du liker og så finne aktivitet utfra det. Å gå tur alene vil mest sannsynlig bare forsterke følelsen av å være helt alene. 

Anonymkode: 1a2bf...15a

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kupton en slags gud for dere eller? Bare fordi kupton sier noe så betyr ikke det at det er sånn det er. Hans ord er ikke lov liksom. Man velger selv hvilke tanker man skal tenke på og hvordan en lar seg påvirke av dem. 

Nei, @Kupton er et menneske med mange kloke meninger uten å måtte bli oppnevnt til Gud av den grunn, og jeg kan selv stå for mine egne. Folk refererer jo til det andre sier om de tenker det er vettugt. Jeg har selv blitt referert til av flere, noen refererer til @ISW og noen referer til @Glitter for å nevne noen få, og jeg nevner ofte anonyme brukere i mine innlegg, så i så fall er dette det store Gudeforume.

Du ser selv hva jeg mener innen samme tema i det jeg har skrevet som begynner med "Ja, her for et par timer hos psykologen sa jeg..." Og du og jeg er åpenbart uenige - for man velger ikke sine egne tanker, men man kan velge å handle med de eller dvele med de. I innlegget jeg henviser til, forteller jeg om min erfaring da jeg opplevde at en følelse kunne fare forbi uten at jeg måtte agere på den.

14 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det er også du selv, mer eller mindre selvvalgt, som har valgt et liv i isolasjon. 

Nei, det er et resultat av dårlige gener og sykdom og utenforskap fra barnsben av.

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du velger selv om du ønsker å tenke på traumene dine eller ikke! Jeg sier ikke at det er enkelt, men sånn er det. 

Har du selv erfaring som underbygger påstanden din?

Jeg er dels enig, men ikke helt. Man kan ikke bestemme at et flashback skal komme eller ikke, for det er en følelse vi mennesker ikke har kontroll over. Men man kan bestemme selv om man skal fordype seg i en hendelse eller ikke. Man kan velge selv å avlede seg fra det man tenker på eller ikke eller aktivt tenke på eller gjøre noe annet - det er det samme som en med en angstreaksjon kan gjøre. Det er nettopp derfor man også har det som heter unngåelsesadferd - man nekter å tenke på det som har skjedd og unngår det med alle midler.

1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Har du selv erfaring som underbygger påstanden din?

Jeg er dels enig, men ikke helt. Man kan ikke bestemme at et flashback skal komme eller ikke, for det er en følelse vi mennesker ikke har kontroll over. Men man kan bestemme selv om man skal fordype seg i en hendelse eller ikke. Man kan velge selv å avlede seg fra det man tenker på eller ikke eller aktivt tenke på eller gjøre noe annet - det er det samme som en med en angstreaksjon kan gjøre. Det er nettopp derfor man også har det som heter unngåelsesadferd - man nekter å tenke på det som har skjedd og unngår det med alle midler.

Jeg tror den anonyme som du svarer prøver å gjøre et nummer ut av det kupton skriver, at han er en ‘gud’ og at alt han sier er en sannhet.  Anonym her kommer også med en påstand og sier at sånn er det. Fordi det er riktig når kupton kommer med en påstand mener anonym at hen også kan påstå noe og dermed er det riktig. Tror ikke egentlig anonym mener det hen sier. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror den anonyme som du svarer prøver å gjøre et nummer ut av det kupton skriver, at han er en ‘gud’ og at alt han sier er en sannhet.  Anonym her kommer også med en påstand og sier at sånn er det. Fordi det er riktig når kupton kommer med en påstand mener anonym at hen også kan påstå noe og dermed er det riktig. Tror ikke egentlig anonym mener det hen sier. 

Ser ut som om du har rett. Jeg har gått igjennom tråden til AB-C5B som er TS og alt henger ikke på greip fra ende til annen få si det slik :) Takk forrresten :) 

41 minutter siden, Eva Sofie skrev:

..." Og du og jeg er åpenbart uenige - for man velger ikke sine egne tanker, men man kan velge å handle med de eller dvele med de. I innlegget jeg henviser til, forteller jeg om min erfaring da jeg opplevde at en følelse kunne fare forbi uten at jeg måtte agere på den.

Eh, jo du velger selv hva man skal tenke på. Du velger selv om du ønsker å sitte å tenke på alle traumene dine eller om du vil tenke på noe positivt og konstruktivt. Det er som sagt ikke enkelt, men det er sånn det er. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo du velger selv hva man skal tenke på. Du velger selv om du ønsker å sitte å tenke på alle traumene dine eller om du vil tenke på noe positivt og konstruktivt. Det er som sagt ikke enkelt, men det er sånn det er. 

Enig i dette. Man velger like mye hvilke tanker man skal bruke tiden på å tenke på. En med traumer må aktivt gå inn for å tenke på positive tanker når traumene kommer. 

Anonymkode: 2d546...617

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da ser du at vi er enige da :) Refererer til et tidligere svar jeg skrev i denne tråden: "Men man kan bestemme selv om man skal fordype seg i en hendelse eller ikke. Man kan velge selv å avlede seg fra det man tenker på eller ikke eller aktivt tenke på eller gjøre noe annet - det er det samme som en med en angstreaksjon kan gjøre."

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten fint for deg at du har funnet deg et mantra i livet. Jeg har et annet mantra som jeg har plukket opp av min egen psykolog: "Følelser, tanker og minner er ubehagelige, men de er ikke farlige. De kan ikke gjøre deg noe."

Lev vel. Din tanke er fri!

Jeg føler jeg bare eksisterer og at jeg har feilet så kolossalt når det gjelder livet som er en test. Jeg feilet på testen så da blir det ikke fred å få. Men har jo lyst til å føle at jeg lever litt igjen før jeg når endestasjon. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Jeg velger det ikke, sånt kommer automatisk og er ikke lett å bli kvitt. Da må jeg opp om natta å ta en røyk for å roe nervene. 

1 time siden, Glitter skrev:

Jeg føler jeg bare eksisterer og at jeg har feilet så kolossalt når det gjelder livet som er en test. Jeg feilet på testen så da blir det ikke fred å få. Men har jo lyst til å føle at jeg lever litt igjen før jeg når endestasjon. 

Du som har barn, hatt kjæreste, utdanning og bachelor kan da ikke kalle deg mislykket. Da tror jeg ikke du vet hva det vil si å være et totalt mislykket menneske.  Du har fått til mer her i livet enn hva jeg noen gang kan drømme om pga de psykiske lidelsene mine. 

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som har barn, hatt kjæreste, utdanning og bachelor kan da ikke kalle deg mislykket. Da tror jeg ikke du vet hva det vil si å være et totalt mislykket menneske.  Du har fått til mer her i livet enn hva jeg noen gang kan drømme om pga de psykiske lidelsene mine. 

Og du aner ikke hva jeg har gått gjennom og går gjennom. Så jeg foreslår du finner noen andre å komme med den der "jeg har det verre enn deg". Det er ingen konkurranse.

6 timer siden, Eva Sofie skrev:

Forresten fint for deg at du har funnet deg et mantra i livet. Jeg har et annet mantra som jeg har plukket opp av min egen psykolog: "Følelser, tanker og minner er ubehagelige, men de er ikke farlige. De kan ikke gjøre deg noe."

Lev vel. Din tanke er fri!

Er ikke helt enig i at følelser ikke er farlig. Klarer man å holde de for seg selv, ja. Men ofte lar vedkommende følelsene sine gå ut over pårørende og andre.
Vi er mange som blir kjeftet på, utsatt for trusler om selvmord osv. Må leve i stadig redsel for hva som kan skje.
Samtidig skal en være forståelsesfull for vedkommende har det så vondt.
En blir totalt ødelagt som pårørende.
Vi har også følelser, noe som jeg synes ofte blir glemt.

Anonymkode: 49d84...beb

Gjest Naana47
4 timer siden, Glitter skrev:

Hei! :) Jeg har lest noen ganger nå at du mener at livet er en test og at du har feilet på den testen. Du tror videre (ettersom jeg forstod) at evigheten din ikke vil bli noe god pga det.

Jeg tror dette er ganske likt vrangforestillinger, men skjønner jo at du kanskje tror på dem. Fikk bare litt lyst til å utfordre tankene litt: Hvis du mener at livet er en test som man enten lykkes med eller feiler på, så betyr det vel at testen egentlig ikke er over før livet er over? Jeg tror vi har mange sjanser til å få ting til riktig eller bedre her i livet. En som leser til eksamen har en sjanse til å lære seg pensumet før eksamen. Om han likevel skulle stryke, så er det ikke over og ut. Han kan velge å lese og lære enda mer og ta eksamen på nytt og da få et bedre resultat. Tror du ikke at det gjelder for deg også? Du har hatt noen utrolig vanskelige og tøffe år nå hvor du føler at du har feilet totalt, og at livet ditt har en forseglet skjebne. Men det gode budskapet er at du ikke har feilet for resten av livet her på jorda, og at du fremdeles kan få flere gode år i framtida! Du ser det bare ikke nå. Jeg vet at det er lenge siden du har kjent håp, og det må være veldig vanskelig å ha det sånn. Men likevel vil jeg si til deg at du ikke må miste håpet. Livet kan bli bedre! Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...