Gå til innhold

Noen som har eksempler på hva en realitetsbrist kan være?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, antidot skrev:

Noen som har eksempler på hva en realitetsbrist kan være?

Har sett det i journalen ett par ganger at jeg "grenser mot realitetsbrist", men står aldri nevnt hva det gjelder.

Det er vel hvis du tenker utenfor boksen. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du selv? 

Anonymkode: afb67...c79

Jeg aner egentlig ikke. En gang jeg var innlagt var jeg veldig opptatt av at jeg skulle fullføre skolen og insisterte på at jeg måtte møte til undervisning dagen etter jeg ble innlagt, som ikke var så realistisk. Vet ikke om det kan kalles realitetsbrist? Men det er det eneste forslaget jeg har.

Endret av Niomi
13 minutter siden, antidot skrev:

Jeg aner egentlig ikke. En gang jeg var innlagt var jeg veldig opptatt av at jeg skulle fullføre skolen og insisterte på at jeg måtte møte til undervisning dagen etter jeg ble innlagt, som ikke var så realistisk. Vet ikke om det kan kalles realitetsbrist? Men det er det eneste forslaget jeg har.

Ja det er ting som ikke virker realistisk for andre. 

Annonse

Det er når en tror på noe som åpenbart ikke er sant/fakta. Hvis jeg mener at jeg er sønn av Hitler og Liv Ullmann, hvis jeg tror Erna Solberg og Jonas G Støre møtes på lillejulaften for å spise småbarn eller at kondensstripene etter jetfly er farlige gasser som sprøytes ut for å hjernevaske oss, da har jeg en klar realitetsbrist.

5 timer siden, kupton skrev:

Det er når en tror på noe som åpenbart ikke er sant/fakta. Hvis jeg mener at jeg er sønn av Hitler og Liv Ullmann, hvis jeg tror Erna Solberg og Jonas G Støre møtes på lillejulaften for å spise småbarn eller at kondensstripene etter jetfly er farlige gasser som sprøytes ut for å hjernevaske oss, da har jeg en klar realitetsbrist.

Kjenner en dame som har nøyaktig slike vrangforestillinger. Hun har hatt de i veldig mange år... tross medisiner

er det ikke håp om bedring?

6 timer siden, kupton skrev:

Mener du sånne sanne ting er realitetsbrister? 

Anonymkode: e86e4...e2f

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du sånne sanne ting er realitetsbrister? 

Anonymkode: e86e4...e2f

Er nok psykose eller i alle fall psykotiske tanker og overbevisninger.

Anonymkode: b70a6...aee

16 timer siden, kupton skrev:

Hm... Vet ikke om jeg skal gråte eller le... Men er det ikke da nokså mange som har en realitetsbrist f.eks. nå under covid-19 som ifører seg hatter med sølvpapir på toppen og tror de skal være beskyttet fra å bli smittet e.l.? Jeg har bare fått det gjenfortalt av en venn helt overfladisk, så mulig jeg refererer detaljene feil.

28 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Hm... Vet ikke om jeg skal gråte eller le... Men er det ikke da nokså mange som har en realitetsbrist f.eks. nå under covid-19 som ifører seg hatter med sølvpapir på toppen og tror de skal være beskyttet fra å bli smittet e.l.? Jeg har bare fått det gjenfortalt av en venn helt overfladisk, så mulig jeg refererer detaljene feil.

Det er realitetsbrist. Men om det er så mange, vet jeg ikke. Jeg har verken sett det eller hørt det omtalt.

16 timer siden, kupton skrev:

Vil du si at Donald Trump er psykotisk? Forutsatt at han tror på det han sier og ikke bare har dette som en kommunikasjonsstrategi til uopplyste kjernevelgere? 

Annonse

1 minutt siden, ISW skrev:

Vil du si at Donald Trump er psykotisk? Forutsatt at han tror på det han sier og ikke bare har dette som en kommunikasjonsstrategi til uopplyste kjernevelgere? 

Jeg blir litt skremt nå av hva Trump sier, det kan føre til bråk og opptøyer. Han burde ta det nederlaget for det det er. 

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jeg blir litt skremt nå av hva Trump sier, det kan føre til bråk og opptøyer. Han burde ta det nederlaget for det det er. 

Han har nok bestemt seg for å kjøre løpet helt ut. Donald Trump er vant til å få viljen sin og dette er det største nederlaget han noen gang har hatt. Han har det for jævlig nå tror jeg og han greier ikke å ta konsekvensene av det som har skjedd. 

7 minutter siden, ISW skrev:

Han følger rådene til Bannon til punkt og prikke. Bannon  har gitt Trump konkrete råd om å erklære seier rett før poststemmene ble talt opp.

Dessverre er dette et planlagt og kynisk spill fra Trump sin side. 

Endret av Grendel
6 minutter siden, ISW skrev:

En skal være forsiktig med fjerndiagnostikk, men..

Ja, det hadde nok vært en realitetsbrist om de fleste sa noe slikt. Men i dette tilfellet har jeg en litt annen forståelse. Jeg tror han er så narsissistisk og høy på seg selv at han virkelig tror på/mener at det er eller i det minste blir slik når han tenker, sier og ønsker det.

11 minutter siden, ISW skrev:

Han har nok bestemt seg for å kjøre løpet helt ut. Donald Trump er vant til å få viljen sin og dette er det største nederlaget han noen gang har hatt. Han har det for jævlig nå tror jeg og han greier ikke å ta konsekvensene av det som har skjedd. 

Det er trist...

52 minutter siden, kupton skrev:

Det er realitetsbrist. Men om det er så mange, vet jeg ikke. Jeg har verken sett det eller hørt det omtalt.

Nei, mulig det mer er et tysk fenomen. Han er opprinnelig fra Tyskland han som gjenfortalte det og kanskje det er der det har blitt populært. Hattene må visstnok være spisse på toppen for å ikke kunne fange opp signaler fra oven. Vi begge måtte le hjertelig av det hele. Jeg vet ikke jeg, vi mennesker påstår at vi er klokeste vesenet på jord - denne tråden får meg til å betvile den påstanden noe.

For å backe opp påstanden. Dette er skrevet 2 uker før valget:

"At 10 o'clock or 11 o'clock… on November 3, Donald J. Trump is going to walk into the Oval Office, and he may hit a tweet before he goes in there… and he's going to sit there, having won Ohio, and being up in Pennsylvania and Florida, and he's going to say, 'Hey, game's over,'" said Stephen K. Bannon, 

https://www.salon.com/2020/10/17/steve-bannons-back-ex-adviser-says-trump-plans-to-claim-victory-early_partner/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...